Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsen op Cyprus

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 feb 2023 15:10

Zijn er forumleden die ervaring hebben met het fietsen op Cyprus, zo ja tell me more!

Critic
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 16 feb 2023 20:38

Ken het enkel van vakantie een aantal jaren geleden. Is al een groot verschil tussen het Griekse en het Turkse deel van het eiland. Griekse deel is stuk moderner en meer Europees. (Maar ook duurder dus)
Qua fietsen kan ik niet helpen..

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 16 feb 2023 22:34

Aan de linker kant van de weg fietsen is een goede start.
De meeste Cyprioten spreken goed Engels.
Cash is king zeker bij kleine (berg)dorpjes.
Er is ook een 3daagse Grand Fondo maar dat wist je ongetwijfeld (https://www.activatecyprus.com/granfondocyprus)
Je kunt ook Andreas een bericht sturen via Insta. Hij komt uit Cyprus: https://instagram.com/andreasmiltiadis? ... MyMTA2M2Y=

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 jun 2023 13:48

Eens even terug rapporteren. Net terug van 4 dagen Cyprus. O.a. meegedaan aan de 0-2000 Cycling Challenge.

Ik vond het fietsen echter super. Het terrein lijkt erg op Gran Canaria, de overeenkomsten zijn talrijk. Hoogste punt (Mount Olympus) ligt ongeveer net zo hoog, namelijk op 1952m (precies 3 meter hoger dan de Pico de las Nieves). Vergeleken met Gran Canaria is het landschap echter veel mooier (groener).

Je rijdt zoals gezegd aan de linker kant van de weg. Dat is even wennen, maar dat gaat snel. Er zijn ontzettend veel wegen en ze zijn allemaal in (hele) goede staat. In de bergen kom je heel weinig mensen tegen zo lang je de hoofdwegen mijdt (zelfs sommige hoofdwegen zijn behoorlijk rustig).

Op donderdag reed ik een opwarmritje van 55 km in de bergen, waarbij ik nog geen 10 auto's tegenkwam. En geen enkele fietser.

Tel daarbij op, vriendelijke mensen, goed eten, perfect weer. Temperaturen vond ik meevallen. Aan de kust was het weliswaar een kleine 30 graden, maar zodra je hogerop komt loopt dat snel terug.

In de zomermaanden is het hier te heet en kun je beter niet komen. In eigenlijk alle andere maanden een dikke aanrader. Ook op Turkse deel kun je trouwens fietsen. Schijnt ook mooi te zijn, wel iets minder wegen. De situatie tussen het Griekse deel en het Turkse deel is nu al een tijdje stabiel; de verwachting is dat het voorlopig niet zal veranderen.

zaaf
Forum-lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 18 mei 2006 18:12

zaaf 14 jun 2023 13:26

Tot zover deze mededeling van de Dienst Vreemdelingenverkeer Cyprus.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5732
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 14 jun 2023 14:59

zaaf schreef: 14 jun 2023 13:26 Tot zover deze mededeling van de Dienst Vreemdelingenverkeer Cyprus.
Ik neem aan dat je de emoji vergeten bent? :roll:

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 jun 2023 08:46

Ik heb een verslagje gemaakt van mijn trip. Hier te lezen.

Gebruikersavatar
ebuddelm
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 apr 2009 23:49

Gebruikersavatar ebuddelm 21 jun 2023 15:57

Ik heb vanaf 2014 regelmatig een paar weken per jaar gewerkt als mecanicien en fietsgids op Cyprus. In de corona-tijd uiteraard niet, maar vorig jaar zat ik er weer 4 weken. Ik ben het helemaal eens met Havana, prachtig eiland om te fietsen. Warmer dan Mallorca, net zo ver als de Canarische eilanden en prima wegen (dankzij goed besteedde subsidie van de EU) die vrijwel altijd rustig zijn. Inhalen doen Cyprioten door op de andere weghelft te gaan rijden. Waar je voor op moet passen zijn auto's met oranje nummerborden, dat zijn huurauto's en meestal zitten er toeristen in, die houden veel minder rekening met fietsers. Ik heb zelf vooral in de buurt van Larnaca gefietst, waar Transavia rechtstreeks naartoe vliegt (als ze genoeg vliegtuigen hebben ;) )
Of het groen is, hangt nogal af van de tijd van het jaar dat je gaat en de warmte in het voorjaar. Ik ben in april geweest dat alles geel was en in mei dat alles groen was, ik heb een voorkeur voor het laatste. Vanaf juni kan het echt heet worden, maar de hoogte in helpt zeker. Er is ook voldoende accommodatie te vinden, van luxe resorts tot eenvoudige huisjes en alles er tussen in. Heb ik het al gehad over de Meze? Tapas is er niks bij! Dat is wat overdreven, maar goed eten kun je zeker op Cyprus en meestal ook behoorlijk betaalbaar. Nicosia is als alle hoofdsteden uiteraard duurder, maar als je daar over de grens gaat naar de door de Turken bezette kant is het meteen ook weer goedkoper. Ook een toeristisch uitje natuurlijk, naar de enige nog overgebleven verdeelde hoofdstad in Europa. Fietshuur is niet heel goedkoop en meenemen van je eigen fiets is misschien zelfs goedkoper, maar wat er aan fietsen te huur is, is goed onderhouden. Zeker bij Zypernbike, waar ik werkte :D
Ik snap niet, dat Cyprus zo onbekend is vergeleken bij Mallorca of Girona. Het weer is beter, de wegen zijn rustiger en de mensen zijn aardig. Zeker een aanrader. Ik heb nog wel een paar routes om te fietsen.
VanNicholas Chinook, Centaur, Chorus, Record, Marchisio. Elke dag genieten! Inmiddels ook Vittorio, Sram XX, Rival, Avid BB7, Son, White Industries, DT Swiss. Elke vakantie genieten!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 jun 2023 07:48

Mooie aanvulling.

Overigens vliegt Transvertragia ook naar Paphos, en dat vind ik zelf echt een veel fijnere (want veel kleinere) luchthaven. Op Larnaca heb ik nog 30 minuten staan bakkeleien omdat ze mijn CO2 patronen af wilden pakken. Uiteindelijk wel mijn gelijk gehaald, dankzij Google Translate.

WVA86
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 feb 2024 22:10

WVA86 24 feb 2024 22:13

Hallo, hoe veilig vonden jullie het om te fietsen op Cyprus? Ik lees hierover ietwat ontmoedigende berichten op het internet. Dank om jullie ervaringen te delen.

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 25 feb 2024 20:02

Hoe bedoel je ontmoedigend?
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 25 feb 2024 21:31

Ik kom net terug van een week fietsen op Cyprus.
Wat hierboven gemeld staat klopt. Lokale automobilisten wachten geduldig en gaan met en groot boog om je heen. Ook in de bergen met hun pickups.
Oranje kentekens zijn huurauto's. Die houden iets minder afstand maar op één auto na op de hoofdweg van Paphos waarvan ik dacht mwah, geen enkel moment ongemakkelijk gevoeld. Dat ene geval was eigenlijk niet veel anders, helaas, zoals je in NL op een polderweg ingehaald wordt gemiddeld.
Over mijn eerdere opmerking over cash is king. Ik kon overal pinnen op één plek na. Alle cash wat ik uitgegeven heb verder was fooi.
Ik heb de hele week het weer vergeleken met Girona. Min 12 en max 19 graden. Waarbij Girona min 5 en max 22 had gemiddeld. De verschillen tussen ochtend en middag zijn kleiner op Cyprus wat het fietsen in de ochtend aangenamer maakt.
Eten is daar behoorlijk goedkoop als je aanschuift waar de locals zitten.

Plaats reactie