Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Sealant in latex binnenband

steva03
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 mar 2015 19:47

steva03 14 feb 2023 20:06

Ik wil mijn latex binnenbanden op mijn gravel band vullen met Effetto Mariposa Caffélatex. Deze sealant is ook speciaal geschikt voor latex binnenbanden.
Ik weet alleen dus niet wat de hoeveelheid is die ik moet gebruiken voor zo'n binnenband. Buitenbanden zijn 45 mm Pirelli's en binnenbanden zijn van het merk Challenge.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12466
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 14 feb 2023 20:22

Binnenband zou ik iets minder indoen dan een tl band iets van 30 a 40 oid

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 14 feb 2023 20:25

Ik denk dat je iets minder kan gebruiken dan een tubeless band van dezelfde grootte.

Ergens tussen de 40 en 50ml per band zal wel genoeg zijn, omdat er initieel geen randen gedicht hoeven te worden.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 15 feb 2023 08:17

Deze snap ik even niet. Zelf heb ik jaren met latex binnenbanden gereden (maar alleen in koersjes) reden was voor mij een nog soepeler gedrag van de band vooral in criteriums met veel bochten vond ik dit wel prettig rijden. Kan me voorstellen dat een soepel gedrag van de band (en misschien nog het gewicht) een reden is om latex binnenbanden op een gravelfiets te gebruiken. Doe je dit echter al niet teniet met die sealant. En ander probleem wat latex binnenbanden in mijn beleving hebben is dat, als ze lek gaan, het nooit bij een klein gaatje blijft, maar de band (tenminste toen bij mij) altijd gaat schuren daar waar het lek is ontstaan. Dit gaat een sealant nooit dichten. Maar wellicht is er veel veranderd aan latex binnenbanden in de laatste 10 jaar. Ben eigenlijk gewoon nieuwsgierig, of latex binnenbanden met sealant voordelen geven en welke dan.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 15 feb 2023 08:30

In tubes werkt t wel gewoon. Geen idee of t met losse binnenbanden echt goed werkt.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

steva03
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 mar 2015 19:47

steva03 15 feb 2023 15:51

Wat ik dus ondervind met gravelen dat ik heel veel leeglopers heb. Het zijn dus kleine lekjes, of ik nu normale binnenbanden of latex binnenbanden gebruik.
Ik heb dit voorgelegd bij mantel in Arnhem, en die kwamen met de tip om sealant in de latex binnenband te doen. Ik ben alleen vergeten te vragen hoeveel er in moet, vandaar hier dus mijn vraag. Dit is voor mij ook nieuw, ik ga het gewoon proberen.

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1260
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 15 feb 2023 21:44

Is het dan geen optie om tubeless te gaan rijden ipv met binnenbanden?

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 15 feb 2023 21:48

ophetkantje schreef: 15 feb 2023 08:17 Deze snap ik even niet. Zelf heb ik jaren met latex binnenbanden gereden (maar alleen in koersjes) reden was voor mij een nog soepeler gedrag van de band vooral in criteriums met veel bochten vond ik dit wel prettig rijden. Kan me voorstellen dat een soepel gedrag van de band (en misschien nog het gewicht) een reden is om latex binnenbanden op een gravelfiets te gebruiken. Doe je dit echter al niet teniet met die sealant. En ander probleem wat latex binnenbanden in mijn beleving hebben is dat, als ze lek gaan, het nooit bij een klein gaatje blijft, maar de band (tenminste toen bij mij) altijd gaat schuren daar waar het lek is ontstaan. Dit gaat een sealant nooit dichten. Maar wellicht is er veel veranderd aan latex binnenbanden in de laatste 10 jaar. Ben eigenlijk gewoon nieuwsgierig, of latex binnenbanden met sealant voordelen geven en welke dan.
Ik rij 5 of 6 jaar met latex binnenbanden, nooit grote gaten gehad, ook geen scheuren. Wel eens spontane gaatjes zonder dat ik de oorzaak kan vinden.
De enkele keer dat ik een lekke band heb, snel een Lezyne plakker erop en door. Voor de echte ellende een reserve Biba (Tubolito) mee.
Dogma F

Plaats reactie