Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Eten en drinken voor recreant: Wat is normaal

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 14 feb 2023 19:01

NuitKor schreef: 14 feb 2023 18:40
Orlok schreef: 14 feb 2023 18:20
Fryske fytster schreef: 06 feb 2023 16:39 knip
Na inmiddels 8 pagina's allerlei (goed bedoelde) adviezen van onze (fanatieke) forumleden over 'hoe en waarom' het eten en drinken onderweg zo belangrijk is om de 'Tour de France' te winnen niet begrijpende dat jouw dat helemaal niet interesseert :lol: kan ik alleen maar vertellen dat wat je doet gewoon goed is en met de kanttekening dat weinig drinken in de recreatieve sfeer helemaal niet zo erg is want als je dorst hebt drink je wel een slokje, toch.?
Ik begrijp prima dat iedereen het doet op de manier die voor hem/haar goed voelt, maar dat geldt net zoals voor mensen die het wel leuk vinden om met voeding en training bezig te zijn. De ene is niet slechter dan het ander, maar je doet het nu net voorkomen of zijn diegenen die er wel lol in hebben om er "serieus" mee bezig te zijn een stel malloten die de Tour de France willen winnen.
Dat is toch ook zo, een simpele vraag van een recreant resulteert in een 8 pagina's durende reeks van adviezen alleen maar om dat iedereen zich geroepen voelt om er een plasje over te moeten pissen. :lol: :roll: ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 14 feb 2023 21:20

…. Op z'n Hollands "de wil om te winnen"….
:shock: Hahaha! Holland en wil om te winnen. Yeah right….
Do or don’t, there is no try

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 15 feb 2023 00:19

Orlok schreef: 14 feb 2023 19:01
NuitKor schreef: 14 feb 2023 18:40
Orlok schreef: 14 feb 2023 18:20
Na inmiddels 8 pagina's allerlei (goed bedoelde) adviezen van onze (fanatieke) forumleden over 'hoe en waarom' het eten en drinken onderweg zo belangrijk is om de 'Tour de France' te winnen niet begrijpende dat jouw dat helemaal niet interesseert :lol: kan ik alleen maar vertellen dat wat je doet gewoon goed is en met de kanttekening dat weinig drinken in de recreatieve sfeer helemaal niet zo erg is want als je dorst hebt drink je wel een slokje, toch.?
Ik begrijp prima dat iedereen het doet op de manier die voor hem/haar goed voelt, maar dat geldt net zoals voor mensen die het wel leuk vinden om met voeding en training bezig te zijn. De ene is niet slechter dan het ander, maar je doet het nu net voorkomen of zijn diegenen die er wel lol in hebben om er "serieus" mee bezig te zijn een stel malloten die de Tour de France willen winnen.
Dat is toch ook zo, een simpele vraag van een recreant resulteert in een 8 pagina's durende reeks van adviezen alleen maar om dat iedereen zich geroepen voelt om er een plasje over te moeten pissen. :lol: :roll: ;)
Dat vind ik ook altijd vervelend van die discussie fora.
Al die onnodige discussie.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 759
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 15 feb 2023 11:20

Brengt ons terug naar de kernvraag. Doet een recreant eigenlijk wel aan training, in de zin van een structurele aanpak om zijn niveau te verbeteren? Doet een recreant aan wedstrijden en doet hij überhaupt ooit een beroep op "fatique resistance?"

Toevoeging: "In zijn presentatie zal Jurgen van Teeffelen ingaan op de laatste wetenschappelijke inzichten in de wielersport wat betreft trainingsleer, aerodynamica, voeding, inspanningsfysiologie, mentale aspecten en het gebruik van doping. Met als doel om iedere wielerliefhebber, van fanatieke amateur tot pure recreant, slimmer aan de start van het nieuwe wielerseizoen te laten beginnen."
https://www.domrenner.nl/interactief/ac ... -teeffelen

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 15 feb 2023 13:41

Het enige wat echt 100% zeker is dat die fietser, van fanatieke amateur tot pure recreant iedere seizoen een jaar ouder aan start staat. En dat nog wel zonder er iets voor te doen. De rest moet je maar afwachten.

maartenm85
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 sep 2017 10:23

maartenm85 13 mar 2023 13:45

Uiteindelijk kan je er 100 pagina's over volpennen, maar de wetenschappelijke feiten zijn toch gewoon zo klaar als een (suiker)klontje? Iedereen is bij fysieke inspanning gebaat bij het eten (of drinken) van koolhydraten, het drinken van water en het aanvullen van mineralen (voornamelijk zout). Eigenlijk maakt het daarbij nauwelijks uit hoe lang of hoe hard je gaat (uiteraard kan praktisch iedereen wel anderhalf uur op zijn voorraden teren).

Ik snap ook eigenlijk niet waarom je NIET zou eten/drinken tijdens het fietsen? Neem gewoon minstens 30 gram koolhydraten en een halve bidon water per uur en hoe intensiever hoe meer. Alle wetenschap, alle kennis en alle ervaring leert dat het beter is voor de prestaties, beter voor de trainingsadaptaties, beter voor het herstel en beter voor het dieet (een belangrijk onderdeel van goed eten óp de fiets, is het voorkomen van vreetbuien náást de fiets.)

Er kan plaats zijn voor koolhydraatarme trainingen, maar daar is de wetenschap een stuk minder eensgezind over en bovendien is dat wel zo specifiek dat dat voor 99% van de recreanten niet relevant is (in ieder geval veeeeel minder relevant dan fatsoenlijk voeden).

Dit alles heeft helemaal niets te maken met 'Tour de France' spelen. Dat is gewoon de basis van hoe het menselijk lichaam werkt.

Gebruikersavatar
nielsh
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 20 apr 2010 11:59
Locatie: Nieuwegein

Gebruikersavatar nielsh 14 mar 2023 09:12

maartenm85 schreef: 13 mar 2023 13:45 Uiteindelijk kan je er 100 pagina's over volpennen, maar de wetenschappelijke feiten zijn toch gewoon zo klaar als een (suiker)klontje? Iedereen is bij fysieke inspanning gebaat bij het eten (of drinken) van koolhydraten, het drinken van water en het aanvullen van mineralen (voornamelijk zout). Eigenlijk maakt het daarbij nauwelijks uit hoe lang of hoe hard je gaat (uiteraard kan praktisch iedereen wel anderhalf uur op zijn voorraden teren).

Ik snap ook eigenlijk niet waarom je NIET zou eten/drinken tijdens het fietsen? Neem gewoon minstens 30 gram koolhydraten en een halve bidon water per uur en hoe intensiever hoe meer. Alle wetenschap, alle kennis en alle ervaring leert dat het beter is voor de prestaties, beter voor de trainingsadaptaties, beter voor het herstel en beter voor het dieet (een belangrijk onderdeel van goed eten óp de fiets, is het voorkomen van vreetbuien náást de fiets.)

Er kan plaats zijn voor koolhydraatarme trainingen, maar daar is de wetenschap een stuk minder eensgezind over en bovendien is dat wel zo specifiek dat dat voor 99% van de recreanten niet relevant is (in ieder geval veeeeel minder relevant dan fatsoenlijk voeden).

Dit alles heeft helemaal niets te maken met 'Tour de France' spelen. Dat is gewoon de basis van hoe het menselijk lichaam werkt.
De gemiddelde Nederlander heeft (vaak flink) wat kilo's teveel. De gemiddelde Nederlandse fietser denkt wellicht dat voeden niet nodig is?
"Ik heb voldoende vetreserves hoor, ik hoef echt niet te eten onderweg..."
Vervolgens een genadeloze klap met de hamer krijgen.
"Goh, nou zeg, mijn conditie is nog lang niet op peil.. Ik moet nog flink aan de bak"
Dit is in mijn omgeving een vaak gehoorde redenatie...
Gek van de weg, de MTB en het gravel

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 759
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 14 mar 2023 11:57

Uhh, als tijd een schaarste is én als je meer uit minder wilt halen dan ga ik uit van het principe dat het mogelijk is om een hele lange ( oersaaie) duur training samen te proppen in een veel korter durende inspanning zónder koolhydraten. Ook de recreant, trimmer, liefhebber, of hoe je dat volk ook maar wil noemen, traint wel eens voor een cyclo, een toertocht of een evenement waarbij de finish niet ligt na 100km, maar ver daar voorbij. Dan lijkt het mij zinvol om juist die man met de hamer zo nu en dan tijdens de training op te zoeken. Of maak ik nu een verschrikkelijke denkfout?

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 14 mar 2023 12:38

Klein_Verzet schreef: 14 mar 2023 11:57 Uhh, als tijd een schaarste is én als je meer uit minder wilt halen dan ga ik uit van het principe dat het mogelijk is om een hele lange ( oersaaie) duur training samen te proppen in een veel korter durende inspanning zónder koolhydraten.
Dan lijkt het mij zinvol om juist die man met de hamer zo nu en dan tijdens de training op te zoeken. Of maak ik nu een verschrikkelijke denkfout?
Korte antwoord:

'Ja, dat is een denkfout'


Langst mogelijke antwoord:

'lees alles van de vorige 10 pagina's en een boekje over basale trainingsleer en probeer dan je eigen vraag nog eens te beantwoorden'

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 14 mar 2023 12:45

Klein_Verzet schreef: 14 mar 2023 11:57 Uhh, als tijd een schaarste is én als je meer uit minder wilt halen dan ga ik uit van het principe dat het mogelijk is om een hele lange ( oersaaie) duur training samen te proppen in een veel korter durende inspanning zónder koolhydraten. Ook de recreant, trimmer, liefhebber, of hoe je dat volk ook maar wil noemen, traint wel eens voor een cyclo, een toertocht of een evenement waarbij de finish niet ligt na 100km, maar ver daar voorbij. Dan lijkt het mij zinvol om juist die man met de hamer zo nu en dan tijdens de training op te zoeken. Of maak ik nu een verschrikkelijke denkfout?
Er zijn geen shortcuts voor lange duurtrainingen. Als je die trouwens oersaai noemt, vraag ik mij trouwens wel af of je de juiste sport beoefent. Er is imo niks mooier dan thuiskomen na 150km+ duurrit. Het geeft een heerlijk gevoel.

Trainen met te weinig eten zodat je de man met de hamer tegenkomt is niet efficiënt. Je gaat namelijk veel vermogen inleveren. Je kan beter met voeding goed trainen zodat je de juiste prikkel afgeeft en snel herstelt voor de volgende training.

Met goede voeding tijdens het training train je trouwens ook gewoon je vetverbranding, dat heeft er namelijk mee te maken op wat voor intensiteit je namelijk traint (rond aerobe drempel voor maximale vetverbranding).

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 759
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 15 mar 2023 11:12

Denkfout? Dus, ik kom die man met de hamer tegen, want mijn koolhydraten zijn op. Mijn lichaam zet me volledig in de vetverbranding, wat meer zuurstof kost, waardoor mijn vermogen afneemt. Nou en? Ik train toch niet mijn vermogen, maar juist mijn VET-verbranding !! En ja, het herstel hierna zal wat langer duren. Opnieuw: nou en? Ik denk namelijk dat ik op deze wijze veel effectiever mijn vetverbranding train dan wanneer ik zo half om half, beetje suikers, beetje vet, langdurig mijn vermogensterugval weet te compenseren. Kan iemand mij de fysiologische onderbouwing even tonen?

1094
Forum-lid
Berichten: 1598
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 15 mar 2023 11:43

Klein_Verzet schreef: 15 mar 2023 11:12 Denkfout? Dus, ik kom die man met de hamer tegen, want mijn koolhydraten zijn op. Mijn lichaam zet me volledig in de vetverbranding, wat meer zuurstof kost, waardoor mijn vermogen afneemt. Nou en? Ik train toch niet mijn vermogen, maar juist mijn VET-verbranding !! En ja, het herstel hierna zal wat langer duren. Opnieuw: nou en? Ik denk namelijk dat ik op deze wijze veel effectiever mijn vetverbranding train dan wanneer ik zo half om half, beetje suikers, beetje vet, langdurig mijn vermogensterugval weet te compenseren. Kan iemand mij de fysiologische onderbouwing even tonen?
Volgens mij kan je beter op lage intensiteit trainen als je je vetbverbranding wilt trainen. Als je koolhydraten op zijn dan gaat je lichaam ook eiwitten verbranden en dat is volgens mij niet wenselijk

Plaats reactie