Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Eten en drinken voor recreant: Wat is normaal

Fryske fytster
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 feb 2023 15:59

Fryske fytster 06 feb 2023 16:39

Sinds vandaag ben ik nieuw op dit forum. Ik ben 49 en sinds 2 jaar heb ik een gravelbike. Van mijn 5e tot 18e altijd veel gefietst (en geschaatst) door de kale polders van en naar school. Zodoende zit het fietsen goed in mijn systeem en met veel plezier rijd ik mijn rondjes in de mooie omgeving van Heerenveen. Ook in de winter fiets ik door. Fietsen is het nieuwe schaatsen. Nu ik wat langere tochten maak, dat is voor mij 100 kilometer nu in de winter, verdiep ik me wat in eten en drinken. Wat is normaal en oke?

Dit is wat ik gewoonlijk ongeveer eet/drink in de winter:
Ontbijt: Griekse yoghurt, muesli, noten, pitten en flinke theelepel honing. Flink glas thee, kop koffie
ca. 40 km - kleine appel, slok thee - staand
ca. 50 km- 2 witte boterhammen met pindakaas/banaan en kop koffie - zittende pauze
ca. 70 km- kleine appel- kop resterende warme thee uit Stanley thermobeker - staand
ca. 90 km- kleine appel - fietsend
100 km - thuis om 15 uur lekker thee drinken en boterham kaas.
ca. 24 km/uur gemiddeld gefietst op mn gravelbike, waarbij ik nog gemakkelijk kan praten. Totaal 1,5 uur pauze/stilstaan.
18 uur Lekkere warme maaltijd.
Bij voorkeur drink ik weinig koud water uit mijn bidon. Ik laat deze het liefst thuis.

Onlangs probeerde ik de geadviseerde hoeveelheden drinken: 1 bidon per uur.
Met veel moeite heb ik er tegenaan gedronken en heb ik uiteindelijk 1 bidon/ 1 liter koud water gedronken gedurende hele tocht naast de koffie en thee hierboven. Wat een straf. Er ging veel tijd verloren aan het zoeken van een toilet bij jachthaven/restaurant/supermarkt. Is 1 bidon per uur wel reeel in de winter? Als je geen wedstrijdje doet, maar gewoon ontspannen lekker fietst in de winterse kou?
Hoe erg is weinig drinken in deze recreatieve sfeer?

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 06 feb 2023 17:39

Ik ben geen voedingsdeskundige maar als dit voor jou werkt waarom zou je het veranderen.
Misschien voor in de zomer wel een extra bidon mee voor wat extra vocht.
Zolang je maar geniet van je ritjes.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 06 feb 2023 17:47

Prima toch als dit voor jouw werkt gewoon zo houden, maar vooral met warm weer is het belangrijk om voldoende vocht tot je te nemen!
Zojuist zelf nog 95 kilometer gereden, maar met deze temperatuur kom ik ook niet verder dan een halve bidon van 0.75.

Maar in de zomer bij warm weer kom ik gemakkelijk aan 1 bidon van 0.75 in het uur.
Gewoon drinken naar behoefte, maar met temperaturen boven de 25 graden is het zeker van belang om voldoende te drinken.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 06 feb 2023 18:03

Het is voor iedereen anders want ik rijd 3 à 4 uur uur achter elkaar zonder te stoppen en zonder ook maar één slok te nemen uit mijn bidon, zowel 's-winters als 's-zomers.! Wel een goed ontbijt en eet altijd een banaan voordat ik vertrek. For my just two cents.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 06 feb 2023 18:19

Als jij je hier goed bij voelt waarom zou je dan veranderen omdat iemand anders, die jou niet kent, iets anders zegt.
Gewoon (verder) doen waar jij je goed bij voelt.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 06 feb 2023 18:22

Met dit koude weer kom ik ook niet verder dan 600-700 ml sportdrank op een rit van 3-4. In de zomer met puf warm weer haal ik weer redelijk makkelijk een halve liter per uur. Een vocht tekort ga je wel snel merken in je systeem. Met warm weer, veel zweten en weinig drinken en dan gaat het best rap achteruit met het vermogen dat je kan wegtrappen. Kramp ligt dan snel op de loer. Maar nu in de winter speelt dat geen rol.

Om wat weer inzicht te krijgen hoeveel vocht je verliest, kun je jezelf gaan wegen, vlak voor en valk na een rit. Ik heb dat een paar keer gedaan en wat bleek? Met veels te weinig drinken (althans volgens de diverse trainingssites) verloor ik nul gewicht op een training
Live fast; die young. mijn blog

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 06 feb 2023 18:46

Iedereen is anders, maar wel belangrijk om voldoende te drinken als je beter wil worden of presteren. Ook bij koud weer heb je vocht nodig.

Met dit weer drink ik ongeveer 750ml per 2 uur. Zaterdag 5u gefietst en 2x 750ml leeg + nog flesje cola gehaald en niet het idee dat ik er tegen aan drink.
Laatst gewijzigd door Kornuit op 06 feb 2023 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 feb 2023 18:47

Ik heb vorig jaar de app EatMyRide getest. Mijn voornaamste conclusie: dat ik véél te weinig eet onderweg....

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8290
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 06 feb 2023 19:01

havana schreef: 06 feb 2023 18:47 Ik heb vorig jaar de app EatMyRide getest. Mijn voornaamste conclusie: dat ik véél te weinig eet onderweg....
En ga je dat aanpassen? Of is je conclusie dat je voor jou genoeg eet?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 feb 2023 20:44

Ik at al veel onderweg en na de eat my ride app bleek dat te kloppen......... ik zat al nagenoeg op hun advies.
Wel met langere intensieve ritten van 3 tot 5 uur. Kort eet ik een snelle jelle of Luikse wafel oid

Ik zeg al jaren dat ik vrijwel zeker weet dat dit het verschil maakt in de laatste deel van de rit.
Het eerste uur heb ik moeite met de groep, het twede uur gelijk en 3 en 4 ben ik vrijwel altijd sneller.

Ik drink nu ook niet veel hoor, zelfs zaterdag met drie uur intensief op de MTB net geen 1,5 liter. Wel drie repen erbij.
Totdat het echt warm is altijd een schepje poeder. Water vind ik nu niks.

Maar je eet ook niet heel weinig. Als je puur voor performance gaat moet je meer eten, maar als je lekker wilt fietsen is het toch prima zo.
En je eet vooraf goed.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 06 feb 2023 21:06

Naast al die info over wat je allemaal eet is het heel belangrijk om aan te geven wat je gewicht, lengte en overige bezigheden gedurende de dag zijn.
Naast die 100km is het ook wel van belang om te weten wat je nog meer verbruikt, ik bedoel; het maakt nogal wat uit of je in de kou op een steiger staat te metselen of dat je de hele dag achter een scherm op kantoor zit!
De meest eenvoudige benadering is dat je ongeveer evenveel inneemt als je verbruikt. Hoe dat voor jou uitpakt is dus afhankelijk van je dagelijkse bezigheden.
Een echt op maat voedingspatroon voor sporten is heel lastig te geven zonder een gedetailleerd verbruik. En dan heb ik het niet alleen over calorieën, suikers en eiwitten, ook vitamines spelen een rol.
Sommige mensen hebben baat bij vitamine B complex suppletie anderen weer meer bij vitamine D, C of foliumzuur bijvoorbeeld.

Als je dit soort vragen echt zou willen uitpluizen tot in perfectie zal je een diëtist moeten raadplegen denk ik.

Verder geldt denk ik gewoon gezond en gevarieerd eten als sleutel tot een gezonde balans tussen bewegen en voedselinname.
Do or don’t, there is no try

Fryske fytster
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 feb 2023 15:59

Fryske fytster 06 feb 2023 21:35

Bedankt voor alle reacties!

Plaats reactie