Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Eten en drinken voor recreant: Wat is normaal

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 14 feb 2023 10:05

En bij sommigen komt het vermogen er ook nog uit. Of zou @jakkel de eerste uren veel meer vermogen getrapt hebben dan het laatste uur? Ik denk het niet. En manlief heeft hele andere waarden, dat heb je met 55 kg, maar die zijn niet noemenswaardig minder aan het einde van de vier uur. Daarnaast fietsen de meesten toch niet vier keer per week op "vol" vermogen?
Ik hoop dat onze Friese fietster er nog iets mee kan.
Het begrip recreant is nogal breed. Van "bejaarden", ikzelf, die gewoon leuk willen fietsen tot mensen die er alles aan doen om "zo goed mogelijk" te worden.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 14 feb 2023 10:35

Jans schreef: 14 feb 2023 10:05 En bij sommigen komt het vermogen er ook nog uit. Of zou @jakkel de eerste uren veel meer vermogen getrapt hebben dan het laatste uur? Ik denk het niet.
Inderdaad, vermogenscurve loopt vrij gelijk van begin tot einde.

Afbeelding

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 14 feb 2023 12:02

Soms kan het doel van je training ook de man met de hamer zijn. Ik bedoel dat vetverbranding het beste functioneert als de koolhydraten op zijn. Verder ben ik van mening dat na 3 uur training nog een uurtje interval nogal tegenstrijdig is en ik zou het juist omdraaien; eerst intervallen en dan nog 3 uurtjes volhouden tot het zwart voor de ogen, wel blijven drinken hoor.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5061
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 14 feb 2023 12:05

Klein_Verzet schreef: 14 feb 2023 12:02 Verder ben ik van mening dat na 3 uur training nog een uurtje interval nogal tegenstrijdig is en ik zou het juist omdraaien; eerst intervallen en dan nog 3 uurtjes volhouden tot het zwart voor de ogen, wel blijven drinken hoor.
Het is nogal offtopic maar dat is maar net wat je wil trainen. Als fatique resistance is dan wil je juist de intervallen aan het einde van de training.

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 14 feb 2023 13:44

Klein_Verzet schreef: 14 feb 2023 12:02 Soms kan het doel van je training ook de man met de hamer zijn. Ik bedoel dat vetverbranding het beste functioneert als de koolhydraten op zijn. Verder ben ik van mening dat na 3 uur training nog een uurtje interval nogal tegenstrijdig is en ik zou het juist omdraaien; eerst intervallen en dan nog 3 uurtjes volhouden tot het zwart voor de ogen, wel blijven drinken hoor.
Ik zou beide stellingen nog eens toetsen aan de laatste stand van de wetenschap ;)

Overigens heb je gelijk dat sporadisch vrijwel nuchter trainen 'iets' kan toevoegen. Maar een effectief vetmetabolisme heeft een kleine hoeveelheid glucose nodig (het 'waakvlammetje'). Als de koolhydraten helemaal op zijn, en je de èchte man met de hamer tegenkomt, gaat je lichaam in een ultieme spaarstand en loopt het aantal te verbruiken joules terug tot vrijwel niets. Dan train je dus niks meer behalve wellicht mentaal, een soort van doorzettingsvermogen.

En voor de volgorde, tja, het ligt eraan wat je doel van die dag is, wat je de dagen eromheen doet/gedaan hebt, en wat je doel op de lange termijn is. Wat Nuitkor zegt dus.

Als je intervallen aan het eind wil doen, wordt het extra belangrijk om 'grijs trainen' te vermijden, het is verleidelijk om de eerste 2 uur te hard te gaan, en dan bij de intervallen nog wat zitten prutsen in suboptimale vermogens omdat de koek op is. Dus dat is wel wat lastiger voor beginnende wielrenners, en dan is jouw volgorde inderdaad beter uit te voeren. Goed eten kan daar trouwens wel bij helpen, behalve voor kanonnen die uren aan een stuk op VO2max fietsen met spa blauw.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5061
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 14 feb 2023 13:51

Richard84 voor al je posts in dit topic krijg je van mij een +1. Hoef er eigenlijk niets aan toe te voegen.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 14 feb 2023 14:00

Bij "fatique resistance" denk ik vooral aan Mollema: 3 keer lossen en 4 keer terugkomen. Op z'n Hollands "de wil om te winnen" en ja dat kan het best in wedstrijdverband, waarmee maar weer gezegd is dat de beste training een wedstrijd is. Een recreant zal dan al afgehaakt zijn, want die begint bij de eerste keer lossen toch met relativeren omdat de echte wil om te winnen (de dood of de gladiolen) ontbreekt?

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 14 feb 2023 14:07

richard84 schreef: 14 feb 2023 13:44
Klein_Verzet schreef: 14 feb 2023 12:02 Soms kan het doel van je training ook de man met de hamer zijn. Ik bedoel dat vetverbranding het beste functioneert als de koolhydraten op zijn. Verder ben ik van mening dat na 3 uur training nog een uurtje interval nogal tegenstrijdig is en ik zou het juist omdraaien; eerst intervallen en dan nog 3 uurtjes volhouden tot het zwart voor de ogen, wel blijven drinken hoor.
Ik zou beide stellingen nog eens toetsen aan de laatste stand van de wetenschap ;)
Ik heb het een tijdje geleden getoetst aan de hand van het wijze inzicht van Hendrik Werner: eerst intervallen dan duurvermogen, waarmee een 4 uurtraining in de helft geperst kan worden.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5061
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 14 feb 2023 14:19

Eigenlijk met alles op gebied van trainen is "it depends", er bestaat geen slechte training. Er bestaan wel slechte trainingen tov van de rest wat je die week of periode doet en je doel. Intervallen voor je duurtraining prima. Intervallen aan het einde van je training ook prima. Alles valt en staat met de rest wat je doet en wat je doel is en waar je nog moet verbeteren om je doel te halen.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 14 feb 2023 15:26

Klein_Verzet schreef: 14 feb 2023 14:00 Bij "fatique resistance" denk ik vooral aan Mollema: 3 keer lossen en 4 keer terugkomen. Op z'n Hollands "de wil om te winnen" en ja dat kan het best in wedstrijdverband, waarmee maar weer gezegd is dat de beste training een wedstrijd is. Een recreant zal dan al afgehaakt zijn, want die begint bij de eerste keer lossen toch met relativeren omdat de echte wil om te winnen (de dood of de gladiolen) ontbreekt?
"De wil om te winnen/de dood of de gladiolen" is eigenlijk geen fatigue resistance. De grote voorbeelden in het wielrennen van fatigue resistance zijn de top ronderenners. Fatigue resistance gaat om zo lang mogelijk kunnen blijven presteren op je "uitgerust" niveau/zo min mogelijk aftakelen tov dat uitgerust niveau na inspanning. Eigenlijk renners die "beter worden"(/minder aftakelen) in de loop van een grote ronde dus. Sommige klassieke renners zijn zo ook, ik denk dan altijd aan Dylan Van Baarle.
Akkoord dat de ene langer of dieper in het rood kan gaan dan de ander, maar dat mentale aspect is strikt genomen geen onderdeel van fatigue resistance.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 14 feb 2023 18:20

Fryske fytster schreef: 06 feb 2023 16:39 Sinds vandaag ben ik nieuw op dit forum. Ik ben 49 en sinds 2 jaar heb ik een gravelbike. Van mijn 5e tot 18e altijd veel gefietst (en geschaatst) door de kale polders van en naar school. Zodoende zit het fietsen goed in mijn systeem en met veel plezier rijd ik mijn rondjes in de mooie omgeving van Heerenveen. Ook in de winter fiets ik door. Fietsen is het nieuwe schaatsen. Nu ik wat langere tochten maak, dat is voor mij 100 kilometer nu in de winter, verdiep ik me wat in eten en drinken. Wat is normaal en oke?

Dit is wat ik gewoonlijk ongeveer eet/drink in de winter:
Ontbijt: Griekse yoghurt, muesli, noten, pitten en flinke theelepel honing. Flink glas thee, kop koffie
ca. 40 km - kleine appel, slok thee - staand
ca. 50 km- 2 witte boterhammen met pindakaas/banaan en kop koffie - zittende pauze
ca. 70 km- kleine appel- kop resterende warme thee uit Stanley thermobeker - staand
ca. 90 km- kleine appel - fietsend
100 km - thuis om 15 uur lekker thee drinken en boterham kaas.
ca. 24 km/uur gemiddeld gefietst op mn gravelbike, waarbij ik nog gemakkelijk kan praten. Totaal 1,5 uur pauze/stilstaan.
18 uur Lekkere warme maaltijd.
Bij voorkeur drink ik weinig koud water uit mijn bidon. Ik laat deze het liefst thuis.

Onlangs probeerde ik de geadviseerde hoeveelheden drinken: 1 bidon per uur.
Met veel moeite heb ik er tegenaan gedronken en heb ik uiteindelijk 1 bidon/ 1 liter koud water gedronken gedurende hele tocht naast de koffie en thee hierboven. Wat een straf. Er ging veel tijd verloren aan het zoeken van een toilet bij jachthaven/restaurant/supermarkt. Is 1 bidon per uur wel reeel in de winter? Als je geen wedstrijdje doet, maar gewoon ontspannen lekker fietst in de winterse kou?
Hoe erg is weinig drinken in deze recreatieve sfeer?
Na inmiddels 8 pagina's allerlei (goed bedoelde) adviezen van onze (fanatieke) forumleden over 'hoe en waarom' het eten en drinken onderweg zo belangrijk is om de 'Tour de France' te winnen niet begrijpende dat jouw dat helemaal niet interesseert :lol: kan ik alleen maar vertellen dat wat je doet gewoon goed is en met de kanttekening dat weinig drinken in de recreatieve sfeer helemaal niet zo erg is want als je dorst hebt drink je wel een slokje, toch.?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5061
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 14 feb 2023 18:40

Orlok schreef: 14 feb 2023 18:20
Fryske fytster schreef: 06 feb 2023 16:39 knip
Na inmiddels 8 pagina's allerlei (goed bedoelde) adviezen van onze (fanatieke) forumleden over 'hoe en waarom' het eten en drinken onderweg zo belangrijk is om de 'Tour de France' te winnen niet begrijpende dat jouw dat helemaal niet interesseert :lol: kan ik alleen maar vertellen dat wat je doet gewoon goed is en met de kanttekening dat weinig drinken in de recreatieve sfeer helemaal niet zo erg is want als je dorst hebt drink je wel een slokje, toch.?
Ik begrijp prima dat iedereen het doet op de manier die voor hem/haar goed voelt, maar dat geldt net zoals voor mensen die het wel leuk vinden om met voeding en training bezig te zijn. De ene is niet slechter dan het ander, maar je doet het nu net voorkomen of zijn diegenen die er wel lol in hebben om er "serieus" mee bezig te zijn een stel malloten die de Tour de France willen winnen.

Plaats reactie