Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Eten en drinken voor recreant: Wat is normaal

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5061
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 08 feb 2023 19:29

Jans schreef: 08 feb 2023 19:26
NuitKor schreef: 08 feb 2023 18:30
Jans schreef: 08 feb 2023 15:51
Ik weet het, dat hier vooral mannen te vinden zijn, maar dit keer is de TS toch echt een zij

Net terug van 2,5 uur, lekker zonnetje, best fris weer. Een halve liter water op en niet gegeten. Misschien had ik met twee reepjes wel 0,2 km/u harder gereden? Maar dat had ik zonder reepjes en zonder toevoegingen in mijn bidon ook wel gered. Ik was er alleen niet op uit.
Nuttige bijdrage. Bedankt voor dit inzicht.
Misschien had je me wel kunnen bedanken voor routes die ik geplaatst heb, waar jij ook naar vroeg in het Jura topic. Het is nogal persoonlijk iedere keer.
Huh? Ik moest even weer in het topic kijken, maar ik gaf daar alleen aan dat het beter niet via PB kan, omdat anderen daar dan ook wat aan hebben. Zelf geen plannen voor naar de Jura, maar toch bedankt. Kan je deze weer doorstrepen in je aantekeningen boekje :lol:

monique70
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 09 feb 2023 05:50

Eatmyride is wel interessant. Uitgerekend voor mijn 200km voor zaterdag en dan kom ik op 45g koolhydraten per uur met mijn inspanning. Dat past beter bij wat ik kan eten onderweg en de ervaring die ik heb.
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 feb 2023 09:09

Absoluut, voor iedereen zeker een keer interessant om te proberen.
En als je lastig kan eten onderweg, die hele reep hoeft er niet in 1x in.
3x een hap elke 15 minuten kan ook.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 09 feb 2023 11:51

Eten en drinken: wat is normaal? Hieronder een aardig artikel over de invloed van eten op het bioritme; ook als kritische noot bij het zogenaamde IF.

https://www.nu.nl/gezondheid/6250387/ko ... s-eet.html

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 09 feb 2023 14:14

Er staat voor de ts een heel belangrijk zinnetje in dat artikel, ook al trek ik het mss een beetje uit de context.

Luister naar je lichaam.

Heb jij na een lekkere lange tocht hoofdpijn? Grote kans dat je dan te weinig gedronken hebt. Je.zou het met een kater kunnen vergelijken.

Krijg je tegen het einde van je fietstocht je benen haast niet meer rond? Probeer dan een volgende keer eens iets meer te eten onderweg.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 09 feb 2023 16:24

Jans schreef: 08 feb 2023 09:43
NuitKor schreef: 08 feb 2023 08:35
el_loco schreef: 08 feb 2023 08:11 Holy shit man, zo`n berg eten krijg ik echt niet weg op een dag. Ik eet wel gewoon iets als ik honger heb, zowel op de fiets als daarnaast. Geen zin in al dat gereken en gedoe met calorieën. Voor mij werkt dat prima in ieder geval.
Echt een fietsforum opmerking. Iemand vraagt advies over voeding en jij komt vertellen dat je geen zin in gedoe met calorieën wil en lekker eet wat je wil. Nuttige bijdrage :like:
Iemand vroeg advies voor een hele doodgewone recreant. Ik als doodgewone recreant hoef me helemaal niet bezig te houden met koolhydraten etc. Ga ik eens vroeger in de ochtend, dat is voor mij zo ongeveer na half 10, dan neem ik een boterham meer bij het ontbijt, bovenop mijn cracker en plak ontbijtkoek. Twee mini ontbijtkoekjes voor onderweg en ik kan er weer 100 km tegen aan. Twee volle bidonnen en onderweg naar behoefte (temperatuur) bijvullen.
Dus zoals@Theo opmerkt. TS vraagt niet om een advies om met haar gravelbike de Marmotte te kunnen doen en ook nog hoog in het klassement te eindigen.
:winkthumb:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

hayes

hayes 11 feb 2023 20:40

Straf dat bepaalde forumleden zelfs in een voedingstopic zich toch weer kunnen ergeren aan anderen.
Staat het je niet aan, lees er dan over. Iedere keer opmerkingen maken, ik vraag me af wat daar dan het nut van is. Buiten jezelf weer even profileren.

Ze zijn al even nutteloos, wat het eigenlijk dan weer grappig/ironisch maakt. :mrgreen:

Een beetje meer on topic: eten als je honger hebt, dan is het te laat.
Als je na thuiskomst de hele kast wil leegeten, dan wat meer eten onderweg.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7959
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 11 feb 2023 23:33

:like:
hayes schreef: 11 feb 2023 20:40 Straf dat bepaalde forumleden zelfs in een voedingstopic zich toch weer kunnen ergeren aan anderen.
Staat het je niet aan, lees er dan over. Iedere keer opmerkingen maken, ik vraag me af wat daar dan het nut van is. Buiten jezelf weer even profileren.

Ze zijn al even nutteloos, wat het eigenlijk dan weer grappig/ironisch maakt. :mrgreen:

Een beetje meer on topic: eten als je honger hebt, dan is het te laat.
Als je na thuiskomst de hele kast wil leegeten, dan wat meer eten onderweg.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 11 feb 2023 23:39

Fryske fytster schreef: 06 feb 2023 16:39 ...
Dit is wat ik gewoonlijk ongeveer eet/drink in de winter:
Ontbijt: Griekse yoghurt, muesli, noten, pitten en flinke theelepel honing. Flink glas thee, kop koffie
ca. 40 km - kleine appel, slok thee - staand
ca. 50 km- 2 witte boterhammen met pindakaas/banaan en kop koffie - zittende pauze
ca. 70 km- kleine appel- kop resterende warme thee uit Stanley thermobeker - staand
ca. 90 km- kleine appel - fietsend
100 km - thuis om 15 uur lekker thee drinken en boterham kaas.
ca. 24 km/uur gemiddeld gefietst op mn gravelbike, waarbij ik nog gemakkelijk kan praten. Totaal 1,5 uur pauze/stilstaan.
...
Als recreant zijn er geen regels; alleen als je sneller/langer wil rijden en je loopt dan ergens tegen een grens kan je er eens over nadenken.
Als je je bij wat jij nu doet, je goed voelt, zou ik zo houden.
Een paar opmerkingen;
je beschrijving is vooral eentje waarbij het leuk zijn van fietsen en eten voorop staat -corrigeer me als ik fout ben. Weerom geen reden te veranderen. En die voorgeschreven hoeveelheid drinken, eten volgen... : als recreant eten of drinken als je honger en dorst hebt is perfect.
Kleine opmerkingen bij eten: afhankelijk hoeveel muesli; zorg in het ontbijt voor voldoende koolhydraten. Niet de zuivere suikers als honing maar de havermout uit de muesli tellen hier. Ik ben hier meer voorstander van boterhammen dan muesli (omdat die dikwijls te veel suiker bevatten).
De appel onderweg; die is er enkel voor het plezier. Die bevat zo weinig energie dat die weinig bijdraagt tijdens de fietstocht. Maar de pauze om die te eten kan superbelangrijk zijn voor de beleving.
En drinken; zorg gewoon dat je urine voldoende doorzichtig is in je 'normale' leven. Verder maakt het voor zo een gezellig ritje niet uit. Je zal wel drinken bij dorst.
Zolang je niet leidt onder uitputtingsverschijnselen als oa krampen, de man met de hamer niet tegenkomt is de recreant goed bezig (waarbij ik bij problemen nog eerder ga zeggen dat je te hard rijdt eerder dan te wienig eet). Of ook; als je maag de combinatie veel eten/drinken én fietsen niet gecombineerd krijgt, doe het rustiger aan. Die grote volumes drank zijn maar om stoere inspanningen te kunnen doen; niet als je ook pauzeert voor appel.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 12 feb 2023 10:09

Ik hanteer een simpele vuistregel. 1 bidon en 1 reep per uur. Ik zorg ervoor dat ik goed gegeten en gedronken heb bij vertrek en begin na een uur met eten.
Als ik 100 km rijd, neem ik 2 snelle Jelles mee en 2 750 ml bidons. Rijd ik verder, dan plan ik een stop in of neem 3 repen, een gel en 2 1000 ml bidons mee.

De hoeveelheid koolhydraten komt zo op ongeveer 80-90 gram per uur. Dat is precies wat je kan opnemen. Maar ik begreep uit de Beter Worden podcast dat het nog beter is om meteen, in het eerste uur, al te gaan eten.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 12 feb 2023 11:13

Eigenlijk maakt het niet uit of je recreant bent of niet. Je zal toch in mijn ogen gewoon moeten eten om niet langzaamaan in te storten. Op korte ritjes onder de 1.5u eet ik niet, op dus wat suikers in mijn drinken na. Maar dan ben je ook precies als je wat in krachten af begint te nemen weer thuis. Eten en drinken als je honger of dorst hebt is gewoon te laat, punt.

Drinken, sowieso proberen elk kwartier een goede slok te nemen. Ook in de winter en dus gewoon vanaf km nul. Ik begin normaal na 40min met een kleine reep. Daarna meestal elke 40min wel iets. En dat hoeven helemaal geen dure sportvoedingsproducten te zijn. Standaard snelle jelles(ik vind ze wat groot), muslirepen en andere koeken werken prima. Op echt lange ritten wil ik ook wel eens gewoon mueslibollen bij hebben, maar meestal maak ik daar gewoon een kleine stop van.

Gisteren ook alweer gezien op t mtb tochtje met de groep. En dat was maar iets langer dan drie uurtjes. In t begin is iedereen razend enthousiast en vol energie en rijden we weer harder dan afgesproken. Maar ze eten tot de koffiestop allemaal niets. Voor de koffiestop had ik er al drie repen in zitten. En ook na de appelgebak nog een reep gegeten. Tegen het einde van de rit was ik ruim het friste van het stel en moet je regelmatig wachten op mensen die gelost worden. En nee het tweede stuk werd langzamer afgelegd dan het eerste. Tja. Ik zal wel gek zijn met al dat eten! Op de mtb heb ik ook nog een camelback vol water bij en met dat slangetje merk ik dat ik nog wat vaker een slok neem.

Zeker in de winter waar ik nu totaal niet topfit ben is nog meer eten aanbevolen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 feb 2023 13:01

HarryuitHilversum schreef: 12 feb 2023 10:09 Ik hanteer een simpele vuistregel. 1 bidon en 1 reep per uur. Ik zorg ervoor dat ik goed gegeten en gedronken heb bij vertrek en begin na een uur met eten.
Als ik 100 km rijd, neem ik 2 snelle Jelles mee en 2 750 ml bidons. Rijd ik verder, dan plan ik een stop in of neem 3 repen, een gel en 2 1000 ml bidons mee.

De hoeveelheid koolhydraten komt zo op ongeveer 80-90 gram per uur. Dat is precies wat je kan opnemen. Maar ik begreep uit de Beter Worden podcast dat het nog beter is om meteen, in het eerste uur, al te gaan eten.
Dat laatste ligt er natuurlijk aan. Opzich heeft ie gelijk, maar je kan op 1 min voordat je opstapt een halve snelle jelle eten.

Op bv een zondag ga ik niet twee uur voor mijn rit netjes eten, dat is bed uit en met een 45 minuten ben ik weg.
Dan eet ik niet teveel thuis en begin ik redelijk snel op de fiets met wat te eten.

Op een doordeweekse einde middag begin avond, kan ik vooraf prima eten, bij lage intensiteit doe ik het dan op gevoel.
Bij hele lange intensieve ritten plan ik wel echt mijn eten vanaf minuut 1.

Plaats reactie