Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Eten en drinken voor recreant: Wat is normaal

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4350
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 13 feb 2023 19:03

En dat is ook precies waar het om gaat. Wat te eten en drinken voor de recreant.
Vorig jaar met mijn halve Ironman had ik wel een voeding schema met 75gr koolhydraten per uur, dat doe ik echt niet tijdens een relaxte zondag rit. Ik vind het persoonlijk wel prettig om iets van regelmatig te eten tijdens het sporten, maar het maakt dan niet uit wat.

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 13 feb 2023 19:31

Mijn tip voor de topic starter is,
koop een rvs thermo bidon. Warme thee erin en dan nog een extra bidon met water mee.Dan kun je mooi met dat (koude) water de thee mengen. Want de thee blijft echt wel 1,5-2 uren echt heet.Ik zelf krijg met koud,dampig weer geen koud water naar binnen.Vandaar die thee.Zomerdag alleen water of eens koffie of cola onderweg.

In de warme zomer,vul je de rvs thermo bidon met koud water en zo blijft ook nog je drinkwater veel koeler met hete dagen.

Ga je echt 4 uur fietsen,dan ontkom je er niet aan om ook onderweg water bij te vullen. Ik zelf vraag dan altijd mensen die ik bij hun huis zie staan en dat gaat altijd goed. Soms wat kleingeld voor de kinderen in de spaarpot. (of bij een campinggebouw in de zomer).

Je hebt wel van die dorpswinkels(op het platteland) waar je altijd koek,drinken kunt halen.(bij lange ritten).

RVS thermo bidon Elite Deboyo.

Die gebruik ik al jaren naar volle tevredenheid.

(Je hebt ook gewone rvs bidons die NIET isolerend zijn,maar gebruikt worden voor hun neutrale smaak).

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 13 feb 2023 19:53

thestudent schreef: 12 feb 2023 11:13 ....
Gisteren ook alweer gezien op t mtb tochtje met de groep. ... Ik zal wel gek zijn met al dat eten! ...
Op zich is je verhaal geen bewijs dat het door het eten komt. Misschien ben je gewoon beter getraind en rijdt je het eerste deel veel meer op je vetreserves waardoor je tegen het einde gewoon nog beter bent.
Maar nu eerst enkele leden van je fietsgroep overtuigen en een blindproef doen ;-).

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 13 feb 2023 20:28

Theo V schreef: 06 feb 2023 17:39 Ik ben geen voedingsdeskundige maar als dit voor jou werkt waarom zou je het veranderen.
Misschien voor in de zomer wel een extra bidon mee voor wat extra vocht.
Zolang je maar geniet van je ritjes.
En daarmee is eigenlijk alles gezegd.
In de winter drink ik bijna niets tijdens ritten tot zo'n twee uur en met één banaan kom ik dan toe. Vandaag een rit van drie uur, wel al iets warmer, ongeveer drie kwart bidon op die drie uur, één banaan en een frangipane cakeje. Voor anderen is dat belachelijk weinig, bij mij werkt dat. In de zomer drink ik uiteraard meer.

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 13 feb 2023 21:55

Ik zie nu mensen reageren met 'ik kan wel 100km fietsen op alleen een glaasje water'
Dat is natuurlijk zo, en dat is lekker ouderwets stoer, en dan komt het oude gezegde 'alles wordt makkelijk als je maar langzaam genoeg gaat' weer om de hoek kijken.

Maar iemand stelde eerder 'na 100km fietsen ga ik/iemand nog net zo hard een berg op als in het begin, op alleen een paar slokjes water'. En daar zit hem het probleem. Dat kan dus alleen als je in die drie uur vooraf je koolhydraatvoorraad niet volledig aanspreekt. Als je in die drie uur nou 2x 1 uur op je ftp gaat rijden (of voor de mensen die allergisch zijn voor vermogensmeters, als je 2x een uur je ballen uit je broek een berg oprijdt), en je herhaalt dat in het vierde uur, dan heeft de fietser die tussendoor gegeten heeft, meer vermogen dan de fietser die alleen water drinkt.


Daar komt nog bij, dat diezelfde mensen vervolgens zeggen: maar ik ben helemaal niet bezig met vermogen, ik fiets gewoon lekker. Evt met een hartslagmetertje. Ja, dan kom je er sowieso niet achter als je 5 of 10% inlevert. Ik geloof best dat je nog steeds boven komt, maar waar het mij om ging is; consistente maximale inspanningen leveren gedurende lange tijd, dat gaat niet als je niet eet.

Ik fietste 'vroeger' (15-20 jaar geleden) ook wel eens urenlang op 1 of 2 bidonnetjes water, zeker in de winter, of als ik met mensen ging fietsen die minder hard rijden dan ik. Nu niet meer, ik zorg op bijna al mijn ritten dat ik wat voeding binnenkrijg. Dan doe ik wat makkelijker diepe inspanningen en kun je ook richting het einde nog effectieve intervallen doen. Je herstelt ook wat sneller en dus kun je vaker, langer of harder fietsen.

Dus ja, je kunt prima een lange rit doen zonder extra voeding, maar nee, je kunt niet urenlang max intervallen doen zonder eten.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 13 feb 2023 22:17

Er is ook niemand die het over intervallen had. Dat maak jij er van. Trouwens rijden er zo veel mensen uren intervallen?

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7955
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 13 feb 2023 23:07

Ik denk dat je hier “intervallen” moet lezen als klimmen.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 14 feb 2023 00:39

Jans schreef: 13 feb 2023 22:17 Er is ook niemand die het over intervallen had. Dat maak jij er van. Trouwens rijden er zo veel mensen uren intervallen?
Mijn hele tekst gaat over bergen fietsen, lange tochten maken, in lijn met waarmee je de discussie aanzwengelde. Alleen in de laatste zin gebruik ik het woordje intervallen omdat 10x "berg opfietsen" zo saai schrijft

Terug naar het begin van de discussie:
Er werd gezegd: je moet goed eten anders ga je aan het eind van een rit steeds langzamer fietsen. Een stelling waar ik het grotendeels mee eens ben (behalve als je dus alleen maar relatief rustig aan fietst)

Jij begon toen over intervallen/bergen oprijden: " Ach manlief eet onderweg heel weinig (na een km of 70 een Lidl reepje) en is de laatste klimmen net zo snel als de eerste," Dat is prima, dat kan. Maar toen zei je; zou dat komen omdat eten heel erg persoonsgebonden is?

Omdat die conclusie wat kort door de bocht is, en niet volledig in lijn met de voedingsleer, opperde ik een alternatief; "dat kan alleen als hij de eerste 70km op een lage intensiteit fietst" Anders ga je na een paar klimmen (intervallen, efforts) zonder voeding wel snel inleveren. Ik was het dus niet eens met je conclusie dat op basis van jouw observatie dat 1 persoon na een paar uur nog hard fietst, eten dus niet nodig is voor sommigen om heel lang hard te blijven fietsen. Dat zou namelijk betekenen dat er magie in het spel is.

Ik geloof dan ook dat daar een andere verklaring voor is > hij rijdt niet hard genoeg om z'n volledige koolhydraat voorraad op te branden.

Dat hoeft hij van mij ook niet. Maar dan kun je niet gaan concluderen dat de hele sportfysiologie overboord kan.

Overigens is voeding best wel persoonsgebonden, en ook hoe lang je een bepaalde inspanning kunt volhouden, en hoe vaak je het kunt herhalen. Maar voor elke individuele fietser geldt dan toch > als je maar hard en lang genoeg fietst, heb je profijt bij de juiste hoeveelheid voeding onderweg.


PS ik zou niet aanraden om 3x 1 uur vlak onder je FTP te fietsen. Denk inderdaad dat niet veel mensen dat doen. Dat was een theoretisch voorbeeld.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 14 feb 2023 08:07

richard84 schreef: 13 feb 2023 21:55 Ik zie nu mensen reageren met 'ik kan wel 100km fietsen op alleen een glaasje water'
Dat is natuurlijk zo, en dat is lekker ouderwets stoer, en dan komt het oude gezegde 'alles wordt makkelijk als je maar langzaam genoeg gaat' weer om de hoek kijken.
Als dit op mij bedoeld is. Als ik het had over die drie uur rit van me van gisteren, die was nu toch niet bepaald heel traag te noemen. Avg vermogen van 246W (FTP momenteel 305W), 103 km, avg van 34,2 km/u en met een avg hartslag van 152.
Met deze temperaturen en de juiste kleding (afgestemd op de temperatuur) werkt het op deze manier voor mij. Ik eet en drink wel goed voor ik vertrek, misschien dat dat er voor zorgt dat het voor mij werkt?

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 14 feb 2023 09:10

Ik had afgelopen vrijdag precies het omgekeerde terwijl ik rustig in Z2 fietste. Binnen twee uur had ik een suikerdip die ik moest oplossen met een gelletje. De benen gingen al wat minder maar ik merkte nog meer dat mijn concentratie helemaal weg was.

Wat bij mij meespeelde is dat ik vrijdag eind van de middag fietste en normaal had geluncht maar niet extra. Tijdens de rit na een uur heb ik een banaan gegeten.
Maar het was mijn eerste ritje van 2 uur in maanden en ik had het koud tijdens het fietsen. Mijn lichaam raakte dus ook energie kwijt aan het opwarmen. Normaal kan ik namelijk echt wel een paar uur op de fiets zitten.

Volgens mij heb je met bovenstaande voorbeelden nu redelijk beide uiteinden van het spectrum. Wat goed voor jou is ga je vanzelf ervaren en leren.
Gedurende het “seizoen” fiets ik normaal maximaal 2,5h en dan eet ik iedere drie kwartier iets en dat werkt voor mij.
Als ik dan een keer een langere tocht maak dan ga ik dus wel echt beter letten op mijn voeding omdat ik anders ergens na de 3h geparkeerd kom ivm onvoldoende training.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7955
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 14 feb 2023 09:34

Voeding is inderdaad heel persoonlijk! Maar dat zit ‘m vooral in je persoonlijke stofwisseling.
Hier een interessant artikel daarover:

https://www.hrdlpn.nl/sportvoeding/metabolisme-sport/
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 14 feb 2023 09:49

Oke. Maar hebben de mensen die weinig tot niks eten wel eens gekeken naar hartslag vermogen ontkoppeling op ritten langer dan drie uur?.

Je hartslagzones halen zegt niet zo veel als t vermogen er niet meer uitkomt.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie