Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Eten en drinken voor recreant: Wat is normaal

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 09 mei 2023 12:36

loonatik schreef: 09 mei 2023 12:15 [
Laatst 150km 30,5km/h gefietst en nu gisteren 120 en tikte amper de 27.5 aan. Weer was nagenoeg hetzelfde :?
Maar... heb je wel lekker gefietst? Dat is voor mij het belangrijkste. Als ik mijn fiets in de schuur zet en denk.. tjonge wat was dat fijn. Als ik volledig verzuurd thuiskom bijvoorbeeld dan was het geen genieten en heb ik dat niet, dan ga ik eens nadenken waar dat aan kon liggen. Een gemiddelde snelheid is ook maar een gemiddelde.
Als recreant adviseer ik echt om zo naar jezelf te (leren) kijken. Tenzij je een ander doel nastreeft en in het een of ander voor een uitslag wil gaan rijden.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

loonatik
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 mei 2008 01:33

loonatik 09 mei 2023 13:58

depoldertoerist schreef: 09 mei 2023 12:36
loonatik schreef: 09 mei 2023 12:15 [
Laatst 150km 30,5km/h gefietst en nu gisteren 120 en tikte amper de 27.5 aan. Weer was nagenoeg hetzelfde :?
Maar... heb je wel lekker gefietst? Dat is voor mij het belangrijkste. Als ik mijn fiets in de schuur zet en denk.. tjonge wat was dat fijn. Als ik volledig verzuurd thuiskom bijvoorbeeld dan was het geen genieten en heb ik dat niet, dan ga ik eens nadenken waar dat aan kon liggen. Een gemiddelde snelheid is ook maar een gemiddelde.
Als recreant adviseer ik echt om zo naar jezelf te (leren) kijken. Tenzij je een ander doel nastreeft en in het een of ander voor een uitslag wil gaan rijden.
Wel lekker gefiets ja maar was wel kapot toen ik thuis kwam. Maar was niet zo dat ik op het einde niet meer vooruit te branden was dus denk niet verzuurd...
Maar nu vandaag heb ik nog wel vermoeide spieren(trappen is zwaar :lol: ) maar misschien moet ik ook ff rustig aan doen. Afgelopen 10 dagen 550km gefietst.
Giant Defy Advanced Pro 1
Bulls Copperhead 3 29
Isaac Force

jasperdeman
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 12 aug 2014 22:55

jasperdeman 11 mei 2023 16:42

loonatik schreef: 09 mei 2023 11:01 Ik rij de laatste tijd steeds langere tochten(100km-175km) en merk dat ik meer moet opletten op mijn eten.
Lees dat snelle jelle reepjes aan te raden zijn vanwege de hoge hoeveelheid koolhydraten. Dus ga dit meenemen inplaats van een banaan en eat natural reepjes.
Nu drink ik eigenlijk alleen maar water. Zit er aan te denken om zon sportdrank in een bidon te doen(aanleng) of is wat suiker toevoegen ook oke?
Hebben jullie tips voor sport drankjes?
Ik kan de volgende merken voor inkooprijzen krijgen ;) AMACX, ETIXX, ISOSTAR, MAXIM.
Zat zelf te kijken naar een bus van Maxim. Zo'n 480gr bus kost een tientje. Welke smaak vinden jullie het lekkerst?

Gelletjes kan ik ook proberen maar vind ik eigenlijk ranzig. Of is dit toch wel aan te raden?

Edit, toch maar gelijk wat besteld
MAXIM REEP ENERGY SALTY NUTS 25x
MAXIM SPORTS DRINK FRESH LEMON 480GR
Totaal 45eu en doe er neem ik aan wel een tijdje mee :winkthumb:
Kijk vooral naar de ingrediënten en voedingswaarden van de producten.

In principe is het enige dat je nodig hebt op de fiets: water+koolhydraten+zout.
Vezels, eiwitten en vetten zijn niet nodig, sterker nog die zorgen vooral voor maagproblemen als je ze te veel tot je neemt.

Koolhydraten heb je in veel vormen en maten, maar voor sport zijn maltodextrine en suikers (dextrose, fructose of suiker) de meest voorkomende.

Je kan prima suiker in een bidon voor je koolhydratenbehoefte. Als je de smaak kan dragen is dat een prima en vooral voordeligste optie. Mogelijk een beetje aanlengen met wat siroop voor smaak.

Zelf verkies ik de optie om een schep (15g sportmix) aan te vullen met suiker (50g) + 1 gram zout, per uur bij een lange semi-intensieve rit, maar dat is op basis van mijn ingeschatte koolhydraten verbruik bij zulke ritten. Dat kan bij jou hoger of lager liggen.

Ik probeer zo min mogelijk afhankelijk te zijn van (dure) repen of gelletjes aangezien dat alleen maar ballast is in je rugzakjes en veel geld kost allemaal bij elkaar opgeteld.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8525
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 11 mei 2023 21:20

jasperdeman schreef: 11 mei 2023 16:42
loonatik schreef: 09 mei 2023 11:01 Ik rij de laatste tijd steeds langere tochten(100km-175km) en merk dat ik meer moet opletten op mijn eten.
Lees dat snelle jelle reepjes aan te raden zijn vanwege de hoge hoeveelheid koolhydraten. Dus ga dit meenemen inplaats van een banaan en eat natural reepjes.
Nu drink ik eigenlijk alleen maar water. Zit er aan te denken om zon sportdrank in een bidon te doen(aanleng) of is wat suiker toevoegen ook oke?
Hebben jullie tips voor sport drankjes?
Ik kan de volgende merken voor inkooprijzen krijgen ;) AMACX, ETIXX, ISOSTAR, MAXIM.
Zat zelf te kijken naar een bus van Maxim. Zo'n 480gr bus kost een tientje. Welke smaak vinden jullie het lekkerst?

Gelletjes kan ik ook proberen maar vind ik eigenlijk ranzig. Of is dit toch wel aan te raden?

Edit, toch maar gelijk wat besteld
MAXIM REEP ENERGY SALTY NUTS 25x
MAXIM SPORTS DRINK FRESH LEMON 480GR
Totaal 45eu en doe er neem ik aan wel een tijdje mee :winkthumb:
Kijk vooral naar de ingrediënten en voedingswaarden van de producten.

In principe is het enige dat je nodig hebt op de fiets: water+koolhydraten+zout.
Vezels, eiwitten en vetten zijn niet nodig, sterker nog die zorgen vooral voor maagproblemen als je ze te veel tot je neemt.

Koolhydraten heb je in veel vormen en maten, maar voor sport zijn maltodextrine en suikers (dextrose, fructose of suiker) de meest voorkomende.

Je kan prima suiker in een bidon voor je koolhydratenbehoefte. Als je de smaak kan dragen is dat een prima en vooral voordeligste optie. Mogelijk een beetje aanlengen met wat siroop voor smaak.

Zelf verkies ik de optie om een schep (15g sportmix) aan te vullen met suiker (50g) + 1 gram zout, per uur bij een lange semi-intensieve rit, maar dat is op basis van mijn ingeschatte koolhydraten verbruik bij zulke ritten. Dat kan bij jou hoger of lager liggen.

Ik probeer zo min mogelijk afhankelijk te zijn van (dure) repen of gelletjes aangezien dat alleen maar ballast is in je rugzakjes en veel geld kost allemaal bij elkaar opgeteld.
Wat is duur?En wat is veel geld op jaarbasis?
Naar mezelf kijkende op 10.000 km ruim gerekend 12 kg maltodextrine €50,- 30 Maxim repen €50,- 20 gels €30,- 3kg isopoeder €25,- zeg maar €150,- per jaar vindt ik wel meevallen.
Belangrijkste is ik voel mij er goed bij en eet er geen snee brood minder om.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 mei 2023 16:30

Ja hier ook iets meer omdat ik gewoon kant en klaar powerbar koop.
Ik denk totaal 250 a 300 per jaar beetje op de aanbiedingen en datums letten.

Als je twee keer per week gaat tennissen en je neemt een colaatje ben je het ook kwijt.

jasperdeman
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 12 aug 2014 22:55

jasperdeman 18 mei 2023 22:37

wasbeer2006 schreef: 12 mei 2023 16:30 Ja hier ook iets meer omdat ik gewoon kant en klaar powerbar koop.
Ik denk totaal 250 a 300 per jaar beetje op de aanbiedingen en datums letten.

Als je twee keer per week gaat tennissen en je neemt een colaatje ben je het ook kwijt.
Is ook helemaal prima natuurlijk als je gemak wil.

Een simpel rekensommetje:
€300 per jaar / €2 per reep = 150 repen per jaar.
150 repen per jaar × 30g koolhydraten per reep = 4.500g koolhydraten per jaar.
4.500 g koolhydraten per jaar / 45 g koolhydraten per uur fietsen = 100 uur fietsen per jaar.

Dat is niet zo veel natuurlijk. Als je 500 uur per jaar fiets ben je dan €1.500 kwijt aan repen.

Dan ben je met suiker €1 per 1.000g koolhydraten een stuk voordeliger uit. Namelijk in dit voorbeeld €4,50 voor 100 uur fietsen per jaar i.p.v. €300, of €22,50 voor 500 uur fietsen per jaar i.p.v. €1.500.

Als je het zo bekijkt is het toch wel interessant.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8525
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 19 mei 2023 07:26

jasperdeman schreef: 18 mei 2023 22:37
wasbeer2006 schreef: 12 mei 2023 16:30 Ja hier ook iets meer omdat ik gewoon kant en klaar powerbar koop.
Ik denk totaal 250 a 300 per jaar beetje op de aanbiedingen en datums letten.

Als je twee keer per week gaat tennissen en je neemt een colaatje ben je het ook kwijt.
Is ook helemaal prima natuurlijk als je gemak wil.

Een simpel rekensommetje:
€300 per jaar / €2 per reep = 150 repen per jaar.
150 repen per jaar × 30g koolhydraten per reep = 4.500g koolhydraten per jaar.
4.500 g koolhydraten per jaar / 45 g koolhydraten per uur fietsen = 100 uur fietsen per jaar.

Dat is niet zo veel natuurlijk. Als je 500 uur per jaar fiets ben je dan €1.500 kwijt aan repen.

Dan ben je met suiker €1 per 1.000g koolhydraten een stuk voordeliger uit. Namelijk in dit voorbeeld €4,50 voor 100 uur fietsen per jaar i.p.v. €300, of €22,50 voor 500 uur fietsen per jaar i.p.v. €1.500.

Als je het zo bekijkt is het toch wel interessant.
Kan je het voor mij ook uitrekenen 😉
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 20 mei 2023 06:37

Cycloworld de podcast aflevering 42 is voor dit onderwerp wel een aanrader.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4503
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 20 mei 2023 10:49

:mrgreen: :mrgreen: Hoppa hele sportvoedingsmarkt pootje gelicht

1094
Forum-lid
Berichten: 1654
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 20 mei 2023 11:43

Ik geef rond de 100e per jaar uit aan sportvoeding. Vooral in de zomer in voorbereiding op langere tochten. In de winter vaak bananen en snelle jelle’s mee. Kost ook geld natuurlijk maar niet zo heel veel en dat hebben we toch wel in huis.

Hoe neem je al die suiker mee eigenlijk als je een langere ronde de doet

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 mei 2023 12:43

Ja die maken bij mij ook deel uit van de sportvoeding, snelle jelle,s en zelf gemaakt bananen brood.
Bananen onderweg kan ik niet tegen, krijg ik meteen last van mijn maag.

Ik koop vaak wel veel in de aanbieding, bij mantel lag met de kerst 4 powerbar repen voor 4 euro, nou neem ik er meteen 40 mee.
Wel twee maanden over datum nu, maar dat proef je toch niet.

In de winter kan het wat makkelijker goedkoper een snicker vind ik ook wel lekker, maar niet bij 20 graden in mijn achterzak :-)
Luikse wafel neem ik ook wel mee of stroopwafels, zeker voor wat rustige duurritten hoef ik niet alleen maar suiker.

1094
Forum-lid
Berichten: 1654
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 21 mei 2023 13:17

Net op smaak wat zout bij mn limonade gegooid. Is tafelzout hier goed voor?

Plaats reactie