Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Eten en drinken voor recreant: Wat is normaal

Symen
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:26

Symen 17 mar 2023 13:28

Jij komt met een theorie aan dus laat zien hoe die die theorie gerechtvaardigd kan worden.

Daarnaast haal je er telkens andere aspecten bij om je uitspraak te rechtvaardigen. Ik weet ook niet wat jou kennis is over fysiologie om bepaalde aspecten te begrijpen.

Als je de man met de hamer tegen komt betekent dit dat je glycogeen voorraden zijn uitgeput. Het lichaam gaat dus een noodsysteem aanspreken om te voorzien van de benodigde energie (ketose). Hierdoor is er minder snel energie beschikbaar voor het leveren van vermogen. Je vermogen neemt dus ook af.
Jij denkt dat je hierdoor meer vetten gaat verbranden. maar als jij 100 watt weg trapt (kinetische energie) gaat jou lichaam niet meer chemische energie vrij maken dan nodig is, hooguit om de vitale functies van het lichaam te onderhouden. mocht je lichaam wel meer chemische energie vrijmaken dan zal dit in warmte tot uiting komen (thermische energie). Met nog minder vermogen is dus vanzelf sprekend dat er ook minder chemische energie nodig is. Je lichaam zal dan ook niet meer vetten gaan verbruiken.
Het punt waarop je het meeste vet verbrand wordt dan ook aangeduid met de aerobe drempel. op dit punt verbrand je dus meer vet voor energie dan dat je op een noodsysteem (ketose) aan het teren bent.

chemische - thermische en kinetische (potentiële) energie is evenredig aan elkaar. er gaat dus ook geen energie verloren. Met deze wet kan jouw theorie al verworpen worden. Maar je mag met een tegenstelling aankomen die jou theorie wel wordt gerechtvaardigd.

Gebruikersavatar
Erik1.0
Forum-lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 27 jan 2013 09:49
Locatie: Nijmegen

Gebruikersavatar Erik1.0 17 mar 2023 14:53

Klein_Verzet schreef: 17 mar 2023 12:24
Helaas heb ik tot nu toe nog geen wetenschappelijke onderbouwing kunnen lezen over mijn vraag. Kortom, ik ga zo af en toe gezellig in gesprek met de man met de hamer. Wellicht is het een mentaal aspect, maar in menig cyclo ervaar ik toch veel minder terugval naarmate de kilometers vorderen ten opzichte van andere deelnemers: zie je wel dat het helpt (n=1 is geen, ik weet het, vandaar mijn oproep tot wetenschappelijke rapporten om deze benadering te falsificeren) ?
De wielrenners die gewoon goed eten en van je weg rijden tijdens een cyclo zul je ook nooit zien. Dus haal je enkel of slechter getrainden in, of wielrenners die nog minder gegeten hebben. Soort observer / selectiebias.

Grtz

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 17 mar 2023 19:40

Sommige mensen zijn nu eenmaal eigenwijs. Dan kan het zelfs zijn dat te kort eten voor diegene acceptabel lijkt. Dat wil niet zeggen dat te kort eten ook daadwerkelijk goed is. Ik heb namelijk nog nooit een prof gezien die verbeterd is door bewust te weinig eten tijdens trainingen en daarmee de man met de hamer opzoeken.
Als jij het idee hebt dat het voor jou wel gaat werken, dan sta je daar alleen voor. Registreer je wel even je voortgang, wie weet hebben wij daar nog wat aan.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 17 mar 2023 20:19

Jij komt met een theorie aan dus laat zien hoe die die theorie gerechtvaardigd kan worden.
Precies dit. Jij komt met een theorie en wij moeten maar het tegendeel bewijzen. Beetje omgekeerde wereld. :lol:

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 18 mar 2023 12:15

Klein_Verzet schreef: 17 mar 2023 12:24 Zoals zo keurig is voorgerekend door @richard84 (overigens kost het een lichaam van 75kg ca. 320kcal/uur om 5km/u te wandelen, maar dit terzijde)

Helaas heb ik tot nu toe nog geen wetenschappelijke onderbouwing kunnen lezen over mijn vraag. vandaar mijn oproep tot wetenschappelijke rapporten om deze benadering te falsificeren) ?
1. Zeker wel 400kcal want a. Mijn rekenvoorbeeld ging, zoals je kunt lezen, uit van een persoon van 80kg, b. Als je de kortste route naar Parijs wandelt zul je toch echt ook wat hellingen moeten meenemen, en dan is 5km/uur aanhouden een pak intensiever dan de ±350kcal die genoemd worden voor wandelen op het vlakke a 5kph met 80kg. Ik vond dat dat wel 14% rechtvaardigde.

2. Het is natuurlijk al gezegd, het is niet aan ons om je stelling te weerleggen, het is aan jou om het te bewijzen.

Zeker omdat je theorie valt in de categorie dat de aarde plat is en dat babies van de ooievaar komen. Dit zijn ideeën die al zo vaak keer op keer weerlegd zijn en waarvan we door andere onderzoeken al zo uitgebreid weten dat het onzin is dat niemand zich hier nog weer eens opnieuw mee gaat bezighouden.

Extraordinary claims need extraordinary proof!

Dus ik wens je bij deze alle succes met trainen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12475
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 18 mar 2023 16:31

Waarom willen mensen altijd "wetenschappelijk onderboude" zaken zien. Dat is niet altijd een sluitend bewijs
Waarom denken nou heel veel mensen dat wetenschappelijk onderbouwd altijd de waarheid is, ik snap daar echt niets van.

Het is het beste van wat we tot dan toe hebben en in een aantal gevallen de waarheid maar zeker niet altijd.
Neem even het 70gram koolhydraten verhaal, ik heb altijd al meer genomen bij extreme inspanningen, hele verhalen dat het geen zin heeft en nu wel......

Als jij denkt of voelt dat iets goed voor je is doe je het toch?
Ik zou alleen niet de man met de hamer opzoeken dmv te weinig eten of drinken, hooguit door een zware of/en lange training.

Mentaal kan het best goed zijn om te weten hoe het voelt.

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 18 mar 2023 21:36

wasbeer2006 schreef: 18 mar 2023 16:31 Waarom willen mensen altijd "wetenschappelijk onderboude" zaken zien.

Als jij denkt of voelt dat iets goed voor je is doe je het toch?
De enige reden dat mensen dit soort uitspraken kunnen doen, is omdat niet iedereen arts, kernfysicus of raketgeleerde of iets dergelijks is.

Of ploegleider...

Doen wat goed voelt mag je natuurlijk voor jezelf doen, het maakt mij echt geen bal uit wat Klein_Verzet doet om sneller te worden.

Maar als je een claim deponeert als waarheid, die tegen alle voorgaande kennis ingaat, wil ik heel graag bewijs zien.

loonatik
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 mei 2008 01:33

loonatik 09 mei 2023 11:01

Ik rij de laatste tijd steeds langere tochten(100km-175km) en merk dat ik meer moet opletten op mijn eten.
Lees dat snelle jelle reepjes aan te raden zijn vanwege de hoge hoeveelheid koolhydraten. Dus ga dit meenemen inplaats van een banaan en eat natural reepjes.
Nu drink ik eigenlijk alleen maar water. Zit er aan te denken om zon sportdrank in een bidon te doen(aanleng) of is wat suiker toevoegen ook oke?
Hebben jullie tips voor sport drankjes?
Ik kan de volgende merken voor inkooprijzen krijgen ;) AMACX, ETIXX, ISOSTAR, MAXIM.
Zat zelf te kijken naar een bus van Maxim. Zo'n 480gr bus kost een tientje. Welke smaak vinden jullie het lekkerst?

Gelletjes kan ik ook proberen maar vind ik eigenlijk ranzig. Of is dit toch wel aan te raden?

Edit, toch maar gelijk wat besteld
MAXIM REEP ENERGY SALTY NUTS 25x
MAXIM SPORTS DRINK FRESH LEMON 480GR
Totaal 45eu en doe er neem ik aan wel een tijdje mee :winkthumb:
Giant Defy Advanced Pro 1
Bulls Copperhead 3 29
Isaac Force

Knooierd
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 feb 2021 13:20

Knooierd 09 mei 2023 11:51

Volgens mij kan je beter een smaak kiezen die je zelf lekker vindt....
Proberen dus!

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8451
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 09 mei 2023 11:59

loonatik schreef: 09 mei 2023 11:01 Ik rij de laatste tijd steeds langere tochten(100km-175km) en merk dat ik meer moet opletten op mijn eten.
Lees dat snelle jelle reepjes aan te raden zijn vanwege de hoge hoeveelheid koolhydraten. Dus ga dit meenemen inplaats van een banaan en eat natural reepjes.
Nu drink ik eigenlijk alleen maar water. Zit er aan te denken om zon sportdrank in een bidon te doen(aanleng) of is wat suiker toevoegen ook oke?
Hebben jullie tips voor sport drankjes?
Ik kan de volgende merken voor inkooprijzen krijgen ;) AMACX, ETIXX, ISOSTAR, MAXIM.
Zat zelf te kijken naar een bus van Maxim. Zo'n 480gr bus kost een tientje. Welke smaak vinden jullie het lekkerst?

Gelletjes kan ik ook proberen maar vind ik eigenlijk ranzig. Of is dit toch wel aan te raden?

Edit, toch maar gelijk wat besteld
MAXIM REEP ENERGY SALTY NUTS 25x
MAXIM SPORTS DRINK FRESH LEMON 480GR
Totaal 45eu en doe er neem ik aan wel een tijdje mee :winkthumb:
Maltodextrine in je bidon en een schep isostar of wat er op lijkt.
Welke smaak ik het lekkerst vindt?wat maakt dat voor jou uit.
Gelletjes zijn er ook in veel smaken,probeer het gewoon.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

CDBE
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 dec 2018 21:09

CDBE 09 mei 2023 12:12

Inderdaad zelf proberen welke smaak je het liefste hebt.
Je moet ook opletten dat je geen last krijgt van de maag. Ik heb dat bij 1 bepaald merk maar dat is verschillend van persoon tot persoon.
Specialized Sl7 pro Sram Force

loonatik
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 mei 2008 01:33

loonatik 09 mei 2023 12:15

nijkie schreef: 09 mei 2023 11:59
loonatik schreef: 09 mei 2023 11:01 Ik rij de laatste tijd steeds langere tochten(100km-175km) en merk dat ik meer moet opletten op mijn eten.
Lees dat snelle jelle reepjes aan te raden zijn vanwege de hoge hoeveelheid koolhydraten. Dus ga dit meenemen inplaats van een banaan en eat natural reepjes.
Nu drink ik eigenlijk alleen maar water. Zit er aan te denken om zon sportdrank in een bidon te doen(aanleng) of is wat suiker toevoegen ook oke?
Hebben jullie tips voor sport drankjes?
Ik kan de volgende merken voor inkooprijzen krijgen ;) AMACX, ETIXX, ISOSTAR, MAXIM.
Zat zelf te kijken naar een bus van Maxim. Zo'n 480gr bus kost een tientje. Welke smaak vinden jullie het lekkerst?

Gelletjes kan ik ook proberen maar vind ik eigenlijk ranzig. Of is dit toch wel aan te raden?

Edit, toch maar gelijk wat besteld
MAXIM REEP ENERGY SALTY NUTS 25x
MAXIM SPORTS DRINK FRESH LEMON 480GR
Totaal 45eu en doe er neem ik aan wel een tijdje mee :winkthumb:
Maltodextrine in je bidon en een schep isostar of wat er op lijkt.
Welke smaak ik het lekkerst vindt?wat maakt dat voor jou uit.
Gelletjes zijn er ook in veel smaken,probeer het gewoon.
Ga het eerst even proberen met die reepjes en drank die ik nu bestel heb.
Hoop dat dit wel een verschil uit maakt

Laatst 150km 30,5km/h gefietst en nu gisteren 120 en tikte amper de 27.5 aan. Weer was nagenoeg hetzelfde :?
Giant Defy Advanced Pro 1
Bulls Copperhead 3 29
Isaac Force

Plaats reactie