Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

zwaar lopen achterwiel in fiets

wdfl
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 04 feb 2023 14:48

hallo,

de situatie, ik rij nu al gans de winter op de rollen.
en telkens merk ik als mijn achterwiel in't frame gaat dat achteruit rollen moeilijk gaat/ tot bijna niet gaat.
tot op heden niet veel achter gelopen, gezien de planning om buiten te rijden best ver weg was.
nu komt die toch steeds dichter.
nog een maand max op de rollen en dan weer veel buiten.

nu op de rollen loopt alles goed, niks speciaal te merken.
los draait het wiel ook nog steeds zeer vlot.

maar eens het wiel in't frame zit begint de miserie.
vooruit trappen is extreem zwaar op eender welk verzet (zelfs binnenblad en de 34 op de cassette)
achteruit bollen gaat gewoon niet, alles komt op spanning te staan.
ketting heeft zelfs de neiging om af te lopen


dank bij voorbaat
david
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 04 feb 2023 16:44

Het klinkt alsof de cassette vastgezet wordt tegen het frame en zich daar nu invreet. Ik heb wel wat vragen bij je omschrijving, "op de rollen" betekent voor mij een old school trainer met een wiel en rollen, maar dat lijk je niet te bedoelen, anders zouden de problemen zich ook binnen voordoen? Ik maak er ook niet uit op of het QR is of steek, maar de voor de hand liggende punten om te checken zouden kunnen zijn: scheve lockring, spacer die er niet hoort, frame ongeschikt voor het kleinste tandwiel van de cassette (komt voor bij 14), kromme as. Maar vooral: heeft het ooit goed gewerkt?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 04 feb 2023 16:47

Als er een spacer tussen de cassettebody en t wiellager mist krijg je ook zoiets. Wiel draait in de hand maar loopt vast als je hem klemt in t frame.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 04 feb 2023 17:46

Wat is er veranderd tussen nu en de laatste buitenrit 2022? Wiel voor onderhoud bij fietsenmaker gebracht? Zelf onderhoud gedaan?
Eens met de anderen, ergens ontbreekt een spacer of is er een verkeerd geplaatst.
Dogma F

wdfl
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 04 feb 2023 21:39

Woefdram schreef: 04 feb 2023 16:44 Het klinkt alsof de cassette vastgezet wordt tegen het frame en zich daar nu invreet. Ik heb wel wat vragen bij je omschrijving, "op de rollen" betekent voor mij een old school trainer met een wiel en rollen, maar dat lijk je niet te bedoelen, anders zouden de problemen zich ook binnen voordoen? Ik maak er ook niet uit op of het QR is of steek, maar de voor de hand liggende punten om te checken zouden kunnen zijn: scheve lockring, spacer die er niet hoort, frame ongeschikt voor het kleinste tandwiel van de cassette (komt voor bij 14), kromme as. Maar vooral: heeft het ooit goed gewerkt?
staat binnen op een tacx flux

is een fiets met steekas (specialized diverge 2018)

aan het wiel is er voor de winter niks veranderd, fiets reed prima geen isseus

daarom dat het zo raar is, alles ging prima.

wordt best een tripje naar de LBS denk ik dan.
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 04 feb 2023 22:14

Als je verder geen nieuwe cassette erop hebt gezet, dan kan heel misschien het merk/type achterwiel iemand hier je nog op het goede spoor zetten.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 05 feb 2023 08:09

Niks veranderd, toch loopt het wiel zwaar zodra het wiel in het frame zit.
Schijfremmen, zie ik. Al eens de remzuigers naar buiten gedrukt? Brakepads eruit, voorzichtig met een kunststof bandenlichter of grote platte schroevendraaier de zuigers uit elkaar duwen. Brakepads terug erin, wiel erin, test op zwaar draaien. Oké? Dan de achterrem 5-6x stevig inknijpen totdat de rem weer op druk is.
Dogma F

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 05 feb 2023 09:47

Ik wilde nog zeggen dat je waarschijnlijk de cassette los hebt gehad om schoon te maken en bij de terugbouw is het fout gegaan bij de sluitkrans (de 11 wrsch), met als gevolg een schuine lockring en aanlopen tegen het frame. Maar de suggestie van Ramon73 is ook een heel aannemelijke. Laat je nog even weten wat eruit is gekomen, dan weten we wie de jackpot heeft gewonnen.

wdfl
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 05 feb 2023 10:18

schijfrem sleept niet.

kan dit eventueel van een te korte ketting komen?
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 05 feb 2023 10:25

wdfl schreef: 05 feb 2023 10:18
kan dit eventueel van een te korte ketting komen?
Aan de fiets is niks veranderd, toch? Kettingen krimpen niet, ze worden hooguit langer. Gaat een wiel niet stroever van draaien.

En dan nog, ketting zou dan wel heel erg strak moeten staan. Krijg je het wiel niet of nauwelijks geplaatst. Ook zou je bij terugdraaien van het wiel geen extra weerstand mogen merken, niet overdreven veel tenminste.
Dogma F

wdfl
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 05 feb 2023 11:07

https://drive.google.com/file/d/1tfcwlg ... sp=sharing
https://drive.google.com/drive/folders/ ... 95b08BhOAH

hierbij 2links naar foto's van de cassette.
hopelijk helpt dit iets.

wielen zijn vision Team30
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2850
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 05 feb 2023 11:24

Je hebt dus niets aan het wiel gedaan? Ook geen cassette of body er af gehaald om op de trainer te schroeven?

Als je het wiel in je handen een spin geeft, blijft deze nog draaien als je de cassette/body tegenhoudt met je hand?

Plaats reactie