Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Verlichting (PBP)

monique70
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 04 feb 2023 08:12

Mijn lamp heeft het begeven, dus ik ben op zoek naar een nieuwe koplamp. Aangezien de ontwikkelingen de laatste jaren heel hard gaan, ben ik benieuwd wat nu de beste keuze is. Ik moet me er dus 4 nachten mee kunnen redden (te traag om veel te slapen) en veilig over de donkere en soms slechtere Franse wegen kunnen begeven. Combi met losse batterijen of aan kunnen sluiten op een powerbank.
Al die lumen en luxen zegt niet zoveel. Je moet het toch zien en ervaren. Ik had een heerlijke lamp die met 20 lux veel beter licht gaf dan een andere met 80 lux.
Bij voorkeur een iets bredere lichtbundel.
Wie heeft er tips?
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2849
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 04 feb 2023 09:47

Een dynamo is hier toch de beste oplossing voor.

Een alternatief is deze lamp:
€ 46,22 50% Off | Fiets Smart Koplampen Usb Oplaadbare 800Lumens Waterdichte Enfitnix Navi800 Stuur Front Light Voor Fiets Accessoires
https://a.aliexpress.com/_EySJth7

Voordeel is dat je hier losse, oplaadbare batterijen in kunt doen. Vraag aan de verkoper om 2/3 reserve batterijen erbij te doen direct.
Nog een voordeel van deze lamp: de lichtbundel is zoals de koplamp van een auto, het schijnt op de weg en verspreid het licht niet rondom zoals bijna alle losse fiets lampjes doen. Omdat de kop omkeerbaar is, maakt het niet uit of de lamp op of onder je stuur (ondersteboven) hangt. Je kunt de kop omdraaien zodat de bundel schijnt zoals het hoort.
Ook verblind je hiermee je medeweggebruikers niet waardoor het ook voor jou wat veiliger is.

En altijd een goede powerbank meenemen die in staat is om apparatuur snel te laden, zodat je je lamp kunt opladen overdag in je tas terwijl je rijdt.

Thierry le Brun
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 15 mei 2021 22:42

Thierry le Brun 04 feb 2023 10:06

monique70 schreef: 04 feb 2023 08:12 Al die lumen en luxen zegt niet zoveel. Je moet het toch zien en ervaren. Ik had een heerlijke lamp die met 20 lux veel beter licht gaf dan een andere met 80 lux.
Hoeveelheid lux zegt helemaal niks als je verder niet weet op hoeveel afstand van de lichtbron dit gemeten is. Elke lichtbron zal de 80 lux wel halen. De ene misschien al op 20cm voor de lichtbron,de ander wellicht pas 5 meter ervoor. Bundeldiameter/ breedte is al veel meer van belang. '20' lux in een brede bundel verpakt lijkt mij prettiger dan '80' lux in een smalle spotbundel.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 04 feb 2023 10:53

Als je 4 nachten wilt fietsen moet je flink wat batterijen meenemen.
Dus of kijken voor een model waar je aa batterijen in kan stoppen die je dan onderweg koopt, of beter een lamp met dynamo.

Ik heb zelf een lupine lamp met batterypacks voor lange ritten.
Maar tijdens laatste brm600 had ik wel 3 batterypacks nodig.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 04 feb 2023 11:17

Voor Randonneurs NL leden is er weer een steunpunt onderweg met bagdrop, je kunt dus 2x nieuwe accu's uit je bagdrop halen.
Dat gezegd hebbende, ik ga voor de oude vertrouwde optie, SON naafdynamo met Edelux koplamp als 1e optie en een B&M lamp met oplaadbare AA's als backup (en als extra lamp voor afdalingen).

monique70
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 04 feb 2023 11:35

De keuze voor geen dynamo is een bewuste. En ik weet dat ik niet onder het gebruik van powerbanks of batterijen uit kom. Zowiezo neem ik een dubbele set mee. Maar iets wat me met goed zicht 1 nacht door helpt is noodzakelijk.
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

hayes

hayes 04 feb 2023 22:13

Philippos z'n keuze lijkt me echt ok!
Ik heb deze, na aanraden hier op het forum en heel tevreden: https://nl.aliexpress.com/item/32833751 ... pt=glo2nld

Meer tevreden dan over m'n duurdere Lezynes. Ik heb er ook ééntje voor m'n vrouw gekocht.
Handig met een lichtsensor en die doet z'n werk gewoon goed. IK laat hem altijd op die stand staan.
De aangegeven 5uur klopt redelijk goed. Ik doe er in de winter drie dagen mee, zo'n 4,5 uur.

Er zijn tegenwoordig voor niet té veel geld heel heavy powerbanks van een 20.000 mAh en meer. Daar kan je al veel mee opladen.

abdr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 04 feb 2023 22:49

Ik ben best tevreden van mijn Spanninga Axendo USB 40 lamp, die houdt het nu toch al 3 jaar uit. https://spanninga.com/nl/product/axendo-40-usb-2/ . Op verlicht terrein rij ik in eco-stand (stand 3), anders volstaat stand 2. De 40 heeft één LED, de Axendo 60 USB heeft twee LEDs, is dus feller maar heeft minder batterijduur. Om een hele nacht mee rond te komen zou ik twee van die lampen kopen, weegt nog altijd minder dan een naafdynamo. 33€ bij hollandbikeshop.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2849
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 04 feb 2023 23:30

Ik weet niet of een randonneur wat extra grammen waar het niet veel uitmaakt (naaf) een probleem vindt.

abdr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 05 feb 2023 00:04

Ik probeer maar een reden te bedenken waarom Monique geen naafdynamo wil voor PBP (wat ik overigens wel zou doen).

In ieder geval, Spanninga heeft de Saferide technologie van Philips overgenomen en noemt het nu Reverse Beam. Het lichtbeeld van zo'n Axendo is veel beter dan bijvoorbeeld een Lezyne Power 115Pro Stvzo die ik hier ook heb liggen. Die laatste is wel feller maar veel meer oneven. Ik denk wel dat de Axendo minder breed schijnt* dan de AliExpress lamp die jij aanbeveelt, maar echt duidelijk zijn de AliExpress-prentjes niet.

(*) wat overigens geen nadeel is, als de lamp maar licht schijnt waar jij dat wil, de rest is verloren.

monique70
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 05 feb 2023 12:38

abdr schreef: 05 feb 2023 00:04 Ik probeer maar een reden te bedenken waarom Monique geen naafdynamo wil voor PBP (wat ik overigens wel zou doen).
Die is heel simpel. Ik heb 1x in het pikkedonker met een lekke band op de Houtribdijk gestaan. Toen was ik blij dat ik in elk geval 1 batterij lamp had (kan je natuurlijk altijd als extra lamp meenemen) en was ik al blij dat het lukte om mijn band te wisselen en weer in mijn fiets kreeg in het donker. Ik was toen blij dat ik niet ook nog de stekker van de naafdynamo goed aan hoefde te sluiten. Dus ik ben erg huiverig voor gepruts met kleine stekkerverbindingen in het donker.

Ga weer de B+M lamp bestellen die ik had met extern accu, maar nu met batterijen. Die voldeed prima tot hij me in de steek liet. Ali lampje ziet er overigens ook goed uit.
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2849
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 05 feb 2023 12:49

Son heeft dit opgelost met coax kabels. Bij de naaf zit een stekker op de verbindingen die niet los hoeft. De coax kabel steek je daar in. Het is net als een koptelefoon stekkertje, makkelijk op de tast te doen desnoods.

Plaats reactie