Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Cantilever remmen afstellen: remkabel vastzetten in driehoek?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 01 feb 2023 17:13

Volgend probleem: Tektro Cantilever remmen;
handleiding http://www.tektro.com/dowfile.php?p=4

een dergelijk model:
550x647.jpg
Maar er is iets bizar; Ik kan ze afstellen en dacht ze aan de gebruiker af te leveren met een door de gebruiker zelf af te stellen 'barrel adjuster' (handschroef rechts op de rem die rem verder open of toe doet). Reden is dat de gebruiker kleinere handen heeft en het wel aangenaam vindt als de rem wat verder in knijpen is. Hoe ver mag ze zelf kiezen...

Maar als ik met de barrel adjuster de rem losser of vaster zet, lijkt die niet gecentreerd te blijven. De kabel die vast zit in de driehoek lijkt naar links of rechts te trekken afhankelijk of ik idd los of vast draai. En niet gecentreerde remmen zijn niet handig.
Om dit te voorkomen: is het niet logischer de kabel in de driehoek niet vast te zetten en die vastzetschroeven gewoon te verwijderen?. Centreert die dan niet automatisch met de kabel los in de driehoek?
Heeft het vastzetten in die driehoek wel zin gezien er modellen cantilever remmen zijn waar dat maar een houdertje zonder dat je de kabel kan vastzetten?

SantaSCSI
Forum-lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 18 nov 2014 12:55

SantaSCSI 01 feb 2023 17:34

Bij mijn crosser met avid ultimates zit de kabel niet vastgeklemd in die driehoek waardoor die wel vrij kan centreren wanneer je de BA aanpast.
Ik zou zeggen, probeer eens zonder vast te zetten en kijk wat dat doet?

Het voordeel van ze vast zetten lijkt me dat, eens ze gecentreerd zijn, ze dat ook beter blijven dan de "losse".

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 01 feb 2023 17:41

Centreren doe je door aan deze imbussen te draaien
De spring tension zoals beschreven in handleiding
Bijlagen
AA1903B9-E53D-4D4A-B839-6717DA2CA822.jpeg

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 01 feb 2023 18:32

t2300 schreef: 01 feb 2023 17:41 Centreren doe je door aan deze imbussen te draaien
De spring tension zoals beschreven in handleiding
Idd; maar ik stel vast dat als ik de BA verstel ze niet meer gecentreerd zijn.
Dat lijkt mij zo onlogisch.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 01 feb 2023 21:34

Als ze aan beide zijden dezelfde veerspanning hebben, door in te stellen met die inbussen, zal dat zeker moeten. Als je aan de BA draait.

Als die spanningen niet gelijk zijn, zal die met de laagste spanning inderdaad sneller reageren dan de ander.

Plaats reactie