Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Klimmen met Mavic wielen?

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 01 feb 2023 21:32

De vraag die overblijft; ga je ook hard afdalen?
Do or don’t, there is no try

Fredo82
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 apr 2021 17:56

Fredo82 04 feb 2023 17:42

Ha dank voor de berichten allen!
Ik hoor inderdaad gemixte berichten over de mavics, met name vaak de scheur in de velg.
Ik ben gek op afdalen, dus wat dat betreft is het antwoord hoogstwaarschijnlijk: ja!
Verder ben ik 67 kg, 1m68.
Ik ga eens kijken naar de zonda's en de heliums en de fulcrum 5's van mantel krijgen inderdaad zeer goede reviews op de site...!

Wat betreft de mavics, en/of andere wielen was ik in eerste instantie op zoek naar tweedehands inderdaad.
Maar goed, als de fulcrum 5's prima zijn dan is t inderdaad een nobrainer voor 250 piek nieuw...

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 04 feb 2023 23:19

Als de fulcrum 5 voor jou voldoen dan zou ik gewoon voor de wielset gaan welke je het voordeligste kan aanschaffen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

wdfl
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 05 feb 2023 11:23

ik ben best tevreden van vision Team30.
't zijn niet de lichtste, wel sterk en betrouwaar.
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2848
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 05 feb 2023 11:27

Vision Team 30 staan niet echt bekend als betrouwbaar als het om lagers en water afdichting gaat.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 06 feb 2023 23:49

Mocht je voor Fulcrum gaan, kies de 3. Hier 2 sets Fulcrum 4 in gebruik en redelijk wat issues met speling op de naven.
Dit in tegenstelling tot een set Fulcrum 3 met minimaal dubbel zo veel jaren en kilometer op de teller.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 07 feb 2023 07:39

Toen ik (best wat jaren geleden) een licht setje voor de marmotte wilde ben ik voor fulcrum 3 gegaan. Net even lichter dan de 5, echt fijne wielen om mee in de bergen te rijden. Heb ze nadien nog jaren gebruikt.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 07 feb 2023 07:59

M'n buurman heeft een Stevens Aspin uit 2011 waar toentertijd Mavic Aksium wielen inzaten.
Constant gezeik gehad met die Mavics na een paar jaar met als uiteindelijke probleem dat de spaakgaten uitscheurden.
Op mijn aanraden en voor een prijs van €299,- in 2015 een set Fulcrum R3 gekocht, daar rijdt hij nu nog steeds mee...

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 07 feb 2023 08:24

Even een tegen geluid. Jaren lang woon werk gereden op Ksyriums. Woon werk is volgens mij de zwaarste beproeving voor wielen en deze hebben het altijd perfect volgehouden zonder ook maar een probleem. Op enig moment remrand doorgeremd door slijtage, maar bij woon werk in alle omstandigheden is dat niet te voorkomen. Mavic Heliums waren mijn eerst wedstrijdwielen, ook nooit ook maar een probleem mee gehad uiteindelijk meer dan 100.000 km mee gereden, dus durf wel te stellen dat er weinig beters was. (en was velgrem). Nu nog steeds zijn mijn fijnste wielen handgespaakte wielen met DT240S naven en mavic open pro velgen. Super fijne wielen die ik juist gebruik voor ritten in heuvel of bergachtig terrein. Zijn wel allemaal wielen die boven het genoemde budget liggen, maar mijn ervaringen met mavic zijn echt heel goed. ( en mijn eerste wielen waren met Mavic GP4 tubevelgen en beter is er volgens mijn nooit gemaakt in tubevelgen, maar dat is vandaag de dag niet meer relevant)
Ach, ik zeg ook maar wat

Fredo82
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 apr 2021 17:56

Fredo82 08 feb 2023 10:17

Dank voor de tip wat betreft de fulcrum 3's.
Gelukkig heb ik nog genoeg tijd om rustig te zoeken...
Interessant dat de mavics zo veel verschillende reacties teweeg brengen. Het lijkt er op dat er wat wielen tussen zitten die niet zo best zijn, wellicht een slechte batch of productie-serie?
Gelukkig hoef ik niet PERSE Mavics, dus dat scheelt ;)
(Ik heb een setje Mavic Ksyrium Elites voor mijn fiets met schijfremmen, ben daar erg blij mee tot nu toe, niks op aan te merken)

Voor iedereen die de marmotte al eens heeft gedaan:
Mijn eerste idee is om als het mooi weer is (geen regen), mijn huidige setup te gebruiken.
Dat betekent met mijn Reynolds AR58's, deze hebben een carbon remrand.
De hoogte van de velgen mbt tot wind heb ik geen moeite mee, maar ik ben niet bekend met de afdalingen, zitten er stukken bij waar je de hele tijd in de ankers moet?
Dus dat je geen keuze hebt om gedoseerd te remmen (pompend) omdat het allemaal scherpe bochten zijn met hoog dalingspercentage bijvoorbeeld?
Ik ben weleens naar Geneve en naar Garcelona gefietst, door Frankrijk, en wat mooie afdalingen gemaakt op andere plekken, tot nu toe geen rare of onveilig aanvoelende situaties meegemaakt met de Reynolds. Vroeg me af hoe dat is op de Marmotte.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 08 feb 2023 11:35

Probleem met velgremwielen en carbon en met een grote groep (Marmotte) dalen is dat je je eigen lijnen niet kan rijden, je constant moet remmen (slepend dus) vanwege die grote groep fietsers en dus je velgen te heet worden met alle gevolgen van dien!
Slimmer is dus ook om met mooi weer alu wielen te steken in je fiets, dan voorkom je narigheden!

Zoals je al zegt, wanneer je alleen rijdt is dalen met carbon geen probleem als je weet dat je niet slepend moet remmen.
In een grote groep heb je dat niet voor het zeggen!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 08 feb 2023 11:58

Fredo82 schreef: 08 feb 2023 10:17 ........;;
Mijn eerste idee is om als het mooi weer is (geen regen), mijn huidige setup te gebruiken.
Dat betekent met mijn Reynolds AR58's, deze hebben een carbon remrand.
De hoogte van de velgen mbt tot wind heb ik geen moeite mee, ...............
Heb je al eens met veel wind een echte afdaling gedaan?
Misschien toch maar even de risico's afwegen of ga je voor een profcontract?
Als het hard regent en waait ga je er met lage Mavic wielen meer dan waarschijnlijk ook niet veel plezier aan hebben.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie