Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

11-2-2022: BRM 200 Zwolle: Bos’n, bult’n en ‘n diek

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 29 jan 2023 11:49

Start/finish plaats: Hotel Mercure. Je mag daar parkeren of op de Carpool plek 100 meter verderop bij de rotonde.

Zoals de naam al aangeeft, gaat de route door bossen, over heuvels en langs een dijk. Bij Hattemerbroek en Hattem krijgen we al de eerste bossen. De eerste mooie beklimming is op De Dellen op 19 km van de route. Vervolg bij Gortel op weg naar Vierhouten. In Vierhouten is de eerste vrije controle – het liefst fotocontrole (selfie met hotel de Vossenberg), maar een bon voor een consumptie is ook voldoende bewijs. Trouwen met het hotel beschikt over een fietspomp en watertappunt bij de fietsenstalling.

Het Nationaal Park De Hoge Veluwe is het volgende doel. Een lange klim na Uddel brengt ons op de Aardmansberg – een flinke heuvel van 100 meter boven NAP. Daarna volgen Hoog Soeren, Hoog Buurlo en Waterberg. We fietsen langs meerdere prachtige heidevelden.

Op de helft (98km) is weer een vrije controleplaats – cafe-boerderij Mossel (weer selfie of een bonnetje halen!).
Volgende klimmetjes halen we in Arnhem, bij de dierentuin en het openluchtmuseum. Er volg nog maar de Posbank of de Zijpenberg (109 m boven NAP) om precies te zijn. Lekkere afdaling naar Laag Soerenen, Loenen, Klarenbeek, Bussloo tot aan de derde vrije controle bij de tankstation van Steenenkamer, het Gelderse deel van Deventer.

Na Deventer zal de dijk langs de IJssel worden gevolgd lekker me de wind mee (als je gelukt heb), terug naar Zwolle.
Het is nog maar februari, ook het winterweer kan behoorlijk invloed hebben deze dag. Denk dus aan voldoende kleding en goede verlichting!

Aanmelding/GPS track op: https://www.randonneurs.nl/brevet/brm-2 ... en-n-diek/

bwinkel
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 jan 2018 07:17

bwinkel 29 jan 2023 13:54

Hoeveel deelnemers zijn bij z'n tocht tegenwoordig?

Chefske
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 29 jan 2023 15:33

Ik deed vorig jaar mee aan deze tocht. Had me twee dagen van te voren ingeschreven en toen was ik inschrijfnr. 97 van de max 100.

PS: Als je op de website van Randonneurs Nederland bij de desbetreffende tocht op "Registreren" klikt, zie je bovenaan achter de titel van de tocht welk inschrijfnummer je krijgt. Zo kun je dus ook zien hoeveel inschrijvingen er tot op dat moment zijn. Op het moment dat ik dit typ, is dat 23.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 29 jan 2023 19:44

bwinkel schreef: 29 jan 2023 13:54 Hoeveel deelnemers zijn bij z'n tocht tegenwoordig?
Gisteren 78 inschrijvingen en 6 DNS.

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 09 feb 2023 20:41

Jammer dat de zon niet schijnt zaterdag, maar wel droog en rond de 10 graden. Hoop dat ik een groepje vind die rond de 27km/u gemiddeld rijden (dan zijn we voor het donker terug in Zwolle).

Edit: En hoop dat iedereen die deelneemt ook een aansprakelijkheids verzekering heeft, de laatste BRM200 werd ik overhoop gereden door een mede deelnemer, slag in het voorwiel en stuur doormidden, die vond dus dat het niet zijn schuld was (voornamelijk omdat ie geen aansprakelijkheids verzekering had).
Wel uitgereden trouwens, koste me wel een uurtje bij een lokale smid (balkje op maat gezaagd/zipties/ducktape)
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5073
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 09 feb 2023 20:50

Aansprakelijkheids verzekering gaat je vaak niet helpen, die gaat weer zaken uitsluiten omdat je in een groepje rijd, te weinig afstand tot je voorligger etc.
Tenminste dat heb ik wel eens gelezen, zelf geen ervaring mee.

Ik zie trouwens voor verwachtingen wel een zonnetje zaterdag ?

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 09 feb 2023 21:25

bigfloor schreef: 09 feb 2023 20:41 Jammer dat de zon niet schijnt zaterdag, maar wel droog en rond de 10 graden. Hoop dat ik een groepje vind die rond de 27km/u gemiddeld rijden (dan zijn we voor het donker terug in Zwolle).

Edit: En hoop dat iedereen die deelneemt ook een aansprakelijkheids verzekering heeft, de laatste BRM200 werd ik overhoop gereden door een mede deelnemer, slag in het voorwiel en stuur doormidden, die vond dus dat het niet zijn schuld was (voornamelijk omdat ie geen aansprakelijkheids verzekering had).
Wel uitgereden trouwens, koste me wel een uurtje bij een lokale smid (balkje op maat gezaagd/zipties/ducktape)
Dan mag ie niet deelnemen, je moet aankruisen dat je een passende verzekering hebt.
Heb je dit ongeluk gemeld bij de organisator?

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 10 feb 2023 18:46

ultra_ivo schreef: 09 feb 2023 21:25
bigfloor schreef: 09 feb 2023 20:41 Jammer dat de zon niet schijnt zaterdag, maar wel droog en rond de 10 graden. Hoop dat ik een groepje vind die rond de 27km/u gemiddeld rijden (dan zijn we voor het donker terug in Zwolle).

Edit: En hoop dat iedereen die deelneemt ook een aansprakelijkheids verzekering heeft, de laatste BRM200 werd ik overhoop gereden door een mede deelnemer, slag in het voorwiel en stuur doormidden, die vond dus dat het niet zijn schuld was (voornamelijk omdat ie geen aansprakelijkheids verzekering had).
Wel uitgereden trouwens, koste me wel een uurtje bij een lokale smid (balkje op maat gezaagd/zipties/ducktape)
Dan mag ie niet deelnemen, je moet aankruisen dat je een passende verzekering hebt.
Heb je dit ongeluk gemeld bij de organisator?
@Ivo: Je PB beantwoord, en nee, toendertijd niet gemeld bij de organisatie (dom van mij idd), kwam door de euforie van toch finishen ondanks dat mijn stuur doormidden gebroken was.
Super dat het er nu bij staat als verplichting, maar zoals @DDX al zei, vraag me af of het nu wel/niet verzekerd is omdat we in een groepje rijden
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 10 feb 2023 19:17

Volgens Komoot (Premium) is het morgen:
- de hele dag droog
- wind uit het westen (tussen 11 en 13 km/u)
- alleen wind in de rug tussen Ede -Arnhem (km 100-116)
- kans op zon (tussen km 36-149)
- temperatuur, start 7gr, op 30km 8gr, op 57km 9gr, op 113km 10gr

Alles op basis van een gemiddelde snelheid van 30 km/u
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

Fietsgenieter
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 12 jul 2017 10:26

Fietsgenieter 10 feb 2023 19:28

DDX schreef: 09 feb 2023 20:50 Aansprakelijkheids verzekering gaat je vaak niet helpen, die gaat weer zaken uitsluiten omdat je in een groepje rijd, te weinig afstand tot je voorligger etc.
Tenminste dat heb ik wel eens gelezen, zelf geen ervaring mee.

Ik zie trouwens voor verwachtingen wel een zonnetje zaterdag ?
Een verzekeraar kijkt eerst: is iemand iets te verwijten, is er sprake van een onrechtmatige daad? Wat deed de ander dan, waardoor het ongeluk ontstond? Fietsende tieners die met stuur in elkaar haken bijvoorbeeld, dat is meer een ongelukkige samenloop van omstandigheden.
Natuurlijk heb je ook te maken met de verkeersregels. Ook op de fiets geef je vrije doorgang aan verkeer van rechts. Is het zoiets, dan is er sprake van aansprakelijkheid

Maar dan tijdens de tocht. Je kan elkaar niet onderling aansprakelijk stellen, is de hoofdregel. 'Onderling' moet je ruim zien. Thuis ook, ik kan mijn vrouw niet aansprakelijk stellen als ze mijn telefoon laat vallen. Dat werkt ook onder bijvoorbeeld collega's. (Sterker, in theorie kan je een collega niet aanspreken als hij tegen je geparkeerde auto aanrijdt op een prive /eigen parkeerplaats bij kantoor).
Maar dan deze fietstocht. Dan geldt ook min of meer, onderling aanspreken kan niet, want de deelnemers vormen een 'geheel'. Maar belangrijker: bij het deelnemen is er sprake van 'kennelijke risicoaanvaarding'. Als je voetbalt en je schiet de bril van de keeper kapot, dan ben je niet aansprakelijk. Sport en spel brengen risico's met zich mee. Deelnemers aanvaarden de risico's. (Zelfs de toeschouwer aan de lijn aanvaardt het risico).
De verzekering is dus vooral voor schade aan anderen dan de deelnemers. Als een groepje deelnemers oma Zwalkfiets van de dijk rijdt.
Wel zijn er excessen, zoals een voetballer die een tegenstander in 2en schopt. Wel aansprakelijk. Maar dat wordt dan weer uitgesloten door verzekeraars (opzet, roekeloos gedrag etc).

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 10 feb 2023 20:20

Aanvaarding geschiedt met wederzijdse instemming. Anders is er geen aanvaarding.

Ik zou er verder niet over nadenken en de wederpartij gewoon aansprakelijk stellen. Waarschijnlijk heeft ie gewoon een aansprakelijkheidsverzekering en heeft hij het ontbreken daarvan als uitvlucht gebruikt. Tenzij hij oliedom is en er daadwerkelijk geen heeft. Dan moet hij zelf op de blaren zitten.
De organisator heeft z'n gegevens, dus hij is te vinden. Je hebt tot 5 jaar na datum voorval om je schade kenbaar te maken.
hun fietsen.

pino
Forum-lid
Berichten: 3291
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 10 feb 2023 20:40

Ik heb nog nooit gehoord dat in criteriums of klassiekers veroorzakers van een valpartij aansprakelijk werden gesteld. De zaak Groenewegen is heel uitzonderlijk.
Niet zijken maar reiden !

Plaats reactie