Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

afstellen achterderailleur racefiets tbv Tacx lukt niet

Sandervp
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 02 okt 2016 20:44

Sandervp 25 jan 2023 09:39

Dag allen,

Ik gebruik mijn wielrenfiets voor zowel trainen buiten als binnen op mijn Tacx.

Gebruik ik mijn wielrenfiets nu buiten met mijn 11-25 cassette, dan is er compleet niets aan de hand met schakelen. Maar nu train ik ook veel binnen op mijn Tacx Neo 2, voor diegene die dit model niet kennen, een smarttrainer waar mijn fiets zonder achterwiel op geplaatst wordt. Daar zit een 11-34 cassette op wegens voorbereidingen op de Amstel Gold Race, de “Rad am Ring” en onze vakantie naar de Zwitserse Alpen waar de nodige steile en/of lange beklimmingen aan bod komen. Om hiervoor in Brabant te trainen, moet ik iedere rit >250 keer de brug over de A58 of A2 “beklimmen” om wat hoogtemeters te maken

Maar ga ik op mijn Tacx bijvoorbeeld een interval of FTP test fietsen waarbij ik gebruik maak van mijn zwaarste versnellingen, dan schakelt hij als ik teveel kracht zet (>ca 400W/ 3.4W/kg) regelmatig tussen de 2 zwaarste versnellingen.

Draai ik nu mijn pedalen naar achter, geen weerstand dus, dan hoor ik ter plaatse van de cassette soms ook een licht getik/ geschraap. Het is niet mijn derailleur die steeds verspringt.

Stel ik stel mijn achterderailleur opnieuw af voor mijn Tacx, dan wil dat zeggen dat ik deze ook weer moet afstellen als ik mijn fiets buiten wil gebruiken en vice versa.

Nu zal dat binnenkort opgelost zijn wegens aanschaf van een nieuwe fiets (althans “levering binnenkort” volgens de website van het merk). Heb ik die nieuwe fiets, dan kan ik mijn huidige fiets gewoon op mijn Tacx laten staan en goed afstellen.

Maar om nu enkel tijdelijk een 2e hands fiets te kopen die ik voor mijn Tacx gebruik zie ik niet zitten. Ik kom daar tevens ook niet makkelijk aan vanwege mijn lengte (2,02m). Racefietsen met een framemaat van 64 of 65 staan ook niet op de bekende verkoopsites.


Heeft iemand een idee hoe ik dit geschraap/ getik op kan lossen zonder daarbij te gaan zitten knoeien met mijn afstelling? Het kan niet aan vuil liggen omdat ik alles goed schoon gemaakt heb en opnieuw gesmeerd heb.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Sander

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4327
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 25 jan 2023 09:47

Kan de derailleur wel een 34 tandwiel aan? Ik vermoed dat daar een probleem schuilt.

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 961
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 25 jan 2023 10:12

Hangt ervan af wat je bedoelt met "mijn zwaarste versnellingen". Zijn dat de grootste kransjes van je cassette of juist je de kleinste? Als het de grootste kransjes betreft, kan de afstand tussen het bovenste derailleurwieltje en die kransjes inderdaad te klein zijn. Je kunt dan proberen om de B-schroef verder in te draaien. Biedt dat ook geen soelaas, dan zal de derailleur niet geschikt zijn voor 34T (korte kooi waarschijnlijk).
t.a.f.k.a.e.h.

1094
Forum-lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 25 jan 2023 11:42

Kan je niet gewoon al je trainingen op ERG mode afwerken dan hoef je niet te schakelen

Sandervp
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 02 okt 2016 20:44

Sandervp 25 jan 2023 12:39

@scottwilko en @Evilhomer, ik heb een derailleur met een lange kooi. Dit wegens onder andere mijn gewicht. Om met 118kg en een medium kooi te klimmen is geen optie voor mij. De top van cols zoals de Alpe d'Huez (PR 5x op 1 dag tijdens de Alpe d'HuZes), de Galibier en de Grosse Scheidegg zou ik met een medium kooi ook niet gehaald hebben. Keutenberg tijdens trainingen in Limburg en de AGR zou me dan ook niet lukken.

Met zwaarste versnellingen bedoel ik voor de grootste krans en achter de 2 kleinste kransjes.

1094
Forum-lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 25 jan 2023 12:53

Zit er niet een spacer meer of minder op je tacx/fiets

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 25 jan 2023 12:59

Kan nooit veel meer dan een half of driekwart slagje met de barrel adjuster op de derailleur zijn...

'rommelen met de afstelling' is 15 sec werk per keer als je weet wat je doet. En onthoud wat je gedaan hebt.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

abdr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 25 jan 2023 13:22

Een 11-34 heeft een spacer nodig op een 11speed body. Zit die er wel op?

Sandervp
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 02 okt 2016 20:44

Sandervp 25 jan 2023 14:45

@abdr Er zit idd een extra spacer op. Deze zit ook op de juiste plek, tussen het grootste tandwiel en de Tacx

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 25 jan 2023 15:17

Oude ketting op een nieuwe cassette?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Sandervp
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 02 okt 2016 20:44

Sandervp 26 jan 2023 07:25

@scepticus, dat is ook niet het geval. De ketting zal nieuwer zijn dan de cassette. De cassette gebruik ik enkel op mijn Tacx of tijdens klimritten. Plaats ik de 11-34 cassette op mijn wiel en ga ik bv de AGR fietsen, dan zijn er ook totaal geen schakelproblemen.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 26 jan 2023 08:13

Volgens mij zit iedereen problemen op te lossen die er niet zijn. De fiets schakelt niet lekker als hij “van achterwiel naar Tacx” gaat. Da's heel gewoon. Op te lossen door bij iedere wisseling de derailleur af te stellen, fluitje van een cent, maar daar heeft TS geen zin. Volgens mij is dan het enige alternatief de cassette op het wiel ÓF de cassette op de tacx iets “te verplaatsen” met hele dunne spacers tot het goed werkt in beide situaties.

Plaats reactie