Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe fiets voor beginner

GJ-Fiets
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 jan 2023 08:56

GJ-Fiets 25 jan 2023 09:02

Beste allen,

Sinds eind 2021 ben ik weer aan het fietsen, eerst enige tijd op een tweedehands fiets, maar nu ben ik van plan om een nieuwe fiets te kopen. Hiervoor had ik de Canyon Endurace uitgezocht, maar helaas kan ik die niet via het fietsplan aanschaffen. Nu is mijn oog gevallen op deze cannondale synaps: https://fietswinkelgelderland.nl/produc ... arbon-105/

Hierover heb ik echter een paar vragen:
- Het is het 2021 model, is dat nu al erg veroudert of valt dat mee?
- Ik kan niet heel makkelijk andere prijzen vinden, maar wat ik vind is dat hij vaak ongeveer 2200 euro kostte, en niet 2800. Weet iemand dit precies?
- Er is alleen een frame maat 54, dat lijkt me vrij klein voor mij. Ik ben namelijk 180, alleen heb ik wel iets kortere benen en armen dan gemiddeld voor mijn lengte. Zou je dan juist een iets groter, of een iets kleiner frame moeten nemen? Of is dat gewoon een kwestie van proberen?

Anders leek dit me bijvoorbeeld ook een goed alternatief, in maat M: https://fietswinkelgelderland.nl/produc ... ed-disc-2/

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 25 jan 2023 16:18

Een model uit 2021 is niet verouderd, totaal niet. Of maar 54 nog kan? Geen idee. Vergelijk de geometrie van je huidige frame eens, dan kun je er iets zinnigs over zeggen.

Ik zou zelf voor de Giant gaan. Gewoon nooit zo'n fan van Cannondale geweest en ik vind deze maar saai zwart
Live fast; die young. mijn blog

Chefske
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 25 jan 2023 16:25

Volgens de beschrijving zijn beide fietsen nog uitgerust met een 11-speed groepset, terwijl de nieuwe generatie Shimano 105 12-speed is. Dat hoeft echter niet een nadeel te zijn
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1335
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 25 jan 2023 16:38

Ik zou die Cannondale zo kopen. De fiets is niet verouderd. Voor meer zaken (auto's, computers, stereo-apparatuur) geldt dat de dag na de aankoop er nieuwe spullen op de markt komen. Daar hoef je je niets van aan te trekken. 2x11 is heel courant. De fiets is volledig 105 afgewerkt. Niks mis mee. Giant vind ik persoonlijk wat minder, maar hierboven lees je het tegengestelde. Aan jou de keus.
hun fietsen.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1151
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 25 jan 2023 16:43

Het zijn allebei prima fietsen waar je nog jaaaaaren plezier aan kunt beleven. Ik zou gaan voor degene die je het mooiste vindt (en natuurlijk de juiste maat is)

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 25 jan 2023 16:47

Stop maar met zoeken en bepaal eerst de maat van de fiets die je nodig hebt.
Volgens mij is dat een race geometrie met een langere reach en kortere stack zoals de giant.
Een endurance frame is juist geschikter voor mensen met lange benen en armen.

De drie fietsen die je noemt zijn totaal verschillend dus het lijkt me goed om eerst uit te zoeken welke stack en reach bij jou past en daarna uit te zoeken welke fiets er dan uitkomt. Aan een miskoop heb je uiteindelijk ook niets.

11 speed is prima en goedkoper in onderhoud dan 12 speed.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15823
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 25 jan 2023 17:57

GJ-Fiets schreef: 25 jan 2023 09:02 ......
Hierover heb ik echter een paar vragen:
- Het is het 2021 model, is dat nu al erg veroudert of valt dat mee?
- Ik kan niet heel makkelijk andere prijzen vinden, maar wat ik vind is dat hij vaak ongeveer 2200 euro kostte, en niet 2800. Weet iemand dit precies?
- Er is alleen een frame maat 54, dat lijkt me vrij klein voor mij. Ik ben namelijk 180, alleen heb ik wel iets kortere benen en armen dan gemiddeld voor mijn lengte. Zou je dan juist een iets groter, of een iets kleiner frame moeten nemen? Of is dat gewoon een kwestie van proberen?

Anders leek dit me bijvoorbeeld ook een goed alternatief, in maat M: https://fietswinkelgelderland.nl/produc ... ed-disc-2/

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
- 2021 is niet verouderd.
- De adviesprijs in 2021 was wel degelijk een (te) hoge 2799 Euro.
- De Synapse is het endurance frame van Cannondale, deze geometrie is met name heel passend voor mensen die juist in verhouding lange benen hebben, of met korte benen dan weer relatief rechtop willen zitten.
De Giant is een (beter?) alternatief, enkel vind ik de korting op deze fiets wel heel erg magertjes.
Om je een idee te geven, de Giant TCR Advanced Disc 1, deze is met Ultegra ipv 105, kan je aanschaffen voor 2499 Euro, ipv 3099 Euro. Dat is maar enkele Euro's meer dan de 2 die afgemonteerd is met 105 .
Giant Advanced Disc 1 voor 2499 Euro.jpg
I know myself like no one else
Nothing to defend

GJ-Fiets
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 jan 2023 08:56

GJ-Fiets 25 jan 2023 18:28

Dank voor alle reacties! De Cannondale is dus in principe een prima fiets, maar mogelijk niet voor mij. Eerlijk gezegd weet ik niet echt welke stack en reach mij goed zou passen. Ik rijd nu op een Focus Colebro XL frame, wat eigenlijk te groot is voor mijn lengte. Ik fiets er echter prima op, zonder pijn aan mijn rug of gewrichten.

Het idee is wel om mogelijk wat fietsen te bekijken en te proberen, ik heb geen idee hoe ik anders de (meest) geschikte geometrie zou moeten vinden.

De Giant was gisteren nog voor 2100 euro, nu opeens meer. Ik vind hem voor het bedrag waar hij nu voor staat ook te duur.

@lcsmet, is dat Wim de Vos in Oosterhout? Misschien moet ik die morgenochtend ook maar even bellen wat ze allemaal hebben staan!

In ieder geval enorm bedankt voor alle antwoorden!!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15823
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 25 jan 2023 18:51

Inderdaad, in Oosterhout.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 25 jan 2023 18:54

Campagnolo Ultra Dork

jackflash
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 25 jan 2023 18:59

GJ-Fiets schreef: 25 jan 2023 18:28 Dank voor alle reacties! De Cannondale is dus in principe een prima fiets, maar mogelijk niet voor mij. Eerlijk gezegd weet ik niet echt welke stack en reach mij goed zou passen. Ik rijd nu op een Focus Colebro XL frame, wat eigenlijk te groot is voor mijn lengte. Ik fiets er echter prima op, zonder pijn aan mijn rug of gewrichten.

Het idee is wel om mogelijk wat fietsen te bekijken en te proberen, ik heb geen idee hoe ik anders de (meest) geschikte geometrie zou moeten vinden.

De Giant was gisteren nog voor 2100 euro, nu opeens meer. Ik vind hem voor het bedrag waar hij nu voor staat ook te duur.

@lcsmet, is dat Wim de Vos in Oosterhout? Misschien moet ik die morgenochtend ook maar even bellen wat ze allemaal hebben staan!

In ieder geval enorm bedankt voor alle antwoorden!!
Je kan het beste een goede fietsmeting laten doen, kost je misschien 100 euro, maar dan weet je wel welk frame het beste bij je lichaamsmaten past.

GJ-Fiets
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 jan 2023 08:56

GJ-Fiets 25 jan 2023 19:17

Die Sensa is ook een erg mooie fiets, met op het oog een goede prijs / kwaliteit verhouding. Misschien inderdaad kijken of ik ergens een goede fietsmeting kan doen voordat ik verder kijk. In ieder geval trouwens nog wel bedankt voor de algemene tip dat een endurance frame mogelijk minder past bij mijn lichaamsbouw, dat helpt in ieder geval al!

Plaats reactie