Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Achillespeesruptuur

Gebruikersavatar
remkolvb
Forum-lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 06 apr 2011 10:35
Locatie: Bovenkarspel

Gebruikersavatar remkolvb 29 jan 2023 11:34

Dat is tenminste goed te horen... geeft een positief gevoel richting de toekomst.

En bedankt voor de tip Scottpch wat betreft die hakinleg. Zal daar eens in gaan duiken, nu ook alle tijd voor :)
Trek Emonda SL 6 Disc 2021
"Assumption is the mother of all fuckups"

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 30 jan 2023 17:38

Toen ik nog voetbalde had ik op het laatst ook ontzettende last van geirriteerde achillespezen, die kon ik niet eens aanpakken.
Bij de schoenmaker hakjes gekocht van €3,- en die onder de inlegzool geplakt, toen was die irritatie snel verdwenen.

Skirene
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 feb 2023 22:42

Skirene 07 feb 2023 22:46

Alsof ik mijn eigen verhaal lees! Ook afgescheurd met padel, ook eerst vermoeden van zweepslag en zit nu in mijn vierde week gips.

Ik heb na de tweede week een ronde gips voor vier weken gekregen omdat mij enkel al zo ver kon buigen dat ze m direct in de stand voor na week 4 hebben gezet en dit dan 4 weken lang…

Ik ben ook benieuwd naar ervaringen, wil zo graag weer fietsen, autorijden en gewoon kunnen lopen.
Zaterdag even op mn stadsfiets gezeten, tegen een muurtje aan gehangen, maar afstappen is pijnlijk. Als het kon zonder pijn had het gemogen volgens de arts… nog even niet dus.

Beterschap en ben benieuwd naar jouw vorderingen!

Gebruikersavatar
remkolvb
Forum-lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 06 apr 2011 10:35
Locatie: Bovenkarspel

Gebruikersavatar remkolvb 13 feb 2023 09:39

Thxs Skirene, jij als 1e ook beterschap gewenst en een voorspoedig herstel.

Ik zit nu in de laatste 2 weken vh gips (als het meezit, kan zijn dat er nog een keer 2wkn gips komt met voet in neutrale stand, maar dat hangt af van de progressie die ik in de as weken maak en hoe ik er zelf in sta)

Hier nu een loopgips en hakverhoging van 1 cm, langzaam aan ben ik aan het kijken waar de grens zit. Begin in huis met het lopen mbv 2 krukken, en als ik dan denk dat het gaat, dan zet ik 1 kruk aan de kant en probeer zo de nodige meters te maken.

Zelfde met traplopen, trap af gaat eigenlijk prima - eerst het geblesseerde been en dan het sterke been ernaast. Maar trap op is daarin tegen is wel even een dingetje, dan eerst het sterke been en dan het geblessseerde been erbij. Dat voelt heel raar.

Merk wel dat ik heel erg mijn best moet doen om het vertrouwen in mijn lichaaam weer terug te gaan krijgen, je bent als de dood dat het zo weer afscheurt door het belasten en dat je weer van voor af aan kan gaan beginnen.

Niet te snel willen is het motto. Al is dat wel erg lastig voor iemand die altijd graag sport etc.
Trek Emonda SL 6 Disc 2021
"Assumption is the mother of all fuckups"

Gebruikersavatar
remkolvb
Forum-lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 06 apr 2011 10:35
Locatie: Bovenkarspel

Gebruikersavatar remkolvb 04 mar 2023 14:25

Kleine update - gips fase van 6 weken is gelukkig voorbij.

De tip wat betreft de hielverhoging was ik erg blij mee, dat zorgt er nu voor dat ik in en rond het huis redelijk normaal kan lopen.

De volledige voetafwikkeling lukt nog niet, maar dat heeft ook wel even tijd nodig.

Zit best wat vocht in de enkel (logisch na die periode van het gips) en de pees is natuurlijk kneiterhard, die moet ook eerst weer een betere doorbloeding krijgen en wat flexibeler worden.

Kleine progressie in ieder geval.
Trek Emonda SL 6 Disc 2021
"Assumption is the mother of all fuckups"

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 04 mar 2023 17:12

Succes met de revalidatie.
Mijn zoon heeft een volledige ruptuur gehad, is volledig hersteld na operatie. Wel verdikking ter hoogte van de achillespees, in sommige schoenen wat hinder.
Fietst en loopt zonder problemen, niet bepaald op een laag niveau.
Hou er de moed ik in, komt goed.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 04 mar 2023 18:19

remkolvb schreef: 29 jan 2023 11:34 Dat is tenminste goed te horen... geeft een positief gevoel richting de toekomst.

En bedankt voor de tip Scottpch wat betreft die hakinleg. Zal daar eens in gaan duiken, nu ook alle tijd voor :)
Ik lijk wel een doktor, toch m'n roeping gemist!
Succes met je herstel Remko!! :like:

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 04 mar 2023 21:42

Ik lijk wel een doktor, toch m'n roeping gemist!
Succes met je herstel Remko!! :like:
[/quote]

Ik loop al ongeveer sinds 45 jaar rond met ontstoken achillespesen , ik ga dan ook eens zulke inleghieltjes aanschaffen. Ook al ken ik het bestaan ervan, al vele jaren, maar altijd gedacht dat het voor mij to little and to late was.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 05 mar 2023 08:08

45jr Is wel erg lang Ottorongo, wie weet is het voor jou ook de oplossing!

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 06 mar 2023 00:01

Ik ben voor die peesbehandelingen vele maanden in behandeling geweest (+-120 keer) in de jaren 80 en 90 maar het helpte niets
Volgens de kiné was het leed al te lang (jaren) aanwezig en was niet meer vatbaar voor genezing of zelfs verlichting.

Gebruikersavatar
remkolvb
Forum-lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 06 apr 2011 10:35
Locatie: Bovenkarspel

Gebruikersavatar remkolvb 06 mar 2023 15:27

patrickvb schreef: 04 mar 2023 17:12 Succes met de revalidatie.
Mijn zoon heeft een volledige ruptuur gehad, is volledig hersteld na operatie. Wel verdikking ter hoogte van de achillespees, in sommige schoenen wat hinder.
Fietst en loopt zonder problemen, niet bepaald op een laag niveau.
Hou er de moed ik in, komt goed.
Altijd goed te horen dat soort berichten, en twijfel er ook niet aan dat het goed komt, heeft alleen echt zijn tijd nodig. Thxs :winkthumb:
Trek Emonda SL 6 Disc 2021
"Assumption is the mother of all fuckups"

Gebruikersavatar
remkolvb
Forum-lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 06 apr 2011 10:35
Locatie: Bovenkarspel

Gebruikersavatar remkolvb 06 mar 2023 15:29

scottpch schreef: Ik lijk wel een doktor, toch m'n roeping gemist!
Succes met je herstel Remko!! :like:
hahahahaha hier in ieder geval erg blij mee, merk het verschil echt goed. Thxs nogmaals :winkthumb:
Trek Emonda SL 6 Disc 2021
"Assumption is the mother of all fuckups"

Plaats reactie