Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Achillespeesruptuur

Gebruikersavatar
remkolvb
Forum-lid
Berichten: 529
Lid geworden op: 06 apr 2011 10:35
Locatie: Bovenkarspel

Gebruikersavatar remkolvb 24 jan 2023 11:04

Zo, al even niet online geweest hier.. hier het verhaal

Kort door de bocht - sinds eind Dec dus een zga volledige achillespeesreptuur opgelopen bij het padel. (had dus beter kunnen proberen te blijven fietsen tijdens de wintermaanden) :lol:

Tijdens een toernooi - 2 wedstrijden gespeeld niets aan de hand, 3e wedstrijd onderweg - punt gespeeld, dus geen actie op dat moment, wilde weer terug stappen naar de beginpositie om te gaan serveren. In eens een harde klap en net of iemand een racket achter op mijn been sloeg.. in 1e instantie dachten we zweepslag. Huisartsenpost geweest en die vermoede dit dus ook nav het verhaal en de 1e testen die hij gedaan had.

Helaas bleek het dus toch wat erger te zijn, aangezien de klachten bleven een door verwijzing naar het ziekenhuis gekregen, daar bij de echo werd de daadwerkelijke blessure geconstateerd.

Nu eerste 6 weken gips (waarbij ik om de 2 wkn terug moet komen om het gips te laten vervangen en de voet elke keer in andere positie wordt gezet). Na die 6 weken begint het revalideren pas echt wat ik begreep, minimaal 12 weken onbelast belasten, wat dus inhoud, geen actief sporten (zoals hardlopen, wielrennen, padel etc), ook geen autorijden. Arts zei dat ik pas op z'n vroegst kon denken aan het actief sporten ergens in Aug. Wordt dus zeer weinig km's maken dit jaar, als het al gaat gebeuren.

Flink balen, maar wordt lange adem hebben en vooral niet te snel willen en hopen dat alles goed hersteld en ik alles weer kan hervatten uiteindelijk zoals ik gewend was.
Laatst gewijzigd door remkolvb op 27 jan 2023 09:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Trek Emonda SL 6 Disc 2021
"Assumption is the mother of all fuckups"

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 24 jan 2023 11:10

Verkeerde forum? https://www.padeltalk.nl/forum/

Beterschap!

Gebruikersavatar
remkolvb
Forum-lid
Berichten: 529
Lid geworden op: 06 apr 2011 10:35
Locatie: Bovenkarspel

Gebruikersavatar remkolvb 24 jan 2023 12:22

NuitKor schreef: 24 jan 2023 11:10 Verkeerde forum? https://www.padeltalk.nl/forum/

Beterschap!
Hahahahaha nee daar zit ik niet eens op - padel is leuk, maar stap liever op de fiets hoor ;)

Bedankt :winkthumb:

Ps iemand toevallig ervaring met deze blessure ? Zo ja, lang last gehad, en wel weer volledig hersteld en gewoon vol kunnen sporten?
Trek Emonda SL 6 Disc 2021
"Assumption is the mother of all fuckups"

prjz
Forum-lid
Berichten: 1501
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 24 jan 2023 12:24

Sterkte, ik denk dat fysiotherapie tijdens de revalidatie belangrijk is.
prj

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 24 jan 2023 13:52

Beterschap!
Ride bikes, not tanks!

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 24 jan 2023 15:17

Ik heb een jaar of 4 met een chronische achillespeesblessure te maken gehad. Niet zoals jij een scheur.

Uiteindelijk na bezoek aan een sportarts de remedie gevonden. Plaatjes onder de schoenen naar achteren. Hoe verder ze naar voren staan hoe meer je de pees belast.

Misschien kan je hier iets mee tijdens je revalidatie.

Sterkte!

hopjes
Forum-lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 24 jan 2023 15:39

Ja, ik ben er helaas ook mee bekend. Achillespees volledig afgescheurd tijdens een voetbalwedstrijd halverwege april 2017. Als ik het goed heb is een reptuur een scheur in de spier/pees. Ik ben geopereerd en heb inderdaad ook wekenlang in gips gelopen en elke keer de (nep)hak iets lager.

Na een week of 8 voorzichtig weer gaan fietsen op een gewone (dames)fiets.
Na 12 weken(half july) het eerste rondje op de racefiets.
Half september fietste ik bij Annecy oa semnoz, col de croix de fry, aravis :-).
Eerste MTB ritje deed ik op 1 november.
(lang leve strava voor de registratie)

Mijn achillespees/linkerbeen is nooit meer de oude geworden, wel dikker, gevoeliger en korter. Desondanks kan ik nu nog wel een helftje voetballen en verder eigenlijk alles, behalve kilometers lang omhoog wandelen/lopen.
Na een week of 6 ben ik meerdere malen per week fysio gaan doen en duurde het ongeveer een jaar totdat ik alles weer kon incl. voetbal.

tips;
- Achteraf had ik liever die pees wat sneller weer opgerekt... Als je hak weer wat lager gezet word dan is het gevoelsmatig niet normaal en wel flink pijnlijk om die cm weer direct op te rekken. Door dat niet te doen had ik wel wat verstijving waardoor het nog pijnlijker werd, beter direct oprekken want dat geneest dan ook sneller.
- Zsm weer gaan fietsen (na 7-8 weken), door die minimale belasting maar wel extra gestimuleerde doorbloeding kon ik daarna wel sneller herstellen. Dat is zeer waarschijnlijk niet het advies wat je krijgt van je arts. Maar wel van mijn vrij ervaren fysio en ik merkte dat ik ook sneller fit was dan lotgenoten.

(let wel, ik had een volledig afgescheurde pees, ik weet niet hoe het is bij een ingescheurde pees...)

Sterkte ermee, ik vind het 1 van de meest vervelende blessures die er is. Sporters, ook profs (bv Laurent Koscielny) met deze blessure komen zelden terug op hun oude nivo.

Gebruikersavatar
remkolvb
Forum-lid
Berichten: 529
Lid geworden op: 06 apr 2011 10:35
Locatie: Bovenkarspel

Gebruikersavatar remkolvb 25 jan 2023 10:57

Thxs allen

@Stillekracht, dat was gelukkig al gedaan begin vorig jaar toen ik mijn bikefit heb laten doen.

@Hopjes, bedankt voor jou verhaal en extra input. Mijne is zga volledig afgescheurd, hangt nog maar een draadje zullen we zeggen.

Hier is niet gekozen voor een operatie, dat doen ze bijna niet meer wat ik begreep van de arts. Maar een conservatieve behandeling -> dus 6 wkn gips - waarbij om de 2 wkn ik terug moet naar het ziekenhuis om het gips te laten vervangen en de voet in een andere positie te zetten - de 1e 2wkn in spitspositie - en dan om de 2wkn wordt de hoek wat verzet. (vanaf begin 3e wkn komt er soort van loopgips met hak, en mag ik met de krukken een lichte belasting gaan doen)

Op die manier zal de pees dus de tijd hebben om te herstellen, maar ook om weer mee te rekken. En ik deel je mening over te kijken of ik zsm de pees opgerekt kan krijgen (zover dat gaat) om eventuele verklevingen tegen te gaan (dit weet ik van de 2 gebroken ellebogen die ik 11 jaar geleden had opgelopen, toen dus ook veel te laat begonnen met Fysio)

En ja hoorde inderdaad dat dit 1 van de vervelenste is die je kan oplopen, daarom was ik ook benieuwd naar de eventuele ervaringen van andere sporters hier. Weet dat spieren/pezen heel veel geduld vragen om te herstellen, zolang het maar goed hersteld en ik weer redelijk normaal de dingen kan doen die ik altijd deed.
Trek Emonda SL 6 Disc 2021
"Assumption is the mother of all fuckups"

Tussendoor
Forum-lid
Berichten: 242
Lid geworden op: 20 jun 2022 21:09

Tussendoor 25 jan 2023 20:30

Wat is trouwens een reptuur...? Is dat een gescheurd reptiel?

Gebruikersavatar
remkolvb
Forum-lid
Berichten: 529
Lid geworden op: 06 apr 2011 10:35
Locatie: Bovenkarspel

Gebruikersavatar remkolvb 27 jan 2023 09:48

Tussendoor schreef: 25 jan 2023 20:30 Wat is trouwens een reptuur...? Is dat een gescheurd reptiel?
Lol ook ruptuur dan :) Jij je zin :lol:
Trek Emonda SL 6 Disc 2021
"Assumption is the mother of all fuckups"

Mehekachtohapi
Forum-lid
Berichten: 582
Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26

Mehekachtohapi 27 jan 2023 12:52

Oef, sterkte. Belangrijkste is rust en heel goed gedisciplineerd revalideren. Zelf gelukkig nooit gehad, maar ik ken een paar mensen die dit jaren geleden is overkomen. Voor schtaatsers is het in de meeste gevallen einde sporten, maar ze fietsen nog wel en behoorlijk aardig ook nog.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 27 jan 2023 14:07

Zowel mijn broer als mijn zus hebben beiden ooit hun Achillespees compleet afgescheurd.
Zijn volledig hersteld, echter de gekwetste hak/hiel is altijd wat dikker gebleven.
Hebben ook weer gewoon kunnen sporten, hakje in de schoenen om de achillespezen te verlichten doet wonderen...

Plaats reactie