Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Achillespeesruptuur

Skirene
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 feb 2023 22:42

Skirene 14 mar 2023 21:26

remkolvb schreef: 04 mar 2023 14:25 Kleine update - gips fase van 6 weken is gelukkig voorbij.

De tip wat betreft de hielverhoging was ik erg blij mee, dat zorgt er nu voor dat ik in en rond het huis redelijk normaal kan lopen.

De volledige voetafwikkeling lukt nog niet, maar dat heeft ook wel even tijd nodig.

Zit best wat vocht in de enkel (logisch na die periode van het gips) en de pees is natuurlijk kneiterhard, die moet ook eerst weer een betere doorbloeding krijgen en wat flexibeler worden.

Kleine progressie in ieder geval.
Bij mij ook vocht in mn enkel, maar ik moet zeggen dat het mij alles meevalt, ik loop redelijk en kan mijn enkel ook redelijk buigen en strekken.
Doel is om over twee weken op de fiets te zitten, racefiets met gewone pedalen. Zit al op de hometrainer, kan de trapbeweging maken, het gaat om het plotseling afstappen, waardoor ik nog niet echt mag fietsen.

Fysio is tevreden, maar het gaat zo langzaam… vind het moeilijk dat je niet elke dag of elke paar dagen voelt dat je vooruit gaat…

Gebruikersavatar
remkolvb
Forum-lid
Berichten: 529
Lid geworden op: 06 apr 2011 10:35
Locatie: Bovenkarspel

Gebruikersavatar remkolvb 30 mar 2023 14:14

Hier nu bijna aan het eind vd 2e fase zoals mijn arts en ook de fysio het benoemde. Deze wk6 - wk12 stond vooral in teken van het herstel van de loopbeweging en de voetafwikkeling en eigenlijk zga weining oefeningen (dit ter voorkoming van eventuele piekbelastingen en dus mogelijke schade ipv herstel).

Het gaat inderdaad erg langzaam, maar dat wist ik al van te voren. Maar als ik zie wat ik nu al kan tov bijv 2 weken terug. Lopen gaat steeds beter, idem trap op en af (doorstappen ipv bijstappen) - mag nog niet autorijden/fietsen (ja fietsen zou kunnen op een hometrainer als ik die beschikbaar zou hebben, zelfde verhaal dus als bij jou Skirene).

Volgende week weer afspraak Fysio en dan hoop ik tenminste vol aan de bak te kunnen met het herstel, zodat hier en daar ook weer wat licht sporten etc opgepakt kan worden en ik ook weer kan fietsen. Als zou het maar gewoon fietsen zijn, dan ben ik direct ook weer wat mobieler.
Trek Emonda SL 6 Disc 2021
"Assumption is the mother of all fuckups"

Gebruikersavatar
remkolvb
Forum-lid
Berichten: 529
Lid geworden op: 06 apr 2011 10:35
Locatie: Bovenkarspel

Gebruikersavatar remkolvb 05 apr 2023 11:53

Gisteren 1e rondje op de gewone stadsfiets (dames model) - even wennen, vooral dat ik op dit moment dus met de hak op de trapper sta ipv met de voorkant vd voet. Maar mogen niet klagen denk ik als ik zie wat ik wel al kan tov paar weken terug. Tot nu toe dus nog steeds progressie, dus dat houdt de moed derin.
Trek Emonda SL 6 Disc 2021
"Assumption is the mother of all fuckups"

hopjes
Forum-lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 13 jun 2023 15:27

@remkolvb ; hoe gaat het met je achillespees en zit je alweer op de racefiets?

Gebruikersavatar
remkolvb
Forum-lid
Berichten: 529
Lid geworden op: 06 apr 2011 10:35
Locatie: Bovenkarspel

Gebruikersavatar remkolvb 26 jun 2023 19:42

hopjes schreef: 13 jun 2023 15:27 @remkolvb ; hoe gaat het met je achillespees en zit je alweer op de racefiets?
Thxs for asking :winkthumb:
En jazeker, al eerder vermeld ook in "vandaag gefietst" ;) Sinds begin mei weer begonnen, arts had gezegd dat ik pas in aug misschien weer aan sporten kon gaan denken. Maar daar wilde ik niet op wachten.. Omdat ik eigenlijk altijd wel gesport heb, voel ik wel goed aan wat wel en niet gaat, dat merkte de fysio ook al wel.

Dus eerst even gekeken hoe het ging, rustig opbouwen. Op zicht geen problemen met de achillespees tijdens en na het fietsen. Het is meer dat de kracht volledig weg is, dit moet ik nu echt weer op gaan bouwen. Af en toe wat frustrerend als we met een groepje gaan rijden, tuurlijk houden we rekening met elkaar, maar wil dan toch net even te veel.

Rij nu beetje ritjes van tussen de 40 en 70km, dat is prima te doen, helaas nog niet echt op tempo. Maar dat komt wel weer. Ben allang blij dat ik dit nu al weer kan. Vd week weer fysio, kijken hoe zij der in staat :lol:
Trek Emonda SL 6 Disc 2021
"Assumption is the mother of all fuckups"

Gebruikersavatar
remkolvb
Forum-lid
Berichten: 529
Lid geworden op: 06 apr 2011 10:35
Locatie: Bovenkarspel

Gebruikersavatar remkolvb 28 jun 2023 22:32

Vandaag weer bezoek Fysio gehad - die was zeer tevreden met de progressie - 6 weken terug lukte het gewoonweg niet om op de tenen te gaan staan. En dan bedoel ik dus alleen de tenen vh linker been, die kwam echt geen mm vd grond, vandaag ging dat al wat beter, nog niet volledig los op de tenen, maar kon dus wel iets van de grond krijgen.

Daarop volgend week diverse oefeningen gedaan en mee gekregen voor thuis, voor het eerst aan het springen geweest. Nou ja springen...Eerst afzetten met het goede been en daar dan ook op landen, en dan daarna zelfde oefening alleen dan met het geblesseerde been. Met het goede been kon ik prima afzetten en ook alles netjes opvangen (zachte landing zal maar zeggen) - maar met het geblesseerde been merkte ik echt dat je dan meer het lichaam gebruikt om af te zetten en ook het landen is niet echt opvangen, is meer hard ploffen...

Dat is de 1e keer erg raar, wat zo vanzelfsprekend was, is nu volledig weer vertrouwen zien te krijgen in je lichaam. De pees an sich is in orde, keurig hersteld, redelijk soepel ook zei de Fysio en kan ook vol belast worden. Het is nu de spierkracht in het ene been dat ook zo goed als volledig weg is en moet nu weer herstellen/opbouwen. 1 van de jongens van onze fietsgroep zei al "Het komt te voet en gaat te paard" wat dat betreft.
Trek Emonda SL 6 Disc 2021
"Assumption is the mother of all fuckups"

Mehekachtohapi
Forum-lid
Berichten: 582
Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26

Mehekachtohapi 29 jun 2023 09:43

Dat klikt hoopvol! Goed bezig hoor. Discipline en doorzetten is de boodschap, hoe lastig dat ook vaak is. Genieten van de kleine stapjes, dat is ook belangrijk. Sterkte nogmaals met jouw herstel.

Seki
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jul 2023 10:32

Seki 01 jul 2023 10:41

Bijzonder om te lezen allemaal. Ik ben afgelopen week getroffen door deze blessure: één ochtendje voetbal, niks aan de hand, de 'klap van achter' en een huisarts die zei dat het een zweepslag was. Maar het voelde alsof mijn voet er maar een beetje bij hing en ik had eigenlijk geen pijn, zoals ik tien jaar terug bij een zweepslag wel had.

Gelukkig ken ik een chirurg die me snel wilde zien en binnen 5 seconden stelde hij een ruptuur vast. Ongelooflijk balen, met de zomermaanden voor de boeg en alle fietskilometers die ik ga missen. Goed om te lezen dat mensen wel weer gewoon op de racefiets klimmen na verloop van tijd, al duurt het dan lang. Ik heb een Tacx, dus misschien kan ik daar wat eerder op dan pas na 12 weken.

Voor lotgenoten: ik was even benieuwd hoe het gevoel in jullie voet was. Hoewel ik er met mijn kunststofgips zonder pijn op kan staan, lijkt de voet nogal gevoelloos. Hebben jullie dat ook zo ervaren en komt dat gevoel terug als die pees weer aangroeit?

Succes voor allen met deze blessure, de lange adem lijkt me belangrijk. ;)

Gebruikersavatar
remkolvb
Forum-lid
Berichten: 529
Lid geworden op: 06 apr 2011 10:35
Locatie: Bovenkarspel

Gebruikersavatar remkolvb 01 jul 2023 13:10

Thxs.. Nu zijn het de kleine beetjes progressie wat je ziet, dat is af en toe lastig. In het begin zijn het grotere en meer zichtbare stappen. Al met al mag ik niet klagen, zal nooit meer 100% worden, maar als ik 70/80% pak, prima.
Trek Emonda SL 6 Disc 2021
"Assumption is the mother of all fuckups"

Seki
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jul 2023 10:32

Seki 01 jul 2023 13:42

remkolvb schreef: 01 jul 2023 13:10 Thxs.. Nu zijn het de kleine beetjes progressie wat je ziet, dat is af en toe lastig. In het begin zijn het grotere en meer zichtbare stappen. Al met al mag ik niet klagen, zal nooit meer 100% worden, maar als ik 70/80% pak, prima.
In hoeverre zal het nooit meer 100% worden? Qua kracht of qua beweeglijkheid? Sterkte!

Gebruikersavatar
remkolvb
Forum-lid
Berichten: 529
Lid geworden op: 06 apr 2011 10:35
Locatie: Bovenkarspel

Gebruikersavatar remkolvb 03 jul 2023 10:28

Fysio gaf aan ivm oa littekenweefsel, nadeel van de achillespees is ook de minimale doorbloeding wat ik begreep. Kracht en ook bewegenlijkheid zal altijd iets achter gaan blijven. Maar we gaan het meemaken.. zo lang er nog steeds progressie zichtbaar is houden we vertrouwen. ;)
Trek Emonda SL 6 Disc 2021
"Assumption is the mother of all fuckups"

Seki
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jul 2023 10:32

Seki 03 jul 2023 10:39

remkolvb schreef: 03 jul 2023 10:28 Fysio gaf aan ivm oa littekenweefsel, nadeel van de achillespees is ook de minimale doorbloeding wat ik begreep. Kracht en ook bewegenlijkheid zal altijd iets achter gaan blijven. Maar we gaan het meemaken.. zo lang er nog steeds progressie zichtbaar is houden we vertrouwen. ;)
Zou ik zeker doen, progressie is progressie, en als je hard blijft werken, kun je van 80 ook 81% maken, en van 81 82% ;). Als David Beckham het kon..

Plaats reactie