Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Tubeless

maartenh1979
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 aug 2020 12:53

maartenh1979 24 jan 2023 08:59

Ben na jaren met een binnenband in m'n zadeltasje overgestapt op tubeless velgen en banden op m'n racefiets.
Conti GP5000TR banden met chris King ventielen, zouden met de SILCA Ultimate Tubeless Sealant een prima combi moeten zijn om niet lek te rijden.

Maja, wat doe je als je wel lek rijdt? Of hoef ik mij hier echt geen zorgen om te maken? Zie op het interweb verschillende tubeless reparatie setje, sterk varierent in prijs. maar geen idee of zoiets werkt in de praktijk

Wat is jullie ervaring hiermee?

Hoor het graag:)

groet Maarten

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 jan 2023 09:02

Wat doe je als je toch lek rijdt?

1. Een binnenband steken (met een stukje oude buitenband voor het gat/scheur). Voordeel: werkt altijd en je kan de band soms thuis nog redden. Nadeel: het kost tijd en de band moet eraf. Soms ontstaat er een lichte bobbel in de band.

2. Een plug gebruiken (bijv. Dynaplug). Voordeel: makkelijk en snel, band hoeft er niet af. Nadeel: werkt niet altijd, en zeker minder vaak bij tubeless banden met een hogere druk (zoals racefiets). De band is principe end of life, alhoewel sommigen moeiteloos doorrijden met een plug.

3. Een speciale tubeless bandenplakker gebruiken. Nadeel: geen ‘road side repair’, het kost tijd. De band moet eraf.

4. Extra sealant toevoegen. Voordeel: makkelijk, band hoeft er niet af. Nadeel: kleine kans op succes, het kan een kliederboel opleveren.
Bron: de grote tubeless FAQ.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 24 jan 2023 19:03

maartenh1979 schreef: 24 jan 2023 08:59 Ben na jaren met een binnenband in m'n zadeltasje overgestapt op tubeless velgen en banden op m'n racefiets.
Conti GP5000TR banden met chris King ventielen, zouden met de SILCA Ultimate Tubeless Sealant een prima combi moeten zijn om niet lek te rijden.

Maja, wat doe je als je wel lek rijdt? Of hoef ik mij hier echt geen zorgen om te maken? Zie op het interweb verschillende tubeless reparatie setje, sterk varierent in prijs. maar geen idee of zoiets werkt in de praktijk

Wat is jullie ervaring hiermee?

Hoor het graag:)

groet Maarten
Voordat je een nieuw topic opent eerst eens kijken of dit misschien al bestaat (zoek functie) en dan naar het juiste topic gaan, het doorlezen en indien van toepassing je vraag stellen: viewtopic.php?t=66235

Verder als je lek rijdt zal je het waarschijnlijk niet eens merken omdat de sealant het lek dicht, is dat niet het geval blijft er over om een binnenband te steken of misschien een Dynaplug (elk ander werkt niet!) in het gaatje te stoppen, op druk pompen (CO2 is handig) en weg rijden. eventueel thuis repareren maar is meestal niet nodig. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie