Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote auto-topic

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4532
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 31 mar 2023 21:19

pino schreef: 31 mar 2023 20:05 71E35EFE-6CDA-4CDF-8701-B2F0B7B27691.jpeg

We gaan niet generaliseren, maar …
Was wel een mooie afsprong….

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 31 mar 2023 22:02

Een voetballer…..
Less is bore

Neil
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 31 mar 2022 16:08

Neil 31 mar 2023 22:11

daniel1975 schreef: 31 mar 2023 22:02 Een voetballer…..
De verleiding is groot om hier nu op in te gaan..
Scott Addict Gravel 2022
Colnago CX Zero 2016
Colnago Super 1991
Peugeot P10S 1985
Cube AMS 110 2011

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 31 mar 2023 22:31

Neil schreef: 31 mar 2023 22:11
daniel1975 schreef: 31 mar 2023 22:02 Een voetballer…..
De verleiding is groot om hier nu op in te gaan..
Wat bedoel je? :mrgreen:
Bijlagen
FBFF4A2A-5754-4D6D-8837-AA22A450B58C.jpeg
FBFF4A2A-5754-4D6D-8837-AA22A450B58C.jpeg (41.56 KiB) 785 keer bekeken
Less is bore

Mehekachtohapi
Forum-lid
Berichten: 634
Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26

Mehekachtohapi 01 apr 2023 08:46

Lambo’s knappen erg op van schade.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 01 apr 2023 09:23

Lambos zijn ook alleen geschikt om wat langs de boulevard te cruisen en om aan te tonen dat je toch echt te veel rugproblemen hebt om gracieus in te stappen.

En wanneer je dan eens zo gek bent om t gas vol in te trappen staat ie toch zomaar achterstevoren... of in de muur, tegen een boom.

Voor de meesten zijn al die pk's om te pronken. Een gemiddelde mens kan die echter niet gebruiken op een manier die past bij zijn vermogens. Hooguit in rechte lijn op de autobahn. Hard rijden is verder niet ingewikkeld als je een zware voet hebt.

Wat dat met autoliefhebberij van doen heeft weet ik niet. De meeste fun heb je in een auto die je tot het maximale kan uitwringen, zonder dat je 200km/h+ gaat. Een licht sportwagentje met net te weinig pk, die je met een glimlach na een bocht vol de toeren in kan jagen. Om dan net die juiste lijn te pakken en achteraf te denken nou dat was een mooi ritje. Ik heb echter niet de behoefte om 350pk+ onder mijn rechtervoet te hebben en eigenlijk bang te worden dat het ernstig mis gaat op de eerste de beste natte dag.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4532
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 01 apr 2023 09:38

daniel1975 schreef: 31 mar 2023 22:31
Neil schreef: 31 mar 2023 22:11
daniel1975 schreef: 31 mar 2023 22:02 Een voetballer…..
De verleiding is groot om hier nu op in te gaan..
Wat bedoel je? :mrgreen:
Zeker van Tom?

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3390
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 01 apr 2023 09:41

@student Een paar nuances toch.

Mij geeft het geluid van een mooie boxer-6 (en nog liefst een GT motor) of V10 gewoon kippenvel. Daar kan je ook tegen normale snelheden van genieten, terwijl de viercylinder van een MX-5 of een Lotus Elise (ondanks de compressor) toch heel wat minder sexy klanken uitstoten. Stel je maar voor dat je in je Porsche 911 de prachtige passen in Zwitserland aandoet, raampje naar beneden en dan genieten van de klank van je eigen motor die weerkaatst tegen de bergflanken. Ook het gevoel van 'overschot hebben' is, net zoals bij fietsen, iets waar ik enorm van kan genieten bij een krachtige wagen.

Sowieso kan je ook een MX-5 niet meer uitwringen op de openbare weg, dat is nog altijd snel genoeg om als een verkeersterrorist beschouwd te worden.

Ik heb wel wat sportwagens gehad, van de MX-5 tot veel krachtiger modellen... elk zijn ze op een andere manier prettig, maar ik heb ze allemaal ook op gesloten circuit ingezet en het is pas daar dat je elk van die wagens tot op hun limiet kan rijden. En ook nog: een van de leuke dingen van zo'n krachtiger wagen is juist de kunde opbouwen om daar ook in k*tweer met vertrouwen mee om te gaan. Car control training, misschien nog leuker dan een circuitdag - een echte aanrader. Dat gaat er dan zo aan toe:

https://www.youtube.com/watch?v=NCQel2LPoEI
https://www.youtube.com/watch?v=f-trXiDQJLs
Afbeelding

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 01 apr 2023 09:53

Ach ik zeg niet dat het niet leuk kan zijn. Maar als t mis gaat kan t goed mis gaan en lang niet iedereen gaat dat soort trainingen ook doen.
Zo ook dat ongeluk vorige week net over de grens, waar naar waarschijnlijkheid niet eens echt hard gereden werd. Maar goed aquaplaning op breed sportief rubber dat kan al vrij snel. En verder is dat ook een beetje een bizar ongeval, waar de betrokkenen vooral veel pech had.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 01 apr 2023 12:04

Zoals raven14 zegt kan je uiteraard nog genieten van een mooie sound van een dikke motor. Maar je kan je wel de vraag stellen of je er in onze contreien nog voldoende van kunt genieten en dan heb ik het vooral over het potentieel dat zich onder de motorkap bevindt. Overal 30, 50 en 70 per uur, files, drukte, trajectcontroles, enz... en het wordt enkel nog maar erger. Een sportwagen kopen om eens enkele keren per jaar ergens in de bergen en/of circuitdagen te gaan rijden vind ik persoonlijk niet meteen interessant, zo wordt het wel een heel dure hobby. Is trouwens ook niet meteen voor iedereen weggelegd. Ik heb vorig jaar op punt gestaan om een M2 te kopen, maar uiteindelijk toch maar beslist het niet te doen om voornoemde reden(en). Ik vreet hier m'n kas al op in m'n 320d met z'n 'zielige' 184 Pk, ik laat van ellende m'n auto ook zoveel mogelijk staan, ik doe nog amper 3.000 km/jaar met de auto. Qua beleving om hier nog wat fun te beleven ben je bijvoorbeeld beter af met een handgeschakeld klein ding met max. 150 Pk, liefst RWD. Maar de GTI's en consoorten van weleer bestaan haast niet meer. Als ik op reis ga (Ardennen, Alpen,...), meestal om te fietsen, gaat ook altijd de moto mee. Dat is de enigste reden waarom ik die moto nog heb, want ook die kan je hier niet meer gebruiken of je moet je mega asociaal gaan gedragen. Dikke triple sound met (half) open uitlaat (lees: dB-killers erin) die weerkaatst tegen de bergflanken en vol op 't gas langs bochtige wegen, dat is nog genieten. Daar kan het 'voorlopig' nog, alhoewel het in de Eifel ook al even achter de rug is, meer dan 10 jaar terug dit meegemaakt, ik ben de mens op de moto die gefilmd wordt, de BMW is een anonieme politiemoto:

https://www.youtube.com/watch?v=wFPFFL_5mEk

We zijn met teveel mensen op dezelfde plaatsen en dat wordt enkel maar erger, dat is de kern van het probleem. Ieder soort gebruiker van de openbare weg eist zijn weg op. Polarisatie tussen de verschillende weggebruikers neemt ook alsmaar toe vooral ook door toedoen van het internet.

Enkele jaren terug ergens in de Provence... daar zijn ze tot op heden nog redelijk goed 'motogezind'.

Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 apr 2023 13:17

Het probleem met huidige (sport) auto,s is sowieso dat je al ver over de legale grens bent als je een beetje gas geeft.

Eeen PK of 200 a 250 in een niet te zware auto is zat, maar dat verkoopt gewoon slecht.
Kijk naar zo,n toyota GR86.

Mensen zeggen altijd dat ze ene sportieve auto zoeken, maar verwarren dat met heel hard rechtdoor gaan.

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 01 apr 2023 18:50

Onze Ibiza 1.6S uit 1996 was heerlijk. Weinig vermogen en na elke bocht vol op het gas. Dat was leuker dan nu 275 pk in een te zware auto met te zware plugin accu op de achteras. Ook al is deze aangedreven op die achteras. .
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Plaats reactie