Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote auto-topic

Mehekachtohapi
Forum-lid
Berichten: 581
Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26

Mehekachtohapi 02 feb 2023 09:20

Achterwielaandrijving is gewoon een betere aandrijving. Zeker met grotere vermogens en hoger koppel. Uit kostenoverwegingen is men ooit naar voorwielaandrijving gegaan en het bijkomende voordeel was dat het voor onervaren en lompere bestuurders wat meer fool-proof is. Maar aandrijfreacties in het stuur en doorslippende wielen bij nat en glad wegdek krijg je er gratis bij. Met achterwielaandrijving is de tractie gewoon veel beter en je kan op het gas beter de auto richten. Daarnaast is de aandrijving efficiënter en je hebt geen stuurreacties van de aandrijving meer en een scherpere besturing over het algemeen. Met de huidige ASR- en ESP-systemen is het "gevaar" van een achterwielaandrijver ook geëlimineerd. Niet voor niets dat de meeste EV's nu naar achterwielaandrijving gaan.

Als het echt glad is, is vierwielaandrijving nog beter uiteraard, maar het gaat wel weer ten koste van de efficiëntie (hoger energieverbruik).

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 02 feb 2023 09:22

Ik ben zover ik weet niet auti en heb toch ook een sterke voorkeur voor gewoon de verkeersregels toepassen. Dat maakt het verkeer het meest voorspelbaar, dus ook het veiligst.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37374
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 feb 2023 09:23

thestudent schreef: 02 feb 2023 08:36
Mijn huidige honda stuurt wel een stuk strakker in. En blijft een stuk vlakker in de bocht en is straffer geveerd dan ik ooit in een renault heb ervaren. Maargoed ik ben dus opgegroeid tussen renaults van mijn ouders. Eerst 25 een 11, twee generaties espace, twingos. Zelf met een clio begonnen.
Herkenbaar. Toen ik op mijn 18e rijbewijs haalde hadden mijn ouders nog een R21, toen ik 20 was kochten ze de subliemen R25 V6 Baccara over van een van de mosselschippers in het dorp. Zal wel jeugdsentiment zijn, maar een van de fijnste auto's ever.
Zelf begonnen met een Megane Coupe 2.0, Clio 16V en later nog een tijdje een 5GT Turbo. Een van de beste fun-autos ooit denk ik.
Daarna is smaak gaan veranderen denk ik en zelf geen Renault meer gehad.

Achterwielaandrijving is zeker niet overrated als je weet wat je er mee moet doen. Ik rijdt liever in lastige omstandigheden met achterwiel, want die is nog op te vangen en bij te sturen als het mis gaat. Een voorwielaandrijver die is op een bepaald moment volledig onbestuurbaar.
Less is bore

Mehekachtohapi
Forum-lid
Berichten: 581
Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26

Mehekachtohapi 02 feb 2023 09:31

Mijn eerste auto was een BMW 320i E36. Mooie zes-in-lijn en achterwielaandrijving zonder tractiecontrole, ESP of andere hulpmiddelen, behalve ABS. 1100 kg en 150 pk. Wat een feest was dat. En ze heeft me maar één keer echt verrast toen ik met wat haast bij Amstelveen de A9 opdraaide waar wat modder op de weg lag. Lees: situatie totaal verkeerd ingeschat. Gelukkig had ik op heel wat parkeerplaasten geoefend, dus de eerste slip was een mooie drift naar de invoegstrook, achterkant net over de witte lijn, waar gelukkig geen andere auto's reden op dat moment. De tweede slip zorgde voor een nog wat hogere hartslag, maar beheerst tegenstuur en spelen met het gas en toen reden we weer netjes zonder glijden. Achteraf een mooie ervaring. Mevrouw Mehedinges vond het enigszins spannend toen.

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4454
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 02 feb 2023 11:20

Mehekachtohapi schreef: 02 feb 2023 09:20 Achterwielaandrijving is gewoon een betere aandrijving. Zeker met grotere vermogens en hoger koppel. Uit kostenoverwegingen is men ooit naar voorwielaandrijving gegaan en het bijkomende voordeel was dat het voor onervaren en lompere bestuurders wat meer fool-proof is. Maar aandrijfreacties in het stuur en doorslippende wielen bij nat en glad wegdek krijg je er gratis bij. Met achterwielaandrijving is de tractie gewoon veel beter en je kan op het gas beter de auto richten. Daarnaast is de aandrijving efficiënter en je hebt geen stuurreacties van de aandrijving meer en een scherpere besturing over het algemeen. Met de huidige ASR- en ESP-systemen is het "gevaar" van een achterwielaandrijver ook geëlimineerd. Niet voor niets dat de meeste EV's nu naar achterwielaandrijving gaan.

Als het echt glad is, is vierwielaandrijving nog beter uiteraard, maar het gaat wel weer ten koste van de efficiëntie (hoger energieverbruik).
quattro.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 02 feb 2023 11:34

daniel1975 schreef: 02 feb 2023 09:23
Herkenbaar. Toen ik op mijn 18e rijbewijs haalde hadden mijn ouders nog een R21, toen ik 20 was kochten ze de subliemen R25 V6 Baccara over van een van de mosselschippers in het dorp. Zal wel jeugdsentiment zijn, maar een van de fijnste auto's ever.
Zelf begonnen met een Megane Coupe 2.0, Clio 16V en later nog een tijdje een 5GT Turbo. Een van de beste fun-autos ooit denk ik.
Daarna is smaak gaan veranderen denk ik en zelf geen Renault meer gehad.

Achterwielaandrijving is zeker niet overrated als je weet wat je er mee moet doen. Ik rijdt liever in lastige omstandigheden met achterwiel, want die is nog op te vangen en bij te sturen als het mis gaat. Een voorwielaandrijver die is op een bepaald moment volledig onbestuurbaar.
Ik weet niet wat ik ermee moet doen! Haha ik heb totaal geen raceambities.
Inderdaad een mijn vader had ook R25 met v6 met autotelefoon! Goed toen was ik maximaal 7 jaar. Geen idee welke uitvoering dat dus was.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37374
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 feb 2023 11:39

Geen autotelefoon, wel heul veul knopjes :-)
Afbeelding
Less is bore

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 02 feb 2023 11:42

Kom daar eens om met je tesla met touchscreen! haha
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37374
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 feb 2023 11:49

Voor die tijd was die Radio Renault van Philips met de EQ echt een waanzinnig ding.
Less is bore

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 02 feb 2023 12:20

161B95BB-2494-4A3B-9F06-908DD16CA49C.jpeg
Mooie Renault met achterwielaandrijving
Niet zijken maar reiden !

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4454
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 02 feb 2023 12:36

pino schreef: 02 feb 2023 12:20 161B95BB-2494-4A3B-9F06-908DD16CA49C.jpeg
Mooie Renault met achterwielaandrijving
Gordini?!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 02 feb 2023 12:38

Afbeelding

Afbeelding

Ze bestaan hoor waanzinnige renaults met achterwielaandrijving voor echte stuurmannen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie