Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote auto-topic

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 03 feb 2023 22:08

daniel1975 schreef: 03 feb 2023 21:00 ....Hoe je het ook draait of keert, EV’s zijn gewoon vooral geschikt voor rondjes door NL.
Of voor een ritje op de kermis. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 feb 2023 00:21

Iedere auto is een compromis. Als je net je sleurhut hebt gekocht, dan snap ik wel dat je je plan niet om gaat gooien van het vakantiepark in Zuid-Frankrijk naar boerderijcamping het Veenkutje in Schubbekutteveen.

Zelf heb ik er niet zoveel moeite met me wat aan te passen aan veranderende mobiliteit. Wij trekken altijd toch wat meer rond dus zou ik best met alleen.een EV toekennen.

Ik hoop vooral dat mensen die keuze nog even kunnen blijven maken. Er is toch niet genoeg stroom voor iedereen en olie eigenlijk ook niet. Gewoon samen delen en niet teveel zeiken.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 04 feb 2023 07:19

Je zou nu met een goede plug in ( nieuwe prius hybrid, of iets anders wat echt zuinig is ) een heel eind moeten komen. Hier in NL kan je zo veel mogelijk electrisch woon werk rijden en op de langere afstand red je het ook.

En alleen stroom is niet zaligmakend. Sommige van de electrische SUVs zijn gewoon zuipschuiten alleen dan met km de KwH ipv liters/100km.

Er zijn nu wel wat voorwaarden om maximaal te kunnen profiteren van electrisch rijden.
Liefst kan je op eigen oprit en op t werk laden, een gevecht om de publieke laadpaal in de wijk ziet niemand zitten. In mijn wijk zijn er echt vrij weinig en nu al vrijwel altijd bezet.
Liefst heb je ook zonnepanelen om je stroomrekening wat te verzachten.

Caravans daar begrijp ik werkelijk geen snars van. Van al die kosten die je daaraan hebt kan je ook gewoon een leuk hotel boeken of een vakantiehuisje huren. En echt kamperen doe je met een tent en weinig spullen. Je zal mij nooit met een sleurhut zien rijden in ieder geval.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 04 feb 2023 08:21

Zeker nog geen kinderen in de leeftijd van 8 tot 12 Jr ;-)

De markt is eigenlijk verkeerd begonnen,
Logischer was het om met elektrische boodschappen auto’s te beginnen, zeg maar de 2de auto in een gezin.
Daar zijn ze ideaal voor, korte stads ritjes….

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 04 feb 2023 08:33

Maar dat was bedrijf financieel niet zo’n goed idee, aan auto’s van rond de 20k word bij niets verdiend.
Dat gaat alleen als de aantallen groot zijn,

Centrum Amsterdam in 2025 alleen elektrische rijden….
Hoe ze dat denken te doen met al de bedrijfsbusjes is me een raadsel, want dat staat helemaal in de kinderen schoenen.
Om maar helemaal niet over de aanschaf prijs te hebben, Ford transit vanaf 60k ! ex btw ex bmp ……

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4454
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 04 feb 2023 08:35

mao schreef: 04 feb 2023 08:21 Zeker nog geen kinderen in de leeftijd van 8 tot 12 Jr ;-)

De markt is eigenlijk verkeerd begonnen,
Logischer was het om met elektrische boodschappen auto’s te beginnen, zeg maar de 2de auto in een gezin.
Daar zijn ze ideaal voor, korte stads ritjes….

Eens, Maar daar zouden de accupaketten te veel doorwegen… in ‘hoge’ suv’s vallen ze minder op. En idem voor de kosten.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 04 feb 2023 08:47

mao schreef: 04 feb 2023 08:21 Zeker nog geen kinderen in de leeftijd van 8 tot 12 Jr ;-)

De markt is eigenlijk verkeerd begonnen,
Logischer was het om met elektrische boodschappen auto’s te beginnen, zeg maar de 2de auto in een gezin.
Daar zijn ze ideaal voor, korte stads ritjes….
Hm kinderen houden toch ook wel van avontuur? Het is meer hoe je het verpakt. Geef ze als verjaardags kado een eigen tentje en liefst bij 6jaar. Dan ben je vertrokken.

En die tweede auto kan juist beter een ice zijn die maakt de minste kmers.

Dat hele hybride slaat ook op niks. Je hebt dubbele en veel verschillende grondstoffen nodig om 1 wagen te maken, want er zit een verdrandings- en een elektromotor in. Niet echt eenvoud eerder onnodig voor onze problemen die er niet zijn. Net zo onnodig als weggewerkte kabels in je fietsstuur terwijl je mechanisch schakelt. Het klinkt wel stoer bij een verjaardag

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 feb 2023 09:32

Een auto zit vol met elektromotoren en een accu heeft hij ook al. Twee wat grotere exemplaren erbij voegen wat dat betreft weinig extra onderhoud toe, zeker in een range extender opstelling waarbij de versnellingsbak komt te vervallen.

Zolang het goedkoper is om je eigen huis mee te sleuren naar de camping i.p.v. een huisje te boeken, heeft de caravan bestaansrecht. Ik vond het altijd een prettige manier van op vakantie gaan, zeker in de herfst, winter en lente. In de zomer is een vouwwagen even comfortabel.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 04 feb 2023 10:24

@TKMP
Daarom is een camping ideaal voor de leeftijd 8/12
Eigen tentje, en heel de dag spelen met leeftijd genoten..

Btw,
Het rijk krijgt zo’n 12 miljard per jaar aan accijnzen binnen met brandstof.
Jullie begrijpen wel dat als we met alle dadelijk elektrische rijden die 12 miljard wel via de stekker binnen moeten blijven komen……

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 feb 2023 13:18

Ernie C. schreef: 04 feb 2023 09:32
Zolang het goedkoper is om je eigen huis mee te sleuren naar de camping i.p.v. een huisje te boeken, heeft de caravan bestaansrecht. Ik vond het altijd een prettige manier van op vakantie gaan, zeker in de herfst, winter en lente. In de zomer is een vouwwagen even comfortabel.
Dit dus.

Ik heb het ook jaren niet gewild en lekker buiten het hoogseizoen (hele) luxe stacaravans pakken op mooie campings voor een nette prijs. Als ik nu echter de basic-hutje-mutje-stacaravan prijzen zie in het hoogseizoen is een caravan heeeeeel snel terug verdient.
Ding gaat 1,5 week in de meivakantie mee, Hemelvaartweekend, 3 weken naar de Alpen en een naseizoensplaats op ee Veluwe.
Dan is het snel voordelig tov huren.
We hebben 2 zomers een vouwwagen gehad. Dat was top, maar buiten de zomer gewoon niet handig/comfortabel.

Ik wil met alle liefde een hybride gaan rijden. Een Passat phev, een Hyundai Tuscon, etc: dikke prima.
De voordelen van benzine als je ver moet, de milieuvoordelen van electra in de stad.
Alleen vrees ik dat Jesse K & co dat niet zo zien.
Benzine weren uit Amsterdam is bizar stom idee. Compleet incapabel bestuur daar imho.
Less is bore

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 04 feb 2023 13:23

Ernie C. schreef: 04 feb 2023 00:21 .....
Ik hoop vooral dat mensen die keuze ............ kunnen blijven maken. ........................
Volgens mij is dit het grote vraagteken.
Dat we gedwongen worden om mee te gaan in de groene dogma's.

In november 2021 deed de bevoegde minister van verkeer nog dit voorstel:
Heel recent nog stelde Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) voor om de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor in het Vlaamse Gewest te verbieden vanaf 2027. Drie jaar later, in 2030 zou tweedehandsauto’s hetzelfde lot te beurt vallen.
Bovenstaande heeft het niet gehaald, maar vanaf 2029 is het in Vlaanderen gedaan met de verkoop van nieuwe auto's met verbrandingsmotor.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 feb 2023 14:11

Techniek kan veel doen in 6-8 jaar tijd.
Maar nu is de wereld er nog niet aan toe.
Less is bore

Plaats reactie