Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote auto-topic

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12622
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 feb 2023 09:01

rene schreef: 31 jan 2023 19:39 € 45,- bekeuring… 3 km te hard in de 70km/h zone bij Lille. Drukt het genot van de skivakantie niet, maar het is net een zuurtje na een goed glas bier !
Lille sowieso, daar staan er een paar op plekken waar ik een woord voor heb wat ik niet ga noemen.
Er staat er ook een in een bocht naar benenden als je gas loslaat rijd je al harder en net ervoor mag je nog 90.

Ik wist hem gelukkig nog dit jaat, maar ook al twee of drie keer daar gehad.
Altijd zie ik hem daar flitsen.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6083
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 01 feb 2023 10:04

Harder rijden omdat het veiliger is? Omdat je allerter bent en verschillen met anderen groter worden?
Dat zijn toch zeker drogredeneringen.

Het meest veilig is een gelijke snelheid en 0 inhaalacties. Want elke inhaalactie is een risico, per definitie, omdat je de kans hebt dat degene die ingehaald wordt iets onverwachts doet.
Vergroot je de snelheidsverschillen, vergroot je het aantal inhaalacties --> 100km/u is homogener dan 130km/u als maximum.
Een belangrijke factor daarin is het vrachtverkeer, dat simpelweg maar 80km/u mag, en over het algemeen niet veel harder kan dan 87 km/u (uitzonderingen daargelaten).
Overigens denk ik dat de situatie verschilt tussen N-wegen (enkel baans), 2 strooks snelwegen (vaak druk met vrachtverkeer op de rechterbaan), en 3 of meer strooks snelwegen. Dat lijkt me een belangrijkere kanttekening in de discussie.

Dan heb je nog het gevolg bij onverwachtse situaties. Met een hogere snelheid heb je minder tijd om te reageren. Dus groter risico dat het onverwachte ook leidt tot een ongeluk.
Tot slot heb je nog de impact van een ongeluk, bij een grotere snelheid is die impact groter, dus ook een groter risico op (zwaar-) gewonden of erger. Dat is simpele natuurkunde.

Als je eigen allertheid een probleem is bij lagere snelheden of minder inhaalacties. Kan ik mij dat heel goed voorstellen. Zeker omdat de auto's van tegenwoordig zo makkelijk te rijden zijn. Je voelt amper dat je met 1500kg (of meer) op pad bent en 100 of 130 km/u rijdt. Je wordt geholpen op allerlei vlakken (lane assist, cruise control, adaptive cruise control).. Dus het zelf opletten wordt je bijna ontnomen.

Maar om als oplossing dan maar harder te gaan rijden en meer te gaan inhalen. Dát gaat de situatie écht niet veiliger maken, ookal ben je dan allerter.

Die motorrijder die 5 tot 10 km/u "te hard" rijdt. Dat is zoiets als, zorgen dat je ruimte om je heen hebt. Je bent zwak op 2 wielen zonder een stalen kooi om je heen. Bij twijfel, beetje gas erbij om je eigen ruimte te creëeren. Dat is wat anders dan structureel te hard te rijden natuurlijk. Ruimte om je heen houden en defensief rijden is mij een jaar of 10 geleden toch wel het meest geleerd als motorrijder.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Mehekachtohapi
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26

Mehekachtohapi 01 feb 2023 10:31

+1, helemaal mee eens. Ik vind het zelf fijner om mensen in te halen, maar dat heb ik ook met fietsen (ookal ging dat vroeger een stuk makkelijker op één of andere manier). Het zal ook wel in de aard van sommige beestjes zitten. In de spits pas ik me veel meer aan en rij dan relaxt op de rechter of middelste baan. Qua reistijd kost het niets extra en het scheelt een hoop gestress en gerem. Maar als de weg rustig is, wil ik wel graag bezig blijven. Veiliger? Nee, dat denk ik ook niet. Relaxter? Ook niet, maar ik wil wat te doen hebben.

Ik denk dat met een EV ik wel een stuk bewuster ga rijden. Sowieso zijn Volvorijders natuurlijk oude mannetjes met hoeden op die altijd minimaal 5 km/u langzamer rijden dan de toegestane snelheid. Wat voor hoed raden jullie aan? :mrgreen:

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37619
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 feb 2023 10:54

Mehekachtohapi schreef: 01 feb 2023 10:31 Sowieso zijn Volvorijders natuurlijk oude mannetjes met hoeden op die altijd minimaal 5 km/u langzamer rijden dan de toegestane snelheid.
Ik ben een undercover BMW rijder dan denk ik :mrgreen:
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12622
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 feb 2023 11:08

Ik ook en dan wordt er veel minder naar je getoeterd en geseind en wordt je er wel tussengelaten, dus in de praktijk ben je nog sneller ook :-)

Natuurlijk is harder rijden ansich nooit veiliger. Maar het gaat niet om zwart/wit maar om de psyche.
Ik heb wat ADHD neiging, bij langzaam rijden ga ik me vervelen en van allerlei andere dingen doen. En zo zijn er nog een 2 miljoen mensen.
En hier op het forum in verhouding nog veel meer.

Die kan je allemaal negeren, maar dan heb je een probleem. Net zoals het heel veilig zou zijn om wat Mark aangeeft 0 snelheids verschil en niet inhalen.
Prima als dat op de autopilot is, zou ik geen probleem mee hebben.

De tijden bij stoplichten, lengte van doorgestrokken strepen etc. worden allemaal psychologen bij betrokken.
Als je de streep te kort maakt werkt ie niet en als je hem te lang maakt ook niet, want dan houd een deel van de mensen zich er niet aan.

Daar kan je dan weer van alles van vinden maar dat is nou eenmaal de praktijk.
Hou rekening met elkaar, het is jouw gekleurde bril niet die van een ander.

Zoals een psycholoog ook wel eens heb horen zeggen, als een ander vind dat jij roekeloos rijd, kan ie het waarschijnlijk zelf niet. (ook niet altijd natuurlijk)

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1359
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 01 feb 2023 11:18

Wat een onzin die laatste zin. Als ik iemand met 140km/u in de spits zich door het verkeer zie wringen (link en rechts inhalen, laat remmen, optrekken vanaf hij denkt dat de voorligger opzij gaat gaan, een tankstation/rustplaats oprijden in de hoop nog wat mensen voorbij te steken op die manier), dan denk ik dat dat roekeloos is. Dat heeft niks te maken met of ik dat zelf kan of niet.

Voor alle rest heb je gelijk, daarom ook bv. dat ze nu in zone 30 en 50 zoveel kunstmatige obstakels op de weg zijn beginnen zetten. De gemiddelde mens moet geforceerd worden om zich aan regels te houden.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6083
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 01 feb 2023 11:22

En dit maakt het vak van de verkeerskunde wel zeer interessant ;-)
Ben er voor afgestudeerd, doe er nu in mijn beroep niet direct wat mee. Maar het onderwerp intrigeert enorm.

Een ander voorbeeld, als je links of rechtsom rond een stad kunt rijden (A'dam, of Rotterdam, of Antwerpen). Dan is het een leuke puzzel om de verwachtte reistijd van de beide opties te gaan voorspellen. Maar het moment dat je die reistijd gaat delen met de automobilisten, zal je uitkomst veranderen. Omdat een deel zijn of haar keuze zal aanpassen met die informatie. Maarja, welk deel heeft daar uberhaupt een goede optie voor (gezien bestemming)? Welk deel is zo een gewoontemens dat het verschil wel zeer significant moet zijn om niet zijn standaard route te nemen? En hoeveel extra verkeer verwacht je uberhaupt nog in het tijdvenster van de aankomende 30 tot 60 minuten?
Het weer voorspellen is lastig, maar de voorspelling zal de uitkomst in ieder geval niet doen veranderen. Bij het verkeer juist wel.

Of een andere.., de gap-acceptance. Iemand staat bij een kruispunt en moet de weg kruizen of opdraaien. Hoeveel tijd moet er tussen 2 voertuigen zitten voordat iemand besluit er tussen te steken? Dat is afhankelijk van hoe lang iemand al wacht, hoe lang de rij achter diegene is, het weer kan meespelen, overizcht over de situatie uiteraard. En er zijn correlaties in geslacht, leeftijd, type voertuig waar iemand mee rijdt etc.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

pino
Forum-lid
Berichten: 3365
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 01 feb 2023 11:53

Als iedereen nu minstens met 150 km/uur over de kruisingen reed, zou de kans op een botsing toch miniem moeten worden?
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37619
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 feb 2023 12:26

MarkVeenstra schreef: 01 feb 2023 11:22 En er zijn correlaties in geslacht, leeftijd, MERK, MODEL EN UITVOERING ;-) type voertuig waar iemand mee rijdt etc.
:mrgreen:
Less is bore

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3523
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 01 feb 2023 13:20

Mehekachtohapi schreef: 01 feb 2023 10:31 +1, helemaal mee eens. Ik vind het zelf fijner om mensen in te halen, maar dat heb ik ook met fietsen (ookal ging dat vroeger een stuk makkelijker op één of andere manier). Het zal ook wel in de aard van sommige beestjes zitten. In de spits pas ik me veel meer aan en rij dan relaxt op de rechter of middelste baan. Qua reistijd kost het niets extra en het scheelt een hoop gestress en gerem. Maar als de weg rustig is, wil ik wel graag bezig blijven. Veiliger? Nee, dat denk ik ook niet. Relaxter? Ook niet, maar ik wil wat te doen hebben.

Ik denk dat met een EV ik wel een stuk bewuster ga rijden. Sowieso zijn Volvorijders natuurlijk oude mannetjes met hoeden op die altijd minimaal 5 km/u langzamer rijden dan de toegestane snelheid. Wat voor hoed raden jullie aan? :mrgreen:
<Generalisatie-mode-on>Het valt me wel op dat mensen met de echt oudere volvo's (pak m beet voor 2010), de suffe rijders zijn, eventueel met hoed of pet die rustig doortuffen. De moderne volvo rijder (type vertegenwoordiger met haast) zit gewoon op de linkerbaan te bumperkleven. Beetje de bmw/golf modus zeg maar. <Generalisatie-mode-off>

5 lm langzamer rijden lijkt me prima hoor. Heb ik geen hoed voor nodig. Ook op de fiets trouwens.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37619
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 feb 2023 13:29

De huidige lijn Volvo spreekt een ander publiek aan dan 10 jaar geleden. Daarnaast is de V60 een paar jaar supergunstig geweest in de lease.
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12622
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 feb 2023 15:52

Ja en de meeste lease hybrid volvo,s hebben al snel 300pk, dus het is ook niet heel lastig om hard te rijden.
Ik vind sowieso het rijtempo erg afgenomen in NL ook het bumper kleven en rechts inhalen.

Het enige waar ik met dood aan irriteer is mensen die bij groen niet gaan rijden omdat ze niet opletten/ lekker op de telefoon zitten.
Dat is echt mijn grootste ergenis en nummer twee zijn vooral onze medelanders die niet snappen dat er lussen liggen bij een stoplicht en 10meter ervoor gaan stil staan, ook heel apart.

Plaats reactie