Het grote auto-topic
Sommige motoren vervuilen toch echt als ze geen 98 krijgen. De Mitsubishi GDI motoren stonden er om bekend. Populair bij de Hollanders want zuinig maar dan wel voor de 200.000km afgeschreven omdat 98 zo duur is.
Bij veel sport(ieve )auto's levert 98 meer extra snelheid op dan een modelletje duurder kiezen. Dan is het goedkoper om voor die paar km's 98 te tanken.
Bij veel sport(ieve )auto's levert 98 meer extra snelheid op dan een modelletje duurder kiezen. Dan is het goedkoper om voor die paar km's 98 te tanken.
Campagnolo Ultra Dork
In principe bepaalt het octaangetal (percentage isomeer dus) de klopvastheid (vroeger noemden we dat pingelen).
De ontwikkeling de laatste jaren om bio-ethanol toe te voegen staat daar los van.
Er is wel degelijk een verschil tussen 95-e5 en 95-e10 enerzijds
en 98-e5 en 98-e10 anderzijds; namelijk het percentage toegevoegde alcohol.
Vanuit mijn standpunt is de meest wenselijke versie de 98-e0. Maar die bestaat niet.
Toch niet onder die benaming, want europa heeft beslist dat die ook een e5 label moeten krijgen, ook al zit er geen alcohol in. (het betekend dan max 5%)
Ze zijn verkrijgbaar onder ander onder volgende benamingen: BP Active Ultimate 98 - Shell V-Power - Esso Synergy Supreme+ en nog enkele kleinere, lokale merken.
De ontwikkeling de laatste jaren om bio-ethanol toe te voegen staat daar los van.
Er is wel degelijk een verschil tussen 95-e5 en 95-e10 enerzijds
en 98-e5 en 98-e10 anderzijds; namelijk het percentage toegevoegde alcohol.
Vanuit mijn standpunt is de meest wenselijke versie de 98-e0. Maar die bestaat niet.
Toch niet onder die benaming, want europa heeft beslist dat die ook een e5 label moeten krijgen, ook al zit er geen alcohol in. (het betekend dan max 5%)
Ze zijn verkrijgbaar onder ander onder volgende benamingen: BP Active Ultimate 98 - Shell V-Power - Esso Synergy Supreme+ en nog enkele kleinere, lokale merken.
Het brandstofwereldje is doorspekt met marketingzever. Met hun geheime additieven, laat me niet lachen. Aan de raffinaderijen in Antwerpen staan alle merken tankwagens in dezelfde rij aan te schuiven. Als die zogezegde premiums beter zijn, dat ze dan eindelijk ook eens komen vertellen wat er dan beter aan is. Ik merk geen hol verschil tussen 'premium' 98 en niet-premium 98.
In Belgie zijn er twee raffinaderijen die aan nagenoeg elk merk leveren. De basis verschilt dus niet. Maar er is wel verschil in de hoeveelheid ethanol die wordt toegevoegd. Die zorgen dan voor de respectievelijke labels e5 en e10 en zoals gezegd de ethanolvrije mengsels. Verder voegt elke fabrikant een aantal additieven toe waarover het niet altijd duidelijk is wat het effect is.
Een ander belangrijk verschil zit in het onderhoud (reiniging en vervangen van filters) van de stations onderling.
Het verschil tussen 98 en 98 premium (bij de eerder genoemde merken) is het ontbreken van bio-ethanol. Zoals u eerder kan lezen in dit topic speelt de aanwezige ethanol een rol in het aantasten van kunststoffen onderdelen (zoals dus een motorconstructie met natte distributieriem).
Dat uw hol niet meteen een verschil kan waarnemen tussen de verschillende soorten lijkt me niet meteen een belangrijke waardemeter.
Een ander belangrijk verschil zit in het onderhoud (reiniging en vervangen van filters) van de stations onderling.
Het verschil tussen 98 en 98 premium (bij de eerder genoemde merken) is het ontbreken van bio-ethanol. Zoals u eerder kan lezen in dit topic speelt de aanwezige ethanol een rol in het aantasten van kunststoffen onderdelen (zoals dus een motorconstructie met natte distributieriem).
Dat uw hol niet meteen een verschil kan waarnemen tussen de verschillende soorten lijkt me niet meteen een belangrijke waardemeter.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
In duitsland hebben ze heel lang octaan 102 gehad, dat was de duiste V power, (ik weet niet of dat nu ook nog zo is)
Dat merkte ik wel ietsje, maar dat kan ook zo geweest omdat de motor dan weer lekker ff 1000km achter elkaar lekker draaide.
Bij de meeste normale auto merk je het niet, die zijn soms gewoon op vermogen afgeregeld zodat ze ook met slechte benzine de claims halen.
Dat merkte ik wel ietsje, maar dat kan ook zo geweest omdat de motor dan weer lekker ff 1000km achter elkaar lekker draaide.
Bij de meeste normale auto merk je het niet, die zijn soms gewoon op vermogen afgeregeld zodat ze ook met slechte benzine de claims halen.
Dat mijn 'hol' geen verschil waarneemt in prestaties, verbruik, enz... lijkt me toch interessanter dan de zoveelste copy/paste van het internet.lugosi schreef: ↑31 mar 2023 18:59 In Belgie zijn er twee raffinaderijen die aan nagenoeg elk merk leveren. De basis verschilt dus niet. Maar er is wel verschil in de hoeveelheid ethanol die wordt toegevoegd. Die zorgen dan voor de respectievelijke labels e5 en e10 en zoals gezegd de ethanolvrije mengsels. Verder voegt elke fabrikant een aantal additieven toe waarover het niet altijd duidelijk is wat het effect is.
Een ander belangrijk verschil zit in het onderhoud (reiniging en vervangen van filters) van de stations onderling.
Het verschil tussen 98 en 98 premium (bij de eerder genoemde merken) is het ontbreken van bio-ethanol. Zoals u eerder kan lezen in dit topic speelt de aanwezige ethanol een rol in het aantasten van kunststoffen onderdelen (zoals dus een motorconstructie met natte distributieriem).
Dat uw hol niet meteen een verschil kan waarnemen tussen de verschillende soorten lijkt me niet meteen een belangrijke waardemeter.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4358
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Ik merk ook geen verschil, maar e10 benzine is wel bewezen vervuilender bij te kort gebruik. Wanneer je minimaal 1 keer per maand je tank vol moet gooien is er met de moderne auto's niets aan de hand. De aantasting van voornamelijk oude kunststof motor onderdelen is al aangekaart, maar ook een moderne motor krijgt problemen met e10 brandstof, wanneer deze te lang in de tank blijft zitten. De bio ethanol trekt dan vocht en vuil aan, waardoor o.a. de katalysator vervuild raakt.
Ik tank (na een waarschuwing van het motormanagement te hebben gehad) tegenwoordig dus de premium e5 benzine. Alleen met een vakantie nog e10.
Ik tank (na een waarschuwing van het motormanagement te hebben gehad) tegenwoordig dus de premium e5 benzine. Alleen met een vakantie nog e10.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37674
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik weet ook zeker dat de techneuten van Volvo geroepen hebben dat de automaat in mijn V60 ruk is; gebruikt het koppel van de motor niet en bij beetje gas geven schakelt hij 2 stappen terug.
Garage vertelde mij dat dit komt door de CO2 metingen; rond de 4000rpm laagste CO2 uitstoot, dus minder belasting….
Maar als duracell stadstrutje hoop ik dat Renault dit écht zo gaat uitbrengen volgend jaar
Less is bore
Klopt, ethanol is minder goed voor je motor... als je 'm weinig gebruikt. Mijn dochter rijdt met een Toyota Aygo van 15 jaar oud, daar kapt ze de goedkoopste E10 in, ding bolt al 100.000 km zonder één enkel brandstofprobleem. Maar... die bolt wel dagelijks!scottwilko schreef: ↑31 mar 2023 19:57 Ik merk ook geen verschil, maar e10 benzine is wel bewezen vervuilender bij te kort gebruik. Wanneer je minimaal 1 keer per maand je tank vol moet gooien is er met de moderne auto's niets aan de hand. De aantasting van voornamelijk oude kunststof motor onderdelen is al aangekaart, maar ook een moderne motor krijgt problemen met e10 brandstof, wanneer deze te lang in de tank blijft zitten. De bio ethanol trekt dan vocht en vuil aan, waardoor o.a. de katalysator vervuild raakt.
Ik tank (na een waarschuwing van het motormanagement te hebben gehad) tegenwoordig dus de premium e5 benzine. Alleen met een vakantie nog e10.
Het gaat em niet over dagelijks of niet dagelijks bollen. Het gaat over de verhouding van het aantal km die met een koude motor vs met een warme motor gereden wordt.
Je kan dagelijks 10 keer 5km met een koude motor rijden of je kan in één keer 50 km rijden. Daar zit het verschil.
Olieverdunning treedt vooral op bij een koude motor (meer speling) waarbij brandstofmengsel bij de olie komt. Deze aanwezigheid van benzine met dan nog een behoorlijk alcoholgehalte is het probleem voor de aantasting.
Even ter duiding van hoe je het probleem onterecht minimaliseert, in Frankrijk alleen al zijn een kwart miljoen wagens teruggeroepen voor aantasting van de distributieriem. In het programma kassa was er voor Nederland sprake van 100 000 voertuigen met dit probleem.