Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote auto-topic

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 31 mar 2023 12:46

Voor dingen op benzine die niet veel gebruikt worden en/of lang stilstaan is 98 aan te raden. Ik kap het in m'n moto en m'n grasmachine om voornoemde reden dus. Anders is het pure geldverspilling.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 31 mar 2023 13:37

Sommige motoren vervuilen toch echt als ze geen 98 krijgen. De Mitsubishi GDI motoren stonden er om bekend. Populair bij de Hollanders want zuinig maar dan wel voor de 200.000km afgeschreven omdat 98 zo duur is.

Bij veel sport(ieve )auto's levert 98 meer extra snelheid op dan een modelletje duurder kiezen. Dan is het goedkoper om voor die paar km's 98 te tanken.
Campagnolo Ultra Dork

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 31 mar 2023 13:54

In principe bepaalt het octaangetal (percentage isomeer dus) de klopvastheid (vroeger noemden we dat pingelen).

De ontwikkeling de laatste jaren om bio-ethanol toe te voegen staat daar los van.

Er is wel degelijk een verschil tussen 95-e5 en 95-e10 enerzijds
en 98-e5 en 98-e10 anderzijds; namelijk het percentage toegevoegde alcohol.

Vanuit mijn standpunt is de meest wenselijke versie de 98-e0. Maar die bestaat niet.
Toch niet onder die benaming, want europa heeft beslist dat die ook een e5 label moeten krijgen, ook al zit er geen alcohol in. (het betekend dan max 5%)
Ze zijn verkrijgbaar onder ander onder volgende benamingen: BP Active Ultimate 98 - Shell V-Power - Esso Synergy Supreme+ en nog enkele kleinere, lokale merken.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 31 mar 2023 17:35

Het brandstofwereldje is doorspekt met marketingzever. Met hun geheime additieven, laat me niet lachen. Aan de raffinaderijen in Antwerpen staan alle merken tankwagens in dezelfde rij aan te schuiven. Als die zogezegde premiums beter zijn, dat ze dan eindelijk ook eens komen vertellen wat er dan beter aan is. Ik merk geen hol verschil tussen 'premium' 98 en niet-premium 98.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 31 mar 2023 18:59

In Belgie zijn er twee raffinaderijen die aan nagenoeg elk merk leveren. De basis verschilt dus niet. Maar er is wel verschil in de hoeveelheid ethanol die wordt toegevoegd. Die zorgen dan voor de respectievelijke labels e5 en e10 en zoals gezegd de ethanolvrije mengsels. Verder voegt elke fabrikant een aantal additieven toe waarover het niet altijd duidelijk is wat het effect is.
Een ander belangrijk verschil zit in het onderhoud (reiniging en vervangen van filters) van de stations onderling.
Het verschil tussen 98 en 98 premium (bij de eerder genoemde merken) is het ontbreken van bio-ethanol. Zoals u eerder kan lezen in dit topic speelt de aanwezige ethanol een rol in het aantasten van kunststoffen onderdelen (zoals dus een motorconstructie met natte distributieriem).
Dat uw hol niet meteen een verschil kan waarnemen tussen de verschillende soorten lijkt me niet meteen een belangrijke waardemeter.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 mar 2023 19:26

In duitsland hebben ze heel lang octaan 102 gehad, dat was de duiste V power, (ik weet niet of dat nu ook nog zo is)
Dat merkte ik wel ietsje, maar dat kan ook zo geweest omdat de motor dan weer lekker ff 1000km achter elkaar lekker draaide.

Bij de meeste normale auto merk je het niet, die zijn soms gewoon op vermogen afgeregeld zodat ze ook met slechte benzine de claims halen.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 31 mar 2023 19:42

lugosi schreef: 31 mar 2023 18:59 In Belgie zijn er twee raffinaderijen die aan nagenoeg elk merk leveren. De basis verschilt dus niet. Maar er is wel verschil in de hoeveelheid ethanol die wordt toegevoegd. Die zorgen dan voor de respectievelijke labels e5 en e10 en zoals gezegd de ethanolvrije mengsels. Verder voegt elke fabrikant een aantal additieven toe waarover het niet altijd duidelijk is wat het effect is.
Een ander belangrijk verschil zit in het onderhoud (reiniging en vervangen van filters) van de stations onderling.
Het verschil tussen 98 en 98 premium (bij de eerder genoemde merken) is het ontbreken van bio-ethanol. Zoals u eerder kan lezen in dit topic speelt de aanwezige ethanol een rol in het aantasten van kunststoffen onderdelen (zoals dus een motorconstructie met natte distributieriem).
Dat uw hol niet meteen een verschil kan waarnemen tussen de verschillende soorten lijkt me niet meteen een belangrijke waardemeter.
Dat mijn 'hol' geen verschil waarneemt in prestaties, verbruik, enz... lijkt me toch interessanter dan de zoveelste copy/paste van het internet. ;)

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4358
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 31 mar 2023 19:57

Ik merk ook geen verschil, maar e10 benzine is wel bewezen vervuilender bij te kort gebruik. Wanneer je minimaal 1 keer per maand je tank vol moet gooien is er met de moderne auto's niets aan de hand. De aantasting van voornamelijk oude kunststof motor onderdelen is al aangekaart, maar ook een moderne motor krijgt problemen met e10 brandstof, wanneer deze te lang in de tank blijft zitten. De bio ethanol trekt dan vocht en vuil aan, waardoor o.a. de katalysator vervuild raakt.
Ik tank (na een waarschuwing van het motormanagement te hebben gehad) tegenwoordig dus de premium e5 benzine. Alleen met een vakantie nog e10.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 31 mar 2023 19:59

marsman schreef: 31 mar 2023 08:05 100% zeker dat techneuten managers gewezen hebben op de problemen die nu ontstaan. Maar alles voor die lagere co2 uitstoot hè.
Ik weet ook zeker dat de techneuten van Volvo geroepen hebben dat de automaat in mijn V60 ruk is; gebruikt het koppel van de motor niet en bij beetje gas geven schakelt hij 2 stappen terug.
Garage vertelde mij dat dit komt door de CO2 metingen; rond de 4000rpm laagste CO2 uitstoot, dus minder belasting….

Maar als duracell stadstrutje hoop ik dat Renault dit écht zo gaat uitbrengen volgend jaar :D
Bijlagen
7531D5DE-D813-4746-804E-E497968A8CCC.jpeg
Less is bore

pino
Forum-lid
Berichten: 3380
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 31 mar 2023 20:05

71E35EFE-6CDA-4CDF-8701-B2F0B7B27691.jpeg
We gaan niet generaliseren, maar …
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 31 mar 2023 20:08

scottwilko schreef: 31 mar 2023 19:57 Ik merk ook geen verschil, maar e10 benzine is wel bewezen vervuilender bij te kort gebruik. Wanneer je minimaal 1 keer per maand je tank vol moet gooien is er met de moderne auto's niets aan de hand. De aantasting van voornamelijk oude kunststof motor onderdelen is al aangekaart, maar ook een moderne motor krijgt problemen met e10 brandstof, wanneer deze te lang in de tank blijft zitten. De bio ethanol trekt dan vocht en vuil aan, waardoor o.a. de katalysator vervuild raakt.
Ik tank (na een waarschuwing van het motormanagement te hebben gehad) tegenwoordig dus de premium e5 benzine. Alleen met een vakantie nog e10.
Klopt, ethanol is minder goed voor je motor... als je 'm weinig gebruikt. Mijn dochter rijdt met een Toyota Aygo van 15 jaar oud, daar kapt ze de goedkoopste E10 in, ding bolt al 100.000 km zonder één enkel brandstofprobleem. Maar... die bolt wel dagelijks!

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 31 mar 2023 21:02

jakkel schreef: 31 mar 2023 20:08

Klopt, ethanol is minder goed voor je motor... als je 'm weinig gebruikt. Mijn dochter rijdt met een Toyota Aygo van 15 jaar oud, daar kapt ze de goedkoopste E10 in, ding bolt al 100.000 km zonder één enkel brandstofprobleem. Maar... die bolt wel dagelijks!

Het gaat em niet over dagelijks of niet dagelijks bollen. Het gaat over de verhouding van het aantal km die met een koude motor vs met een warme motor gereden wordt.
Je kan dagelijks 10 keer 5km met een koude motor rijden of je kan in één keer 50 km rijden. Daar zit het verschil.
Olieverdunning treedt vooral op bij een koude motor (meer speling) waarbij brandstofmengsel bij de olie komt. Deze aanwezigheid van benzine met dan nog een behoorlijk alcoholgehalte is het probleem voor de aantasting.
Even ter duiding van hoe je het probleem onterecht minimaliseert, in Frankrijk alleen al zijn een kwart miljoen wagens teruggeroepen voor aantasting van de distributieriem. In het programma kassa was er voor Nederland sprake van 100 000 voertuigen met dit probleem.

Plaats reactie