Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote auto-topic

hayes

hayes 01 feb 2023 16:12

Het is vooral een mentale kwestie?
Bv in een file win je quasi geen tijd door continu van rijvak te veranderen. En toch zie je dat de hele tijd gebeuren. En passeer je die 5 minuten later weer.
In een file kan je eigenlijk weinig anders doen dan mee aanschuiven, maw je hebt geen controle over je situatie. En volgens mij is dat het probleem. Je zit in een vervelende situatie en kan er niets aan veranderen. Door te switchen van vak heb je het gevoel wel enige controle te hebben.

Trouwens, blijkbaar is het linker rijvak miniem sneller dan de rest.
Dus ik zet me in een file daar en blijf daar zitten.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 01 feb 2023 16:15

Ik rijd echt vrijwel nooit te hard. Ik ben een 106 op de cruise control type. In de avonden wel iets harder maar vaak ook geen 130 meer 124 ofzo. Maar rem tegelijkertijd ook weinig voor bochten/rontondes waar je vlot over kan en trek wel vlot op bij stoplichten. Echt een bloedhekel aan mensen die niet van de plek komen met 70 gaan invoegen etc etc.

Maar mijn allergrootste ergernis zijn mensen die op de verkeerde plekken fietsers en voetgangers onnodig voorrang geven. Soms is er wel eens een moment dat dat uitkomt, maar onverwachte dingen gaan doen uit onnodige hoffelijkheid.

Hoffelijkheid vertoon je maar ergens anders. Gewoon de regels hanteren die we hebben afgesproken dan blijft alles verreweg het duidelijkst. En ja ik vind t ook irritant om voorrang te krijgen als ik dit niet heb!

Maar ja ik ben ook een auti.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 01 feb 2023 16:16

daniel1975 schreef: 01 feb 2023 13:29 De huidige lijn Volvo spreekt een ander publiek aan dan 10 jaar geleden. Daarnaast is de V60 een paar jaar supergunstig geweest in de lease.
Juist vanwege de gunstige lease een ander publiek lijkt me. Bij mensen die zakelijk onderweg zijn zie ik toch een ander rijgedrag dan bij de particulier, zoals ik (en daarom is mijn auto ook ouder, want ik rij weinig).
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 01 feb 2023 16:17

thestudent schreef: 01 feb 2023 16:15 Ik rijd echt vrijwel nooit te hard. Ik ben een 106 op de cruise control type. In de avonden wel iets harder maar vaak ook geen 130 meer 124 ofzo. Maar rem tegelijkertijd ook weinig voor bochten/rontondes waar je vlot over kan en trek wel vlot op bij stoplichten. Echt een bloedhekel aan mensen die niet van de plek komen met 70 gaan invoegen etc etc.

Maar mijn allergrootste ergernis zijn mensen die op de verkeerde plekken fietsers en voetgangers onnodig voorrang geven. Soms is er wel eens een moment dat dat uitkomt, maar onverwachte dingen gaan doen uit onnodige hoffelijkheid.

Hoffelijkheid vertoon je maar ergens anders. Gewoon de regels hanteren die we hebben afgesproken dan blijft alles verreweg het duidelijkst. En ja ik vind t ook irritant om voorrang te krijgen als ik dit niet heb!

Maar ja ik ben ook een auti.
Wow, als je last hebt van mensen die een beetje hoffelijk zijn, zat je er waarschijnlijk te dicht op :-)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 01 feb 2023 16:24

Welnee. Bumperkleven doe ik ook totaal niet aan. Ik word eerder gebumperkleefd door iedereen die graag wat harder rijdt. :winkthumb:

Last is een groot woord. Maar er zijn genoeg plekken als je daar eenmaal stopt dat 20 fietsers achtereen hun kans schoon zien. Rondom de uni vooral. En dan sta je weer lekker stil. En die weg die loopt toch al zo lekker vast.

Ik sta ze echt niet uit te schelden hoor. Maar als je mij als fietser voorrang geeft en ik heb t niet. Dan schud ik eerder meewarig mijn hoofd. Je krijgt geen bedankjes hoor. Rijd nou maar gewoon door ik kan echt zelf wel stoppen.

Je kan in de auto ook weer niet je voorrang nemen als het niet gaat natuurlijk. Maar vol op de rem trappen voor een oversteekplaats met fietsers die daar gewoon moeten wachten.... nee daar wordt ik wel sacherijnig van.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4454
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 01 feb 2023 16:41

ik heb als het regent vaak de neiging voetgangers en fietsers voorrang te geven (waar ze dat volgens de regels niet hebben) en uiteraard niet door vol op de rem te gaan. Anderen ook dat soort subjectieve elementen die meespelen? Fietsers wel, maar electrische fietsen niet. Kinderen wel, volwassenen niet... Mooie vrouwen wel, lelijke oude mannen niet... dat soort werk?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 01 feb 2023 16:54

rikkert schreef: 01 feb 2023 16:16
daniel1975 schreef: 01 feb 2023 13:29 De huidige lijn Volvo spreekt een ander publiek aan dan 10 jaar geleden. Daarnaast is de V60 een paar jaar supergunstig geweest in de lease.
Juist vanwege de gunstige lease een ander publiek lijkt me. Bij mensen die zakelijk onderweg zijn zie ik toch een ander rijgedrag dan bij de particulier, zoals ik (en daarom is mijn auto ook ouder, want ik rij weinig).
Het "ik wil wel een BMW of Audi maar ik mag niet van mijn baas" publiek. Die zijn uiteraard nog een stapje erger :mrgreen:
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37371
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 feb 2023 18:00

Guilty!!
Less is bore

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 01 feb 2023 21:25

Komt zo’n BMW of auto met 4 nullen op de motorkap standaard met niergordel?!
(Dat richtingaanwijzers een optie zijn wist ik al trouwens)

Gewoon uit interesse hè (zei de hydrpneumatiek rijder pur sang ;) )
Do or don’t, there is no try

indobesar
Forum-lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 27 jul 2015 13:22

indobesar 01 feb 2023 22:16

Het is meer een “verkeer” topic dan “auto” topic. :)

Wat betreft Volvo’s, das voor mensen die niet van autorijden houden, golfen of hockeyen en geruite broeken dragen. Rijden ook structureel in de weg. :lol:

Voor rij-plezier is achterwielaandrijving, beetje vermogen en een sperdiff een must. 8-)
Bijlagen
14694860-BFEC-4878-B7DD-966E2678BC93.jpeg

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 feb 2023 08:21

Enzzo schreef: 01 feb 2023 21:25 Komt zo’n BMW of auto met 4 nullen op de motorkap standaard met niergordel?!
(Dat richtingaanwijzers een optie zijn wist ik al trouwens)

Gewoon uit interesse hè (zei de hydrpneumatiek rijder pur sang ;) )
De standaard onderstellen van BMW en de ringen zijn zachter dan die van een Peugeot of Renault!
Niet zo zacht/comfortabel als jouw bollen natuurlijk.

Maar er leven nogal wat vooroordelen.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 02 feb 2023 08:36

Sommige Renaults kunnen echt best hard de hoek om als er een beetje banden onderliggen. Zelfs een oudere espace, die een stuk lager zwaartepunt heeft dan je denkt door kunststof carrosseriedelen. Alleen de meeste mensen onderhouden hun onderstel niet zo goed en merken t niet eens als er versleten dempers, rubbers etc onder liggen. BMW rijders doen dat vaak beter. Achterwielaandrijving is overrated.
Mijn huidige honda stuurt wel een stuk strakker in. En blijft een stuk vlakker in de bocht en is straffer geveerd dan ik ooit in een renault heb ervaren. Maargoed ik ben dus opgegroeid tussen renaults van mijn ouders. Eerst 25 een 11, twee generaties espace, twingos. Zelf met een clio begonnen.
Mijn vader heeft nu een Kadjar en die rijdt een stuk soepeler met 1.5dci en soepele automaat, maar kan minder hard de hoek om dan die oude espace gek genoeg. Nog nooit zelf zo een stuk onderstuurd vehikel gereden. Het rijdt helemaal prima als je rustig aan doet, maar draai je ergens eens te hard in dan is het onderstuur. Rustig cruisen dus.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie