Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Ötztaler Radmarathon 2023

marcmarc
Forum-lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 11 okt 2007 14:20

marcmarc 23 jan 2023 10:07

Een tip (wellicht ten overvloede) : mocht je uitgeloot zijn dan kun je alsnog een startbewijs krijgen als je de accommodatie erbij boekt
https://www.oetztaler-radmarathon.com/h ... -deal.html

The package deal is available online on the website of www.oetztaler-radmarathon.com under the menu item "Accommodation & Resort / Package incl. starting place". The website’s booking link will be activated only on fixed dates between 8:00 am and 12:00 noon - while stock lasts!

A total of 500 starting places are available, which will be distributed among the dates listed below. If the allotment is not exhausted, the remaining starting places will be released for sale again on the following dates:

16 & 17 January 2023: 7 nights (or longer)
18 & 19 January 2023: 6 nights (or longer)
23 & 24 January 2023: 5 nights (or longer)
25 & 26 January 2023: 4 nights (or longer)

Gebruikersavatar
Pat-G
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 10 feb 2014 10:25
Locatie: Valkenburg (ZL)

Gebruikersavatar Pat-G 23 jan 2023 11:27

Als je goed zoekt kun je daar inderdaad best een goede deal vinden. Heb dat nu 3x gedaan en was niet duurder uit als dat ik ingeloot zou zijn.
Dit jaar mijn 5e deelname en voor het eerst ingeloot :-)

laurens87
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 29 jul 2013 15:38

laurens87 09 jul 2023 20:29

Zo dat was met het dagje wel!! Zie hier het verslag van mijn Ötztaler Radmarathon!

Zo topdag... Even uitpuffen was wel nodig! Kramp is niet zo fijn...

De dag begon vroeg, best goed geslapen en om iets na 5 uur ging de wekker. De weersverwachtingen zijn goed, waarschijnlijk echt warm in de loop van de dag! Alles stond klaar dus ik kon om half 6 naar de start toe fietsen. Ik schat in dat er rond de 500 mensen voor me stond. Best prima plekje dus. Nog wel ruim 45 minuten wachten voor de start maar had me goed voorbereid. Het was stilstaand niet koud, bidon met wat water en een banaantje voor de start en om precies 06:30 klinkt het kanon van de start. 4 minuten later rij ik onder de startboog door en start de tijd! Ik laat me lekker meevoeren in de grote groep. Het is nu bijna 31km naar Oetz en ik wil hier niet teveel energie verspillen. Dat gaat meestal goed maar na 10km heb ik het zelfs even koud. Ik besluit daarom een paar keer toch even aan te zetten of een gaatje dicht te rijden. Dan gaat de hartslag lekker omhoog en wordt ik toch even warm. Na 16km moeten we even in de remmen, er is iemand gevallen ofzo want er staat een ambulance. Maar snel gaan we door. Bij het opdraaien van de klim naar de Kühtai hebben we 31km gehad en ruim 50 gemiddeld. Dat tikt lekker aan!

De Kühtai is pittige klim, veel dubbele cijfers en af en toe vlakkere stukken. Hier is het vanaf het begin in de schaduw rijden. Dat is wel prettig want het gaat nog warm worden! Ik doe mijn best om mezelf in te houden want het is nog lang vandaag! Zeker het eerste stuk lukt dat prima omdat het erg druk is. Na het plaatsje Ochsengarten vlakt het even af en dat is lekker, even wat minder druk op de benen. Echter zit direct erna het steilste stuk. met een stukje aan 16%. Gelukkig kom ik er goed door en sta even later binnen 2 uur van de start op de top. Snel bidons vullen en door. De afdaling in, deze is vooral snel en weinig technisch. Eenmaal beneden in Kematen vormt zich een prima groep waarmee ik naar Innsbruck rij. Ik laat mezelf hier meezuigen. Ik merk echter ook dat 1 van mijn bidonhouders iets los zit. Dat is vervelend! Innsbruck kom ik veilig door en dan begint de lange "klim" naar de Brenner. Ik stop vrij snel om mijn bidonhouder vast te zetten en even af te wateren. Daarna aansluiten bij een ander groepje. Op het stuk klimmen is het tempo precies goed en op de vlakke stukken mag het iets harder en vooral gelijkmatiger. Het is veel aanzetten om een gaatje weer dicht te rijden. Gelukkig gaan er anderen op kop rijden en dan gaat het beter. De "klim" naar de Brenner is weinig spannend, maar eigenlijk wel heel mooi. Je ziet weinig van de autobahn en het is wel genieten met een nog behagelijke temperatuur. Na ongeveer 4 uur fietsen ben ik boven op de Brenner en hier heb ik een tasje via de Depotservice. Ik haal hier alle gels en repen uit en laat armstukken en ondershirt achter. Daarna door naar Sterzing. Met een sterke Duitser gaat het aardig door naar beneden.

In Sterzing gaat het niet direct de Jaufenpass, via een kleine weg met een steil muurtje als begin gaat het om Sterzing heen zodat Sterzing wat beter bereikbaar is voor verkeer. Na het muurtje loopt het nog een tijdje door omhoog alvorens er een snelle afdaling volgt. Bij de rotonde rechtsaf en dan begint de Jaufenpass echt. Gemiddeld 7,5% over 16km. En eigenlijk bijna continu 7-9%. Af en toe iets minder, meestal in de aanloop naar de haarspeldbochten. De klim ligt grotendeels in het bos, dat lijkt fijn maar schaduw is er bar weinig. Het klimmen loopt echter prima, ik haal redelijk veel mensen in en wordt zelf weinig ingehaald. 2,5km onder de top is het bos ineens weg en zie je de top liggen. Het verzorgingstation is ongeveer een km onder de top. Niet optimaal maar we doen het er mee. Met volle bidons vervolg ik mijn weg en duik snel de afdaling in. Een redelijk technische afdaling met vooral onderin vrij matig wegdek. Verder loopt het lekker en ben ik ongeveer 20 minuten later in Sankt Leonhard in Passeier. In de afdaling was het al te merken, hier is het echt warm.

Dus beginnen met klimmen naar de Timmelsjoch, 29km 7,5% gemiddeld. Een slopende klim, vooral omdat er eigenlijk geen schaduw is. In mijn hoofd had ik ergens 8,5 uur als doel. Maar bij het begin van de klim weet ik dat dit niet gaat lukken. 9 uur is realisticher. Mijn Garmin geeft als maximale temperatuur 41 graden aan. Het was vooral het eerste stuk benauwend heet. Vanaf kilometer één staat mijn shirt open en trap ik rustig door omhoog. Niemand gaat heel veel harder, op af en toe een uitzondering na. Eigenlijk bestaat de klim uit twee delen. Van Sankt Leonhard tot Corvara en van Corvara naar de top. Na Corvara is er een paar kilometer vlakker en zelfs vlak en kan dus even wat druk van de benen. Gelukkig weet de organisatie dat de warmte toe kan slaan. En dus zijn er nog twee verzorgingen, 1 met alleen water en 1 volledige. Dus de eerste water tappen (iets kouder dan hetgeen nog in de bidons zat. Voor die tijd ben ik echter even in de schaduw gestopt om wat te eten, ik moet mezelf dwingen. Ik heb helemaal geen zin in eten, laat staan de zoete sportvoeding. Maar ik wil wel finishen dus ik moet wel! Als het iets afvlakt voelt dat even heerlijk, ook al loopt de weg daarna genadeloos door omhoog. Bij de verzorgingspost weer de bidons vers vullen, echt koud water! Dat koelt het lichaam wel even lekker af! Even later is het zover, linksaf een bruggetje over en dan begint het tweede deel. Nog ongeveer 700hm te overbruggen. Wat een fijn vooruitzicht is, er hangen wolken boven de berg waardoor er straks schaduw te genieten is! Het tempo is niet superhoog, maar ik krijg de benen prima rond. De Cola was helaas niet te zuipen en de cafeïne deed weinig (waar ik meestal heel gevoelig ervoor ben). Ik neem nog een cafeïnegel en het gaat niet heel veel makkelijker maar het lijkt iets makkelijker te gaan. Blijven drinken lukt aardig en ik kan ook nog een gelletje weg krijgen. Langzaam tikken de kilometers en haarspelden weg. En dan is het zover, de laatste haarspeld op weg naar de beruchte/beroemde tunnel! De tunnel is heerlijk, het is er heerlijk koel en het loopt minder steil omhoog! De weg loopt tot de top geleidelijk op met aan het eind een klein knikje. Boven snel doorfietsen, 9 uur gaat het ook niet worden. We zien wel hoe lang nog.

De afdaling tot de knik naar het tolstation gaat snel voorbij en dan het laatste echt stukje klimmen. Helaas gaat het hier mis, KRAMP! Dat is me al heel lang niet gebeurt en ik krijg het er niet uit. Pas als ik slingerend ga klimmen waardoor de benen iets sneller draaien gaat het goed. Het kost best wat tijd maar soms gaat het zoals het gaat. Bij het tolstation gaat het naar beneden. Ik rij tot Obergurgl lekker, de benen ronddraaiend. Een Duitser haal ik hier net voor in en vanaf dat moment rijden we samen tot aan Sölden. De paar minder steile stukken kunnen we hierdoor sneller overbruggen, hoewel op het steile stuk dalen voor Zwieselstein rij ik het even uit het wiel. Na Zwieselstein gaat het nog een km ongeveer 3 a 4% omhoog, de Duitser gaat het begin wat te snel maar ik kom weer in zijn wiel. Ik neem ook over van hem en we rijden samen naar Sölden. Nog snel afdalen over de laatste 4km en de Duitser trekt nog even heel hard door in het dorp. Tot de laatste knik 200 meter voor de finish volg ik hem daarna laat ik even lopen. Dan zet Sigrid mij misschien alleen op de foto. Na 9:15.29,4 rol ik de finish over! Plek 700 ongeveer. Gelukt, gehaald en gelukkig niet nog een keer kramp! Blij het gehaald te hebben, ook al had ik eigenlijk iets harder gewild, dit was wel wat er vandaag maximaal inzit.

Concluderend: Mooie tocht, super georganiseerd. Warm, heel warm op de Timmelsjoch, geen wind en schaduw was wel funest. Gemiddeld een hoog niveau, beter stuurlui en dalers dan vorige week in de Maratona. En verrassend veel (vooral Oostenrijkers en Duitsers) rijden met velgremmen.

https://www.strava.com/activities/9418793110
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1053
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 09 jul 2023 20:43

Heerlijk om te lezen, het lijkt me een mooie tocht om eens te rijden, hoewel eigenlijk net te zwaar voor mij.

esmeew
Forum-lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 09 jul 2023 21:29

Ontzettend leuk verslag! Mooi om te lezen. Wij zaten t/m vrijdag in het Otztal op de camping en ook wat gefietst rondom het onweer en regen. Helaas gisteren weer naar huis, de vakantie zat er op. Super mooi om jouw verhaal dan nu zo uitgebreid te kunnen lezen. Dank!
En wat een prestatie. Respect hoor heel knap.

marcmarc
Forum-lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 11 okt 2007 14:20

marcmarc 11 jul 2023 10:47

Dit was mijn 6e deelname, en allemaal met velgremmen ! ;)
Van de vorige 5 was er slechts 1 in volledig droge omstandigheden verreden. De verplaatsing naar juli (en de kans op beter weer) was voor mijn dan ook een reden om me nog 1x in te schrijven.

Ik ben bewust helemaal achteraan gestart om de drukte in het 1e stuk naar Oetz te ontwijken.
Volgens de info in de Oetztaler facebook groep is er daar een grote valpartij geweest. Boze tongen aldaar beweren dat dat komt omdat iemand een selfie vanaf de fiets wilde maken !

Al met al heb ik het heel rustig aan gedaan en ben ook veel gestopt om te drinken.
Achteraf misschien iets te rustig. Op de Jaufenpas hoorde ik van 2 Duitsers dat de tijdslimiet eraan zat te komen. Om 14:20 rolde ik over de tijdmat terwijl de limiet op 14:30 stond. Ik dacht al waarom rijdt die bezemwagen steeds zo irritant in de buurt. :)
Ik weet niet hoe streng ze zijn geweest maar het was nog best druk en ik vermoed dat er daar heel wat uit "koers" zijn gehaald.
De tijdslimiet op de Timmelsjoch stond trouwens op 19:30 en daar was ik ruim voor.

Qua hitte heb ik het meest last gehad op de Brenner (vreemd genoeg) omdat de zon er vol op scheen en ik last kreeg van mijn voeten door de temperatuur.
De Jaufen en Timmelsjoch waren wat meer "beschaduwd" en bovendien schoof er af en toe een klein wolkje voor de zon.

Uiteindelijk in 12:18 gefinished (netto fietstijd 11:18). De laatste deelnemer had er 13:50 over gedaan.
En geloof me : die laatste deelnemer wil je niet zijn (!) omdat er een hele karavan met je mee rijdt incl. razende reporters en je wordt van de finish zo het podium op gehesen.

Hier nog wat cijfers (van https://www.datasport.com/live/search/? ... cenr=25423)

Code: Selecteer alles

Overall categories           Entered Started Ranked
Männer / Uomini Overall      4445    4011    3594
Frauen / Donne Overall       364     322     272
Gesamtliste / Lista completa 4809    4333    3866
Volledige uitslag hier : https://www.datasport.com/live/ranking? ... 423&kat=99

En gelukkig hebben we de foto's nog :)
image015.jpg
image011.jpg
image016.jpg
image014.jpg

laurens87
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 29 jul 2013 15:38

laurens87 12 jul 2023 22:03

Mooi verslag Marc! velgremmen kan zeker, heb de Marmotte er ook mee gereden. Maar in een Nederlandse toertocht zie je 90% met schijfremmen, dus dan valt het aantal met velgremmen in deze tocht op!

En stoer om er zo lang uur over te doen! Minstens zoveel respect voor de prestatie!
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...

Critic
Forum-lid
Berichten: 896
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 12 jul 2023 22:31

laurens87 schreef: 12 jul 2023 22:03 Mooi verslag Marc! velgremmen kan zeker, heb de Marmotte er ook mee gereden. Maar in een Nederlandse toertocht zie je 90% met schijfremmen, dus dan valt het aantal met velgremmen in deze tocht op!

En stoer om er zo lang uur over te doen! Minstens zoveel respect voor de prestatie!
Helemaal mee eens.. Viel mij ook op hoeveel velg remmen er waren in de marmotte. Terwijl inderdaad in Vlaanderen, Roubaix en goldrace dit echt bijzonder veel disc fietsen waren

marcmarc
Forum-lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 11 okt 2007 14:20

marcmarc 13 jul 2023 07:49

laurens87 schreef: 12 jul 2023 22:03 Mooi verslag Marc! velgremmen kan zeker, heb de Marmotte er ook mee gereden. Maar in een Nederlandse toertocht zie je 90% met schijfremmen, dus dan valt het aantal met velgremmen in deze tocht op!

En stoer om er zo lang uur over te doen! Minstens zoveel respect voor de prestatie!
Dank je Laurens ! Ook veel respect voor jouw prestatie !
In 2017 heb ik er nog 9:35 over gedaan (netto 9:23) maar de laatste jaren gaat het allemaal wat langzamer.
Op de Timmelsjoch zag ik veel mensen lopen op de steile stukken en om dat te voorkomen moet ik er misschien maar mee stoppen (met die lange tochten).

NB: de datum volgend jaar is trouwens weer "normaal" : 01-09-2024

Rtw2001
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 nov 2013 23:13

Rtw2001 13 jul 2023 21:45

.
.
Iets verlaat hierbij mijn verslag van mijn deelname aan de Oetztaler van afgelopen zondag 9 juli. 
Zondagochtend gaat om 4:25 de wekker, na een nog best redelijke nacht. De dag die je wist dat zou komen is er dan toch eindelijk. Om 4:30 aan het ontbijt en om 5:20 rijden we vanuit Zwieselstein in 10 minuten naar de startstreep. En dan begint een uur wachten. Dit jaar is de Oetztaler bijna 2 maanden eerder waardoor het al licht is bij de start. Uiteindelijk knalt dan om 6:30 het kanon en om 6:33 rij ik de streep over. 

Met ruim 4000 mensen in een afdaling naar Oetz. Hoewel het me nog meevalt, blijf ik me erover verbazen wat voor toeren mensen uithalen om anderen in te halen. Onderweg passeer ik één groot ongeluk waarna iedereen toch even wat rustiger rijdt, maar na 5 minuten is dat ook weer vergeten.

Uiteindelijk ben ik blij als ik na 40 minuten heelhuids bij de rotonde ben in Oetz waar de Kühtai begint. Ik doe snel mijn windstopper en mijn mouwstukken uit en ga er aan beginnen. Het is heel druk en in file rijden we naar boven. In het begin loopt het stijgingspercentage op tot 12% en doordat anderen zo langzaam gaan, val ik bijna en klik ik uit mijn pedaal. Daarna moet ik steppen, omdat ik geen mogelijkheid zie om in die drukte weer in mijn pedaal te komen. Gelukkig is er na 100 meter een uitrit om even vaart te maken en weer in mijn pedaal te komen.
 
Na het eerste steile stuk wordt het gelukkig iets minder druk en kan ik in mijn eigen tempo verder naar boven fietsen. Het zal vandaag heet worden, maar tijdens deze beklimming is het nog koel. Ik kom dankzij mijn 33-33 goed voorbij het steile stuk van 16% en na 1:36 (toch 4 minuten sneller dan de verkenning van de donderdag) kom ik aan op de  top. 35 minuten voor  de sluitingstijd. Mijn hartslag heb ik goed op het omslagpunt weten te houden. Ik vul snel mijn bidons, drink wat soep en eet wat brood en daal af naar  Innsbruck.
 
Je kunt hier verschrikkelijk hard naar beneden gaan, maar  de wildroosters en de vele andere fietsers weerhouden mij daarvan. Na Innsbruck begint de Brennerpas. Deze pas stelt niet veel voor, maar is vooral lang. Ik rij dit stuk rustig, hou mijn hartslag ruim onder het omslagpunt en klets wat met andere Nederlanders. Onderweg vul ik nog bij een bron mijn bidons en ga van de fiets voor een sanitaire stop. 

Achteraf blijk ik de Brenner iets te relaxed gefietst te hebben, want ik kom maar 20 minuten voor de sluitingstijd aan bij de verzorgingspost. Na snel wat soep gedronken en brood gegeten te hebben zit ik 5 minuten later alweer op de fiets. De bidons zijn nog voldoende gevuld door het vullen onderweg. 

Op naar Sterzing. Daar wacht sinds vorig jaar een extra klim. Omdat niet langer door de dorpsstraat gereden mag worden, worden alle renners omgeleid. In de Alpen kan dit natuurlijk niet zonder extra hoogtemeters. Hier betekent dit een extra klim van 1,5 km met een steil begin van 300 meter. Het is inmiddels al best warm dus dat klimmen begin je echt al te voelen.
Na Sterzing begint de volgende echte berg: de Jaufenpass. Een gelijkmatige klim van 15 km continu ca. 7% naar 2000 meter. Vergeleken met de onregelmatige Kühtai is dit wel fijn. Ik begin weer mensen in te halen en ik reken voor mezelf uit dat ik om 14:00 bij de verzorgingspost zal zijn: 30 minuten voor sluitingstijd. 

Onderweg is het wel warm en ik ben blij met omstanders die af en toe eem fles koud water mijn nek gooien. Rond 14:00 blijkt dat ik me vergist heb. De verzorgingspost blijkt verder en ik word ingehaald door 2 bezemwagens en 3 grote bussen. Zij gaan straks de mensen meenemen die te laat komen. Het geeft me toch enige stress, maar gelukkig rijd ik om 14:15 de verzorgingspost op. 

Weer soep drinken en brood eten. Ik probeer een blikje redbull-cola, maar dat spul is echt niet te drinken. Ik vul mijn bidons en daal af naar Sankt Leonhard. Daar is het nu echt heet. Alsof ik een oven in rijd. Mijn Garmin geeft 40 graden aan. En dat is geen fijn gegeven wetende dat het ergste nu gaat beginnen: de Timmelsjoch. Het slotstuk van 29 kilometer met 1950 hoogtemeters. 

Het begin gaat nog, maar na Moos is het regelmatig tegen de 12%. Gelukkig heeft de organisatie een extra waterpunt ingericht zodat je wat kunt afkoelen. Met nog 8 km te gaan op de Timmelsjoch is er de laatste grote verzorgingspost van Schönau. Hier zit ik met 1.5 uur weer ruim binnen de tijdslimiet en ik neem het er even van. Ik drink en eet goed en praat met wat mensen. Hoewel het nog 800 hoogtemeters is, komt nu wel het besef dat ik zal finishen.

De laatste 7,5 km zijn pittig, maar gaan best goed. Het is inmiddels weer wat koeler geworden en ik kan goed doorrijden. Ik zie mensen lopen, mensen die last van kramp hebben, mensen die overgeven, maar ik kan blijven trappen. 
Het laatste waterpunt besluit ik over te slaan en dan is die daar dan in één keer: de beroemde tunnel. Nog 2 km vals plat en ik sta boven. Nu snel afdalen. De klim bij de Mautstelle valt me tegen, maar kom ik ook nog wel boven. Om 19:15 rij ik, blij en trots dan de finish over in Sölden. Wat een dag was dit. Vooral de warmte hakte er goed in. 

Terugkijkend vond ik het een geweldige dag, maar die tijdslimieten op de Brenner en Jaufen zorgden best voor wat stress. Wat daarentegen wel weer heel mooi was waren de toejuichingen van de toeschouwers onderweg en vrijgemaakte wegen. En hoewel ik me op het steile stuk van de Timmelsjoch me had voorgenomen nooit meer dit te doen, denk ik maandag in de trein op de terugreis hier alweer een stuk genuanceerder over.
verhaal fietforum.JPG
Laatst gewijzigd door Rtw2001 op 14 jul 2023 15:13, 5 keer totaal gewijzigd.

laurens87
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 29 jul 2013 15:38

laurens87 13 jul 2023 22:12

@RTW2001 mooi verhaal!!!

Flinke tijd bezig geweest maar klinkt inderdaad als een prima dag!!
De red bull cola was inderdaad verschrikkelijk! En die afdaling van de Kühtai is thuis geen gespreksonderwerp :D
102km/h :oops:
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8449
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 13 jul 2023 22:48

Respect en mooi verhaal.Ben benieuwd eigenlijk als je zo tegen de limieten rijd wat je achtergrond is zoals leeftijd ,hoeveel jaar je al fiets en je training vooraf.Het is tenslotte een lange vermoeiende dag.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Plaats reactie