Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Overstap op carbon

Opdekant
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jan 2023 23:40

Opdekant 23 jan 2023 00:03

Beste leden,

Graag ontvang ik van jullie advies over een aankoop van een tweede hands fiets.
Momenteel fiets ik op de Bianchi Via Nirone 7. Een comfortabele aluminium fiets voor mijn 1000 tot 2000 km per jaar, maar dit jaar wil ik het fietsen fanatieker oppakken en ben ik opzoek naar een meer competitieve 'racy achtige' carbon fiets. Mijn budget zit rond de €1000. Ik ben 1.74 en 22 jaar.

Op Marktplaats ben ik het volgende interessante tegengekomen:

1. Giant TCR advanced
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 45826d5acd

2. Stevens Izoard Disc
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 45826d5acd

3. Sensa Rapido
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... zkuMC4wLjA.

De Giant TCR advanced is volgens mij een hele degelijke allrounder waar ik goede verhalen over lees. De Stevens Izoard Disc is als enige van de drie opties afgemonteerd met shimano 105, maar doet de huidige 105-lijn kwalitatief nog veel onder t.o.v. Ultegra? Groot voordeel natuurlijk de schijfremmen. Op privé foto's van de verkoper zijn wel veel krassen en lichte beschadigingen op het crankstel te zien. De Sensa Rapido lijkt mij vooral gezien de prijs (en de wielen?) een interessante optie.

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening en evenuteel andere aanbevelingen!

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1338
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 23 jan 2023 08:43

Blijf lekker op je huidige fiets rijden. Dan houd je je munten in je spaarvarken tot je een nieuwe fiets kunt kopen ipv een tweedehandse.
Als je er harder tegenaan wilt, kan dat ook op je huidige fiets.
hun fietsen.

1094
Forum-lid
Berichten: 1598
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 23 jan 2023 08:46

Als je nu 2000 km per jaar fietst ga je het verschil tussen 105 en ultegra niet merken. Ook niet als je er 5000 van maakt.
Ik zou vooral kijken naar de afmetingen van de fiets en hoe die bij jou gaan passen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 jan 2023 08:59

Ook al je 40.000km per jaar fietst merk je het verschil alleen op de weegschaal. Het klopt alleen rationeel gezien wat meer omdat de prijs per km verwaarloosbaar wordt.

Sneller zul je niet gaan op een nieuwe fiets. De overstap naar een nieuwere generatie groep ga je wel merken bij fietsen van rond dese leeftijd. Maar dan moet hij natuurlijk wel in goede staat zijn.

Op de Stevens zitten wel schijfremmen. Dat kan natuurlijk een voordeel zijn, zeker als je de eerste keer een echte berg gaat afdalen.
Campagnolo Ultra Dork

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 23 jan 2023 09:07

Als eerste: foto's geven wel een indruk maar de fiets van jouw keuze zul je toch in het echt moeten zien om te bepalen wat de staat is. Als tweede natuurlijk alleen fietsen uitzoeken die jou passen (zoals al eerder genoemd). Daarnaast zou ik voor de fiets met schijfremmen gaan. Het is tegenwoordig allemaal schijfremmen wat de klok slaat dus met een eventuele upgrade is er voldoende keuze. En over 105 t.o.v. Ultegra zou ik mij niet druk maken. Als je het blind probeert zul je het verschil niet merken.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 23 jan 2023 09:10

De sensa oogt mij al veroudert met die wit rode kleurstelling. Eerst ingeving is daar nee,

Ik zou de giant nemen. Ik vind een tcr een tijdloos ding. Ook omdat ik dan verwacht dat je later voor een kleiner bedrag nog wel ergens wat mooie carbon velgrem wielen voor weinig kan oppikken.

De stevens is ook een prima fiets en 105 disc is echt wel prima. Staat wel vies op de foto en daar houd ik niet van.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

chris80
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 23 jan 2023 09:18

En let ook even op de slijtage onderdelen (kransjes, ketting, remrand bij de wielen van de TCR etc). Als dat allemaal (bijna) versleten is lopen de kosten nog aardig op..

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 23 jan 2023 09:21

Als je een gebruikte fiets koopt zou ik sowieso een klein budget apart houden voor slijtageonderdelen te vervangen. Eigenlijk moet je nooit een gebruikte fiets kopen met heel jouw budget. Maar ik ben bang dat dat bij velen tegen dovemansoren is gezegd.

Misschien valt het mee dat je nog even vooruit kunt met de onderdelen maar vaak zal dat wel tegenvallen vermoed ik.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 23 jan 2023 13:13

Opdekant schreef: 23 jan 2023 00:03 .........

De Giant TCR advanced is volgens mij een hele degelijke allrounder waar ik goede verhalen over lees. .........
De Sensa Rapido lijkt mij vooral gezien de prijs (en de wielen?) een interessante optie.
Van de TCR lees je inderdaad veel goede verhalen.
Over de wielen in de Sensa, Vision team, lees je dan weer veel slechte verhalen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Chefske
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 23 jan 2023 14:45

Aanvullend op de post van Lcsmet: ik heb inderdaad erg slechte ervaring met de afdichting van de naven van die Vision Team 35 Comp SL wielen die onder de Sensa zitten. Tenzij je handig bent en het geen probleem vindt om na elke paar regenritten de lagertjes te wisselen, zou ik daar niet aan beginnen.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 23 jan 2023 16:48

En letterlijk, het verschil tussen een moderne alu en goedkope carbon ga je echt niet merken. Ik heb begin 2021 een Colnago CLX evo (instap carbon) met Ultegra 8050di2 gekocht, nog steeds een goeie deal voor 2750,-, en de fiets rijdt heerlijk. In september/oktober 2022 een Cube Nuroad Race gekocht met een GRX600/800 groep (mix, voor 600 achter 800). Alu frame, 2kg zwaarder dan de Colnago.
Tijdens het fietsen fietst de Cube net zo lekker (misschien nog wel lekkerder) dan de Colnago. Ik denk dat de geometrie van de Cube iets beter bij mij past dan de Colnago. Het extra gewicht merk ik niet heel erg (scheelt dat ik zelf ook zwaar ben, ~90kg). En ik fiets ruim 10k per jaar (5x per week tussen de 7 en 14u, afhankelijk hoeveel tijd ik in het weekend heb voor lange ritten).

In the end ben jij diegene die ervoor zorgt dat die fiets vooruit gaat, en hoe hard dat ie vooruit gaat. Zal een moderne / dure carbon fiets sneller zijn dan een comfortabele oudere alu fiets? Vast wel een klein beetje, maar je zult niet ineens records gaan neerzetten.

Wat wel is: toen ik de Colnago kocht had ik een oude Bulls Harrier 1 alu fiets met een 10 speed 105 R5700 groep. Dat verschil was wel aanmerkelijk, omdat de Colnago echt een heel stuk stijver en directer was dan die Bulls. Het verschil tussen de Colnago en de Cube is echt aanzienlijk kleiner.
Afbeelding

jbams
Forum-lid
Berichten: 271
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 26 jan 2023 22:05

Derxx zegt hier wijze dingen. Zolang je geen oude meuk koopt heb je echt al snel een prima fiets. Zorg dat de maat/geometrie goed past bij je lichaam en ambities. Als je 2e hands koopt: kritisch kijken naar de slijtage onderdelen.

Iemand die zijn fiets vies op de foto zet voor de verkoop zal niet goed voor zijn fiets zorgen. Daar zou ik echt voor oppassen.

Plaats reactie