Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Canyon Ultimate CF SL 8.0 comfortabeler maken

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 21 jan 2023 23:31

NuitKor schreef: 20 jan 2023 12:39
Djemz schreef: 20 jan 2023 12:19
orun7 schreef: 20 jan 2023 11:13 Dank voor jullie snelle reacties. Om nog wat duiding te geven aan wat ik als nerveus/zenuwachtig ervaar aan de Ultimate. Misschien het gemakkelijkst door middel van een voorbeeld: op de Grizl durf ik met gemak beide handen van het stuur te halen om mijn rug even te rechten. Op de Ultimate doe ik dit alleen als ik weet dat de weg écht biljartvlak is. Ik heb het idee dat de Ultimate bij elk klein tikje of hobbeltje veel makkelijker wegspringt. Met 'comfortabeler' wil ik dus op mijn Ultimate meer naar de rijeigenschappen van de Grizl bewegen - voor zover dat natuurlijk mogelijk is.

Nu zitten er op de Grizl een stuk bredere banden (42mm), vandaar dat mijn eerste gedachten ook uitgingen naar 32mm banden. Maar mocht dit gevoel dat ik hier boven beschrijf ook opgelost kunnen worden met andere aanpassingen zou dat top zijn.
Dat stuk over zonder handen rijden heb ik ook wel met de ultimate. Met de grizl totaal niet. Maar met de ultimate durf ik zelfs mijn bril niet op- of afzetten.
Vreemd, ik rij sinds 2018 al een Ultimate CF SLX en rij met gemak met losse handen, hoef mij daarbij ook niet te concentreren. Misschien is dat bij de schijfremmenversie wel anders doordat de voorvork zwaarder is ofzo? Ik rij met een 11cm aerostuur. Hoe lang is jullie stuurpen? Een (te)korte stuurpen maakt de fiets ook zenuwachtiger in het stuur.
Ook 11cm. Ik heb nu de aeroad gekocht met schijfremmen. Ik ben eens benieuwd al lijkt zonder handen met 62 mm hoge velgen ook geen aanrader. 😁

Nu het is gewoon vertrouwen leren hebben. Ik deed de laatste maanden per rit 3x een eindje zonder handen op de ultimate en er ging eigenlijk ook niets mis. De grizl is natuurlijk een tank waar je een veiliger gevoel op hebt.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 22 jan 2023 08:06

Heeft puur met de geometrie en de veel dikkere banden te maken, en met die geometrie kun je weinig doen...
Gewenning dus of anders je fiets inruilen voor een nieuwe Endurance fiets waar dikkere banden in kunnen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15822
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 22 jan 2023 09:31

Bospaadje schreef: 20 jan 2023 11:48 ..........
Alu en dus niet zo stijf.
..............
Dat zou ik echt niet durven schrijven.
Bij de opkomst van alu frames met "dikke buizen" was het grootste minpunt aan deze frames juist dat die te stijf waren.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie