Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Canyon Ultimate CF SL 8.0 comfortabeler maken

orun7
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jan 2023 09:52

orun7 20 jan 2023 09:59

Dag allen,

In 2020 heb ik een Canyon Ultimate CF SL 8.0 aangeschaft (https://www.canyon.com/nl-nl/ultimate-c ... e=20200612).

Na vorig jaar een Canyon Grizl aangeschaft te hebben, merk ik dat ik mijn Ultimate flink wat zenuwachtiger vind sturen t.o.v. de gravelbike. Niet zo gek natuurlijk gezien de geometrie.

Ik heb overwogen om de Ultimate te verkopen en een endurance fiets aan te schaffen. Maar met de huidige fietsenmarkt is dit haast onbegonnen werk. Vandaar plan B, mijn Ultimate proberen wat fijner te laten rijden. Hebben jullie ideeën wat voor aanpassingen ik kan maken aan de Ultimate waardoor hij wat comfortabeler en minder zenuwachtig rijdt?

Zelf denk ik er aan om wat bredere banden te monteren, van 25 mm naar 32mm banden. Maar hoor graag of er nog andere opties zijn!

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2850
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 20 jan 2023 10:47

Gekke vraag misschien maar passen 32mm banden wel in jouw frame?

Met bredere banden zal de demping iets beter zijn maar het stuurgedrag zal niet heel veel veranderen verwacht ik, daar heeft de geo een veel grotere rol in.

Je kunt toch ook een Endurace kopen bij Canyon? Die komen regelmatig op voorraad. Maandag ochtend vroeg in de gaten houden wat er op voorraad komt en toeslaan.

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4454
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 20 jan 2023 11:02

Je kunt ook een paar wegwielen in de Grizl zetten... zou dat niet een goede oplossing zijn...

... en anders gewoon wennen aan de nerveuze Ultimate. ;-)

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 20 jan 2023 11:05

Maar wat zoek je precies in 'comfortabeler' ?
Want tubeless 30mm (of 32) bandjes monteren met lagere druk gaat veel soepeler rijden kwa demping bijvoorbeeld.

En de grizl zit ook redelijk diep kwa geometrie (stack) (reden dat ik die heb gekozen voor slechtweer racefiets)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 jan 2023 11:05

Is het nerveus of direct.... Hoe je op de fiets zit maakt nogal uit.
korte stuurpen, lange stuurpen, zadel setback etc....

orun7
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jan 2023 09:52

orun7 20 jan 2023 11:13

Dank voor jullie snelle reacties. Om nog wat duiding te geven aan wat ik als nerveus/zenuwachtig ervaar aan de Ultimate. Misschien het gemakkelijkst door middel van een voorbeeld: op de Grizl durf ik met gemak beide handen van het stuur te halen om mijn rug even te rechten. Op de Ultimate doe ik dit alleen als ik weet dat de weg écht biljartvlak is. Ik heb het idee dat de Ultimate bij elk klein tikje of hobbeltje veel makkelijker wegspringt. Met 'comfortabeler' wil ik dus op mijn Ultimate meer naar de rijeigenschappen van de Grizl bewegen - voor zover dat natuurlijk mogelijk is.

Nu zitten er op de Grizl een stuk bredere banden (42mm), vandaar dat mijn eerste gedachten ook uitgingen naar 32mm banden. Maar mocht dit gevoel dat ik hier boven beschrijf ook opgelost kunnen worden met andere aanpassingen zou dat top zijn.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 20 jan 2023 11:48

Goh, ik heb een endurace van 2017 en die ligt voor mijn gevoel net zo op rails als mijn grail of ultimate.

Maaaar, ik had een giant alu defy uit 2012. Die zwalkt ook de weg over. Aangezien die op indoor staat, geen last meer van.
Ik heb ooit headset lagers vervangen en dat maakte hem wel weer wat strakker, blijkbaar bewoog dat niet geheel vrij. Verder grootste verschillen.
Alu en dus niet zo stijf.
Houding is meer rechtop
25mm tov 28 en breder

Ik had ook aan het eind in de winter totaal geen vertrouwen meer in de velgremmen. Hoe koduer het werd hoe meer zooi er op de velg geraakte en hoe minder hard ik met mijn verkleumde handen kon knijpen.

Laatste stuk heb je weinig aan, maar velg-schijf maakt wel dat je makkelijk (indien frame aankan, nieuwe ultimate kan 32 aan) bredere sloffen kan gebruiken

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 20 jan 2023 12:19

orun7 schreef: 20 jan 2023 11:13 Dank voor jullie snelle reacties. Om nog wat duiding te geven aan wat ik als nerveus/zenuwachtig ervaar aan de Ultimate. Misschien het gemakkelijkst door middel van een voorbeeld: op de Grizl durf ik met gemak beide handen van het stuur te halen om mijn rug even te rechten. Op de Ultimate doe ik dit alleen als ik weet dat de weg écht biljartvlak is. Ik heb het idee dat de Ultimate bij elk klein tikje of hobbeltje veel makkelijker wegspringt. Met 'comfortabeler' wil ik dus op mijn Ultimate meer naar de rijeigenschappen van de Grizl bewegen - voor zover dat natuurlijk mogelijk is.

Nu zitten er op de Grizl een stuk bredere banden (42mm), vandaar dat mijn eerste gedachten ook uitgingen naar 32mm banden. Maar mocht dit gevoel dat ik hier boven beschrijf ook opgelost kunnen worden met andere aanpassingen zou dat top zijn.
Dat stuk over zonder handen rijden heb ik ook wel met de ultimate. Met de grizl totaal niet. Maar met de ultimate durf ik zelfs mijn bril niet op- of afzetten.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 20 jan 2023 12:39

Djemz schreef: 20 jan 2023 12:19
orun7 schreef: 20 jan 2023 11:13 Dank voor jullie snelle reacties. Om nog wat duiding te geven aan wat ik als nerveus/zenuwachtig ervaar aan de Ultimate. Misschien het gemakkelijkst door middel van een voorbeeld: op de Grizl durf ik met gemak beide handen van het stuur te halen om mijn rug even te rechten. Op de Ultimate doe ik dit alleen als ik weet dat de weg écht biljartvlak is. Ik heb het idee dat de Ultimate bij elk klein tikje of hobbeltje veel makkelijker wegspringt. Met 'comfortabeler' wil ik dus op mijn Ultimate meer naar de rijeigenschappen van de Grizl bewegen - voor zover dat natuurlijk mogelijk is.

Nu zitten er op de Grizl een stuk bredere banden (42mm), vandaar dat mijn eerste gedachten ook uitgingen naar 32mm banden. Maar mocht dit gevoel dat ik hier boven beschrijf ook opgelost kunnen worden met andere aanpassingen zou dat top zijn.
Dat stuk over zonder handen rijden heb ik ook wel met de ultimate. Met de grizl totaal niet. Maar met de ultimate durf ik zelfs mijn bril niet op- of afzetten.
Vreemd, ik rij sinds 2018 al een Ultimate CF SLX en rij met gemak met losse handen, hoef mij daarbij ook niet te concentreren. Misschien is dat bij de schijfremmenversie wel anders doordat de voorvork zwaarder is ofzo? Ik rij met een 11cm aerostuur. Hoe lang is jullie stuurpen? Een (te)korte stuurpen maakt de fiets ook zenuwachtiger in het stuur.
Laatst gewijzigd door Kornuit op 20 jan 2023 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.

jbams
Forum-lid
Berichten: 270
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 20 jan 2023 12:55

Ik heb ook een Ultimate CF SL (7) en die rijdt inderdaad een stuk zenuwachtiger dan mijn gravelfiets (Topstone). Op de Ultimate doe ik ook niet comfortabel mijn handen van het stuur. Maar dat is toch ook gewoon waarvoor ze bedoeld zijn? Gravelfietsen willen lang rechtdoor kunnen, zijn heel stabiel en minder goed in kort bochtenwerk. Wegfietsen gericht op race zijn agressiever. Als je dat agressieve niet wil dan zou ik eerder een andere geometrie kiezen dan pielen aan wat je al hebt. Als je niet van fiets wil veranderen kan je denken aan een setje 30-32mm slicks voor op je Grizl, dan ben je denk ik een eind bij wat je zoekt in comfort van een wegfiets.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 jan 2023 15:22

Ja met mijn foil heb ik dat ook wel eens dat ik mijn handen niet zomaar los kan laten.
Kan ook aan de (interne) kabelloop liggen. wat gebeurt er met het stuur als je de fiets optilt driaat ie dan naar een kant, zit daar een voorkeur.

orun7
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jan 2023 09:52

orun7 21 jan 2023 15:21

Thanks allen voor de input. Ga zeker even kijken naar de 32mm bandjes.

Het stuur heeft geen voorkeur als ik 'm optil, blijft eigenlijk neutraal staan. Dus verwacht niet dat er iets met de kabelloop aan de hand is. Hebben jullie een idee of een alu/carbon stuur nog iets uit zou kunnen maken m.b.t. het nerveuze(re) stuurgedrag?

Plaats reactie