Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tijd voor nieuwe wielen

richardl
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 okt 2013 23:06

richardl 05 feb 2023 22:34

Gerwin89 schreef: 05 feb 2023 22:18 Ik heb deze, en die is klein (en fijn)

https://www.futurumshop.nl/dynaplug-mic ... gEQAvD_BwE
Gerwin, jij ook bedankt. Ik ga denk ik eerst maar eens kijken hoe die van mij bevalt.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 06 feb 2023 11:45

richardl schreef: 04 feb 2023 21:04 Daarnaast ook de benodigde Sealant en reparatie set besteld.

Uitgaande van de adviezen op het Forum, gegaan voor Stans NoTubes

Sealant.png
Ik ben wel even benieuwd wat voor ervaring jij hier op het forum hebt gevonden over Stans NoTubes en dan met name het verschil tussen Blue Doc en Stans Notubes.

trouwens de dynaplug racer vind ik echt niet groot, steek ik zo naast mijn mobiel in mijn zakje en merk daar niets van.

richardl
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 okt 2013 23:06

richardl 07 feb 2023 10:14

NuitKor schreef: 06 feb 2023 11:45
Ik ben wel even benieuwd wat voor ervaring jij hier op het forum hebt gevonden over Stans NoTubes en dan met name het verschil tussen Blue Doc en Stans Notubes.

trouwens de dynaplug racer vind ik echt niet groot, steek ik zo naast mijn mobiel in mijn zakje en merk daar niets van.
Aangaande waarom Stan's No Tubes, bijvoorbeeld de post van Havana.

havana schreef: 18 jan 2023 11:52 Stan's heb ik ook goede ervaringen mee. Doc Blue is overigens gewoon Stans (het staat er zelfs op). Verschillende soorten sealant mixen is volgens mij geen punt.

ECHTER

Stan's Race is bedoeld voor MTB (verwarrend). Daar zitten korreltjes in. Je krijgt de boel daardoor lastig door je ventielkern. Deze sealant moet je rechtstreeks in de band gieten, wat ik zelf onhandig vind.

Ik heb per abuis een keer zo'n fles gekocht. Uiteindelijk opgelost door de boel in de blender te gooien :D

Ik zou de volgende keer de gewone Stan's kopen.
In heb ook begrepen dat Doc Blue en Stan's NoTubes hetzelfde zijn, of in ieder geval dat Doc Blue gemaakt wordt door Stan's (zie bijvoorbeeld: de test op Road.CC https://road.cc/content/review/265465-s ... ss-sealant).

In ben wel benieuwt hoe lang de Sealant meegaat, ik zie weinig informatie over hoe vaak mensen Sealant aanvullen en/of vernieuwen. Ik heb voor mezelf bedacht om een paar transparante ventiel dopjes te kopen (iemand een idee waar deze te krijgen zijn?). Als ik dan de ventiel kern verwijder, het ventiel dopje aanbreng, zou ik moeten kunnen zien hoe de Sealant er uit ziet.
In heb overigens de gewone No Tubes Sealant gekocht en niet de Race uitvoering aangezien de Race uitvoering dikker is en daardoor niet via het ventiel kan worden aangebracht.

Aangaande de afmetingen van de Dynaplug, hij gaat vast wel ergens in passen, maar op basis van foto’s op het internet had ik hem iets kleiner verwacht.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 07 feb 2023 10:25

richardl schreef: 07 feb 2023 10:14
NuitKor schreef: 06 feb 2023 11:45
Ik ben wel even benieuwd wat voor ervaring jij hier op het forum hebt gevonden over Stans NoTubes en dan met name het verschil tussen Blue Doc en Stans Notubes.

trouwens de dynaplug racer vind ik echt niet groot, steek ik zo naast mijn mobiel in mijn zakje en merk daar niets van.
Aangaande waarom Stan's No Tubes, bijvoorbeeld de post van Havana.

havana schreef: 18 jan 2023 11:52 Stan's heb ik ook goede ervaringen mee. Doc Blue is overigens gewoon Stans (het staat er zelfs op). Verschillende soorten sealant mixen is volgens mij geen punt.

ECHTER

Stan's Race is bedoeld voor MTB (verwarrend). Daar zitten korreltjes in. Je krijgt de boel daardoor lastig door je ventielkern. Deze sealant moet je rechtstreeks in de band gieten, wat ik zelf onhandig vind.

Ik heb per abuis een keer zo'n fles gekocht. Uiteindelijk opgelost door de boel in de blender te gooien :D

Ik zou de volgende keer de gewone Stan's kopen.
In heb ook begrepen dat Doc Blue en Stan's NoTubes hetzelfde zijn, of in ieder geval dat Doc Blue gemaakt wordt door Stan's (zie bijvoorbeeld: de test op Road.CC https://road.cc/content/review/265465-s ... ss-sealant).

In ben wel benieuwt hoe lang de Sealant meegaat, ik zie weinig informatie over hoe vaak mensen Sealant aanvullen en/of vernieuwen. Ik heb voor mezelf bedacht om een paar transparante ventiel dopjes te kopen (iemand een idee waar deze te krijgen zijn?). Als ik dan de ventiel kern verwijder, het ventiel dopje aanbreng, zou ik moeten kunnen zien hoe de Sealant er uit ziet.
In heb overigens de gewone No Tubes Sealant gekocht en niet de Race uitvoering aangezien de Race uitvoering dikker is en daardoor niet via het ventiel kan worden aangebracht.

Aangaande de afmetingen van de Dynaplug, hij gaat vast wel ergens in passen, maar op basis van foto’s op het internet had ik hem iets kleiner verwacht.
Haha, hoe had je gedacht dat te doen want het ventieldopje schroef je namelijk op de verwijderbare ventielkern en past niet op de holle ventielschacht. Enfin kijken hoe de sealant er uit ziet is niet de oplossing, beter is het om met een dunne spijker gewoon een gaatje in het loopvlak te prikken, dan zou de sealant tijdens het ronddraaien van het wiel het gaatje gewoon moeten dichten. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 feb 2023 10:34

Ik vul ongeveer elke 3 maanden +/- 15ml bij en kijk daarbij niet naar de staat van de sealant die er nog in zit. Dit gaat al 2 jaar goed en nog nooit moeten stoppen ivm lek.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 07 feb 2023 10:49

Als je wilt weten hoe het staat met de sealant en hoeveel er nog in zit, zuig het er dan gewoon uit met dezelfde spuit als waarmee je het erin gooit, en dan via het ventiel (met de kern eruit). Natuurlijk blijft er ook eea binnenin hangen maar het is een goede indicatie. Kijk dan hoe waterig het is en besluit (1) spuit leegmaken en nieuwe sealant erin, of (2) spuit aanvullen tot de gewenste ml. Ingewikkelder is het niet, en doe dit 1x per 3 maanden of voor vakanties.

richardl
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 okt 2013 23:06

richardl 08 feb 2023 16:25

Beste Orlok, Nuitkor en Woefdram, bedankt voor de waardevolle informatie.

Dat van de ventiel dopjes had ik zeker pas uitgevonden na aanschaf. Je hebt me een (weer) nutteloze aanschaf bespaart.

Aangaande het opzuigen via de spuit, wat voor soort spuit gebruikt je hiervoor, ik neem aan 1 die je op het ventiel kan vast draaien omdat het anders al snel een kledder boel wordt. Simpelweg een aantal keer per jaar aanvullen kan natuurlijk ook een oplossing zijn.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 08 feb 2023 16:42

richardl schreef: 08 feb 2023 16:25 Beste Orlok, Nuitkor en Woefdram, bedankt voor de waardevolle informatie.

Dat van de ventiel dopjes had ik zeker pas uitgevonden na aanschaf. Je hebt me een (weer) nutteloze aanschaf bespaart.

Aangaande het opzuigen via de spuit, wat voor soort spuit gebruikt je hiervoor, ik neem aan 1 die je op het ventiel kan vast draaien omdat het anders al snel een kledder boel wordt. Simpelweg een aantal keer per jaar aanvullen kan natuurlijk ook een oplossing zijn.
Dat laatste doe ik dus en heb nog nooit meegemaakt bij het vervangen van de band, dat de band vol stond met sealant. Meestal zit er nog ongeveer in wat ik er oorspronkelijk in heb gedaan, dus elke 3-4 maanden bijvullen met 15ml lijkt te volstaan. Ik heb dus ook niet echt de behoefte om tussendoor te bekijken hoeveel er nog in zit.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 08 feb 2023 16:57

richardl schreef: 08 feb 2023 16:25Aangaande het opzuigen via de spuit, wat voor soort spuit gebruikt je hiervoor, ik neem aan 1 die je op het ventiel kan vast draaien omdat het anders al snel een kledder boel wordt.
Nope, dat zou nooit werken want hoe dirigeer je de sealant naar het ventiel? Ik gebruik een spuit met een slangetje dat DOOR het ventiel past en tot de bodem gaat. Nul geklieder. Je koopt ze bij Ali, Amazon of vast ook wel in NL, als je wilt met sjieke ventieltool. Met dank aan forumgenoot Phillipos.
Afbeelding

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 08 feb 2023 17:34

Ik maak de zijkant van de band open (met bandenlichters ;) ) en zuig met een grote 60ml injectiespuit de restjes op.
Evt ook weer vullen via opengemaakte zijde of via ventiel.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 08 feb 2023 19:33

Woefdram schreef: 08 feb 2023 16:57
richardl schreef: 08 feb 2023 16:25Aangaande het opzuigen via de spuit, wat voor soort spuit gebruikt je hiervoor, ik neem aan 1 die je op het ventiel kan vast draaien omdat het anders al snel een kledder boel wordt.
Nope, dat zou nooit werken want hoe dirigeer je de sealant naar het ventiel? Ik gebruik een spuit met een slangetje dat DOOR het ventiel past en tot de bodem gaat. Nul geklieder. Je koopt ze bij Ali, Amazon of vast ook wel in NL, als je wilt met sjieke ventieltool. Met dank aan forumgenoot Phillipos.
Afbeelding
Precies die gebruik ik ook. ideaal!

hayes

hayes 08 feb 2023 20:59

Idem. Heel handig zo'n spuit.
Ik vul elke maand of drie ca 15-20 ml bij (gravelbanden, dus ca d ehelft van wat er in ging weer bijvullen).
Ik ben één wielset vergeten bij te vullen en na 6 maand stond die quasi droog.

En ook ik ben tevreden van Stans. Dus goeie keuze.

Plaats reactie