Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Verschil 4IIII Precision 3 en Elite Suito

Sergov
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 24 nov 2021 19:04

Sergov 18 jan 2023 19:25

Dag allemaal,

Na een aantal dagen trainen met mijn powermeterloze oude fiets op mijn rollen, kwam ik tot de vaststelling dat ik echt altijd KAPOT van mijn trainingen was.

Hiervoor trainde ik steeds met mijn nieuwe fiets met 4IIII powermeter die gekoppeld was met mijn Suito, en die dus ook aanstuurde.
Ik besloot mijn oude fiets te installeren op mijn trainer, zodat die kan blijven staan.

Na me even de vraag te stellen hoe het in godsnaam kon dat ik zo kapot was, ziek zijn? overbelasting?, dacht ik misschien dat mijn wattages wel niet meer klopten.

Na wat testen met verschillende setups kwam ik tot de conclusie dat er echt een vrij groot verschil is tussen mijn 4IIII en de SUITO zonder koppeling.
Hieronder een grafiekje, wat volgens mij nog niet helemaal correct is...:
(Ik zag namelijk telkens een hogere waarde op mijn Wahoo(4IIII) dan op Zwift(Suito))
Powerdata.png
De powermeter zijn beiden gekalibreerd voor de testjes uiteraard. (En eerst 10 min ingereden)
Is er iemand die dit zelfde probleem heeft? Iemand die wat tips kan geven?

Alvast bedankt.

Frisian outlaw
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 05 jun 2014 12:37

Frisian outlaw 18 jan 2023 21:32

Ik heb een soortgelijke ervaring maar dan met 2 verschillende trainers. Een wahoo kickr core en een elite suito. Elite fiets ik op en de wahoo gebruikt mijn tweelingbroer, welke even zwaar is als mij. Ik heb in een uur zwift meer km gefietst namelijk 32,2 met 234 hm gemiddelde wattage is hierbij 154 watt. Mijn tweelingbroer heeft in een uur 31,4 km met 178 hm met een gemiddelde wattage van 178 watt. Beide zijn via de bijbehorende app gekalibreert.

Zit blijkbaar nogal verschil in merk/powermeter

1094
Forum-lid
Berichten: 1654
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 18 jan 2023 21:38

Frisian outlaw schreef: 18 jan 2023 21:32 Ik heb een soortgelijke ervaring maar dan met 2 verschillende trainers. Een wahoo kickr core en een elite suito. Elite fiets ik op en de wahoo gebruikt mijn tweelingbroer, welke even zwaar is als mij. Ik heb in een uur zwift meer km gefietst namelijk 32,2 met 234 hm gemiddelde wattage is hierbij 154 watt. Mijn tweelingbroer heeft in een uur 31,4 km met 178 hm met een gemiddelde wattage van 178 watt. Beide zijn via de bijbehorende app gekalibreert.

Zit blijkbaar nogal verschil in merk/powermeter
Zit ook in een verschil in qua fiets en draft etc. Maar wat in de eerste post staat is een bijzonder verschil

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 20 jan 2023 09:18

Zover ik weet maakt de Suito een berekening voor het vermogen, maar heeft daarvoor geen echte vermogensmeter. Een 4iiii is dat wel, zodat daar altijd een zuiverdere meting van komt. (zover ik weet heeft een Kickr Core ook wel een specifieke vermogensmeter)
Ook tussen mijn Rotor Inpower en mijn Suito zit een verschil. Nu heb ik deze nooit zo naast elkaar gelegd, dus weet ook niet of het zo'n groot verschil is. Ik heb dan ook mijn Rotor gekoppeld aan Rouvy en niet mijn Elite, voor het registreren van het vermogen.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 20 jan 2023 10:13

De beide curves liggen toch qua tijd niet op elkaar.
de wahoo elmt loopt iets voor.

daarnaast lijkt juist in het laatste stuk de suito gekke waarden te genereren? de curve lijkt even weg te vallen en daarna een groot stuk eronder.
doe een vergelijking opnieuw met juiste tijd, en liefst helemaal op nieuw qua data, want aan einde lijkt er iets met verbinding mis te zijn gegaan??!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 20 jan 2023 10:46

Wat mij opvalt is hoe harder jij trapt hoe dichter de lijnen op elkaar komen te liggen in de ramp test. In t laatste stuk mis je gewoon signaal van de zwift trainer dus daar kan je niet veel mee.

Er zal zeker een verschil tussen de twee zitten. Maar een 4III meet alleen links. De elite wat door de naaf gaat.

Ik weet van mezelf dat ik op lage power outputs (z1,z2) een veel groter links rechts verschil vertoon dan tijdens de intensive blokken waar t gewoon 50/50 is. En dat is bij veel mensen zo.

Het verschil in gevoel tussen binnen en buiten ligt dan ook weer aan de manier waarop een trainer weerstand genereert.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

emauritz
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jul 2022 20:11

emauritz 20 jan 2023 17:09

Eigenlijk breek ik in op een bestaand topic. Excuses bij voorbaat. Maar ik heb een kleine vraag.
Ik heb een Suito op het oog uit 2019 via marktplaats. Nu lees ik overal dat er op de Suito een geïntegreerde powermeter zit. Echter in de fysieke folder van Elite staat dat er geen ingebouwde powermeter op zit. De verkoper zegt ook dat er geen ingebouwde powermeter op zit maar dat je dit via een app moet meten waar je dan weer een abonnement voor moet afsluiten. Wie heeft er nu gelijk? Ik heb verder geen ervaring met dit soort apparaten. Dus misschien begrijp ik iets verkeerd.

Sergov
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 24 nov 2021 19:04

Sergov 20 jan 2023 22:14

Ja dat valt me ook op in die grafiek. Ik vind het alleen heel erg raar dat de waardes op men wahooschermpje echt de hele tijd boven het zwiftscherm lagen. De uitval van connectie heb ik trouwens ook niet gemerkt 🤔🤷. Aangezien de test gewoon verder bouwde en de weerstand verhoogde... Allemaal supervaag

amro
Forum-lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 okt 2006 16:59

amro 21 jan 2023 17:55

Begin eens met de grafieken goed op elkaar te leggen.
Dat 100W blok op Zwift dat rond 5 minuten begint, is gelijk aan dat wat op de Wahoo rond 8 minuten begint.

Daarnaast zal je altijd verschil hebben tussen enkelzijdig meten en op de as meten.

Logic
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 jul 2019 16:31

Logic 24 jan 2023 16:26

Ik zag dit topic per toeval passeren en dacht toch eventjes te reageren.

Ik heb een Elite Suito-T, en merkte ook dat er iets niet klopte. Het viel op bij Z2 vermogen, wat normaal makkelijk is en ik de ganse dag kan trappen, had ik moeite om mijn hartslag laag te houden. Je kan al eens een slechte dag hebben natuurlijk, maar ik vond het dubieus, het voelde zwaarder aan. Dan mijn andere fiets genomen met een Rotor 2-inpower, beide vermogens vergeleken & ik schrok mij een hoedje. Vergeet die Zwift carrière maar. :lol: .

Vanaf 300+ watt zijn de verschillen groot, in bijlage mijn screenshot.
En elders ook deze vergelijking gevonden: https://zwiftpower.com/analysis.php?set_id=35222
De uitleg van Elite is telkens dezelfde, maar je krijgt de accuraatheid nooit goed.

Bij een poging om het probleem op te lossen ontdekt hoe kinderlijk eenvoudig je dat vermogen kan manipuleren. :roll: Als het de bedoeling is om een accurate meeting te krijgen >> dat lukt je nooit. Als het de bedoeling is om hetzelfde wattage als MVDP te trappen, is dat heel simpel. Sindsdien neem ik Zwift niet meer serieus.
Bijlagen
IMG_3282.jpeg

1094
Forum-lid
Berichten: 1654
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 24 jan 2023 18:10

Logic schreef: 24 jan 2023 16:26 Ik zag dit topic per toeval passeren en dacht toch eventjes te reageren.

Ik heb een Elite Suito-T, en merkte ook dat er iets niet klopte. Het viel op bij Z2 vermogen, wat normaal makkelijk is en ik de ganse dag kan trappen, had ik moeite om mijn hartslag laag te houden. Je kan al eens een slechte dag hebben natuurlijk, maar ik vond het dubieus, het voelde zwaarder aan. Dan mijn andere fiets genomen met een Rotor 2-inpower, beide vermogens vergeleken & ik schrok mij een hoedje. Vergeet die Zwift carrière maar. :lol: .

Vanaf 300+ watt zijn de verschillen groot, in bijlage mijn screenshot.
En elders ook deze vergelijking gevonden: https://zwiftpower.com/analysis.php?set_id=35222
De uitleg van Elite is telkens dezelfde, maar je krijgt de accuraatheid nooit goed.

Bij een poging om het probleem op te lossen ontdekt hoe kinderlijk eenvoudig je dat vermogen kan manipuleren. :roll: Als het de bedoeling is om een accurate meeting te krijgen >> dat lukt je nooit. Als het de bedoeling is om hetzelfde wattage als MVDP te trappen, is dat heel simpel. Sindsdien neem ik Zwift niet meer serieus.
Misschien kan je beter elite niet meer serieus nemen dan

Logic
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 jul 2019 16:31

Logic 24 jan 2023 20:27

1094 schreef: 24 jan 2023 18:10 Misschien kan je beter elite niet meer serieus nemen dan
Heb ooit eens een ritje gedaan in NYC, tijdens de rit een kalibratie gestart... dat liep mis, de weerstand bleef maar toenemen totdat ik de pedalen niet meer rond kreeg. Dan maar de kalibratie gestaakt en terug op het parcours, trapte ik tot 2000 watt met de vingers in de neus. Ik vloog over het parcours. :shock: :lol:
Voor ik het zelf kon fixen werd ik door Zwift automatisch gekickt, continu 2000 watt trappen doet alarmbellen rinkelen blijkbaar. Om maar te zeggen, een wedstrijd kan je serieus noemen in een gecontroleerde omgeving. Maar bij het plebs kan je een foute kalibratie of opzettelijke manipulatie nooit uitsluiten, en dat kan je moeilijk serieus noemen... afijn, je denkt er het jouwe van natuurlijk.
:winkthumb:

Plaats reactie