Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Hoe fietsroute naar Frankrijk plannen?

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1324
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 18 jan 2023 13:06

Dag 3 en 4 worden volgens mij wel kleppers, zeker met de 2 vorige dagen in de benen. Hangt natuurlijk ook heel hard af van hoe getraind jullie zijn.

abdr
Forum-lid
Berichten: 533
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 18 jan 2023 17:16

donbakker_ schreef: 18 jan 2023 12:30 Het idee voor onze fietstocht is als volgt:

Maastricht -> Charleville-Mézièrs
217 km, 430 hoogtemeters

Charleville-Mézièrs -> Châlons-en-Champagne
128 km, 800 hoogtemeters

Châlons-en-Champagne -> Chablis
170 km, 1040 hoogtemeters

Chablis -> Saint-Léger-de-Fougeret
125 km, 1900 hoogtemeters
Korte reactie:

Ik vind dag 2 te kort en dag 3 te lang. En ik zou waarschijnlijk over Dijon rijden.

Lange reactie:

Voor lange afstandsfietsen heb ik al veel plezier beleeft aan brouter, http://www.brouter.de/brouter-web/#map= ... ,47.019794 . (Een paar minuten laten rekenen, op zulke afstanden doet hij er lang over).

Als je de route van brouter bekijkt, zie je de volgende verschillen: 624km, 2.863 hm ten opzichte van 640km, 4.170hm (jullie route).

Het belangrijkste verschil is dat brouter niet over Charlesville-Mezières gaat. Als je de route wel over Charlesville-Mezières laat gaan (vastpakken en slepen) komt er zo'n 12km bij maar gaan er een kleine 100 hoogtemeters af, 636km, 2.787hm. Die 12km komt omdat de Maas heel veel kronkels maakt voor Charlesville-Mezières. Maar wel een mooi fietspad daar.

Nu begrijp ik dat jullie de raad hebben gevolgd om een grotere stad met een Fomule 1 of Ibis hotel als etape-doel te kiezen maar in mei ga je volgens mij geen probleem hebben om in eender welk klein stadje slaapplaats te vinden. Ik zou dus niet per sé op Chalons-en-champagne en Chablis mikken.

In ieder geval, op de brouter-route zie je dat het terrein zo goed als vlak is de eerste 400km tot in de buurt van Troyes. Ik zou dan ook proberen tot daar te geraken op de eerste twee dagen.

Nadien volgt de brouter route voor een groot stuk de Yonne en het Canal de Nivernais, dit gaat volgens mij veel hoogtemeters besparen tov de route over Chablis.

Dat gezegd zijnde, ik vond de regio rond Reims oersaai om te fietsen, lelijk landschap, eindeloze velden, geen beschutting, niks te zien, en volgens mij geldt dat voor de hele 200k van Charlesville-Mezières tot Troyes. Bij zuidwestenwind ga je ook de hele tijd wind op kop hebben.

De "Barcelona"-route waarnaar al verwezen is heb ik vorige winter voor een flink stuk afgefietst. In feite is het de Maasroute tot Langres (al dan niet met omweg langs de bron van de Maas) om daar aan te sluiten op Canal entre Champagne et Bourgogne om in Pontaillier-sur-Saône aan te sluiten op de Saône richting Dijon (en verder naar Lyon). Ik vond dit stuk verbazingwekkend goed rijden, weinig hoogtemeters en ook best wel afwisselend.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2062
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 18 jan 2023 20:37

Aan de zuidrand van Charleville liggen meerdere Formule 1 achtige hotels. Die zijn prima voor fietsers. Er zijn weinig restaurants daar, dus het is handig om onderweg naar het hotel in de binnenstad al te eten. De Formule 1 achtige hotels hebben vaak een electronisch loket, je hoeft dus niet daar te zijn voordat de eigenaar/portier etc. naar huis gaat.

pino
Forum-lid
Berichten: 3286
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 18 jan 2023 20:40

De Premiere Classe hotels hebben vaak een restaurant in de directe omgeving.
Niet zijken maar reiden !

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 18 jan 2023 21:09

Ibis hotels hebben vaak restaurant, daarom heb ik die paar jaar geleden gekozen tijdens mijn rit naar zuiden van Frankrijk.
En voordeel van Frankrijk dat je daar prima om 9 of 10 uur kan aankomen en nog wat eten bestellen.
In Nederland ben je dan aangewezen op een mcdonalds ofzo....

abdr
Forum-lid
Berichten: 533
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 18 jan 2023 23:00

Met de dagafstanden die nu voorstaan zou donbakker_ telkens voor 19u ter plekke moeten zijn, lijkt mij. Dan heb je toch meer keuze dan F1-hotels of soortgelijks. Max. 10u op de fiets lijkt me wel voldoende 4 dagen achter elkaar. Maar ik ben niet zo'n gehaaste fietsreiziger en ik kan er mee leven om om 16u op de telefoon te kijken waar ik die nacht zou kunnen slapen.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2062
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 19 jan 2023 07:08

DDX schreef: 18 jan 2023 21:09 Ibis hotels hebben vaak restaurant, daarom heb ik die paar jaar geleden gekozen tijdens mijn rit naar zuiden van Frankrijk.
En voordeel van Frankrijk dat je daar prima om 9 of 10 uur kan aankomen en nog wat eten bestellen.
In Nederland ben je dan aangewezen op een mcdonalds ofzo....
Boven de rivieren wel, beneden de rivieren lukt het nog wel.
Reis je tijdens de Ramadan, dan kun je in Frankrijk zelfs tegen middernacht bij Kebabzaken e.d. nog eten bestellen.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 19 jan 2023 10:11

Goed lange fietstochten plannen;

Neem je pc en start met openstreetmaps, de fiets view;
https://www.openstreetmap.org/#map=7/48 ... 0&layers=C

Je krijgt zo een goed overzicht wat Europa te bieden heeft aan fietsroutes en kan al wat ideeën opdoen.

Zelf vind ik routeyou de beste om dit soort tochten te plannen.
Je kiest de openstreetmap fietsview als kaart, kiest start en eindpunt, en je gooit de route terug op gekende fietsroutes moest de routering er toch van afwijken. Veelal heb je zo snel een goede fietsbare route.

En je eerste dag Maastricht-CvM, is gewoon de Maas opfietsen... mooie tocht ;-).

Plaats reactie