Zoals sommige hier wellicht weten heb ik in oktober 2009 een set AX Lightness SRT 24mm tube wielen gekocht. Omdat een zeer hoogwaardig maar tevens nog onbekend setje wielen is geef ik graag wat meer inzicht in mijn ervaringen.
De technische gegevens
Velgen: AX Lightness SRT 24mm
Spaken: DT Swiss Competition
Naven: DT Swiss 240s 20/24
Gewicht: 992gram
(Tubes: Tufo S3 en Continental Sprinter)
Remblokken: Swissstop Yellow
Testduur: 3 maanden
De wielen kenmerken zich in eerste instantie natuurlijk door het super lage gewicht 195gram vallen direct de logos op, dit zijn dan niet de witte stickers maar het ingelamineerde logo, wat 3x per zijde in de velg verwerkt is. Dit unieke kenmerk maakt de wielen herkenbaar zelfs zonder stickers en dragen daarmee bij aan het stealth uiterlijk van de AX Lightness productlijn. Dat de wielen gespaakt zijn met de relatief zware onderdelen doet natuurlijk debet aan de velgen maar is op dit moment geen bezwaar in het gebruik van deze set.
In de hier eerder geposte berichten beschreef ik al mijn onvrede over de Tufo S3 banden. De rolweerstand van deze banden is echt enorm. Ik heb alle bandenspanningen tussen de 6 en 11 bar geprobeerd, maar niets stemde me tevreden. Altijd reed ik met het gevoel met een lekke tube onderweg te zijn. Na een telefoontje met een vriend van me monteerde we een ander setje tubes te weten de Continental Sprinter. Met deze banden vers gelijmd ging op weg en wat een verschil. Natuurlijk zijn er nog betere tubes maar in vergelijking met de Tufos gaat dit al als een warm mes door boter. Deze tubes heb ik er nu nog altijd op liggen, totdat de bestelde FMB tubes arriveren.
[img=http://img42.imageshack.us/img42/6316/dscf0984g.jpg]
De testperiode
Omdat het winter seizoen nogal lang was hebben de wielen lang binnen gestaan. Pas de jongste maand zitten ze weer onder mijn Scott. Nu terwijl ik deze review schrijf bevind ik mij in Toscane met zowel de tube wielen als de Dura-Ace 7850 C24-CL set. Inmiddels hebben de wielen hun vuurdoop gehad, zowel een rit in een lekker zonnetje als enkele kms incl. flinke afdaling in natte omstandigheden.
Zoals ik oktober al gemerkt had rijden de wielen perfect. Het lichte gewicht wat gezien de gebruikte onderdelen nog makkelijk 150gram lichter kan is direct merkbaar tijdens het rijden. Ze maken mijn toch al lichte fiets <6kg sub <5,5 en dat merk je direct bij het aanzetten maar ook in het sturen. Het directe stuurgedrag wordt soms bijna nerveus waardoor je wel alert moet blijven. Desondanks vind ik dat heerlijk en monteer ik ze graag.
De ervaringen
Een kritiekpunt van super lichte wielen is vaak de stijfheid die de wielen met zich meebrengen of beter het gebrek aan. In dit geval is dat perfect onder controle. De wielen rijden superstrak en zowel de zijdelingse als laterale stijfheid zijn zeer goed te noemen. Met geen mogelijkheid raken ze de remblokken en oneffenheden in de weg worden perfect doorgegeven zonder dat dit vervelend wordt. Natuurlijk ben ik een relatief lichtgewicht (65kg) maar na enkele stevige testen van een vriend van me (85kg ex-wedstrijdrijder kon ook hij niet anders concluderen dan dat de stijfheid opmerkelijk goed was gezien het gewicht dat ze op de weegschaal brengen.
Ook het remgedrag is fors beter dat al wat ik tot nu toe van carbonwielen gewend ben. Laten we er geen geheim van maken, carbon velgen remmen anders, doorgaans is dit anders te vervangen door minder dan aluminium velgen. Deze velgen remmen werkelijk super, een meer abrupte en korte rembeweging laat de fiets perfect tot stilstand komen. Zelfs in de natte omstandigheden op de helling van 8% - 16% voelde ik me totaal in controle over de fiets en gewenste remvertraging. Een korte inspectie na de afdaling van 4,5km aan deze percentages laat zien dat de gele Swissstop remblokjes iets versleten zijn maar zeker niet buitensporig. Een vergelijk bij mijn vriend zn fiets liet minimaal dezelfde slijtage zien, bij normale blokken / velgen. De velgen zelf zijn nog 100% in orde en van de hier verafschuwde gele lijnen van de remblokken is ook geen sprake.
Wat betreft het draaiend vermogen kan alleen gezegd worden dat deze super is, maar dit komt natuurlijk voornamelijk op het conto van de naven die door en door bewezen zijn.
Zijn er dan geen kritische punten te bemerken, jawel. Vanwege het super lage gewicht van de velgen is een disbalans wel snel gevonden waardoor en een licht schuddend effect ontstaat als de fiets bv met draaiend wiel in de standaard staat. Gedurende het fietsen is dit echter volledig onmerkbaar. Daarnaast zijn de kenmerkende punten van de velgen te weten de stickers en het ingelamineerde logo kwetsbaar. De witte stickers slijten snel waardoor het zwarte carbon erdoorheen komt wat optisch afbreuk doet aan de wielen. Het ingelamineerde logo is eigenlijk 1mm te hoog op de volg gepositioneerd waardoor deze net op het remvlak komt. Het afstellen van de remblokken komt hierdoor zeer nauwkeurig. De afweging tussen herkenbaarheid (grote van het logo) en de functionaliteit bevindt zich hier op een kritisch snijvlak. Indien de remmen eenmaal juist staan afgesteld levert dit geen problemen meer op.
De conclusie
Vooralsnog bevallen de wielen perfect en begin ik me meer en meer vertrouwd te voelen met deze carbonwielen. Een dergelijke set wielen komt natuurlijk niet zonder prijskaartje, echter met 2199,- voor de set incl. Tune Mig45 / Mag150 naven en sapim cx-ray spaken is zeer concurrerend met andere sets van bijvoorbeeld Lightweight, Reynolds en EDGE. Natuurlijk verdienen deze wielen en setje lichtgewicht naven en andere spaken. Dit is wellicht een update voor de langere termijn, tot nu toe is dit perfect. Ik houdt jullie op de hoogte als de volgende kms verstrijken.
AX Lightness SRT 24mm Review
-
soloistcarbon
- Forum-lid
kijk, dat is een mooie review van je resultaten en zeeeeer bruikbaar... ik zit ook nog in mn kop met n licht setje voor mn slc-sl...
maar goed, dit was dus een goede aankoop voor je... zijn er verder geen minpunten die je je zo kan bedenken?
dank,
Jelle
maar goed, dit was dus een goede aankoop voor je... zijn er verder geen minpunten die je je zo kan bedenken?
dank,
Jelle
cervelo soloist frame, slc-sl, ultegra, lightweight genII, zipp 404 en 303, storck powerarm, tune concorde, sonic csx, racelite2, zero gravity ti, en nog wat meer carbon… en sinds kort… P3C, me happy!!!
-
hogewieltjes_
- Forum-lid
had nog niet veel van dit merk gehoord, maar ziet er wel goed uit !
Hallo,
Wat je wielen betreft geloof ik je op je woord en ik moet toegeven dat ikzelf ook gekeken heb naar deze wielset. (nog even wachten dacht ik toen m.a.w. ik vond ze erg kostbaar....).
Hopelijk ga je er nog veel mooie kilometers mee maken.
Wat ik alleen niet begrijp , is je tube keuze. Als je echt nog een upgrade wil, dan gooi die tufo/conti er af.
Met name tufo. Ik weet dat ze bij onze oosterburen het een geweldig produkt vinden, maar mercedes vinden ze daar ook al sinds de tweede wereldoorlog de beste auto ter wereld.....
Een fatsoenlijke open tubular is met biba is vele malen beter als en tube van tufo( en dan heb ik het niet over slijtage).
Grtz, Eric
Wat je wielen betreft geloof ik je op je woord en ik moet toegeven dat ikzelf ook gekeken heb naar deze wielset. (nog even wachten dacht ik toen m.a.w. ik vond ze erg kostbaar....).
Hopelijk ga je er nog veel mooie kilometers mee maken.
Wat ik alleen niet begrijp , is je tube keuze. Als je echt nog een upgrade wil, dan gooi die tufo/conti er af.
Met name tufo. Ik weet dat ze bij onze oosterburen het een geweldig produkt vinden, maar mercedes vinden ze daar ook al sinds de tweede wereldoorlog de beste auto ter wereld.....
Een fatsoenlijke open tubular is met biba is vele malen beter als en tube van tufo( en dan heb ik het niet over slijtage).
Grtz, Eric
Hi Lance,
Thx voor het prachtige stuk! Erg zinvol en hulpvol. Wellicht ga ik ook nog eens van mijn Ultimate's naar lightness. Ik heb je fiets even bekeken maar zoals die op het plaatje staat is dat toch geen 5,5-6,0kg? Tevens zie ik een colnago met een Campa crankstel maar Shimano STI hendels......da's vast vloeken in de Campa kerk maar goed ik ben zelf van de Shimano dus vind het wel grappig..... Ik ben wel benieuwd of de gele strepen van de Swissstops nog komen......een vriend van me heeft ze op z'n LW's en die krijgt ze er niet meer af! M.a.w. houdt ons op de hoogte!
Thx voor het prachtige stuk! Erg zinvol en hulpvol. Wellicht ga ik ook nog eens van mijn Ultimate's naar lightness. Ik heb je fiets even bekeken maar zoals die op het plaatje staat is dat toch geen 5,5-6,0kg? Tevens zie ik een colnago met een Campa crankstel maar Shimano STI hendels......da's vast vloeken in de Campa kerk maar goed ik ben zelf van de Shimano dus vind het wel grappig..... Ik ben wel benieuwd of de gele strepen van de Swissstops nog komen......een vriend van me heeft ze op z'n LW's en die krijgt ze er niet meer af! M.a.w. houdt ons op de hoogte!
Aeroad
Grail
Ultimate
Grail
Ultimate
@soloistcarbon: de review is volgens mij duidelijk, in de laatste alinea voor de conclusie staan de (kleine) kritiekpunten benoemd en in perspectief geplaatst.
@tomtom: ik maak me niet zo druk om de evt. gele lijnen, de remwerking vind ik vele malen belangrijker dan een evt. gele lijn (al zou het optisch wel minder zijn natuurlijk). Overigens ga ik binnenkort andere remblokken testen, niet omdat deze niet goed zijn, maar omdat het proberen van producten nu eenmaal erg leuk is en je er nooit dommer van wordt. Zoals je verwacht, houd ik jullie hiervan op de hoogte.
@tomtom: ik maak me niet zo druk om de evt. gele lijnen, de remwerking vind ik vele malen belangrijker dan een evt. gele lijn (al zou het optisch wel minder zijn natuurlijk). Overigens ga ik binnenkort andere remblokken testen, niet omdat deze niet goed zijn, maar omdat het proberen van producten nu eenmaal erg leuk is en je er nooit dommer van wordt. Zoals je verwacht, houd ik jullie hiervan op de hoogte.