Alles over vakanties op én met de fiets

Alternatief voor Mallorca: Gerona vs Calpe

wivo_6
Forum-lid
Berichten: 355
Lid geworden op: 11 mei 2007 22:39

wivo_6 15 jan 2023 11:32

Medio oktober gaan we met een groepje een weekje fietsen. Na een paar keer naar Mallorca te zijn geweest zouden we ons willen oriënteren op een andere uitvalsbasis. Calpe kwam nogal snel ter sprake maar volgens mij is dat toch wat pittiger dan Mallorca. Komt daarbij dat we met een redelijk heterogene groep zitten én het doel vooral is om nog wat in de zon te fietsen en hier en daar een heuveltje/klimmetje mee te pikken alvorens de winter in te gaan. Zo kwam ik uit op Gerona.

Zijn hier mensen die Gerona kunnen vergelijken met Calpe (en met Mallorca)? Eventueel zouden we ook naar het zuiden kunnen gaan richting Mojacar bijv. maar daar zijn we ook al geweest.

Tips mbt Gerona (fietshuur, overnachting, ritjes, ...) zijn ook steeds welkom. Ik kwam volgende organisatie al tegen: https://www.campobicicleta.com/.


Alvast dank!
Frederik

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 15 jan 2023 12:21

Ben met Mallorca, Calpe en Girona bekend. Tijdens mijn Girona tripjes veel gebruik gemaakt van de routes van Campobicicleta (Paul Kneppers). Zou in oktober zelf echter wel voor Calpe gaan in plaats van Girona. Weertechnisch stabieler, mooiere routes te rijden. Girona is dan wel weer een veel mooiere stad dan Calpe en omgeving. Betere kwalitateit restaurants etc (hoewel er in de omgeving van Calpe ook veel goede tentjes zijn). Calpe zelf is meer een klein Benidorm.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 15 jan 2023 19:26

Gerona kun je alle kanten op! Zelfs gravel als je zou willen. Het is een ideale uitvalsbasis en de hele stad is ingericht op wielrenners.
Eten is in heel Spanje goed als je de juiste -niet toeristische- plekken weet te vinden maar Gerona en Catalonië in het bijzonder heeft wel net een streepje voor op Calpe! Niet persé qua kwaliteit maar meer qua diversiteit en keuzemogelijkheden.
Kortom: moest ik van u zijn dan zou ik Gerona kiezen. Het weer in oktober heb ik zelf altijd als erg aangenaam ervaren, niet te warm en zeker niet heel regenachtig.
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 15 jan 2023 20:09

Kijk eens naar Malaga. Heerlijke stad, je kan er goed shoppen/toeristen/lekker eten/hippe bars induiken. Het is vanuit het centrum wel even rijden met de racefiets eer je de drukte achter je laat, maar vanaf dan kan je prachtige routes rijden in het hinterland.

Ideetje qua routes:
https://www.strava.com/activities/787047095
https://www.strava.com/activities/787999437 (de vermogensdata kloppen niet, waren van een zwaardere (prof)renner op wiens PM ik mijn Garmin connecteerde)
https://www.strava.com/activities/788875380
https://www.strava.com/activities/789812683
https://www.strava.com/activities/791996582
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 15 jan 2023 21:58

Wij zijn een paar keer in Cambrils geweest. Voor mij heeft dat de voorkeur boven Calpe en Gerona. Ik vond bij Gerona door de stad fietsen echt niet leuk, maar dat kun je natuurlijk ondervangen door ergens aan de rand iets te zoeken.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 15 jan 2023 23:21

Echt weer zo fiets forum. Hij vraagt naar iemand die de 3 locaties kan vergelijken en iedereen komt met andere opties 😂

Ik ben in zowel Gerona, Mallorca als Calpe geweest. Niets kan op tegen de gezelligheid en tentjes in de oude binnenstad van Gerona. Qua routes ook prachtig. Wel wat minder weer zeker in het voorjaar. Mallorca qua routes super. Afwisseling tussen midden gebergte en vlak. Arenal wil je dood niet gevonden worden. Calpe net zo. De routes prima. Super asfalt, alleen de natuur iets minder mooi dan Mallorca. Calpe en Gerona zijn qua natuur wel vergelijkbaar. Calpe is qua aantal verschillende routes iets beperkter dan de andere 2 opties. Maar nog steeds voldoende voor een weekje.
Laatst gewijzigd door Kornuit op 16 jan 2023 07:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 jan 2023 07:47

Echt weer zo fiets forum. Hij vraagt naar iemand die de 3 locaties kan vergelijken en iedereen komt met andere opties 😂
Je haalt me de woorden uit de mond :D

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 16 jan 2023 09:32

Ik weet het, het is vreselijk er iets tussenin te noemen. Gelukkig kom Malaga wel, want dat mocht ook zuidelijker. Is er wel eens iemand in Cambrils geweest?
Ik ben ook in Gerona en Calpe geweest. Vooral de opmerking dat er hier en daar wel een heuveltje gedaan mocht worden zorgde voor mijn opmerking.

Henkie284
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 17 jun 2017 13:13

Henkie284 16 jan 2023 13:47

wivo_6 schreef: 15 jan 2023 11:32 Calpe kwam nogal snel ter sprake maar volgens mij is dat toch wat pittiger dan Mallorca.
Ik ben nooit op Mallorca geweest, maar Calpe is niet super pittig. Als je in Zuid-Limburg overal fietsend bovenkomt, dan lukt het daar ook wel. De doorgaande wegen zijn over het algemeen goed te doen. Er zijn ook wel slopers, maar je kunt daar best een week fiesten zonder de 15% aan te tikken.

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 961
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 16 jan 2023 14:36

Ik vond Calpe ook niet per se zwaarder terrein dan Mallorca, in die zin dat je er inderdaad voldoende opties hebt om het ‘rustiger’ aan te doen.

Zoals genoemd is Calpe niet heel vriendelijk voor het oog. Tegelijkertijd heeft het iets pretentieloos waar ik wel aan kon wennen. En ik bezoek een bestemming primair voor de (fiets)omgeving, niet voor de esthetiek van de standplaats. Maar als het allebei kan is dat natuurlijk helemaal perfect ;)
t.a.f.k.a.e.h.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 16 jan 2023 21:17

calpe is voor een beetje getraind fietser, moet zelfs niet de beste klimmer of supergetrainde atleet zijn, het is daar best te doen. Ik reed er als +60-jarige zelfs eind februari begin maart zonder noemenswaardige training rond. De zwaarste col is de col de Rates een 600m hoog maar wel over een langere afstand vanaf zeenineau te beklimmen.
Wil je ritten van 100 kms en meer doen dan kan je zelfs naar 800m+ gaan via benidorm, finestrat en Sella en terug via guadelest.
Calpe zelf vind ik best gezellig, mooie promenade en horeca aan zee en in het centrum. In de onmiddellijke buurt van Calpe kan er wel wat drukker verkeer zijn, eens wat verder mooie streek en rustig.
Mallorca is een paradijs om te fietsen maar vooral vanuit Alcudia. Mooie vlakke rustige wegen en mogelijkheid om kortbij te klimmen naar de cap de formentor en wat verder weg kun je het mallorcaans gebergte in. Alcudia zelf met het nieuwe gedeelte en supermooie stranden, het oude ommuurde stadje met heel mooie markt en veel gelegenheden om een fiets te huren.
Gerona ken ik minder maar de kustweg van lorett de mar naar san feluy is één van de mooiste die ik al gezien heb en moet met de fiets toch bereikbaar zijn. Ook een uitstapje met auto tot in Andorra voor het beklimmen van de echte cols moet mogelijk zijn.
Laatst gewijzigd door fiedoo op 23 jan 2023 12:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

wivo_6
Forum-lid
Berichten: 355
Lid geworden op: 11 mei 2007 22:39

wivo_6 17 jan 2023 11:55

Alvast bedankt voor de reacties!

Heeft er nog iemand concreet ervaring met Gerona medio oktober, vooral dan wat het weer betreft. De laatste jaren zijn we 2x in Mallorca geweest medio oktober en dat was toch telkens richting 25 à 30 graden en nog steeds heel (te) warm om te fietsen. Een paar graden frisser mag gerust :D

Plaats reactie