Alles over vakanties op én met de fiets

Alternatief voor Mallorca: Gerona vs Calpe

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 17 jan 2023 12:27

Wel een stukje frisser dan Mallorca hoor! Omdat het eiland dan nog onder invloed van het warme zeewater staat is het daar warmer rond die tijd.
In Gerona heb je daar geen last van. Sterker nog als je de hoogte in gaat zal je namiddags of 's ochtends wellicht lang moeten dragen.
Do or don’t, there is no try

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 18 jan 2023 22:05

Ik vond Calpe (moraira in mijn geval top)
Goede wegen, super omgeving en echt niet lastig het is nergens echt steiler dan 7 a 8%.
Uitzondering daargelaten maar dat is dan een paar honderd meter of je moet de steile klimmen opzoeken.

Girona, ik zat meer bij de kust is ook heel leuk, maar daar vond ik het in het hoogseizoen soms niet echt heel warm, calpe is in het hoogseizoen echt op het randje.

Calpe is qua weer veel zekerder, veel minder kans op regen.

Hartox
Forum-lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 16 aug 2015 20:41

Hartox 19 jan 2023 11:12

In Girona kan het weer ook prima zijn in oktober. Ik ben er rond de kerst 2 week geweest en toen hebben we ook dagen van 20 graden gehad. Het is een super leuke stad en prachtige omgeving om te fietsen. 20 Graden in oktober lijkt me daar geen enkel probleem en is prima fietsweer.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 19 jan 2023 11:49

Op deze website kun je alle gegevens opzoeken ivm het weer van waar dan ook!
https://www.wetteronline.de/rueckblick? ... &year=2022
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

wivo_6
Forum-lid
Berichten: 355
Lid geworden op: 11 mei 2007 22:39

wivo_6 23 jan 2023 12:15

wasbeer2006 schreef: 18 jan 2023 22:05 Ik vond Calpe (moraira in mijn geval top)
Goede wegen, super omgeving en echt niet lastig het is nergens echt steiler dan 7 a 8%.
Uitzondering daargelaten maar dat is dan een paar honderd meter of je moet de steile klimmen opzoeken.

Girona, ik zat meer bij de kust is ook heel leuk, maar daar vond ik het in het hoogseizoen soms niet echt heel warm, calpe is in het hoogseizoen echt op het randje.

Calpe is qua weer veel zekerder, veel minder kans op regen.
Zoals in de beginpost aangehaald zijn we een redelijk heterogene groep. En ook al gaan we in verschillende groepen fietsen, dan nog moet het voor iedereen leuk blijven. Mallorca vinden "de mindere goden" uit de groep nog net OK, maar het moet niet steiler worden. Vandaar dus de zoektocht naar een alternatief voor Calpe dat vanuit België nog vlot aan te vliegen is, en zo kwam Gerona dus in the picture.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 20 mar 2023 13:23

Vandaag de ronde van Catalonie met roglic en remco. Te zien live op eurosport. Misschien ook interessant voor degenen die in het vakantietopic info vroegen over de steek rondom GIRONA. Vandaag heen en terug vanuit san feluy de guixols, costa brava.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 20 mar 2023 13:36

Zin in, wij gaan voor de tweede keer op rij naar deze regio aan de kust en uiteraard gaat de fiets mee.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

wivo_6
Forum-lid
Berichten: 355
Lid geworden op: 11 mei 2007 22:39

wivo_6 27 mar 2023 11:32

Het is voor dit jaar uiteindelijk Calpe geworden (wel pas in oktober). Maar wie weet wordt het in 2024 wel Gerona :D

@El Pistolero, post gerust je ervaringen! Ik ben benieuwd!

esmeew
Forum-lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 31 dec 2023 13:38

Heeft iemand tips voor accommodatie in calpe? Wat is de beste uitvalsbasis voor een week fietsvakantie? In calpe? net er buiten? Ik vlieg op valencia en heb een huurauto waar 2 fietsen in kunnen (als het goed is, dat weet je nooit). Appartement of hotel? Alle tips zijn welkom!

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 31 dec 2023 13:56

Persoonlijk zit ik liever iets buiten Calpe, richting Benissa, Moraira. Huren vaak een heel huis met voor ieder een eigen slaapkamer. Persoonlijk vind ik een hotelkamer niet ideaal en je bent altijd afhankelijk van horeca voor je natje, droogje. Het loont om op meerdere platforms naar huizen te zoeken, hetzelfde huis wordt tegen verschillende prijzen aangeboden. Rondom Calpe/Moraira is https://www.abahanavillas.com/en een grote lokale property manager met veel aanbod. Maar voor komende trip in april hebben we weer iets via Booking geboekt.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8292
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 31 dec 2023 14:43

Joseba schreef: 31 dec 2023 13:56 Persoonlijk zit ik liever iets buiten Calpe, richting Benissa, Moraira. Huren vaak een heel huis met voor ieder een eigen slaapkamer. Persoonlijk vind ik een hotelkamer niet ideaal en je bent altijd afhankelijk van horeca voor je natje, droogje. Het loont om op meerdere platforms naar huizen te zoeken, hetzelfde huis wordt tegen verschillende prijzen aangeboden. Rondom Calpe/Moraira is https://www.abahanavillas.com/en een grote lokale property manager met veel aanbod. Maar voor komende trip in april hebben we weer iets via Booking geboekt.
In veel Spaanse hotels vind je een koffiezetter en waterkoker, plus ook regelmatig een koelast(je). Dus die horeca valt wel wel mee voor je natje en droogje. Als je met z'n 2'en gaat is dat, in mijn ogen, geen probleem. Fiets op balcon plaatsen is tot nu toe ook nog nergens een probleem geweest aan de Spaanse Middellandse zeekust.

esmeew
Forum-lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 31 dec 2023 17:17

Ik vind beide fijn: of een hotel met ontbijtbuffet, fiets op de kamer, havermout in de koelkast. Avondeten al dan niet buiten de deur. En met een appartement doen we hetzelfde, maar dan maken we zelf een ontbijt. Voor mij zal tussen die 2 vooral de prijs doorslaggevend zijn.
Bedankt voor de link naar de appartementen Joseba, ga ik zeker even naar kijken!

Plaats reactie