Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

welke cassette

Woutoro32
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 18 jun 2020 21:22

Woutoro32 17 jan 2023 23:00

Afgelopen jaar stukjes gefietst van 20+ % mey 34-30. Had graag lichter gekund. Zat onder de 60rpm. Soms naar de 50 toe. Was niet altijd fijn.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 18 jan 2023 00:17

Woutoro32 schreef: 17 jan 2023 23:00 Afgelopen jaar stukjes gefietst van 20+ % mey 34-30. Had graag lichter gekund. Zat onder de 60rpm. Soms naar de 50 toe. Was niet altijd fijn.
En reed je nog altijd bijna 8km/u; dat is knap. Ik ga al niet meer rapper bij 12% ;-).
Maar wat had je wel graag gehad aan trapfrequentie? En ook; hoe lang waren die stukken?

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 18 jan 2023 07:27

Het is ook goed je te realiseren dat je zoiets als Hardknott pass (vermoedelijk) niet als enige losse klim zult doen, zoals vaak bij de Mt Ventoux gedaan wordt.
Dan doe je dus een rit van wellicht 100+ km's, met veel hoogtemeters, regelmatig steil…. En dan met al wat vermoeide benen Hardknott pass, of iets vergelijkbaars.
Spinning is winning ;)

(Just my 2 cents!)

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 18 jan 2023 07:55

Ligt natuurlijk ook nog aan je gewicht. Als ik met mn 90kg die >20% op moet trap ik wel iets meer dan 300w :)
Anderhalve week geleden in de Ardennen een stuk van 250m tegen ~15% zat ik toch gemiddeld 350w te trappen op 65rpm. En ik had nog wel de gravel fiets gepakt met wegwielen erin die een 30/34 heeft als kleinste. Dat was redelijk afzien eerlijk gezegd.
En grote dank aan een hele aardige vrouw die aan het einde van dat steile stuk in haar auto bleef wachten totdat ik voorbij was, zodat ik iets meer van de weg kon gebruiken.
Afbeelding

Woutoro32
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 18 jun 2020 21:22

Woutoro32 18 jan 2023 09:17

walter- schreef: 18 jan 2023 00:17
Woutoro32 schreef: 17 jan 2023 23:00 Afgelopen jaar stukjes gefietst van 20+ % mey 34-30. Had graag lichter gekund. Zat onder de 60rpm. Soms naar de 50 toe. Was niet altijd fijn.
En reed je nog altijd bijna 8km/u; dat is knap. Ik ga al niet meer rapper bij 12% ;-).
Maar wat had je wel graag gehad aan trapfrequentie? En ook; hoe lang waren die stukken?
De 20%+ stukken waren niet langer dan 100m, voor mijn gevoel wel 500m. Vooral mijn knieën vonden het niet leuk. Veel zachter rijden kon eigenlijk niet, met lagere rpm. Gevoel dat ik zou gaan omvallen. Dus rij ik hele stuk boven mijn macht. En de minder steile stukken. Veelal 5-15% werden daardoor ook steeds zwaarder.

Graag een 34-32 gehad. Alp d huez daarmee omhoog was goed te doen.

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 20 jan 2023 09:42

rob74 schreef: 16 jan 2023 20:00 Er is een grens aan wat je nog omhoog kan fietsen. 50% trekt niemand. 20% de meesten hier wel, maar dat moet ook geen kilometer duren.

Een strook van 30% valt nog net naar boven te harken, mits het niet meer 50 meter duurt. Een ander houd het wellicht nog 100 meter vol. Maar ik zou me niet teveel focussen op die maximum percentage. Dat is vaak maar 30 meter lang zo steil. Mijn advies, zorg dat je een verzet bij hebt waarbij je een km aan 15% nog net overleeft en denk niet verder na over die ene strook met nog meer procenten. Dan maar even 50 meter even lopen.
Correctie, je kunt 100% ook omhoog rijden (mits je een hele sterke electrische fiets hebt):
https://www.youtube.com/watch?v=y4ubc5AAhcg
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 20 jan 2023 09:51

Ja oke, maar die motor heeft iets wat benen niet hebben op lage trapfrequenties en dat is een constant koppel over de hele omwenteling. En dat scheelt een hele hoop! Het is niet eens per se het maximaal theoretische vermogen. Een sprinter zou volgens mij genoeg vermogen moeten kunnen leveren en toch daar niet omhoog kunnen fietsen.

Met lage rpms zal het effect van je dode punten in de pedaalomslag steeds erger worden. En wordt het dus gewoon te lastig om je benen nog rond te krijgen. Met een e mtb zijn allerlei achterlijke dingen toch te beklimmen.

Maar het is een leuke video.

Anyways. Laat maar weten wat je gaat doen als oplossing. E ondersteuning viel volgens mij niet onder de vraag.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

ooglenz
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 01 aug 2014 12:25

ooglenz 09 feb 2023 03:16

Gewoon bergverzet, niks vreemds nodig. met een 28 moet je zelf bovenkomen als ik die % zo zie. De keutenberg zeggen ze ook van dat die enorm stijl is maar dat is 10 meter. Even inlezen hoe lang de klimmetjes echt zijn en welk percentage. Normaal gesproken is een 28 meer dan genoeg. een 34 kan ook maar dat is meer psychisch, voor een klein stukje steil heb je echt geen vreemde aanpassingen nodig. Gewoon even verstand op 0 en trappen.

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 09 feb 2023 07:27

Ik vind het een groot verschil of je dit soort heuvels neemt na 20 km of na 140 km. Zeker bij langere ritten is 30-34 een prettige “reserve”. Zelden de 34 nog, maar als je hem nodig hebt is het prettig dat hij aanwezig is. Lang met 34-29 gefietst, ging ook.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 feb 2023 09:05

Ik ook lekker 34/32. Op 34/25 lukt het ook, maar waarom?
Zeker op lange vakantie ritten meerdere keren per week rijd je je helemaal kapot.

Die keutenberg rijd ik gewoon staand op op 34/21, dat is het ook het probleem niet.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 09 feb 2023 09:54

20% omlaag zou voor mij eerder de uitdaging/zorg zijn, dan de 20% omhoog :lol:
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie