Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Racefiets met montagepunten voor spatborden

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 12 jan 2023 16:10

Door dat druilerig weer van afgelopen tijd heb ik maar regenkleding en spatborden gekocht voor mijn CAAD. Alleen die spatborden van SKS zijn fijn maar toch nog niet het 'je van het'. Achter gaan ze maar tot de staande achtervork. En daarvan is nu al de lak beschadigd doordat ze nogal bewegen (nu natuurlijk iets meer ruimte gegeven). Voor gaan ze ook maar tot de voorvork. Wat er toe leidt dat alles aan de voorkant vrij spel heeft en alsnog over de benen spettert. Een trainer is het ook niet voor mij.

Dus ben ik op zoek naar een racefiets met montagepunten voor spatborden. Liefst iets buiten de gebaande wegen (lees: voor de hand liggende merken). Dus eerste op de lijst: de nieuwe Look 765 Optimum. Is ook leverbaar....alleen de Look specifieke spatborden komen pas in maart... :roll: Het spatbord achter moeten het liefst geheel doorlopen naar de trapas. Dus een montagepunt op die hoogte heeft de voorkeur. Dat heeft de Look niet maar daarvoor maakt de prijs voor een frameset (€2200) dat wel goed om er mogelijk toch voor te kiezen. Hangt uiteraard af van de vorm en lengte van de spatborden.

Wat ik verder heb gezien en interessant vind: Giant Defy en Cannondale Synapse. Beide erg goed maar wel voor de hand liggend. Verder heb ik eens gekeken bij Cube en zelfs Canyon (waarbij die laatste helemaal niet mijn ding is zeg maar). De CAAD13 heeft trouwens ook montagepunten en die is ook al voorbij gekomen.
Wat ik niet zoek: een gravelbike of een stalen ros of een Chinees of sticker-Chinees.

Dus hierbij de vraag: welke leuke minder voor de hand liggend merken hebben een leuke racer met mogelijkheid voor spatborden? Prijsstelling is nog niet helemaal bepaald. Ligt meer aan het plaatje en uitrusting en of ik het er dan voor over heb zeg maar. Mooiste zou zijn dat er universele spatborden gemonteerd kunnen worden zoals die van Kinesis UK. Deze dus: https://www.kinesisbikes.co.uk/Catalogu ... s/FEND-OFF
Ride bikes, not tanks!

bikerke
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 12 jan 2023 17:15

De cervélo caledonia, trek domane...

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 12 jan 2023 17:33

Misschien ook handig om te vermelden wat je ongeveer zoekt kwa stack/reach.
Neem anders ook even mijn topic door van paar jaar geleden :

viewtopic.php?t=93121

Ik kwam toen in eerste instantie uit op een trek domane rsl (h1 geometry) frameset, heb zelfs de spatborden ervoor liggen.
Uiteindelijk vond ik het toch zonde om deze fiets in echt prutweer te gebruiken.
En het is jammer dat h1 geometry niet voor standaard model leverbaar is.

Dus uiteindelijk heb ik een canyon grizl gekocht en die voorzien van spatborden (inclusief spatbord verleng flap aan voorkant)
Ja dat is een gravel bike, maar die kan je gewoon voorzien van smallere banden en dan houd je gewoon fiets over met ruimte voor spatborden en wat bredere banden. (ik rijd hem met 32mm banden)

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 12 jan 2023 18:17

Merida scultura endurance.
Mason defenition ( alu )
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 12 jan 2023 18:26

Cervèlo is ook leuk ja. Merida, Trek maar ook Specialized niet mijn eerste keuze. Maar dank voor de opties.

Qua reach zit ik rond de 375 als ik kijk naar mijn huidige fietsen. Stack mag best iets afwijken. Dat heb je sowieso al snel bij endurance modellen. Die Defy zou al 44mm hoger zijn dan mijn S6. Nu heb ik wel een topcap van 25mm op de S6 zitten dus dat scheelt netto niet zoveel als ik de Defy kan 'slammen'.
Ride bikes, not tanks!

Rijen88
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 aug 2021 10:55

Rijen88 13 jan 2023 16:56

Scott Addict?

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 13 jan 2023 18:08

Dank maar die schuif ik tussen het lijstje 'te voor de hand liggend ofwel mainstream'.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 jan 2023 21:27

Zo niet mainstream dat je hem in Engeland moet gaan ophalen: Boardman SLR
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 13 jan 2023 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 13 jan 2023 22:05

Look 765 optimum ;) :mrgreen:

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 13 jan 2023 23:29

Ik heb nog wat zitten rondneuzen maar zie weinig waar ik meteen warm voor loop. En handig of niet, ik heb inderdaad wel een heel goede aanbieding gekregen ja. Een 'offer I can't refuse'. Voor de 765. Dus het lot is eigenlijk al bezegeld.

De enige andere optie die ik tot nu toe interessant vond was een Caledonia frameset bij Bike24. Maar die komt schat ik €800 hoger uit dan een 765 inclusief zadel-, stuurpen en passende trapas. Die €800 investeer in dan wel in mooie wielen.
Ride bikes, not tanks!

HeinB
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 03 aug 2016 19:58

HeinB 14 jan 2023 04:44

Eerder dit jaar stond ik voor dezelfde keuze.
Had ongeveer hetzelfde lijstje in mijn hoofd (muv Look).

Na het verkopen van een aantal fietsen was ik op zoek naar een ‘winterfiets’. Met spatborden dus. Aangezien ik in Denemarken woon betekent dit in de praktijk dat de fiets veel gebruikt wordt en ik dus bewust geen barrel of gravel fiets wilde hiervoor. Voorheen reed ik overigens wel op een Canyon Grail met spatborden de winter door.

Mijn keuze is gevallen op een Focus Paralane.

Redenen:
  • geometrie (375 reach in maat M)
  • ruimte voor brede banden (35mm zonder en 32mm met spatborden
  • prijs (er zijn nog wel overjarige modellen te vinden her en der voor vriendelijke prijzen - ik zag op BikeInn een volledige fiets met Shimano 105 voor ~EUR 2000 en componenten die je niet bevallen kun je dan nog verkopen)
  • gewicht (dit is een van de lichtste frames op de markt in dit segment)
Het frame krijgt goede reviews en met de breedte van de banden kun je nog eens van de gebaande paden afwijken. Voor mij allemaal redenen om voor dit frame te kiezen.

Ik heb in Duitsland een demo exemplaar met Shimano Ultegra en Fulcrum Quattro carbon wielen gekocht en vervolgens omgebouwd naar Campagnolo afmontage (ivm andere Campagnolo fietsen).

Het resultaat kun je elders in dit Forum (Focus sectie) zien.

Het resultaat bevalt uitstekend. De eerste paar honderd km’s valt mij in positieve zin de geometrie, het rijgedrag en het gewicht op. Om eerlijk te zijn zou deze fiets zowel winterfiets, gravelfiets als racefiets kunnen zijn. Ik heb hier momenteel echter 3 (of meer :roll: ) opties voor.

Als N+1 echter geen optie is is dit frame een aanrader door de brede inzetbaarheid

Wellicht nog een optie voor je lijstje mocht de Look het om wat voor reden toch niet worden. Mooie fiets trouwens en mij onbekend dit model.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 14 jan 2023 11:29

De kogel is door de kerk. Het is de Look geworden (niet verrassend natuurlijk). Rullens uit Made heeft mij weer goed geholpen. Fijne communicatie over en weer. Technische kennis van zaken is ook niet onbelangrijk. Een mooie prijs. Ik heb nu een frame besteld en daarbij een Look zadelpen, Look stuurpen en een passend Campa BB (Ekar). Frame is op korte termijn leverbaar maar ik geloof dat de zadelpen mogelijk langer op zich laat wachten. We gaan het meemaken. Zolang de spatborden er niet zijn blijf ik dan nog maar even doorrijden op de CAAD als het weer niet beter wordt. Look zegt wel dat alleen hun spatborden passen maar als ik het frame in handen heb dan kan ik mogelijk wel inschatten of andere ook passen. Als ik kijk naar die spatborden van Kinesis dan hebben die zoveel montagepunten dat ik mij bijna niet kan voorstellen dat die niet zouden passen.
Ride bikes, not tanks!

Plaats reactie