Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Iemand ervaring met hoge overschoenen voor regen?

i-mac

i-mac 12 jan 2023 19:51

Ik heb dan weer de Spatzwear Gravlr overschoenen. De reden dat ik voor deze versie heb gekozen, is de rits. Deze overschoenen gaan heel erg hierdoor gemakkelijk aan of uit. Deze week nog een rit van 2 uur in de stromende regen gereden, en mijn voeten waren lekker droog. En ook heel erg warm. Duur? Zeker. Maar ik zou ze zo weer kopen.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4327
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 13 jan 2023 08:28

Hoe goed een overschoen ook is, er zal altijd nog wel water via de zool binnenkomen.
Wat mij trouwens opvalt, is dat de overschoenen die ik nu heb veel ruimer zijn dan mijn oude. Ik heb oude Shimano exemplaren in maat 45-47 en die zitten echt strak om mijn maat 44 schoenen en hele dunne kuiten. Nu een set van sealskins, deze zijn echt waterdicht, maar zitten ongelooflijk ruim om dezelfde schoenen, terwijl deze voor maat 43-45 zijn. Ook bij mijn kuiten sluiten ze lang niet strak aan, zodat ik alsnog natte voeten heb. (Ze zijn wel heel makkelijk aan te krijgen, dat dan weer wel)
Ik heb trouwens ook een set van Craft, die zijn zelfs nog ruimer dus die draag ik niet meer.

i-mac

i-mac 13 jan 2023 10:18

scottwilko schreef: 13 jan 2023 08:28 Hoe goed een overschoen ook is, er zal altijd nog wel water via de zool binnenkomen.
100% waterdicht aan de onderkant kan niet, al is het maar door de voorzieingen voor de klikpedalen. Maar deze die je niet nodig hebt, kan je met Duct Tape afplakken. En dan moet er al veel gebeuren eer je natte voeten krijgt. Vorige week heb ik dik anderhalf uur gefietst in omstandigheden die bij wijze van spreken dé ideale test waren voor materiaal én kleding. Mijn voeten waren droog (Northwave Magma Rock schoenen icm Spatzwear overschoenen), en dat is geen leugen. Ook de Ekoi broek heeft me heel er aangenaam verrast. De Futurumshop jas hield het nog aardig, maar de mouwen begonnen toch vochtig te worden aan de binnenkant.

Gebruikersavatar
imarc
Forum-lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 08 mar 2006 22:01

Gebruikersavatar imarc 13 jan 2023 17:00

Test van de Specialized NeoPrene shoecovers:
https://grinta.be/grinta-test-180-speci ... oe-covers/

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 13 jan 2023 17:19

Zijn denk ik van zelfde fabrikant als de sockeloen neoprene versie.
Zelfde vlak aan binnenkant overschoen bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 13 jan 2023 18:39

Zijn er ook overschoenen die over je lompe, klompe-winterschoenen heen kunnen? Zodat de schoenen de kou tegenhouden en de overschoenen de regen.
hun fietsen.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 13 jan 2023 18:52

Ja die overschoenen die ik en imarc net noemen ;)
Hangt denk wel van je maat af, je moet niet op het randje van de maatvoering zitten.

i-mac

i-mac 13 jan 2023 19:12

BertL schreef: 13 jan 2023 18:39 Zijn er ook overschoenen die over je lompe, klompe-winterschoenen heen kunnen? Zodat de schoenen de kou tegenhouden en de overschoenen de regen.
Je kiest best voor de combinatie van een klassieke lage schoen met de Spatzwear. Met hoge winterschoenen wring het teveel. Dan duwt het teveel aan de wreef.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4327
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 13 jan 2023 20:18

Sealskins dus, die zijn voor mijn normale schoenen en schenen eigenlijk te ruim

Eduard CUBE
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 jan 2023 23:59

Eduard CUBE 15 jan 2023 11:56

Ik fiets alle dagen 35 woon/werk en gebruik de GripGrap 2 overschoenen. Dit in combinatie met mijn Agu Essential standaard regenpak en mijn Agu winterhandschoenen die water en wind vast zijn ben ik tegenwoordig een heel happy man. Haha, slecht weer bestaat niet. Slechte kleding wel.
Toerfietser met ambities.. :winkthumb: Noteert alleen maar buitenkilometers.

hayes

hayes 17 jan 2023 13:10

Voor een normale prijs ben ik tevreden over de GripGrab Ride Waterproof overschoenen.

Afbeelding
Het moet al heel hard en lang regenen voor ik natte voeten krijg. En als het echt hondeweer is doe ik soms nog hun gaiters aan.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 29 jan 2023 17:54

raven14 schreef: 12 jan 2023 12:27
NuitKor schreef: 12 jan 2023 11:27 Hallo,

Nu ik een Shakedry jack heb zoek ik nog iets waarmee ik mijn schoenen in kan pakken. Ik heb Velotoze, maar die zijn dermate kwetsbaar dat ik ze laatst kapot trok.

Nu zag ik deze van Gripgrab en het staat mij bij dat ik die al eens thuis heb gehad en ook erg fragiel over vond komen, die zijn toen retour gegaan, maar ik weet niet meer zeker of dat deze waren: https://www.mantel.com/gripgrab-high-cu ... qtEALw_wcB

Ze zijn er ook van Spatzwear, iemand daar ervaring mee?
https://www.koers.cc/product/spatzwear- ... egalz-glo/

Je moet ze wel onder je lange broek dragen, zodat het water vanaf boven er in ieder geval niet in kan lopen. Ik heb niet de illusie dat je voeten volledig droog blijven en zweten doen ze ook, maar het houdt vaak wel het ergste tegen.
Ik heb ze allebei (wel een ander model van Spatz, de Roadman 2), en naargelang de koude gebruik ik ze ook allebei. De Gripgrabs zijn helemaal niet zo fragiel hoor, en voor alles boven de 5 graden geven ze mij ook warmte genoeg icm een paar wintersokken.
Uiteindelijk heb ik de GripGrab gekocht en deze keer een maatje groter (42/43) heb schoenmaat 42. Deze zitten perfect. Vandaag 3u in de regen en geen koude en kletsnatte voeten. Had ze aangedaan onder de lange broek. Ideaal.

Plaats reactie