Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Hoe overleef ik in godsnaam …

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6059
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 11 jan 2023 09:57

Mooi zeg,
Iemand vraagt tips om indoortraining dragelijk te houden.
En verschillende reacties gaan over het punt of je wel zou moeten trainen of niet :mrgreen:

Anyhoe, indoor met een zwift race vind ik wel geinig - goede muziek ernaast aan.
(ik volg nu een serie races, incl tussensprints, puntenklassementje etc. dat is voor het spelletje wel leuk... heeft met gericht trainen wat minder te maken..., Er zijn soms ook 4 miniraces binnen 1 uur. dat is natuurlijk een goed blokjes training).

Of, rustig aan fietsen, dan gooi ik op een 2e scherm iets aan van schaatsen, als dat live bezig is. Of op youtube een documentaire over sport, of een livestream van een schaatsmarathon terugkijken. Als het te vinden is zou bijv een veldrit terugkijken ook prima zijn voor mij. Ondertussen kan mijn smarttrainer de training afwerken, zolang ik de cadans maar houdt. Of peddel ik mee in 1 of andere group ride op zwift.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 11 jan 2023 10:15

raassie schreef: 11 jan 2023 09:39
BertL schreef: 11 jan 2023 09:21 Precies dat. Ga wandelen of rust een keer goed uit op de sofa. Het is winter. Je bent geen dwangarbeider.
Niks is verplicht iid, maar met het weer van de afgelopen weken ben ik blij dat ik indoor wat trainingen kan afwerken, het is toch leuker fietsen in het voorjaar met nog iets van conditie ;)

Nou ben ik sowieso redelijk fan van Zwift, dus een paar uurtjes per week lukken wel, tenzij het weken aan het stuk wordt, dan krijg ik toch wel zin in een frisse neus.

Voor mij is meestal gewoon wat muziek op genoeg om het een uurtje of 2/3 uit te houden. Langer kan ook wel, maar dat is dan meer een mentaal dingetje. Daar helpt weinig tegen.
Wat mij erg helpt voor lange ritten zijn bijvoorbeeld de grote ritten op Zwift zoals de Fondo en andere ritten van de Mega Pretzel etc. Je komt dan op een gegeven moment in een groepje te zitten en voelt dan ook nog een soort van samenhorigheid haha. Er wordt dan zelfs wel eens gewacht op elkaar bovenop een klim. :)

esmeew
Forum-lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 11 jan 2023 10:43

Voor mij is het een kwestie van wennen en mindset. In oktober vond ik 1u binnenfietsen al lang, nu fiets ik prima 3u op de kickr.
Ook moet ik zeggen dat het laatste kwartiel altijd vervelend is. Of ik nou 45 min fiets, of 3u, de laatste 15 minuten duren altijd het langste.

Wat werkt wel voor mij:
-Variatie in wat ik doe: eerste uur vaak een podcast luisteren, daarna een serie, en dan nog even eindigen met muziek, of nog een podcast. Bij een rustige duurtraining bel ik vaak ook nog even met mijn ouders, heb ik dat ook weer gedaan voor deze week.
- Niet te veel op de klok kijken.
- Intervallen. Als ik 3u ga binnen fietsen heb ik blokken van 20-30 minuten (varierend tussen bijvoorbeeld 65% - 70%-75% FTP)
- Ga aan het begin van elke "interval" even staan.
- Na 1.5-2u even 10 sec van de fiets af (water bijvullen). Bij het buiten fietsen heb je ook soms een stoplicht.
- Deze klinkt heel stom... maar variate met de ventilator. Ik vind het een andere ervaring of de ventilator op 1/10 of 5/10 of 10/10 staat te blazen.
- Ook in de categorie stom maar het werkt.... variantie in mijn handdoek. De ene keer op mijn stuur, dan weer eraf. De handlebar is dan een stuk dikker, en dat zit ook weer anders.
- Lekker eten bij een lange rit. Je kunt opeens eten wat normaal lastig te eten is op de fiets eten. Je hebt immers toch een bureau (als het goed is) op 10 cm van de stuur.


Wat werkt niet voor mij:
- Zwift, (ik vind enkel de alpe du zwift leuk)
Mijzelf digitaal zien fietsen... ik kijk nog liever naar de bewegende blaadjes van de bomen.
- Leuker dan zwift, maar nog steeds niet leuk genoeg: Sufferfest / wahoo systems
- Ik kijk zeker niet 3u lang tv, dat vind ik persoonlijk erg saai.

Wat ik erg leuk vind om te kijken tijdens het fietsen
- jasper verkuijl (youtube) (zeker de haute pyrenee en haute dolomites zijn erg leuk)
- Zwift academy (youtube) (5 delige serie)
- movistar (netflix)
- tristan take video (youtube) (traint met profs in monaco en girona)
- Fiets docu's (hier zijn er echt honderden van op youtube, duren allemaal vaak een uur)
- Fiets docu's van mensen die een ultra doen. Als je denkt dat je het zwaar hebt omdat je lang saai fietst, kijk dan eens naar iemand die een ultra fietst... dan valt 3u binnen echt wel mee



Eerlijk, ik denk vaak: jammer dat het voorbij is, mn serie is nog niet afgelopen of ik wilde echt nog graag deze podcast afluisteren.
En soms heb ik ook gewoon een off-day, en stop ik er lekker mee na een uur.
Succes!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 jan 2023 12:24

Je moet je afvragen waarvoor je het doet?
Een periode wat minder of anders is ook wel goed.

Normaal (nu hertsellende van een heel vervelende griep) doe ik in jan en feb 3 a 4 uurtjes per week op zwift en 1x lang op de weg. Als het tot een 18u30 a 19u ligt is kom ik niet meer op zwift.

Alleen al je bv in het weekend echt niet buiten kan vanwege regen/gladheid of koud. Dan wil ik wel een 2 uur op zwift doen.
Maar anders niet. Ik vind die cape epic altijd wel een leuke training gevarieerd en je kan kiezen.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 11 jan 2023 12:58

Een Rocker Plate doet wonderen voor je mentale uithoudingsvermogen indoor.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 11 jan 2023 14:40

Indoor trainen heeft bij mij nooit gewerkt. Ik doe het ook niet meer. Misschien dat met het huidige media aanbod en diverse soorten trainingsprogramma het beter is vol te houden dan 10 jaar geleden. Maar het lijkt me nog steeds drie keer niks. Ik zit in de sportschool in de winter. Een uurtje spinnen houd ik veel makkelijker vol. Simpelweg omdat de zaal vol zit en er les wordt gegeven.

Maar vandaag op mijn vrije dag gewoon lekker drie uur buiten gefietst. Droog, geen droge wegen, vaak zon, niet extreem koud en heul veul wind
Live fast; die young. mijn blog

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 11 jan 2023 20:43

Bedankt voor alle reacties. Ik ga ik heel graag op zondagochtend naar buiten en wat het kan fiets ik zelfs een paar uurtjes op di/do avond buiten.
Maar donker koud en regen trek ik niet, dan duik ik dus 2x 2u op de neobike…

En zoals gezegd, heb ik dat ik nodig om ff af te schakelen en zoek ik een bezigheid zodat het naast de lichamelijke inspanning de geest ook wordt bezig gehouden

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 jan 2023 21:25

Een niet al te ingewikkelde film is altijd goed, liefst een goede serie waar ik paar seizoenen achter elkaar kan kijken en beetje afwisselen tussen BigringVR en Zwift.
Als ik een langere training wil doen pak ik bijv Sella Ronda, mooie afwisseling tussen klimmen, ontspannen spinnen (dalen) en mooie beelden.
Blij zal ik er nooit van worden, dat indoor, maar beter dan die regen en harde wind nu.
Less is bore

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 11 jan 2023 22:09

Als ik stevige intervallen doe heb ik meestal alleen muziek op staan, bij wat rustige Z1/Z2 heb ik of een of ander YT livestream of fiets docu op staan. Goeie series werkt ook meestal wel.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo'n problemen heb met indoor fietsen. Als ik moet kiezen tussen buiten in donker/regen/harde wind, indoor, of lui op de bank hangen, dan zit ik wel boven op m'n Kickr in het zweet te werken op een of andere Zwift route.
Afbeelding

HeinB
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 03 aug 2016 19:58

HeinB 11 jan 2023 22:40

Podcast in de oren (LSRF, De Rode Lantaarn) en een trainingsprogramma volgen op Zwift werkt voor mij het beste.

Met name de motivatie van het beter worden door de gerichte training maakt dat ik het kan opbrengen om regelmatig uren te maken.

Op rustige dagen is bellen en bijpraten met vrienden (die ook aan het Zwiften zijn) tijdens een sociale groepsrit ook een prima manier

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 11 jan 2023 22:54

Ik lees nu vaak goede series, hebben jullie kijktips?

Ook wielerdocu op YouTube wordt genoemd, ik kom niet veel verder dan sporza en mvdp of wva, daar nog tips?

raassie
Forum-lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 12 jan 2023 07:02

Niet echt in de categorie docu, maar ik mag graag (niet perse tijdens het fietsen) kijken naar bijv "The impossible route" filmpjes van de Vegan Cyclist. Mooie beelden en best motiverend. De langere films zijn al snel rond of over het uur.

voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=jgl-3INWMgA&t=2233s
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

Plaats reactie