Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Hoe overleef ik in godsnaam …

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 14 jan 2023 15:09

Ik heb sowieso een hekel aan binnen sporten (als kind al).
Maar heb vorig jaar winter ook een trainer gekocht (door corona niet veel kunnen gebruiken) en ben ook nog flink zoekende naar hoe ik dit op een leuke manier kan gebruiken en kijk ook met verbazing naar mensen die er uren op door weten te brengen. Ben er soms na amper 10 minuten al klaar mee, en loop soms na 5 minuutjes al te hijgen als een oud paard (zonder dat ik heftig aan het trappen ben). Bij sommige beginners trainingen houd ik de warming up al nauwelijks bij, terwijl dat buiten een fluitje van een cent zou zijn.

Vooralsnog werk ik vooral met muziek (me first and the gimme gimmies kan ik je van harte aanbevelen).

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 14 jan 2023 16:15

daniel1975 schreef: 14 jan 2023 11:46 Wil wel een een rockerplate proberen, lijkt mij best fijn voor de afwisseling.
Krengen zijn alleen behoorlijk prijzig.
200 a 250 zie je ze nu wel toch?

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 14 jan 2023 17:24

Sulla schreef: 14 jan 2023 15:09 Ik heb sowieso een hekel aan binnen sporten (als kind al).
Maar heb vorig jaar winter ook een trainer gekocht (door corona niet veel kunnen gebruiken) en ben ook nog flink zoekende naar hoe ik dit op een leuke manier kan gebruiken en kijk ook met verbazing naar mensen die er uren op door weten te brengen. Ben er soms na amper 10 minuten al klaar mee, en loop soms na 5 minuutjes al te hijgen als een oud paard (zonder dat ik heftig aan het trappen ben). Bij sommige beginners trainingen houd ik de warming up al nauwelijks bij, terwijl dat buiten een fluitje van een cent zou zijn.

Vooralsnog werk ik vooral met muziek (me first and the gimme gimmies kan ik je van harte aanbevelen).
Het beginnen zweten is erg vervelend, vind ik. Maar eens het er met bakken afloopt stoort het me niet meer. :mrgreen:

c.zaballa
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 12 feb 2009 12:24

c.zaballa 15 jan 2023 11:17

Sulla schreef: 14 jan 2023 15:09 Ik heb sowieso een hekel aan binnen sporten (als kind al).
Maar heb vorig jaar winter ook een trainer gekocht (door corona niet veel kunnen gebruiken) en ben ook nog flink zoekende naar hoe ik dit op een leuke manier kan gebruiken en kijk ook met verbazing naar mensen die er uren op door weten te brengen. Ben er soms na amper 10 minuten al klaar mee, en loop soms na 5 minuutjes al te hijgen als een oud paard (zonder dat ik heftig aan het trappen ben). Bij sommige beginners trainingen houd ik de warming up al nauwelijks bij, terwijl dat buiten een fluitje van een cent zou zijn.

Vooralsnog werk ik vooral met muziek (me first and the gimme gimmies kan ik je van harte aanbevelen).
Ik herken wel dat het lastig is jezelf te motiveren om op de indoortrainer te zitten. Vooral als de zomertijd net voorbij is. Het vergt toch een andere mindset. Een doel in het vooruitzicht hebben om in conditie te blijven wil ook wel helpen.

Qua motivatie helpt het mij om klein te beginnen met behapbare doelen (waar je niet direct als een berg tegenop ziet). Bijvoorbeeld een half uurtje fietsen op dat ding. Ga dan niet gelijk voor 30 minuten duurtraining, maar doe wat variatie.

Een voorbeeld: neem jezelf voor een half uur te fietsen: 5 minuten rustig intrappen (absoluut nog niet hijgen), 5 minuten wat intensiever intrappen, dan 3 series: 2,5 flink doortrappen en 2,5 rusten, en nog 5 minuten rustig uittrappen.

Spiegel je vooral niet gelijk aan mensen die er uren op door kunnen brengen en stel jezelf dat ook niet gelijk als doel.
Gazelle Team TVM \'99

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 15 jan 2023 12:23

jakkel schreef: 14 jan 2023 17:24 Het beginnen zweten is erg vervelend, vind ik. Maar eens het er met bakken afloopt stoort het me niet meer. :mrgreen:
Twee ventilatoren op de snufferd helpen prima. Wel een mat op de vloer, handdoek over het stuur, voldoende drinken bij de hand etc. Playlistje RPM van Spotify via de JBL box.

pino
Forum-lid
Berichten: 3286
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 15 jan 2023 12:24

Als je op Zwift zit: kleine doelen. Ga de parcoursbadges afvinken, tegenwoordig zijn ze op zwaarte/lengte geklasseerd.
Wat je ook doet, vergeet niet de Everest-challenge aan te vinken.
Je wilt niet ooit de geest krijgen en merken dat je de hoogtemeters voor nop hebt gereden.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 15 jan 2023 13:23

Joseba schreef: 15 jan 2023 12:23
jakkel schreef: 14 jan 2023 17:24 Het beginnen zweten is erg vervelend, vind ik. Maar eens het er met bakken afloopt stoort het me niet meer. :mrgreen:
Twee ventilatoren op de snufferd helpen prima. Wel een mat op de vloer, handdoek over het stuur, voldoende drinken bij de hand etc. Playlistje RPM van Spotify via de JBL box.
Doe ik allemaal, enkel geen ventilator, wel de raam open. Maar... zelfs toen het buiten -8°C was, nog zweten als een rund. :D

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 jan 2023 13:27

Ik ook niet normaal en beginnen met een ventilator is echt niks.
Dus ik ga denk ik ook zo,n wahoo aanschaffen, daniel vind het top dacht ik!

Je en na de zomertijd neem ik ff wat rust, alleen echt iets doen als ik zin heb zonder doel.
Liever twee uur buiten wandelen dan een uur op zwift.

Als je in januari weer begint ben ik begin maart net zo goed dan als ik door had getraind.
Sterker misschien wel beter.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 15 jan 2023 13:56

jakkel schreef: 15 jan 2023 13:23
Joseba schreef: 15 jan 2023 12:23
jakkel schreef: 14 jan 2023 17:24 Het beginnen zweten is erg vervelend, vind ik. Maar eens het er met bakken afloopt stoort het me niet meer. :mrgreen:
Twee ventilatoren op de snufferd helpen prima. Wel een mat op de vloer, handdoek over het stuur, voldoende drinken bij de hand etc. Playlistje RPM van Spotify via de JBL box.
Doe ik allemaal, enkel geen ventilator, wel de raam open. Maar... zelfs toen het buiten -8°C was, nog zweten als een rund. :D
Ik heb links en rechts een ventilator op mij staan en zweet dan enkel wat op de huid en af en toe een drup van het hoofd. Doe ik de ventilators uit, dan begin ik direct te zweten.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37359
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 jan 2023 16:11

wasbeer2006 schreef: 15 jan 2023 13:27 Ik ook niet normaal en beginnen met een ventilator is echt niks.
Dus ik ga denk ik ook zo,n wahoo aanschaffen, daniel vind het top dacht ik!
Ja, ik ben er heel blij mee.
Is het nodig? Nee tuurlijk niet, pure luxe.
Is het fijn? Absoluut! Na 5 min via de app opstarten op 25% en naar mate je meer of minder intensief fietst gewoon vanaf je telefoon harder of zachter zetten.
Less is bore

idske
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 13 apr 2008 16:17

idske 15 jan 2023 17:03

Of nog beter, via je hartslag. Vind ik dan.

Gebruikersavatar
Erik1.0
Forum-lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 27 jan 2013 09:49
Locatie: Nijmegen

Gebruikersavatar Erik1.0 20 jan 2023 14:24

Ik train ook redelijk veel binnen, soms door het weer, soms ivm efficientie, soms door lastige trainingen die moeilijk buiten uit te voeren zijn. Ik doe duurritten tot 4 uur binnen, eigenlijk altijd op zwift. Inderdaad mentaal een uitdaging maar ik heb paar dingen die werken voor mij:

- goede ventilatie (2 airkings met afstandsbediening)
- 2e scherm: hier kijk ik het liefst een of 2 films waarbij de hoofdrolspelers in een grotere ellende verkeren dan ik: zoals The Revenant, Against the ice, 1917 etc... liefst met een onmogelijke opdracht, veel afzien, bloed zweet en tranen ;)
- Goede voeding, voldoende vocht
- Samen trainen op zwift met teamgenoten op discord, gewoon gezellig een praatje maken, tijd vliegt
- podcasts luisteren
- de voldoening als je het toch maar geflikt hebt...

Grtz

Plaats reactie