Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

gefocust vanaf de eerste meter.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 10 jan 2023 09:57

Voor mij persoonlijk werkt dat ontspannen voornamelijk op langere ritten. Dan zit ik het eerste uur nog steeds te malen over werk, dingen die nog moeten, etc. Na een uur of 2 betrap ik me er dan opeens op dat ik al een flinke tijd nergens aan gedacht heb.

Wat bij mij, bij kortere ritten werkt is intervallen doen. Voor de intervallen gaat er nog van alles door mn hoofd, tijdens is het ook niet ontspannen, maar is er de focus op de intervallen. Erna is er dan rust en ruimte en is het hoofd leeg. Bij mij dan toch.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 10 jan 2023 10:20

Klinkt wat zweverig, maar dankbaar zijn dat je kan gaan fietsen. Dat helpt bij mij.

Steefb
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 21 sep 2020 17:38

Steefb 10 jan 2023 11:25

Wat bij mij vaak werkt bij duurritten is vogels kijken, bomen kijken, auto's kijken, motoren kijken etc. Ik vind het leuke van duurritten om gewoon om mij heen te kijken en te zien wat er op mijn pad komt. Zelf merk ik ook dat als ik begin aan de rit dat mijn hoofd alle kanten op gaat, maar als er dan een dikke Ferrari voorbij rijdt is dat vaak in 1 klap weg.

Fietsgenieter
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 12 jul 2017 10:26

Fietsgenieter 10 jan 2023 12:07

bartdr schreef: 10 jan 2023 10:20 Klinkt wat zweverig, maar dankbaar zijn dat je kan gaan fietsen. Dat helpt bij mij.
Precies 3 jaar geleden kreeg ik te horen dat ik acute leukemie had. Veel chemo, 3 x 5 weken in isolatiekamer opgenomen en een stamceltransplantatie verder, kon ik 2 jaar geleden letterlijk nog geen 5 minuten op de stadsfiets. In september 21 fietste ik onder de skilift bij Winterberg door. Toen voelde ik me ontzettend dankbaar. Dat was toen dag 4 van de fietsreis, na dag 5 moest ik opgeven en de trein terug nemen.
Afgelopen september voltooide ik fietsreis vanaf Landgraaf, Keulen, dwars door Sauerland, omhoog langs Weser, dwars door Teutoburgerwald naar Enschede. In de trein terug voelde ik me dankbaar als ik nog zelden had gevoeld.
Er is inflatie, oorlog, ziekte, dood, politiek en soms rotweer. Maar dan stap je op de fiets.
Gelukkiger dan op de fiets ben ik zelden. Ook met de malende gedachtes.
Dankbaar voor de fiets. En dankbaar dat ik toevallig gelukkig word van fietsen. Niet iedereen heeft zo'n passie en uitlaatklep.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 jan 2023 12:08

Bij mij is het heel verschillend en ook afhankelijk van de dag/tijd ervoor.

Een middag/avond rit op de racer heb ik meestal ook het eerste half uur even het hoofd leegmaken, soms wel langer.
Maargoed dat is natuurlijk ook heel goed. Je hoofd leegmaken lukt heel goed met een (gematigde) inspanning.

Maar is het bv een van de eerste dagen van het jaar dat het echt lekker weer is, dan gaat het veel sneller.
Op de MTB gaat het bij mij ook veel sneller, maar daar zit bij mij ook altijd een autorit voor van minimaal een 45 a 60 minuten.

Hetgeen jij beschrijft hebben meer mensen wel dan niet denk ik.

Maar hoe harder ik rijd hoe meer focus een lange duurrit blijf ik veel langer in gedachte.
Muziek helpt me wel vaak daar doorheen te komen. Podcast kan ook lekker zijn, maar doe dan wel een hobby podcast.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 jan 2023 12:14

Fietsgenieter schreef: 10 jan 2023 12:07
Dankbaar voor de fiets. En dankbaar dat ik toevallig gelukkig word van fietsen. Niet iedereen heeft zo'n passie en uitlaatklep.
Misschien kortzichtig, maar ik denk ook vaak hoe raken anderen die niet sporten of niet echt een passionele hobby hebben hun stress kwijt. Waarbij ik niet zeg dat 6 uur fietsen normaal is.

Fietsen is ook relativeren, inderdaad de oorlog, inflatie, armoede die toeslaat. Je kan niet heel de wereld verbeteren. Maar een stuk dankbaarheid dat ik het allemaal wel heb, dat heb ik zeker. En als het morgen afgelopen is vind ik het vooral erg voor mijn kinderen en vrouw.

95% in je leven draait om geluk en waar je wieg staat, die ander 5% is inzet en ook dat moet er van naturen inzitten.
Ik snap het we zitten op een fietsforum en we willen graag allemaal duidelijk een band is lek of niet lek en niet een beetje. Maar het meerendeel is gewoon niet zo duidelijk en voor sommigen heet dat misschien "zweverig" dat kan.

Ik vind het schitterend wat je hier beschrijft en haal daar ook weer motivatie uit. De reis die je hebt gemaakt en doorstaan. Super!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 10 jan 2023 12:29

Toevallig had ik het hier zondag met mijn vrouw over tijdens een gezamenlijk ritje. Sommige ritten duurt het zo'n 30min voor we er mentaal lekker in zitten. Zo ook afgelopen zondag. Eerst 30min niet echt zin (had die week al 13u gemaakt) en dan voelt het wat als moeten, maar later in de rit kom je er lekker in en overleg je zelfs om er 3u ipv de geplande 2u van te maken.

Daarom hebben wij nu ook de afspraak dat we pas na 60min fietsen ons zelf de vraag stellen hoe het gaat. Ook vaak genoeg dat de benen de 1e 30min voor geen meter draaien en dan toch lekker op gang komen.

Ook wat fietsgenieter zegt kan ik volledig beamen. Afgelopen voorjaar een blessure aan het schouder opgelopen door een val waardoor ik 2 weken niet buiten kon fietsen. 2 weken voelen voor mij dan als een eeuwigheid en het gevoel wat je dan weer hebt als je weer buiten kunt fietsen is zo heerlijk. Gelukkiger kan je mij niet maken.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 759
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 10 jan 2023 13:59

Vroeger, toen ik nog volledig ongetraind uit de winter ontwaakte, ging ik weleens met mijn broer mee om een tochtje te maken. Hij was dé wielrenner binnen de familie, en trainde het hele jaar door, weer of geen weer. Tijdens die tochtjes werd mijn hele universum samengeperst tot één achterwiel. Hoeveel focus kan een mens verdragen?

Van een geheel andere orde is de overspannen situatie tegenwoordig op velden en wegen. In elke hoek schuilt een gevaar: een appende automobilist, een geëlektrificeerde fietskoerier of bejaarde, een clubje scholieren, een hipster op een fatbike, een tractor op weg naar een protest, of gewoon een gefrustreerde zakenman in een zwarte bolide ontsnapt uit de file op een sluipweg.
En dan als de waanzin van de moderniteit overgaat in een verlaten fietspad door een bijna vergeten polder, ja dan pas weet ik wat het is om fietser te zíjn.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3084
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 10 jan 2023 20:20

Dank voor de mooie reacties. Bij sommigen kreeg ik zelfs vochtige ogen. De vraagstelling vond ik lastig te formuleren, maar het werd goed opgepikt.
Dan nog even uitleggen vanwaar deze vraag: tussen de zomervakantie en de Kerstvakantie heb ik weinig gefietst. Vooral omdat ik dacht dat ik daar geen tijd voor had. En dan achterhuis bestraten en dergelijke, helpt ook voor de conditie. Echter heb ik het afgelopen half jaar te veel stress opgebouwd in mijn lijf. Bij mij uit zich dat in hoge bloeddruk en daardoor een algeheel slecht conditie van mijn lichaam. Nu eerst met een paar tabletjes wil ik het weer op de rit krijgen. In zo weinig mogelijk tijd is dan eigenlijk nog een verkeerde gedachte. Daarom zal ik bewust ook langere ritten gaan inplannen. Kortere ritten helpen overigens wel iets om de gedachten te verzetten. Ik dacht dat er misschien iets was als bewust ademhalen of iets dergelijks.
De omgeving bewust opnemen, ga ik zeker proberen.
Verder gewoon accepteren zoals het gaat.

hayes

hayes 11 jan 2023 13:15

Heel herkenbaar.
Het eerste uur is meestal een komen gaan van gedachten, vloeken, plannen, herplannen, zuchten,...
En plots merk je dat je eigenlijk alleen nog aan het fietsen denkt.

Ik denk dat je dat niet kan forceren. Idem met het gaan slapen. Minimum een half uur knettert het in m'n hoofd. En pas dan merk ik plots dan ik aan het doezelen ben. Ik heb de laatste jaren wel geleerd om donkere gedachten weg te drukken door simpelweg in m'n hoofd tegen mezelf te zeggen dat ik aan iets anders moet denken. En ik herhaal dat tot het lukt. Intussen kan ik het behoorlijk 'makkelijk'.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8447
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 11 jan 2023 21:35

EmPeHa schreef: 10 jan 2023 20:20 Dank voor de mooie reacties. Bij sommigen kreeg ik zelfs vochtige ogen. De vraagstelling vond ik lastig te formuleren, maar het werd goed opgepikt.
Dan nog even uitleggen vanwaar deze vraag: tussen de zomervakantie en de Kerstvakantie heb ik weinig gefietst. Vooral omdat ik dacht dat ik daar geen tijd voor had. En dan achterhuis bestraten en dergelijke, helpt ook voor de conditie. Echter heb ik het afgelopen half jaar te veel stress opgebouwd in mijn lijf. Bij mij uit zich dat in hoge bloeddruk en daardoor een algeheel slecht conditie van mijn lichaam. Nu eerst met een paar tabletjes wil ik het weer op de rit krijgen. In zo weinig mogelijk tijd is dan eigenlijk nog een verkeerde gedachte. Daarom zal ik bewust ook langere ritten gaan inplannen. Kortere ritten helpen overigens wel iets om de gedachten te verzetten. Ik dacht dat er misschien iets was als bewust ademhalen of iets dergelijks.
De omgeving bewust opnemen, ga ik zeker proberen.
Verder gewoon accepteren zoals het gaat.
Maar er is iets wat je bezig houdt?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

HeinB
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 03 aug 2016 19:58

HeinB 12 jan 2023 08:05

Acceptatie werkt voor mij. Zoals Hayes al aangeeft, het eerste uur is het slechtste uur, zowel fysiek als mentaal moet ik er echt ‘inkomen’.

Ik heb dat ondertussen geaccepteerd en vecht er niet tegen. Kom er dan na een rit van 3-4 uur achter dat ik me erg goed voel, zowel fysiek als mentaal. Vaak merk ik dat stress is verminderd of verdwenen en dingen waarover ik maalde zijn ineens duidelijk.

Het ‘zoeken’ van afleiding tijdens de rit werkt voor mij averechts om de mentale knop om te zetten.

Zwaar afzien helpt mij daarentegen wel om dat proces te versnellen. Ik heb heb gevoel hoe dieper ik fysiek ga, hoe frisser ik mentaal ben. Mountainbiken met zware intervals is daar een voorbeeld van

Plaats reactie