Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

gefocust vanaf de eerste meter.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 jan 2023 09:49

Psygolisch gezien zijn er ook maar een aantal zaken die voor pure afleiding zorgen.
En dat zijn vrijwel allemaal intensieve fysieke inspanning, met sex als uitzondering.

Zaken als yoga/ontspannings oefeningen werken ook heel goed. Met sporten zet je alle op spanning en bij velen werkt de rest van de dag (helaas) vaak ook zo.
In de ochtend meteen even 10 minuten naar buiten en even rustig een paar ademhalings en ontspannings oefeningen even 20 minuten voor je zelf. Ook al lukt het maar 3x per week. Ook dat helpt je bij je fietsritten.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 12 jan 2023 13:12

wasbeer2006 schreef: 12 jan 2023 09:49 Psygolisch gezien zijn er ook maar een aantal zaken die voor pure afleiding zorgen.
En dat zijn vrijwel allemaal intensieve fysieke inspanning, met sex als uitzondering.

Zaken als yoga/ontspannings oefeningen werken ook heel goed. Met sporten zet je alle op spanning en bij velen werkt de rest van de dag (helaas) vaak ook zo.
In de ochtend meteen even 10 minuten naar buiten en even rustig een paar ademhalings en ontspannings oefeningen even 20 minuten voor je zelf. Ook al lukt het maar 3x per week. Ook dat helpt je bij je fietsritten.
Het vriest nog niet @Wasbeer2006, maar volgens mij fiets jij nu met jouw opmerking op glad ijs. :roll:

Trouwens als ik alle reacties en commentaren zo lees is er veel 'stress' onder de fietsers. :shock:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 jan 2023 15:24

Die eerste dan mbt gezonde ontspanning en geen drugs/alcohol of andere verslaving.
Er zijn er die ook kunnen ontspannen met een boek lezen, maar nooit zo snel en intens als met een fysieke inspanning, vraag maar eens aan een psygoloog

Er staat niet perse dat er veel stress is.

Maar de meeste herkennen dat het fietsen na een drukke werkdag som icm een (jong) gezin soms de nodige planning met zich meebrengt om ook leuk en ontspannen je hobby te kunnen uitoefenen.

En de rode draad is dat de meeste dit wel herkennen en je even tijd nodig hebt om in de ontspanning en/of fietsfocus hoe je het wil noemen te komen.
Voor de een begint dat met de rit van werk naar huis, bv in de auto en bij de ander pas op de fiets.

Ik kies ervoor om soms vijf minuten na mijn laatste werkzaamheden op te stappen, dan heb ik vaak even nodig om erin te komen. Helemaal niet erg, daar doe je het toch ook voor.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 12 jan 2023 15:56

EmPeHa als ik dit zo lees is meer aan de hand, als je van dit soort berichten al vochtige ogen krijg, dan heb je serieuze psychische problemen vermoed ik.
Ik ben hier zelf ook eind november tegenaan gelopen, ik had ook continu last van een "vol" hoofd steeds maar vol met gedachten.
en was ook snel emotioneel, geirriteerd, gespannen etc. Als je dit herkend dan is er meer aan de hand.

Ik ging steevast na mijn werk op de racefiets om proberen mijn gedachten te verzetten, eigenlijk was het plezier weg in het fietsen, het werd een dwangmatig iets meer het idee dat ik het nodig om mijn hoofd leeg te maken. Na een klote week op vrijdag vrij genomen om weer te gaan fietsen, plan was om 100 kilometer te gaan rijden, echter na 40 km ging het licht uit, kapot en leeg was ik. Terug naar huis en een uur in bad, daarna steeds zweten en mij onbehagelijk voelen.

Ik dacht aan griep, een week doorgesukkeld ik wilde weer aan het werk, maar toen de maandag kwam zei mijn lichaam weer Nee.
Toen maar naar de huisarts, na mijn verhaal gedaan te hebben was zijn conclusie "je emmertje is even overgelopen" voor de zekerheid nog bloedonderzoeken gehad om andere oorzaken uit te sluiten, waar gelukkig niets uitkwam.

Vervolgens naar de psycholoog doorverwezen die mij helpt met trainingen om zaken in belangrijkheid van elkaar te scheiden, dingen accepteren en er niet tegen te vechten, meer ontspanning te zoeken etc.

Ik ga nu weer fietsen als ik er zin in heb en heb er dan ook weer lol in, het gaat weer de goede kant op met me!
Maar als je alleen maar op je fiets ga zitten om je hoofd leeg te maken en verder geen hulp zoek, dan komt het niet goed.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3084
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 12 jan 2023 19:41

Nee, daar heb je gelijk in. In december al een goed gesprek gehad met mijn manager en gisteren een vervolggesprek gehad. Verder een boek van Thijs Launspach "Fokking druk" gelezen. Eigenlijk bijna al zijn adviezen en hulpmiddelen zijn wel bekend, maar het is toch handig om ze nog eens te lezen. Daarnaast ook nog wat tips waar ik niet zo snel aan zou denken. Zowel op het werk als in mijn eigen tijd wil ik dingen anders aanpakken. Daarnaast nog aangemeld voor een cursus via mijn werk dat mij kan helpen. Op zich voel ik mij elke dag een beetje beter. Voorzichtigheid blijft geboden.
Naast het werk (hollen of stilstaan) heb ik de afgelopen 2 jaar veel begrafenissen gehad, waarbij 4 in 6 maanden tijd Die waren wel op leeftijd, maar ik heb ook met mijn vader te maken, die zo in korte tijd veel mensen moet missen. Alles bij elkaar werd het te veel.

Goed om te lezen dat je bij jou de goede kant opgaat.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 12 jan 2023 20:27

Goed om te horen, dat je er al werk van gemaakt heb, want met alleen zoals je in je openingstopic het niet lukt om ontspanning te halen uit het fietsen dan is er meer aan de hand. Dan wordt het een dwangmatig iets. Heel herkenbaar toen ik het las.
Fietsen moet je doen als je er zin in heb en er plezier in heb, niet alleen om je hoofd leeg te maken, hoewel het zeker wel bij kan helpen!
Succes!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37369
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 jan 2023 21:45

wasbeer2006 schreef: 12 jan 2023 09:49 Psygolisch gezien zijn er ook maar een aantal zaken die voor pure afleiding zorgen.
En dat zijn vrijwel allemaal intensieve fysieke inspanning, met sex als uitzondering.
Als jij sex niet als intensieve fysieke inspanning ziet, dan heb ik medelijden met je vrouw ;-)
Less is bore

Plaats reactie