Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Dura Ace BR-9170: Sloppy hendel, lucht, uitlijning

Gunther90
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 20 nov 2017 18:54

Gunther90 09 jan 2023 08:54

Hallo,

Ik heb een TREK Madone met Dura Ace groep op in de schuur staan. Opgebouwd met hydraulische Dura Ace 9170 remmen met wat achterstallig onderhoud. Op de achterrem zit merkbaar lucht, die hebben sowieso nood aan een goede ontluchting (de juiste adapters voor de shimano ontlucht kit zijn onderweg). Slechts op het einde van het bereik van de lever grijpen de klauwen wat in. Remblokjes zijn nog OK en niet ongelijkmatig gesleten. Schijven zijn nog 1.75mm dik, minimum 1.5mm voorgeschreven.
Klauwtjes en zuigers worden bij aanvang eens mooi netjes gemaakt met isopropyl alcohol.

Er zijn echter 2 problemen die me nu al opvallen:
- De lever hangt continu op een 1/8 à 1/4 bediende stand en keert ook maar terug naar dit punt.
Heeft dit te maken met de lucht / verouderde remolie? Aan wat kan dit nog liggen?
Vallen er na de ontluchting zaken af te regelen aan de lever of aan het aangrijppunt van de hydraulische bediening?

- De schijf loopt niet netjes in het center van de klauw. Ondanks dat ik de voorgeschiedenis van de fiets niet ken lijkt dit me al niet OK en kan dit verband houden met het geknars waar soms van geklaagd wordt.

Wat zijn jullie beste ervaringen met het ontluchten van deze remmen? Uiteraard heb ik de manual van Shimano al doorgenomen, maar ik maak dit topic aan om naar jullie ervaring te luisteren. Alvast bedankt.
Bijlagen
IMG_20230106_185340.jpg
IMG_20230106_184905 (1).jpg

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 09 jan 2023 09:18

Geen idee van die remhendel, misschien trekt ie een vacuum als ie terug naar de juiste stand moet.

Voordat je begint in ieder geval de zuigers helemaal terugduwen en alvast op het oog de caliper juist centreren.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 09 jan 2023 09:25

En (als het van toepassing is op deze remmen) de hendel in normale positie zetten voor het ontluchten. Dus als je de hendel dichter op het stuur hebt staan vanwege kleine handen dit even ongedaan maken.
Ride bikes, not tanks!

Gunther90
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 20 nov 2017 18:54

Gunther90 09 jan 2023 09:41

thestudent schreef: 09 jan 2023 09:18 Geen idee van die remhendel, misschien trekt ie een vacuum als ie terug naar de juiste stand moet.

Voordat je begint in ieder geval de zuigers helemaal terugduwen en alvast op het oog de caliper juist centreren.
Dank voor de tip! Maar mocht je dit vergeten dan lijkt het me dat je daar wel op uitkomt doordat de "bleed block" niet tussen de klauw past :like:
leon1 schreef: 09 jan 2023 09:25 En (als het van toepassing is op deze remmen) de hendel in normale positie zetten voor het ontluchten. Dus als je de hendel dichter op het stuur hebt staan vanwege kleine handen dit even ongedaan maken.
Bedankt voor deze opmerking. Deed mij dit handige artikel voor "reach & stroke" vinden.
https://bettershifting.com/installation ... and-reach/

Salteh
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jun 2014 23:44
Contact

Salteh 09 jan 2023 10:11

Rides of Japan heeft ook een goede video m.b.t. reach / free stroke. Deze video stond niet op bovenstaande pagina.... maar nu wel ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=9TkudgYe0EY

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 jan 2023 10:15

Lijkt erop alsof de zuigers ook klem zitten... als dat zo is en je krijgt het met remmenreiniger niet schoon dan zal je de zuigers eruit moet halen met bijvoorbeeld een compressor.

Gunther90
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 20 nov 2017 18:54

Gunther90 09 jan 2023 10:53

havana schreef: 09 jan 2023 10:15 Lijkt erop alsof de zuigers ook klem zitten... als dat zo is en je krijgt het met remmenreiniger niet schoon dan zal je de zuigers eruit moet halen met bijvoorbeeld een compressor.
Die lijken mij vooralsnog niet echt stroef te zitten. Als ik zonder de remblokjes de hendels bediende, dan kwamen de zuigers ook mooi uit. Remblokjes zijn ook mooi gelijkmatig gesleten, dus er blijft geen zuiger plakken naar mijn inschatting. Ik wil eerst even zien wat een volledig opfrissing brengt. Don't fix it if it ain't broken.

wmc
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 09 jan 2023 13:21

De remhendels voelen ook wat plakkerig als je de bout waarmee je de shifter aan het stuur vast zet te strak aandraait. Probeer die eens wat losser te draaien en kijk eens of het beter wordt.

Gunther90
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 20 nov 2017 18:54

Gunther90 18 jan 2023 11:09

Even terug komen op het topic. Ik heb voor het aanvatten van het ontluchten de zogenaamde "reach" aangepast op de rechterlever zodat deze terug standaard stond. Dat is inderdaad een klusje van "niets" door goede bereikbaarheid van het stelboutje. Daarna beide circuits ontlucht (rem voor- + achteraan). Dit dmv spuit van onder naar boven, natuurlijke ontluchting van boven naar onder, en als laatste het zogenaamde "burpen" van de levers dmv het verdraaien van het stuur. De remmen zijn nu terug in orde.

De klauwen ontlucht je dmv de bleed block tussen de klauwen te plaatsen. Echter, als je na het ontluchten de bleed block vervangt door (nieuwe) remblokjes, dan heb je toch eerst weer een keer of 2-3 te pompen in de hendel eer de zuigers in de klauw weer tegen de remblokjes aandrukken. Het gevoel die je daarna hebt in de levers (de mate waarin je ze kan inknijpen) is toch anders dan wanneer je ze strak tegen de bleed block aan ontlucht. Dat verschil doet me toch vaak twijfelen "heb ik goed ontlucht, of is er nog ergens een belletje lucht"? Met mijn logica uit de auto-industrie ontlucht je bij auto's of moto's toch de remmen door de zuigers tegen de blokken te hebben. Dit zorgt dat je na de ontluchting die 2-3 vrije slagen vermijdt waardoor dus het gevoel van strakheid in de hendel tijdens en na het ontluchten gelijk blijft. Misschien moet ik dat eens bij fietsen ook proberen.

Misschien denk ik er ook gewoon té veel over na..

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 18 jan 2023 11:44

Met bleedblock heb je natuurlijk ook geen vrije slag. Dus dat de hendel minder hard aanvoelt als je de bleedblock verwijderd is eigenlijk wel normaal. Dan nog moet het geheel ook met een paar keer pompen (wordt opgevangen door een membraan in de hoofdremcylinder) strak aanvoelen. Ik wil nog wel even via de klauw even wat druk zetten voordat ik het systeem sluit. Ik merk dat het geheel dan nog strakker aanvoelt.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 18 jan 2023 12:08

Ik denk dat het je toch gewoon aardig gelukt is. Mocht de fiets nu verder wel goed remmen uiteraard.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gunther90
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 20 nov 2017 18:54

Gunther90 18 jan 2023 13:03

thestudent schreef: 18 jan 2023 12:08 Ik denk dat het je toch gewoon aardig gelukt is. Mocht de fiets nu verder wel goed remmen uiteraard.
Het is op zich opgelost hoor. Fiets remt terug goed en heeft mooi doseerbare remwerking over de gehele slag.
leon1 schreef: 18 jan 2023 11:44 Met bleedblock heb je natuurlijk ook geen vrije slag. Dus dat de hendel minder hard aanvoelt als je de bleedblock verwijderd is eigenlijk wel normaal. Dan nog moet het geheel ook met een paar keer pompen (wordt opgevangen door een membraan in de hoofdremcylinder) strak aanvoelen. Ik wil nog wel even via de klauw even wat druk zetten voordat ik het systeem sluit. Ik merk dat het geheel dan nog strakker aanvoelt.
Klopt, met een keer of 2-3 pompen was het remgevoel er gewoon terug zoals het hoort, maar, 't is minder strak dan met de bleed block.

Hoe bedoel je dat laatste "Ik wil nog wel even via de klauw even wat druk zetten voordat ik het systeem sluit. Ik merk dat het geheel dan nog strakker aanvoelt"? Welke handeling doe je dan?

Plaats reactie