Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Dura Ace BR-9170: Sloppy hendel, lucht, uitlijning

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 18 jan 2023 13:06

Ik weet zo de procedure van Shimano niet uit mijn hoofd maar volgens mij sluit je normaal gesproken eerst de klauw en dan de hoofdremcylinder. Ik sluit dus eerst de klauw en dan hoofdremcylinder en dan open ik de klauw nog even met de spuit er nog aan om even wat druk te zetten en vervolgens de bout weer te sluiten. Niet te gek uiteraard maar net even een tikje. Je wil immers het membraan in de hoofdremcylinder niet kapot maken door teveel druk. Iets wat voorheen bij Formula (MTB) remmen een veel voorkomen euvel was. Geen idee of Shimano daar veel last van heeft.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 jan 2023 14:07

Kan bij Shimano zeker ook gebeuren. Maar natuurlijk niet zo lang je 't trechtertje erop hebt staan.

CyberThijs
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 okt 2012 15:27

CyberThijs 18 jan 2023 16:29

Ik was ook niet echt tevreden van het resultaat na het bleeden van mijn R8070 brifters.

Sinds ik dit filmpje van ozcycle heb bekeken staan mijn remmen een stuk strakker afgesteld:

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 18 jan 2023 16:48

Moet zeggen dat ik sram remmen veel makkelijker (en met minder uitslag) gebleed krijg.
Gisteren in 5 minuten voorrem van sram force axs gebleed. (bij remmen kwam ik bijna op stuur, na vervanging van blokken icm even bleedpoot open moeten zetten om pistons terug te krijgen)
Kwestie van 2 spuiten aansluiten, paar keer heen en weer pompen. (waarbij je zo ongeveer alle lucht er al uit krijgt)
Shifter inknijpen (met elastiekje eromheen) en dan bij klauw even lucht eruit trekken (amper lucht)
Rustig shifter laten opkomen met spuit bij shifter induwen.
Daarna bij remklauw spuit eraf en schroefje er weer op.
Daarna nog even bij shifter kijken of er nog lucht in zat (niets) en ook spuit los.
En amper uitslag.

Bij Shimano zit ik toch wat langer te klooien en ik hou uiteindelijk toch dat je verder moet knijpen om te kunnen remmen dan bij sram.
En blijft irritant dat je spuit bij shimano niet gewoon kan vastdraaien op klauw, manier waarop je het nu vastzet kan die makkelijk los, wat mij ook wel eens gebeurd is dus. (bij gebrek aan een 3e hand zegmaar)

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 18 jan 2023 18:15

Ja een schroefverbinding voor de shimano spuit zou zeker beter zijn.

Je kan shimano ook net zo goed zonder spuit bleeden als het systeem in principe vol olie zit. ( dus bij een onderhoudsbleed )
Gewoon CUP goed vullen, dan eerst met dichte bleedport een beetje met de remhendel spelen en tikken en lucht in de remhendel/shifter verwijderen.
Daarna alleen het slangetje er los op met een zakje eraan.
Bleedport een kwartslag open zetten en met de remhendel de oude remvloeistof wegpompen. Meestal is die ook wat viezig van kleur, lucht komt gewoon mee.
Goed opletten dat je CUP nooit leeg is, zo nodig tussendoor even bijvullen. T totaalvolume is niet zo hoog, dus dat kan eigenlijk niet.
Bij schone olie en geen lucht meer: Bleedport weer sluiten. Nog even knijpen in de remhendel. In principe na twee keer pompen gelijk weer druk.

Bij t aansluiten van een gevuld systeem op de shifter lukt t me meestal om de lucht eruit te krijgen met alleen de cup. Dan raak ik de bleedport niet eens aan. Lucht zit toch alleen in de buurt van de remhendel, want daar heb je m net aangesloten.

Alleen bij het vervangen van een caliper of hele nieuwe leiding ( die leeg zijn ) is het echt nodig om met de spuit te vullen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 18 jan 2023 21:48

Dat lukt bij meer remmen, doe ik ook wel eens. Als de lucht maar bovenin zit. Bij de kinderfietsen uit de wijk werkt het prima.
Maar als ik echt zeker wil weten met het beste gevoel dan bleed ik altijd van de klauw naar de remhendel.

@leon, als je extra olie/druk in het systeem wilt zonder risico dat het membraan scheurt, knijp de remhendel in. Zo doe ik het altijd.
In de praktijk krijg je er dan best wel wat extra olie in.

Dat het in de auto/motor industrie anders gaat komt doordat je op een fiets en rem wilt die niet aanloopt. In de auto/motor maakt dit niet uit. Daar lopen heel veel remmen aan, maar dat merk en hoor je niet.

Wat ik ook altijd doet ik trek aan de zuiger bij de klauw, met remhendel ingeknepen, mocht er nog een belletje inzitten trek je hem er zo uit. En dan dus alinea twee iets op druk zetten.

Wat je ook kan doen is het bleedblok wat aanpassen/vijlen/schuren, en steeds even testen totdat je de perfecte afstand hebt.

Wat ik ook wel doe bleeden, blokken erin, losse schijf pakken en dan rem inknijpen, schijf eruit iets inknijpen en weer erin en dit herhalen tot ik het gevoel heb wat ik wil.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 18 jan 2023 22:12

Doet ie goed in dat filmpje.... met schijven en blokken erin ontluchten. Recept voor gezeur. Dus wat hij doet met meer olie in het systeem stoppen lukt ook als er een bleedblock in zit. En dan heb je geen risico op vervuilde blokken danwel schijven. Daarnaast heb je met het aanvullen van olie via de klauw met bleedblock geen last van aanlopende remmen daarna. M.i. ben je in de werkwijze in het filmpje (zonder bleedblock dus) wel teveel olie in het systeem aan het stoppen.
Laatst gewijzigd door leon1 op 19 jan 2023 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 19 jan 2023 08:21

Ik heb die truc van Oz-cycle vorig jaar ook gedaan. Werkte prima, zolang je er voor zorgt het systeem niet té veel te vullen. Maar het heeft één nadeel…….
Als je dit doet met gebruikte blokjes in de remklauw, dan kun je later de pistons niet ver genoeg terug in de klauw drukken om met nieuwe blokjes te rijden. Dus, als je de blokjes vernieuwt, moet je eerst weer olie minderen. Prima als je thuis bent, lastig als je in de Alpen even snel je blokjes wilt/moet wisselen.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 19 jan 2023 08:49

Ik bleed ook van de klauw naar de remhendel met mijn campagnolo remmen. Maar die hebben ten minste fatsoenlijke aansluitingen (twee spuiten )die niet los kunnen schieten en waarbij je zonder echt op te moeten letten de spuiten een paar keer op een neer kan drukken. Bij shimano heb ik van deze methode er nog niet veel nadelen van kunnen ondervinden eigenlijk. Dat slangetje zit gewoon niet lekker vast, zeker niet omdat je daar ook nog met je steeksleuteltje 7 de bleedport moet openen en sluiten.

Naja als de lucht er maar uit is. Al ga je tussendoor op je kop staan t maakt niet uit. Luchtvrij is luchtvrij.

Verder nooit met de blokjes in de klauw natuurlijk.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gunther90
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 20 nov 2017 18:54

Gunther90 19 jan 2023 09:25

Veel goede tips gelezen hier, dank daarvoor!
Wat inderdaad nog het meeste kopzorgen geeft zijn de non-aansluitingen van de slangetjes op de bleed kits van Shimano.
Dat zou zo veel makkelijker werken mochten het opschroevers worden, dat zou de helft van de zenuwachtigheid sparen tijdens de procedure.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 jan 2023 09:29

Bij hope zit het slangetje ook niet vast, zoals bv bij sram, maar wel een soort nippel met rubber wat wel blijft zitten.
Een strakkere slang kan helpen, bij de visafdeling van de hornbach pas wat slangetjes gekocht, ook voor de spuit om latex toe te voegen in de band.

Nooit de blokken erin, zeker niet met die dot olie, dat is vragen om schreeuwende remmen.

Sram is het fijnste en makkelijkste bleeden, maar die dot olie is echt zooi, al zijn er ook wel redenen daarvoor te kiezen. Al haalt sram daar weer niet het voordeel uit, Hope gelukkig wel.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 19 jan 2023 09:32

Er zit toch zo'n plastic ding om het slangetje. Als je dit over de koppeling drukt dan zit de spuit ook bij Shimano aardig vast hoor. Vast genoeg in ieder geval voor het werk waarvoor het is bedoeld.
Ride bikes, not tanks!

Plaats reactie