Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

verschil in wattages

phranck
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 apr 2015 10:47

phranck 08 jan 2023 21:20

Beste allen,

ik fiets al een tijdje regelmatig met een goede vriend van me. Beiden fietsen we met een power meter, ik heb een Quarq SRAM spider, hij heeft een Stages power meter op 1 crank.
Verder wegen we (fiets, spullen + zelf) ongeveer hetzelfde, daar zal niet meer dan 3-4 kilo verschil inzitten.
Wat me opvalt is als we samen fietsen en hij over het algemeen meer kopwerk doet dan ik, ik altijd een hogere gemiddelde wattage fiets over een rit. Bijvoorbeeld vandaag hebben we 100KM gefietst en er zit zo'n 20 watt (151 watt hij vs 169 ik over 3.5 uur) verschil tussen ons beiden, dit is toch geen heel klein verschil.
Beiden hebben we een keer een meting gedaan (hij met zijn fiets op zijn eigen trainer, ik met mijn fiets op mijn trainer) en daarbij de power meter van de fiets vergeleken met de fiets trainer. Daar zaten bij ons beiden geen schrikbarende verschillen tussen onze power meter en trainer.

Zou dit verschil daadwerkelijk komen door zaken zoals banden (we fietsen overigens beiden met 28mm, hij tubesless ik gewoon binnen bandje), houding en dat soort zaken? Of valt dit verschil 'binnen de marges' en zal het waarschijnlijk meer aan de power meters liggen.

Hoor graag jullie visie, kennis en kunde gezien ik merk dat het me irriteert :roll: :oops: :D

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 08 jan 2023 21:39

Als je allebei een redelijke band rijdt zal dat verschil maximaal zo'n 10 watt zijn (zie https://www.bicyclerollingresistance.co ... e-reviews/


Een aero fiets kan ook al heel wat schelen, zijn wielen met elkaar vergelijkbaar? Is jouw fiets anders qua tasjes, bidonhouders etc?

Staat van onderhoud kan je een paar watt opleveren. Evenals los zittende kleding, Aero helm, flapperende ritsjes etc

Gewoontes zoals wanneer remmen/benen stilhouden, bochtentechniek, in/uit de beugel zal ook nog een marginaal verschilletje kunnen geven.

Maar als ik het moest gokken, gegarandeerd dat houding/lichaamsbouw hier de allergrootste rol speelt.

Als het enigszins kan, zou het wel geinig zijn om eens een rondje op elkaars fiets te doen, liefst natuurlijk zonder al teveel te verstellen aan de geometrie.

Je kunt eens kijken wat een bike fitter, gericht op snelheid, aan je houding kan sleutelen.

Ps ik krijg op mijn fietsen, allebei erg vergelijkbaar, met dezelfde inspanning wel 2 verschillende wattages, zit zo'n 5% verschil tussen. De ene is een power2max crank based, en de andere speedplay power pedals. Zouden allebei 1% nauwkeurig zijn.
Laatst gewijzigd door richard84 op 08 jan 2023 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5054
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 08 jan 2023 21:42

Jij bent 3-4kg lichter en even lang? Of korter. Aerodynamica heeft veel invloed op je vermogen. Ik zelf ben ook altijd de lichte van de groep en zit ook een stuk lager dan de rest (zijn allemaal ong 5cm langer). Trap ook altijd veel minder vermogen.. scheelt zo wel 30w over een hele rit.

Gewicht scheelt dus niet alleen bergop (al maakt dat daar wel meer uit). Frontaal oppervlak wordt ook beïnvloed door gewicht (omdat je smaller bent)

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 08 jan 2023 22:12

Verschillende powermeters
Enkelzijdig vs dubbelzijdig
Een iets wat sterker / zwakker linker been etc etc
Laatst gewijzigd door Gerwin89 op 09 jan 2023 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.

phranck
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 apr 2015 10:47

phranck 08 jan 2023 22:13

Dank voor de snelle reacties. Ik weet even niet het merk band dat hij heeft, dat zal ik nog eens checken. Ik zelf fiets met Conti GP 5000. Zal de bandjes eens vergelijken op die site, al zal tubeless vs binnenbandje mogelijk wat lastig vergelijken zijn.
Wielen zal denk ik weinig verschil zijn, beiden Wiel met carbon velg. Ik realiseer me wel dat ik een brede velg heb, binnen breede is 25mm waardoor de band wat breder valt. Daarnaast fiets ik op een Trek Domane SL7, hij op een De Rosa Idol. Alhoewel de Idol ook de 'comfortabele' fiets in de De Rosa lijn is, is de Domane iets meer relaxed nog. Maar hij fietst weer met aantal spacers, ik zonder, dus het blijft lastig vergelijken (voor mij als leek tenminste):
https://geometrygeeks.bike/compare/de-r ... 020-56-cm/

We zijn om en na bij even lang, ik ben iets lichter maar mijn fiets is iets zwaarder. Mijn gevoel zegt dat het gewicht niet de doorslaggevende factor is. Stiekem hoop ik dat het onnauwkeuringheid in power meter is. Maar het zal vermoedelijk de houding zijn. Dat van fiets wisselen is een goed idee, binnenkort eens proberen

walters
Forum-lid
Berichten: 944
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 08 jan 2023 22:15

Kalibratie van de beide vermogensmeters gebeurd dat? Zou ook het verschil kunnen veroorzaken.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5054
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 08 jan 2023 22:37

phranck schreef: 08 jan 2023 22:13 Dank voor de snelle reacties. Ik weet even niet het merk band dat hij heeft, dat zal ik nog eens checken. Ik zelf fiets met Conti GP 5000. Zal de bandjes eens vergelijken op die site, al zal tubeless vs binnenbandje mogelijk wat lastig vergelijken zijn.
Wielen zal denk ik weinig verschil zijn, beiden Wiel met carbon velg. Ik realiseer me wel dat ik een brede velg heb, binnen breede is 25mm waardoor de band wat breder valt. Daarnaast fiets ik op een Trek Domane SL7, hij op een De Rosa Idol. Alhoewel de Idol ook de 'comfortabele' fiets in de De Rosa lijn is, is de Domane iets meer relaxed nog. Maar hij fietst weer met aantal spacers, ik zonder, dus het blijft lastig vergelijken (voor mij als leek tenminste):
https://geometrygeeks.bike/compare/de-r ... 020-56-cm/

We zijn om en na bij even lang, ik ben iets lichter maar mijn fiets is iets zwaarder. Mijn gevoel zegt dat het gewicht niet de doorslaggevende factor is. Stiekem hoop ik dat het onnauwkeuringheid in power meter is. Maar het zal vermoedelijk de houding zijn. Dat van fiets wisselen is een goed idee, binnenkort eens proberen
Je gaf toch aan dat op de trainer het verschil niet zo groot is. Dan zal het niet aan de powermeters liggen.

Maar goed, uiteindelijk gaat het bij power om te vergelijken met jezelf en daarmee gericht op te trainen. Het heeft weinig nut om naar anderen te kijken.

Ik rij 30kmh met 170w en een vriend van mij heeft daarvoor 200w nodig. Is 10kg zwaarder en iets langer.

erwin20vt
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 17 aug 2019 21:36

erwin20vt 08 jan 2023 22:45

1x wisselen van fiets, kijken wat dan het verschil is.

phranck
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 apr 2015 10:47

phranck 08 jan 2023 23:11

De verschillen tussen zijn pm en trainer is niet groot en mijn pm en mijn trainer. Maar pm vs pm geen idee al kan dat in principe dan niet veel verschillen gezien ze goed lijken.

En je hebt helemaal gelijk dat je op jezelf moet focussen, het knagende gevoel komt omdat gevoelsmatig we even zwaar en lang zijn (ongeveer) en ik mogelijk meer moeite moet doen voor hetzelfde resultaat.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 08 jan 2023 23:44

Bekijk het positief, jij wordt er alsmaar sterker door. Mochten jullie komend jaar beide een nieuwe blinkende canyon ultimate kopen in maatje M, een nieuw pakje, schoenen en helmpie en dan de marmotte gaan rijden; kom jij als eerste over de finish

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27523
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 jan 2023 07:46

Ook al zijn jullie gelijk qua lengte (je schrijft overigens niet of dit zo is), een klein beetje dieper zitten scheelt zo al 10 watt. Dus ik zou 't eerder in zithouding zoeken dan in iets anders.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5227
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 09 jan 2023 08:44

Je kan het ook praktisch aanpakken.
Rijdt volgende keer naast elkaar als er niet te veel zijwind is en vergelijk bv 5 minuten vermogen. Kan je gelijk ook impact van houdingen testen;-).

Plaats reactie