11 speed omzetten naar 12 speed
Is dit mogelijk en wat is er dan nodit? Is een nieuwe ketting en casette voldoende of moeten er meer dingen aangepast worden. Ik kan hier niks over vinden op internet maar enkel dat de body van een 11speed compatible is met een 12 speed
- Vieux chnoque
- Forum-lid
Bij mechanische Sram kun je de “ratchet” vervangen in de rem/shifter.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
De volgende vraag is: waarom zou je dit willen? Kost een flinke smak geld, maar je gaat er niet harder van fietsen.
Bianchi Infinito - Ultegra 11s - FFWD FCC F4R/DT240
Surly Cross Check - 105 11s gravel/vakantiefiets
Je zal dan je hele groep moeten vervangen door een Di2 12-speed. Goedkoopste is de nieuwe Shimano 105 Di2 R7100 12-speed groepset. En oplopend in prijs de Ultegra en Dura-Ace versies.
Dus ja, het kan, maar je zal flink in de buidel moeten tasten.
Bestaat er een 12 speed sram mechanisch?Vieux chnoque schreef: ↑08 jan 2023 21:29 Bij mechanische Sram kun je de “ratchet” vervangen in de rem/shifter.
Ik heb dit enkel gekend bij campagnolo en dan nog uit lang geleden tijden;-).
Walter
-
- Forum-lid HC
Dat zijn van die leuke, ik stuur je het bos in opmerkingen van Vieux chnoque.walter- schreef: ↑09 jan 2023 08:36Bestaat er een 12 speed sram mechanisch?Vieux chnoque schreef: ↑08 jan 2023 21:29 Bij mechanische Sram kun je de “ratchet” vervangen in de rem/shifter.
Ik heb dit enkel gekend bij campagnolo en dan nog uit lang geleden tijden;-).
Walter
Waar vervolgens 20 post op komen en niemand het meer begrijpt. Iets meer uitleg is dan wel handig.
Ja op het www zijn waarschijnlijk andere rachets te vinden, toen sram bv de 10sp ineens 11 maakte en 12 zal ook wel iemand hebben. Ook voor de gripshift zijn ze er van 8 naar 9 naar 10 etc. Net als andere hacks voor shimano shifters
Die derrie zal het in veel gevallen wel aankunnen als de overbrenging maar goed is, maar dat bepaald feitelijk die ratchet. Alleen nieuwe derrie wieltjes. Maar je zult dan zelf de shifter open moeten maken om die ratchet te vervangen. Gezien de vraag van de TS verwacht ik geen ervaren sleutelaar, maargoed stel hij is horloge maker moet het ook wel prima kunnen

Dan blijft de vraag waarom in vredesnaam 12speed, Het is duurder, zwaarder en je hebt er in de meeste gevallen niets aan.
Zolang je 11speed nog werkt zou ik niets vervangen.
Nou, ik blijf de komende jaren mooi op 11 speed hangen met beide fietsen: dat is mij al duur genoeg

Bianchi Infinito - Ultegra 11s - FFWD FCC F4R/DT240