Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Onderhoud aan racefiets en mountainbike

markvanderijdt
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 dec 2022 13:51

markvanderijdt 08 jan 2023 17:41

Beste fietsers,

graag wil ik meer weten over het goed onderhouden van mijn racefiets en mountainbike. Ook zou ik graag de wat kleinere reparaties (vervangen van onderdelen, ketting, cassette, smeren) zelf kunnen doen. Zeker als ik onderweg ben wil ik de nodige reparaties zelf kunnen uitvoeren. Hebben jullie tips voor mij hoe ik mij de techniek het beste eigen kan maken? Mijn voorkeur gaat uit naar een training die fysiek op locatie wordt gegeven, eventueel gecombineerd met deel uit boeken of video's.

Ik ben benieuwd of jullie ergens goede ervaringen hebben opgedaan of tips voor me hebben. Dank je wel.

Groeten Mark

pino
Forum-lid
Berichten: 3365
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 08 jan 2023 17:46

Soms geven fietsenmakers of clubs avonden om klussen uit te leggen.
Youtube heeft een geweldige bibliotheek met instructies.
How to …. is een goed begin.
Niet zijken maar reiden !

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12626
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 jan 2023 18:53

Ik zou starten met youtube video,s.
Vaak niet zo lang en daardoor overzichtelijk en per onderdeel.

Tip1
Het kanaal van GCN Tech en GMBN Tech, Sram, Hope etc, vrijwel elk merk heeft filpjes online staan.

Tip2
Als je zelf een stukje onderhoud wilt doen, koop daar dan meteen het goede gereedschap voor, vind ik ook altijd wel leuk als ik iets wil gaan doen wat ik nog nooit gedaan, gereedschap erbij zoeken en zelf doen.

Tip3
Neem er lekker de tijd voor, even rustig in je schuur garage woonkamer etc.

Fysieke trainingen zijn er wel eens, Mantel heeft ze gahad. Maar het animo was volgens mij heel laag.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1397
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 08 jan 2023 19:36

Het begint met wat je met een setje inbussleutels kunt doen. Als dat lekker gaat kun je daarna met cassettes en kettingen aan de slag.
hun fietsen.

hayes

hayes 08 jan 2023 21:21

You Tube zal je idd veel leren.
Zeker de basic stuff is echt geen rocket science.
Naven, lagers, voorderailleur,... blijf ik af. De rest houdt echt niet veel in.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16199
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 jan 2023 21:39

BertL schreef: 08 jan 2023 19:36 Het begint met wat je met een setje inbussleutels kunt doen. Als dat lekker gaat kun je daarna met cassettes en kettingen aan de slag.
Een kettingzweep, cassetteafnemer, kettingpons en kabelknipper zijn ook het grote geld niet en daar valt het meeste winst mee te behalen. Daarna volgt een bleed kit voor de remmen en dan kun je eigenlijk al het veelvoorkomende onderhoud zelf doen.

Trapassen en balhoofdstellen komen daarna wel een keer maar als een beperkt aan km's maakt, loont dat verhoudingsgewijs een stuk minder.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie