Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Spaaknippel los / gebroken nieuwe fiets

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5380
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 08 jan 2023 23:15

Water, pekelwater, tubeless vloeistof. Genoeg vloeistoffen in de buurt.

Aluminium spaaknippels zouden gewoon verboden moeten worden. Nu heb ik verder ook gewoon meer wielsets met aluminium nippels dan met messing nippels. Maar ik weet wel welke setjes makkelijker te richten zijn. Niks irritanter dan nippels die niet willen draaien, want dan gaan de spaken torderen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 09 jan 2023 07:53

Zweet kan de grote boosdoener zijn bij corroderende alu nippels, had dit bij mijn DTSwiss wielen van 1,5 jr oud.
Een nippel was finaal over de lengte in 2en gebroken als gevolg van zweet op de alu nippel.

senior
Forum-lid
Berichten: 2209
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 09 jan 2023 12:52

Hoe transpireer je zodanig tijdens het rijden dat het zweet precies op die nippels terecht komt? Zou bijvoorbeeld pekel niet een reëlere optie zijn?

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 09 jan 2023 15:36

senior schreef: 09 jan 2023 12:52 Hoe transpireer je zodanig tijdens het rijden dat het zweet precies op die nippels terecht komt? Zou bijvoorbeeld pekel niet een reëlere optie zijn?
Een paar voorbeelden:
Ik heb zo al verschillende malen een nieuw frame gekregen (was Koga alu) omdat vanaf het bracket naar achter onder de lak blaasjes ontstonden, eronder was het alu aan het corroderen (witte poeder)
Ik had een set Reynolds Assault wielen waar op een gegeven moment een spaak kapot sprong van het achterwiel.
De wielenman die mijn wiel gerepareerd had zei dat er witte poeder uit de velg kwam, toen begon er meteen een lichtje te branden bij mij....
Mijn Ultegra remklauw, alleen achter, was na 3,4 jaar geheel gecorrodeerd als gevolg van zweet, onder garantie een nieuwe gekregen en na een half jaar weer precies hetzelfde!
Ik heb dus redelijk wat ervaring met zweet op frame en onderdelen van de fiets...

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 09 jan 2023 15:40

thestudent schreef: 08 jan 2023 23:15 Water, pekelwater, tubeless vloeistof. Genoeg vloeistoffen in de buurt.

Aluminium spaaknippels zouden gewoon verboden moeten worden. Nu heb ik verder ook gewoon meer wielsets met aluminium nippels dan met messing nippels. Maar ik weet wel welke setjes makkelijker te richten zijn. Niks irritanter dan nippels die niet willen draaien, want dan gaan de spaken torderen.
In die fabriekssetjes wordt bijna alleen maar met alu nippels gewerkt, daarom het liefst een handgemaakte set waarbij je de verschillende voorkeuren kan laten verwerken de wielen!

senior
Forum-lid
Berichten: 2209
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 09 jan 2023 17:03

scottpch schreef: 09 jan 2023 15:36
senior schreef: 09 jan 2023 12:52 Hoe transpireer je zodanig tijdens het rijden dat het zweet precies op die nippels terecht komt? Zou bijvoorbeeld pekel niet een reëlere optie zijn?
Een paar voorbeelden:
Ik heb zo al verschillende malen een nieuw frame gekregen (was Koga alu) omdat vanaf het bracket naar achter onder de lak blaasjes ontstonden, eronder was het alu aan het corroderen (witte poeder)
Ik had een set Reynolds Assault wielen waar op een gegeven moment een spaak kapot sprong van het achterwiel.
De wielenman die mijn wiel gerepareerd had zei dat er witte poeder uit de velg kwam, toen begon er meteen een lichtje te branden bij mij....
Mijn Ultegra remklauw, alleen achter, was na 3,4 jaar geheel gecorrodeerd als gevolg van zweet, onder garantie een nieuwe gekregen en na een half jaar weer precies hetzelfde!
Ik heb dus redelijk wat ervaring met zweet op frame en onderdelen van de fiets...
Fiets i.c.m. zweet snap ik wel maar zo te lezen verlies jij het met liters tegelijk. :mrgreen:

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 09 jan 2023 18:37

Echt wel! ;)

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 09 jan 2023 19:08

mackersv2.0 schreef: 08 jan 2023 22:36 Carbon geleidt niet zo goed als metaal, maar geleidt wel degelijk.

Bovendien staat carbon helemaal bovenaan in de galvanische tafel en aluminium zo goed als onderaan.
Als je cathode dan ook nog eens veel groter is dan je anode is na tussenkomst van een elektrolyt galvanische corrosie een reële mogelijkheid, zeker als de isolator (in dit geval de anodisering van de nippel) te wensen overlaat of beschadigd is.
Ik denk niet dat in epoxyhars ingebedde carbon als electronenacceptor zal optreden icm met aluminium.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16199
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 10 jan 2023 08:57

Ieder wiel met alu nippels is hooguit een mooi weer wiel.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2855
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 10 jan 2023 09:19

pino schreef: 08 jan 2023 22:56 De ringetjes (die soms worden gebruikt tussen nippel en velg) beschadigen vaak de nippelanodisatie (als cirkelvormige slijtage te zien) en zouden daarmee versnelde oxydatie van de nippel kunnen veroorzaken?
Vooral zonder ringetjes beschadig je je nippel zodra deze strak contact maakt met een alu of carbon velg. De washers zijn niet de boosdoener. Tenminste, als je de juiste combinatie van nippels/washer gebruikt zodat de passing goed is.

De ringetjes (tenminste de juiste) zijn van roestvrij staal. Het helpt de frictie te verlagen maar het vormt ook een extra laag tussen carbon en aluminium (voor zover dit kan).

Sapim Polyax nippels gaan goed samen met Sapim HM Washers.

mackersv2.0 schreef: 08 jan 2023 22:36 Carbon geleidt niet zo goed als metaal, maar geleidt wel degelijk.

Bovendien staat carbon helemaal bovenaan in de galvanische tafel en aluminium zo goed als onderaan.
Als je cathode dan ook nog eens veel groter is dan je anode is na tussenkomst van een elektrolyt galvanische corrosie een reële mogelijkheid, zeker als de isolator (in dit geval de anodisering van de nippel) te wensen overlaat of beschadigd is.
martinbo schreef: 09 jan 2023 19:08 Ik denk niet dat in epoxyhars ingebedde carbon als electronenacceptor zal optreden icm met aluminium.
Slaapverwekkend ingesproken maar mooi uitgelegd en geïllustreerd:
https://www.youtube.com/watch?v=eaDx7RkxIAs

pino schreef: 08 jan 2023 21:28 Er zijn ook nippels met "ingebouwde" thread locker als DT pro lock.
Heb ooit (messing) nippels gezien die ingeknepen waren zoals je met kabeleindjes doet. Vind dat geen fraaie manier,
Threadlocker werkt eenmalig. Zodra je aan een wiel gaat zitten klussen, breek je de "zegel" van de threadlocker. De messing secure lock nippels van Sapim hebben inderdaad 2 inkepingen die zich vast "graven" in de nippels en geen threadlocker nodig. Ik ben er ook niet helemaal over uit of dit een fraaie oplossing is maar het werkt wel en het blijft ook werken na het opnieuw moeten aanspannen/richten van een wiel. Je beschadigd wel de draad van de nippels enigszins op deze manier. Of dat erg is zolang je de boel niet losser moet draaien, dat weet ik niet.

=======================================

Ook in aluminium wielen gaan aluminium nippels op ten duur oxideren. Het is wat het is. Het is alleen zo kansloos om een wiel met alu nippels na een tijdje te proberen te richten. Een deel van de nippels zit vast of brokkelt onder je handen af. Met messing moet ik dit nog meemaken, wat niet betekent dat messing het eindeloze leven heeft. Het gaat alleen vele malen langer mee.

Enige reden van het bestaan van alu nippels voor mij zou zijn omdat je per se iets wilt combineren qua kleur. Maar dat is dan meestal een showroom fiets/wiel want na een paar keer in stof/regen gefietst te hebben gaat de kleur ook hard van je af.
Gewicht besparing moet geen reden zijn, het scheelt te weinig voor de problemen die je er bij krijgt.

jackflash
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 11 jan 2023 19:25

Weer even 'on topic' ;) Een korte update.
Net het wiel opgehaald bij de fm en weer helemaal in orde. Productiefout volgens de fm. Toen dacht ik bij het terugplaatsen van het wiel: "laat ik het andere wiel ook maar even controleren voor de zekerheid", en je raadt het al: ook een loszittende spaak. Nog niet helemaal uit de nippel gedraaid, maar het scheelt niet veel. Dat is toch eigenlijk te gek voor woorden? Ik begrijp dat spaken bij dit soort -niet al te dure- fabriekswielen niet handmatig aangedraaid worden, maar dit valt me toch erg tegen. Nou ja, er zit niks ander op dan maar weer terug naar de fm....

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5227
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 11 jan 2023 21:57

ik las de titel en ik dacht dat iemand omwille van een losse spaaknippen een nieuwe fiets wilde kopen ;-).

Plaats reactie