Alles over vakanties op én met de fiets

alta badia / corvara

Gebruikersavatar
Ivo W
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 03 jun 2016 11:10

Gebruikersavatar Ivo W 05 jan 2023 21:49

Zou het mogelijk zijn om met hemelvaart te gaan fietsen in de regio alta badia / corvara?
ik denk dan aan de sella ronda, fedaia, marmolada, giau.
Er zijn ooit giro etappe's afgelast in die periode. Ik vraag me af hoe groot de kans is op gesloten passen, of gevaarlijke/onbegaanbare routes.

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 05 jan 2023 22:14

Sella Ronda is midden in de winter fietsbaar.
Niet zijken maar reiden !

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 05 jan 2023 22:33

Bij sneeuwval maken ze de wegen snel sneeuwvrij, maar de afdalingen zijn dan wel erg fris. Ik heb toen bij de afdalingen een 3/4 regenbroek aangetrokken over mijn 3/4 fietsbroek, dat werkte prima. Bovenlichaam bij de afdaling bodywarmer en wind/regenjack en natuurlijk handschoenen. Dus met een volle rugzak de klim op en met een lege naar beneden.
Mooi gebied om te fietsen, jammers van de motors.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1334
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 06 jan 2023 13:52

Ivo W schreef: 05 jan 2023 21:49 Zou het mogelijk zijn om met hemelvaart te gaan fietsen in de regio Alta Badia / Corvara?
ik denk dan aan de Sella Ronda, Fedaia, Marmolada, Giau.
Er zijn ooit Giro etappes afgelast in die periode. Ik vraag me af hoe groot de kans is op gesloten passen, of gevaarlijke/onbegaanbare routes.
Er zijn Giro etappes afgelast en er zijn Giro etappes verreden. Er is niet veel over te zeggen. Zeker niet met de vreemde weersomstandigheden en de klimaatsveranderingen die we tegenwoordig kennen.
Hemelvaart is dit jaar op 18 mei. De Giro zit net in die week in de Alpen. De kans op gesloten passen en steenkoude afdalingen lijkt me kleiner dan 50%. Wie het beter weet mag het zeggen.
hun fietsen.

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1038
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 06 jan 2023 17:56

Er bestaat een website die de (voorziene) opening van Alpenpassen vermeld.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 06 jan 2023 18:41

Ik ben er geweest met hemelvaart een 15 jaar terug en een girorit naar de top van de Kronplatz, een skioord ,werd afgelast wegens sneeuwval terwijl het de voorgaande en de dagen achteraf schitterend weer was met temperaturen in de 20 graden op 1800 m hoogte.
Schitterende streek en uit de giroritten weet ik dat het meestal in mei schitterend weer is! Doen dus!
Met een paar fietsmaten enkele jaren terug rond 10 juni geweest en temperaturen tot 30+ in de vlakten.
Als het echt koud moest zijn ga een 100 kms ver een dagje richting merano, de warmste stad van de Alpen waar er minder hoge bergen te beklimmen zijn en het vlakke fietspad van 100-en kms lang.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Plaats reactie